varför läser inte folk?
Bah! Ursäkta mig nu och hoppas ingen tar illa upp men jag har under mina år här på iFokus märkt att det finns många som vill tala om för andra hur saker ska vara, man blir dumförklarad och framförallt: folk läser inte vad man skrivit/svarar på annat än det man frågar. Ett exempel på detta kan vara "ni som ger eller har gett doggy till era hundar, vad tyckte ni om det?" Då får man svar som säger att doggy är dåligt, "jag skulle aldrig ge doggy till mina hundar, du ska ge dethär o dethär istället..osv osv.. Varför är det så? Man kan ju tycka vad man vill men varför inte bara svara på frågan eller låta bli? Jag tycker också att folk över lag antar att man har noll koll. Tycker detta är trist, det är ganska ofta som tonen här inne inte är speciellt trevlig :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är ju ofta så att de som inte håller med det som tråden handlar om försöker slänga så negativa saker på tex Doggy hundmat, som de kan för att förhoppningsvis ändra trådskrivarens åsikt och välja något annat eller tycka något annat. Men ja, jag håller med. Man kan fråga en viss sak i början av tråden och sen ballar det hela ur lite längre ner och folk kommer in på ett heeeelt annat spår. Visst kan det vara okej ibland om det hör till trådens ämne, men inte om det rör något annat.
Det gäller att man hoppar in som trådskrivare och säger att tråden ska återgå till ämnet. Om inte så brukar sajtvärdarna säga till. Men det är tråkigt när det går så långt att man faktiskt behöver säga ifrån.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Tyvärr är det så när det gäller djur. Många har mycket starka åsikter om hur det ska vara, och det blir lätt att man försöker få alla andra att tycka likadant.
Att trådar utvecklas och kommer in på andra spår sker naturligt, och sker på alla forum jag varit på. Är det så att man absolut inte vill det så kan man som TS säga till, eller säga till någon i admin om ingen lyssnar på en.
Angående tonen så tycker jag den varit bra den senaste tiden, men jag vet att alla tolkar det olika. Utgå alltid ifrån att det som skrivs, skrivs med gott uppsåt. Men likdant här, om det är någon ni tycker bryter mot skrivreglerna får ni gärna kontakta admin, så kan vi gå in och titta på det.
Djur är ett hett ämne, och det blir ofta heta diskussioner. Man får försöka att inte ta det personligt.
Det enda jag riktigt irriterar mig på är det här med val av ras. Flera gånger har jag sett hur folk presenterar sin nya valp och frågor som "vad ska du ha hunden till, en xxx verkar ju inte passa dig? hur bestämde du dig för den rasen? jag trodde du skulle ha en xxx och nu valde du en xxx, de är ju hur olika som helst!" osv osv.
Det känns så onödigt. Tipsa INNAN folk köper valp, men när valpen väl är i hemmet så känns det lite sådär… Ska ägaren sälja valpen igen eller vad vill de som kommenterar liknande saker?
Sen tycker jag inte det är konstigt att folk har åsikter. Men man kan ju säga det på rätt sätt… Gud vad mycket skit jag fick när min hund åt foder från ica!! Sanningen var att det var det enda hon faktiskt fick i sig ett tag och jag visste inte bättre. Nu kan jag absolut tipsa andra om bra foder men jag vill inte idiotförklara okunskap… ska dock erkänna att de som ger skitfoder bara för att det är billigt och praktiskt utan att tänka på hunden (trots kunskap alltså) kan få det att klia i mina fingrar när jag skrivet ett svar.
I övrigt kan jag tycka det är bra att vi faktiskt är ett riktigt forum och inte bara en klubb för inbördes beundran.
Du har så rätt TS!
Jag upplever det som att man blir "påhoppad" när man skriver minsta lilla fel om något, typ.
Tycker det har blivit bättre sen jag skrev en tråd om detta för kanske 2 månader sedan. Men sådant förekommer ju alltid.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Jag kan hålla med om att det finns bessewissrar över allt och att vissa inte tillåter folk ha en egen åsikt.
MEN, det jag märker mest på sådana här forum är att det finns gott om folk som tar allt som inte är beröm och gulligull som en oförtret.
Jag menar det är ett öppet diskussionsforum som nischar ett känsligt ämne. Olika åsikter och starka känslor får man räkna med.
Och står det inget direkt elakt i inlägget tycker jag att man ska utgå från att författaren har skrivit det av all välmening eller helt enkelt bara för att dennes åsikt är sådan.
Är du de minsta osäker på om någon hoppar på dig eller försöker dumförklara dig? Jamen fråga då och säg att du känner att det där blev lite för mycket så slipper du riskera att sitta bakom skärmen och ta illa upp i onödan.
#6 Antar att du menar mig så… Jag menar inte direkt påhoppad (därför gjorde jag ordet i "" tecken) så utan kom inte på ordet bessewissrar när jag skrev men jag menade bessewissrar som inte låter en ha egen åsikt.
#7 Varför skulle jag mena dig?
Jag svarade direkt på TS hur jag känner det hon tar upp och jag menade helt allmänt. Min kommentar var inte riktad till någon särskild person i det här fallet.
#8 ooops! Ursäkta mig så hemskt mycket da
#8 Oj, trodde du redan hade kommenterat en gång så därför trodde jag den var riktad mot mig. Min kommentar skickades innan jag ens skrivit klart den för min data är en hejare på att göra saker jag inte vill. Men ber om ursäkt igen:)

