Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 13316 ggr
LinaK
0

Bärnstenshalsband

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon som testat? Är riktigt sugen att prova.
Ni som provat, fungerade det?

Var en på kursen jag går på som sa att det var effektivt på hennes hundar. Därför blev jag sugen att testa om det är ett alternativ för oss.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

Vet om en instruktör som enbart har bärstenshalsband på sina hundar o säger den funkar :) Sen beror det på pälstyper tydligen, hon hade schäfer o på hennes funkar det. Man bör akta sig så man inte köper falskabärstenshalsband dessa funkar INTE och typist test är att de spricker man kan nästan känna det om man biter på en av stenarna. De är gjorde i hårdplast.

LinaK
0

Spännande Skrattande Tydligen så ska det inte ha fungerat på långhåriga hundar innan då halsbandet trasslat in sig i pälsen och då inte kunnat rotera som dom måste göra för att fungera. Men nu har dom tagit fram ett halsband för långhåriga hundar också. Så jag funderar på att testa det på mina hundar. Lär ju inte skada iaf Glad
Nej vet folk som köpt "bärnstenhalsband" på tradera som bara varit ren dynga. Men jag tänkte köpa från http://www.elvingsson.com/ där hade intruktören på min kurs köpt sina halsband. Det ska vara garanterat äkta bärnsten. 490:- kommer det gå på för mina två hundar plus frakt, inte så dyrt egentligen med tanke på att dom håller så länge.

[Forest]
0

2 billigt :) hon var inne på 3e året med sina halsband i år :)

LinaK
0

#3 Ja speciellt om man tänker vad frontline, expot och allt vad det heter skulle kosta så :) Kan ju vara värt ett test.

[oboybabe]
0

Vad ska det hjälpa? Detta var intressant har aldrig hört något om detta.

Karmatarerskanise
0

#5 Mot fästingar.

Alex
1

Jag hade det på min hund (kelpie) och det fungerade precis lika bra som scalibor!

#5 Det är mot fästingar. Bärnstenarna gör pälsen statisk, inte så mycket att vi eller hundarna märker det, men fästingarna gör och kryper därmed inte upp på hunden.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LinaK
0

#7 Jaha vad bra. Höll ditt halsband länge?

fayefaye
0

Vad har du för ras LinaK? Jag är också sugen på att testa!

zoolatri
0

Är oxå inne på bärnstenshalsband, men jag är "ekonomisk" och tänkte göra egna! Har beställt hem bärnsten i tre olika former(någon måste väl vara bättre än en annan?) metallwire och gummi"kabel":)

Jag tänker utgå från elvingsons modell;) Har en kompis som provat på sina hundar som är jättenöjd!

zoolatri
0

Dubbelt…

LinaK
0

#9 Jag har Bichon havanais och en jack russell. Ja men visst verkar det intressant? Verkar vara många som är nöjda Glad

#10 Smart, vad kostar bärnstenarna?

[Forest]
0

9 jag kan inte ha det på pudeln men din hund kanske du har nerklippt då ska det funka vet flera som har det på mer nerklippta pudlar o de säger det funkar iaf :)

10 jag vet inte om det funkar på jätte korthåriga hundar`? hoppas du får svar av non som vet :)

Lycka till alla som provar o snälla kan ni säga vad ni tyckte om det sen? glöm inte vad ni har för pälstyp om fler av samma pälstyp är intresserade av bärnstenshalsbandet oxå :)

LinaK
0

#13 Varför fungerar det inte på Pudel?

Det ska fungera på alla hundraser med päls (finns ju nakenfisar Flört) oavsett långhårig eller korthårig enligt elvingssons hemsida.

Gerbilflicka
0

Wow!! Det här ska jag absolut köpa till mina hundar! Tack för tipset! Skrattande Jag har alltid hatat tanken på att sätta giftiga halsband på hundar och visste inte ens att det fanns ett alternativ…

LinaK
0

#15 Vad bra att det hjälpte någon mer, jag har gått hela vintern och tänkt på vilket fästingmedel jag ska ha på hundarna, sen fick jag höra om detta halsband. Verkar ju super Glad Jag har beställt halsband nu, så det blir spännande att se. Om man inte är nöjd med det så får man skicka tillbaka det inom 4 veckor (det ska vara helt och rent såklart)
Gillar heller inte tanken på giftiga halsband och medel.

zoolatri
0

#12 Beställde material från den här sidan igår, vet inte riktigt när det kommer i brevlådan, men det ska bli roligt att pyssla lite! Och billigare än ett halsband från elvingssons storlek 35 som mina vovvar har.

