Tips på bra flytväst
Nellys husse har köpt egen båt så nu är vi ute efter en smidig och bra flytväst. Det finns ju så många märken och modeller så man vet varken ut eller in. Har ni några tips på vilka flytvästar som är smidiga och bra?
Det är ju ganska stor skillnad på priserna också, är de dyrare bättre eller är det bara märket och designen som kostar?
Vi var och provade Hurttas idag men jag är inte riktigt övertygad om den. Är det någon som har en sån och vad tycker ni om den isåfall? Provade en annan som jag inte vet vad det var för märke på men den kändes lite stel och stor (den var från 15-30kg och hon väger 17kg så själva västen var lite väl stor).
Jag har kollat lite på baltic special på nätet, den ser smidig ut men jag hittar tyvärr ingenstans att prova den här i Umeå någon som har erfarenhet av den? Det finns så många baltic västar så jag vet inte vilken av dem som är bäst heller.
Tacksam för tips och råd!
Hejsan. Har suttit och tittat på västar på nätet själv faktiskt idag. På söndag ska jag åka med faren som har stor segelbåt och köpa flytväst.
Ja som du säger finns det en uppsjö av västar men mitt tips är att inte köpa en väst från en hundklädsdesigner, de västarna är oftast bara design och inte testade i något giltigt test.
Utan det är bättre att köpa en väst hos en båttillbehörsförsäljare. De har slitstarka produkter som verkligen fungerar när det gäller.
Om du inte tittar på Hurtta då, jag älskar deras grejer och de gör ju faktiskt kvalitetsprodukter som testas. Flytvästen är testad och verkar väldigt ergonomisk.
Sen finns det ju andra företag som verkar tillverka bra flytvästar, testade vet jag dock inte. Typ Seastar och Tre Kronor.
Och så finns ju Dogless väst som har en flytplatta till huvudet, bra till simträning kan jag tänka mig.
För min vovve blir det nog antingen en Baltic Mascot eller Hurtta Lifeguard väst. Mn det återstår att se på söndag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svaret :)
Ja jag har som sagt tittat mest på Hurrta och Baltics. Problemet jag upptäckt med alla Baltics västar är att hon måste ha en strl L som är från 15-40kg och att den ska sitta bra på henne känns inte troligt. Det känns lite vågat att beställa en sån när jag inte hittar någonstans att prova ens.. :/
har både baltics och hurrta. och jag måste säga att jag tycker hurrtas är bättre. den är smidigare på hunden. och jag har ändå en storlek större än vad som behövs då jag inte vara precis på viktgränsen med hunden.
#2 Det finns alltså ingen SeaSea eller annan båttillbehörsaffär i närheten av där du bor?
Om du inte har möjlighet att prova så får du väl beställa och skicka tillbaka om den sitter illa helt enkelt. Det är ju öppet köp även på internetköp :)
#3 Vilken Baltic har du? De har ju flera modeller.
Har kollat lite mer på Ruffwear flytvästen nu, den har bra storlekar som inte har så stora viktomfång och ser ut att ha bra utrymme vid benen. Någon som har den eller har provat den? Den får ju inte vara för stel heller och det är ju svårt att se på bild.
#4 Nja jag tror inte det faktiskt. det finns i Luleå nån båtaffär iaf men vi får se när jag ska dit. Det är ingen brådska eftersom båten inte är sjösatt än men det kan ju ta ett tag att få den levererad också om man beställer. Jo passar det inte får man ju skicka tillbaka men det slipper jag helst om det går.
#3 Är det Hurtta Pro eller Lifeguard väst du har förresten?
#6 det är lifeguard som jag har från hurrta.
från baltic så är det model premium dog. kan fota hundarna i sina flytvästar så du får se hur de sitter på.
#7 OK! Jag har varit och provat Hurtta på henne men jag är lite rädd att den sitter för nära benen att den blir klumpig att simma i. Måste nog gå och prova den igen tror jag.
Annars är jag ganska inne på denna från Ruffwear http://www.ekipage.nu/ruffwear-portage-float-coat-green-hundflytvast/118-0
Vad snällt :) Hur mycket väger hunden/hundarna som har baltic?
tiken som har baltick väger 14-15 kg. men jag har valt en upp till 25 kg då jag vill att den ska täcka hela kroppen och orka hålla henne flytande till att jag har hunnit simma ut till hunden.
även från hurrta har jag en flytväst som tar upp till 35 kg istället för de 25 som igentligen ska räcka.
tiken som har baltick väger 14-15 kg. men jag har valt en upp till 25 kg då jag vill att den ska täcka hela kroppen och orka hålla henne flytande till att jag har hunnit simma ut till hunden.
även från hurrta har jag en flytväst som tar upp till 35 kg istället för de 25 som igentligen ska räcka.
Det blev en Hurtta Lifeguard till min sheltietjej. 1-5kg, den minsta storleken. Hon väger ca 4kg nu så vi tänkte ta den större ifall hon växer lite till men den var alldeles för stor. Det är viktigare att den sitter bra och att de kan röra sig normalt och simma i den än att stirra sig blind på vikten.
vad kostar dem flytvästarna ifrån hutta?
jag fick nog betala 6-700 för min väst. är inte riktig säker då jag beställde direkt från hurrta. men det är värt alla hundralappar!
oj, det var en del :/
då vi inte är och badar så ofta känns det för mycket pengar för en väst som används kanske 2-3 ggr per år.
finnsdet någon billigare variant?
(min stora gillar inte att bada så jag har blivit testad att prova med en flytväst på när hon simmar)
jag skulle nog gå till en stor och välsorterad djurbutik och kolla vad de har för utbud och sedan prova dem som ligger i en prisklass som känns bra för dig :)
kollade runt lite på nätet och balticvästen kostar inte så mkt. runt 300 kronor.
Precis, Balticvästen är ju ett bra alternativ om man vill ha en testad väst med bra passform som inte är så dyr.
För min tjej som har den minsta storleken kostade Hurtta Lifeguard 449kr och jag tror att Hurtta Pro är något billigare.
En Baltic till henne hade kostat 225kr.
Sen får man räkna med att priset blir något högre för varje storlek man går upp.
17 och 18# tack så mycket
ska kolla längre fram när de börjat komma :)
#19 Både Arken och SeaSea hade hyllorna fulla av flytvästar. Nu är sjösättningen av båtar i full gång så det är säsong att köpa flytväst.
Om du vill köpa i butik kanske du ska vara lite snabb innan det blir sommar på riktigt och de blir svåra att få tag på.
Tack för era svar och tack #12 för bilderna :)
Trist att vi inte har nån bra båtbutik här så man hade kunnat prova mer. Ska nog gå och prova Hurttas en gång till iaf.
#21 Om hon väger ett par kilo mer än en storlek tror jag inte gör så mycket. De flesta flytvästtillverkare säger, så som jag förstått det, att det är passformen som är det viktiga.
Vilken hjälp är en flytväst om hunden inte kan gå, hoppa undan eller framför allt simma i den.
En annan dålig effekt av en för stor flytväst är att den lätt glider av när den kommer i vatten.
Dessutom är kiloangivelserna alltid lite snardragna, de ska klara lite mer men det anges inte eftersom man vill vara helt säker på att västen håller vad den lovar även efter ett par bad och tvättar.