Jag tycker att det viktigaste att ha i bakhuvudet när man skriver här är att man ska be om ursäkt om man råkar såra någon omedvetet.
#11 Ja jag håller med. Men för att veta om man sårat någon omedvetet så måste det ju bli medvetet för den som sårade att det den sa faktiskt sårade någon. Om du förstår :P hah.
Så jag tycker att de som känner sig stötta eller sårade får väl PM:a den som den känt att den fått "agg" ifrån och säga det. Eller säga det i tråden. Det är ju bättre att säga till och kanske få en förklaring och en ursäkt än att bara sitta och känna sig sårad utan att göra någonting.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Ja du , vad jag har märkt i irl så är männsikor hemska mot varandra när det gäller hund och häst iaf . folk pratar skit osv osv och blir sura när det går bra för någon annan . Det blir nästan likadant här ibland folk ska alltid vara bättre och många här ger jätte bra råd men som tyvär kommer ut negativt eller att man uppfattar det som att man vore dum i huvudet :P Man blir lätt missförstådd här inne .
Sen tror jag också att tex doggy som jag själv inte tycker om, såklart att jag inte vill att någon annan ska ha ett skitfoder vilket gör att folk tipsar om annat foder . Det blir jag mest stöd på när jag köper hund mat och säljarna försöker sälja deras favoritfoder till mig och vägrar lyssna på vad jag har att säga!

Det är synd.. självklart tycker alla olika och jag har själv ganska starka åsikter, men man behöver inte säga allt utan att bli tillfrågad. Tex som någon ovan nämnde om att nån fått hem sin valp och vill visa, då behöver man ju inte börja predika om rasval eller åsikter om blandras/renras o sånt, så onödigt! Det är ju det jag stör mig på! Angående foder verkar det vara väldigt många som har åsikter men man måste ändå komma ihåg att respektera att alla tycker olika.. Om jag tycker doggy är bra o vill ge det så behöver ingen tala om för mig att det är skit, likaså med andra foder, tex royal canin.
#15 Håller med dej helt och hållet:=)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#15 Håller med. Alla har ju olika åsikter. Jag kan tycka att man har rätt att säga sin sak, om det passar in på trådens ämne såklart. Men att överdrivet sitta och bara tjata om "sin sak" och att alla som tycker olika har fel är inte rätt mot varken trådskrivaren eller de andra på forumet som försöker hålla sig till trådens ämne.

Om man skriver om ex Doggy så får man nog räkna med att få åsikter i sin tråd tyvärr. Men om man nu vill ge ett råd "utanför ämnet" så kan man ju tänka på att göra det på ett bra sätt. Ex, "jag vet att du inte ställde frågan, men jag ger gärna min synpunkt på detta foder…" osv. Det behöver ju faktiskt inte bli så otrevligt! Som TS kan man ju i det läget antingen bara skriva, "tack för ditt råd, men jag är av en annan åsikt…" eller helt enkelt strunta i att svara på just det inlägget. Ja, jag vet… det är svårt ;-) Men stämningen behöver inte bli så infekterad om man försöker ignorera "fel svar". Har ju sett många som blivit tok upprörda för att någon gett svar på en fråga som inte ställts och det gör ju att det blir dålig stämning utan att det hade behövt bli något av det egentligen.
Håller med om att tonen kan bli lite vass ibland (tyvärr blir det ju lätt så bakom en datorskärm) och det är absolut någonting man borde tänka på. Däremot tycker jag det är bra att folk hoppar in med sina åsikter så att man får ta del av hur andra tänker och tycker och man kan dessutom lära sig en hel del saker på köpet. Tycker det är lite väl många "håll er till topic" när man i själva verket vill hoppa in och säga sin åsikt, detta är ju faktiskt ett forum där man ska dela med sig av sina tankar och diskutera med varandra. 
#15 Det har du helt och hållet rätt i!
hundvärlden är galen :P
jag har dock lärt mej att ta till mej av det som jag tycker är bra och sen skiter jag i att svara på dem andra :)

Fast jag känner lite också att dom som gärna delar med sig av allt dom kan och tycker dumförklarar en ibland. Bara för att man frågar nåt betyder inte det att man inte kan nåt eller att mna inte har erfarenhet..

#22 Fast då kanske du har varit otydlig i din fråga. Om du vill veta något men har endel kunskap kanske du på något sätt kan formulera frågan så att vi läsare förstår att du inte är helt grön.
Sen behöver inte ett väl formulerat svar betyda att den som skriver ner sina råd menar något illa. Det är svårt att veta hur mycket/lite trädskaparen kan om man bara får en fråga rakt upp och ner. 

fast om jag tex frågar efter folk som använder eller har använt ett specifikt foder, då behöver väl inte folk som alrig använt fodret eller tänker göra det börja kommentera ens?
Ja, de flesta av oss som besöker den här sidan älskar hundar och vill hundarna de bästa. Därför vill vi gärna försöka påverka om någon annan gör något som vi anser inte är bra gentemot sin hund. Sedan är vissa personer mindre bra på uttrycka sig eller rent av taskiga med vilje, medan det samtidigt blir både en annan sak när man sitter framför en dataskärm istället för öga mot öga.
Just att folk "lägger sig i" trådar de "inte har att göra med" som i ditt exempel är av samma anledning. Tänk dig att jag skulle skriva ett inlägg här där jag skriver till exempel;
Ni som har testat stackel, vad tycker ni om det?
Javisst det är lite mer överdrivet som exempel, men bara för att illustrera vad jag tror det är som gör att folk svarar i trådar även fast de själva inte testat "saken" ifråga. Man vill inte bara sitta och se på medan TS fortsätter på det som man själv anser som helt fel spår utan vill ge tips om en annan riktning.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#24 Det är ett öppet forum. Du får räkna med att folk inte kan hålla sig i skinnet om de har åsikter och gärna delar med sig av dem. Man får lära sig att sålla bort det man ser som onödigt.
Tycker du att du får med för mycket skräp när du frågar om något och inte kan hantera det kanske du ska vända dig till en annan kanal.