#15 Visst är det härligt att slippa gift!

Jag plockade de två första fästingarna nu i söndags, en på varje hund:( Våren är kommen till västra götaland…

[Forest]
0

14  Våran Pudel byter päls samt har hon lejonklippning mer lr mindre detta gör att vi kan ha minkhalsband eller kedja för inte tova o slita på pälsen. Sen när hon är mer nerklippt då funkar bärstenshalsband men inte nu Flört lr funkar o funkar gör det säkert men den ullmattan som blir av pälsen ne tack Tungan ute

Chilli10
0

Häftigt måste jag säga, hade ingen aning om att det fanns ngt liknande. Bra att det inte är giftigt också :)

Men fungerade det på korthår också? :)

LinaK
0

#19 Vad jag förstått så ska det fungera på alla hundraser med päls oavsett längd Glad

Chilli10
0

#20 Ja :) Läste precis på hemsidan som du länkat till ovan och där stod det visst att det ska göra det :)

Karmatarerskanise
0

#20 Jag har hört att det inte fungerar lika bra på hundar med lång päls. Men jag minns inte var :P

Kitten86
0

Det har även varit en diskussion inne på sheltieforumet om bärnstenshalsband och även där har de som testat varit riktigt nöjda med resultatet och säger att det fungerar lika bra som något kemikaliskt fästingmedel.

Så jag tänker iaf investera i två stycken till mina och testa, fungerar det lika bra (eller nästan) som något annat så är det ju helt klart pengarna då dessa inte har något "bäst-före-datum". Sen lagar ju Elvingsson halsbandet/en för närvarande för 50 kr/st ifall de går sönder…

DinJejja
0

Jag funderar med på att skaffa nu när jag läst om det och det ni skrivit om det. :) Verkar smidigt.

Dock tycker jag halsbandet för långhåriga är finast, trots att min hund har väldigt kort päls funderar jag på att köpa det. :P

Chilli10
0

Funderar också på att göra det =)

Vet någon hur länge de håller? Är det tills de går sönder?

Verkar ju ändå vara förhållandevis billigt :)

LinaK
0

#25 Ja de håller tills de går sönder, fast då kan man bara byta ut stenarna om det är så =)

Vosjes
0

Jag vill jätte gärna höra mer och speciellt om erfarenheter av dessa bärnstens halsband då jag funderar på att skaffa dessa till både katter, hundar och tänkte även testa på illern.

Dessa vita fästing halsband från apoteket har gjort mina hundar dåliga så dom vill vi inte ens prova igen men tyvärr blir de fulla med fästingar så lätt. Hur som helst tycker jag att Elvingssons hemsida låter mycket lovande.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

PetraKarin
0

Jag funderar också på att köpa ett sånt här till min hund eftersom jag helst vill undvika kemikalier och skudo.
Dock har jag hört om ett pulver man ger i maten som jag ska läsa på lite om.

Men är det någon som förstår hur Elvingsons halsband för långhåriga hundar ska fungera?
För grejen är ju att stenarna gnids mot varandra så att de skapar statisk elektricitet som sprids till pälsen. Men i det halsbandet för långhåriga hundar ligger u inte några stenar jämte varandra…

Fridaaaa
0

#27 Vet dem som inte tycker att dem har hjälpt alls. Så jag rekommenderar inte det,

rekomenderar fästinghalsbanden man köper på apoteket, fungerar kanon som du itne gillade, har haft det själv och min farmor med,hennes hund drar till sig fästingar, men när han fick det på sig hade han typ inte en enda fästing.
Men alltihp kanske beror p hunden? vet inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chilli10
0

#29 lite nyfiken bara, de som inte tycker att det har hjälpt, vad har de haft för raser?

PetraKarin
0

#29 Fast jag vill inte ha fästinghalsbandet från apoteket. 
Scalibor menar du va? Det står att man inte ska ha det i närheten av katter eller småbarn så det känns inte bra.

