Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1935 ggr
[Koppsal]
0

pengar för jobb?

Jag ska vakta en hund i sommar. Det ska bli jätte kul! Eftersom jag vill ha en egen hund så tycker jag det här är ett bra sätt att känna på hundlivet lite bättre först. Jag har varit för upptagen med att bestämma vad för aktiviteter vi ska göra. Han ska vara här i två veckor dygnet runt.  
Men min mamma tyckte att jag skulle få betalt för det. Jag hade själv ingen tanke på det alls eftersom jag har själv erbjudit tjänsten för att det ska vara kul och för att jag själv ska få ut något av det.  

Men jag gick med på att jag ska komma överrens med dem om någon slags betalning. Men jag vill inte ta för mycket. Så jag undrar vad ni tycker är rimligt.
Lite fakta då också;

* De ska vara utomlands i två veckor
* Hunden ska bo hos mig
* Jag känner inte ägarna sen innan
* Vi har träffats några få gånger för att hunden ska få lära känna mig och jag lära känna honom. För att han ska få känna in vårat hus och omgivningen.
* Han har även sovit över några gånger!
* Jag är inte speciellt hundvan, Kompisar har hundar och min pappa har haft olika hundar. Men jaa.. öh.. jag träffar typ aldrig min pappa så jag räknar inte det som erfarenhet.
* Jag är 15 år gammal, fyller 16 år i november
* I detta ingår; Jag ska ta hand om hunden, borsta hans päls. åka och bada med han, aktivera han och ge mat. Och såklart mysa! Leka också!

det är en härlig Flatcoated Retriever på 7 år.  Skrattande

[4paws]
0

du ska ta mist 1500-2000 kr eftersom det är rätt mycket jobb att ha hund hemma dygnet runt.

tänk på att du blir låst på vissa områden, ex om du vill in till stan med vänner å shoppa lite

trots du inte har mycket hundvana krävs det inte så mycket.

tänk på att inte träna hunden när det är 15 + grader. blir för varmt för både dej och hunden. bättre göra det på morgonen eller kvällen

lycka till!

[Koppsal]
0

#1 okej tack! det där tipset behövdes verkligen eftersom jag inte visste om det! :) 

Jo jag vet att jag blir lite begränsad. Men jag brukar endå inte åka in till stan särsklit ofta. Och ska jag in till centrum så tar jag med hunden bara. Han är hur bra som hällst på att åka tåg eller buss! Och då får det så klart bli på kvällen eller morgonen då det är så himla varmt annars!

Men får se om fler svarar! kanske fler som har lite tips! :) 

Tack!

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Set är svårt att ta betalt så här när dom från början tänkt sig att du tar hunden för att du vill få erfarenhet. Men jag hade tagit 100:-/dygn oavsett tidigare erfarenhet. Det du måste tänka på är att ni skriver papper på hur ni gör om det händer något! Ex om hunden blir skadad/sjuk och ägarna är utomlands. Står du för vet kostnader tills dom kommer hem då? OM dom anser att du åkt till en dyr veterinär eller kanske till och med i onödan så kanske dom inte vill betala dig det du lagt ut. Kom överens om allt sånt innan och skriv kontrakt!

Jag hade nog velat ha pengarna i förskott så att jag haft lite pengar om det hänt något. Kolla även upp så att hunden verkligen är försäkrad och be dom skriva ner bolag och försäkringsnummer på en lapp. Gärna ett nummer till någon anhörig som känner hunden som du kan råd fråga om det händer nåt.

Lycka till!

lambero
0

Ja minst 100kr/dag. Det är ju vad man betalar normalt per dag för hunddagis och pensionat brukar nog vara ännu dyrare.

Det viktigaste är väl att du inte känner dig utnyttjad. Så jag tror att du ska sätta priset efter vad du känner är rimligt. Sen är det väl kanske så att du inte kan ta lika mycket betalt som ett hundpensionat med tanke på ålder och kunskap och så vidare. Men det verkar ju inte vara fallet i vilket fall som helst.

Kul för dig att du får möjlighet att prova på att ha hund för en stund! Glad

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Ketang
0

En tanke som slog mig! Om du tar med hunden till stan, lämna den INTE bunden utanför någon affär! Mardrömmen vore att behöva tala om för ägarna att hunden är stulen….

Zabina
0

Du har fått mycket bra tips av #3, viktiga saker som man lätt glömmer! 

Själv tycker jag det är jättesvårt att ta betalt. Är ofta hundvakt, ibland är det som ett helt hunddagis här hemma, men jag har aldrig tagit en krona för det. Jag känner iofs ägarna ganska väl så det är ju lite skillnad. Vad jag förstår så var det ditt förslag att hunden ska vara hos dig under resan? Tycker att det är lite skillnad om man själv erbjuder eller om man blir tillfrågad. Men självklart ska du få något för det! Runt tusenlappen kan jag tycka är rimligt!

[4paws]
0

ja, se till att ha kontrakt på allt!! det är bäst!

100 kr/ dygnet är med ett bra pris. en som vi har här i stan tar 150 kr/promenaden men hon har ju även erfarenheten i ryggen. tänk på att detta är pris för enbart promenader

jag har gjort så med min hundvakt att jag kör henne om hon behöver någonstans. så vi brukar åka till zoo affärerna (ligger rätt långt ifrån oss + att vi bruakr ha 3 hundar mes oss) och sen om hon behöver handla så kör jag henne. en bra deal då jag inte har så mycket pengar. så man kan ju göra på tusentals olika sätt

[Koppsal]
0

oj vad många olika svar! jag svarar på alla lite senare! Men jag har i alla fall läst igenom allt! :)

[Koppsal]
0

ok, så här var det .. De frågade faktiskt första gången vi träffades hur mycket jag tänkte ta betalt. Men jag svarade då att jag inte var särskilt säker på det och att vi skulle prata om det senare. :)

Men då ska jag ge förslag på 100 kr/dag då? Det verkar rimligast..

Kontraktet får jag inte glömma. Såklart lämnar jag honom ALDRIG ensam. Det vågar jag inte. Men vi brukar mest åka till djuraffären och köpa godis eller något när det tar slut eller hämta/möta någon kompis där.

Sigriiid
0

Vad kul att du ska jobba lite som hundvakt - det e kalaskul!

Jag o sambon gör det en del nu under sommaren och det är viktigt att få med försäkringspapper på hunden, ett kontakt, en kontaktperson kräver vi att få så om det händer ngt med hunden så kan vi kontakta honom/henne och då har den personen huvudansvaret för en ev veterinärfråga (har aldrig hänt oss ännu att vi varit tvugna att ta med en vovve till vet. peppar peppar!)

100 kr tycker jag absolut att du kan ta per dag! Vi tar mer än så men vi har f-skattsedel, en del erfarenhet, är ute grymt mkt om dagarna med hundarna samt fin kritik ifrån tidigare och nuvarande kunder.

Att tänka på är ju att man blir bra låst med en vovve, det är till att vara med den dygnet runt så det kräver en del tid så det är värt att ta betalts för =)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[Koppsal]
0

#10 ok tack! Vad snällt att jag får så mycket hjälp!  :D