Men jag har hört att fästingarna börjar krypa fram nu så jag måste bestämma mig snart…

zoolatri
0

#28 Stenarna ska inte gnidas mot varandra utan mot pälsen:) Så jag tror att halsbandet för långhåriga hundar helt enkelt är utformat så att det inte ska trassla in sig i pälsen.

LinaK
0

Vill inte heller ha det halsbandet från apoteket, då jag vet hundar som fått en allergisk reaktion av det. Där halsbandet har suttit har huden blivit alldeles röd och irriterad. Sen känns det inte bra när man har två hundar varpå den ena hunden kanske är på den andra och får massa giftigt sk*t i sig. Sen har vi ju även katter.

#32 Precis så är det. Innan man går ut kan man ta halsbandet och gnida mot hela hunden Glad

Fridaaaa
0

#31 Vet inte men det gör inget att ha det nära katter och småbarn i alla fall.Skrev inte att du skulle ha det skrev att jag gillar det.

#30 Bla wacthel, irländsk terrier mm

PetraKarin
0

#33 Ja det är väldigt starkt. Har vänner vars hundar har blivit helt groggy utav det. Spot-on droppar verkar ju väldigt bekvämt men vissa av dom är lika starka som scalibor halsband.
Scudo-dosa vill jag heller inte ha.
Pulvret jag hört talas om heter Zx.
Min farmor gjorde en massa bärsntenshaslband, fast till människor, jag funderar på om man kan ta ett sånt och korta lite och ha på hund.

#34 Okej.

Fridaaaa
0

#33 Har inte hänt dem jag känner som använt det :S De hundarna har inte reagerat alls på det, märkligt.

LinaK
0

#35 Nej usch gillar inte riktigt det där giftiga kemikaliska medlena, skulle själv aldrig använda sådant på mig själv eller om jag hade haft barn. Därför ska heller inte mina hundar ha det.
Men ja absolut det borde fungera med sånna halsband som din farmor gjorde, bärnsten som bärnsten. Du kan ju testa Glad Bara det är äkta bärnsten så.

#36 Det är väl indivuellt som med allt annat, vissa råkar ut för det och andra inte. Men när jag vet att risken finns så tänker jag inte chansa.

PetraKarin
0

#37 Då ska jag kolla med mamma om hon har något jag kan få prova med!
Märker man på något sätt om pälsen blivit statisk eller är det bara ut i naturen och prova som gäller?
Vet du om det spelar någon roll vad man har för tråd? För jag såg att Elvingssons gör med nån slags metalltråd och gummirör på det.

Fridaaaa
0

#37 Tror det finns en risk med alla fästingpreparat.

rebz
0

#17 Vilken är "den här sidan"? :P

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

zoolatri
0

#39 Vad tror du det finns för risk med bärnstenshalsband? Förutom att det kan fastna i något precis som alla halsband, det är det enda jag kan komma på.

#40 Haha, så typiskt mig att glömma själva länken…Här kommer den!

http://www6.aname.net/~tangen/butiken/?p=productsList&iCategory=184

Jag beställde allt jag tror mig behöva från den sidan iaf. Även gummi"kabel" att ha mellan bäsrstenarna:)

Fridaaaa
0

#41 Jag skrev T R O R

zoolatri
0

#42 Ja precis, så jag undrar varför du tror så? Om det var något speciellt du tänkte på. Har jag missat något så är det intressant att veta.

Karmatarerskanise
1

Det finns inga risker med bärnsten. Det är ett naturmaterial.
Även vi människor använder det i smycken.

zoolatri
0

#44 Det är precis så jag har uppfattat det. Dessutom är det ju ett vackert material:)

Karmatarerskanise
0

Ja det är jättevackert :)
Vi människor har använt bärnsten mååånga år, sedan stenåldern tror jag. Det är ju egentligen kåda, och klassas som ädelsten om jag inte är helt fel ute. KAn innehålla fossiler. Det är rätt häftigt :) Det kan också brinna och ska tyligen lukt gott.

pillan33
0

Ska definitivt ge bärnstenshalsbandet ett försök innan jag testar något annat. Kan ju inte bli bättre om det fungerar, både fint och avvisande mot fästingar =)

Fridaaaa
0

#43 Allergier osv

Denna kommentar har tagits bort.
zoolatri
0

#43 Ok. Är det något du hört, att någon hund fått en allergisk reaktion mot bärnsten? All info är välkommen!

Vosjes
0

Då mina hundar blivit väldigt groggy, mått dåligt och även kräkts i samband med halsbanden samt andra sido effekter vill jag inte använda dessa halsband för hundarnas bästa.
Sen är det väldigt onödigt att köpa ett fästing halsband med ett bäst före datum samt kemikalier när vi har både katter illrar samt barn som ofta hälsar på.

Hur fungerar bärnstens halsbanden i vatten? Måste jag ta av halsbandet när hon simmar? Min tjej har ju både Schäfer kropp och päls så det bör väl fungera? Vilket ska jag välja av halsbanden? Är något bättre än de andra? Jag har ju även långhåriga katter så tror ni att halsbandet för katter passar eller ska jag köpa ett för långhåriga hundar till dom?

rebz
0

#41 Okej. Vilken metallwire tog du? Det är ju så svårt att välja :P

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

zoolatri
0

#51 Bäst svar tror jag att du får att säljaren! Maila dom så kan du berätta här sedan. Antar att de "vanliga" bärnstenshalsbanden trasslar sig lika mkt på långhåriga katter och hundar?

Karmatarerskanise
0

#48 Har jag aldrig någonsin hört talas om.
Undrar också var du fått det ifrån.

Eller det var bara som du trodde kanske, som du skrev där uppe?.
Jag använder i alla fall hellre naturmaterial, som vi människor själv använder, än inget alls eller ren gift Glad

Men vill man inte använda det så gör man ju inte det.
Men hittar  du någon info om allergier får du gärna dela med dig :)

Vosjes
0

Precis det jag tänker också angående trassel i pälsen. Jag ska maila dom när jag tänkt igenom vad jag ska säga och efter frukost Flört

Finns det några frågor som någon vill att jag ska ta upp i mitt mail?

rebz
0

#51 Bärnstenshalsbandet funkar inte på blöt päls. Pälsen måste vara torr för att friktionen mellan halsbandet och pälsen ska funka.

Jag vet inte om det är skillnad på det för katter och det för hundar? Om inte så borde väl det för långhåriga hundar bäst då det är format så att det inte trasslar in sig i pälsen så lätt.

Fridaaaa
0

#50 har inte skrivit att någon har fått det! Herregud hur läser ni? #51 Skrev inte att du skulle köpa det heller! Skrev att JAG aldrig haft problem eller dem jag KÄNNER!
Och att man har katt eller småbarn spelar ingen roll, jag frågade nämligen det på apoteket och skickade ett mail till en veterinär och frågade och det var ingen fara, så länge inte ungen stoppade halsbandet i munnen men så det är med preparat man sprayar osv med

Vosjes
0

Jaså? Men då kanske inte ett bärnstens halsband fungerar på min tik då hon alltid är blöt under sommaren haha men vi köper nog ett ändå sen ska jag tala med min far om han inte vill ha ett också då hans hund får så läskigt mycket fästingar.

zoolatri
0

#57 Jag har inte skrivit att du påstått det heller. Utan jag undrade helt enkelt hur du menade och om du kände till något fall av allergi mot bärnsten. Eftersom det är av intresse att veta i sådana fall.

Fridaaaa
0

#59 Förlåt, ilskan var inte menat till dej utan andra här som "missuppfattar" vad man skriver, förvränger osv.
Ber omursäkt

zoolatri
0

#60 Ingen fara:)

LinaK
0

#38 Tror inte det har någon stor betydelse vad du använder för band. Men jag skulle nog använt något elastiskt band, typ något gummiband (sånt där blankt och fint band) Annars kan du nog ta vad du känner för. Det är ju bärnstenarna som är det viktigaste skulle jag tro.

#58 Men hon kanske torkar snabbt? Glad Fråga angående långhårskatter, kan vara intressant att veta.

PetraKarin
0

#60 Men det måste väl vara okej att diskutera för- och nackdelar med olika metoder och preparat?
Jag har precis läst bipacksedeln och på många av de preparat som finns på apoteket finns det en varning ang. katter och småbarn. Inkl. Scalibor halsband.

#56 & #58 Bärnstenshalsband har ingen verkan på blöt päls nej eftersom blöt päls inte kan vara statisk. Men så fort pälsen blir torr fungerar det igen och det är inte så att halsbandet eller stenarna kan bli förstörda av vatten :) Det är en av anledningarna till varför ja funderar på bärnsten. Jag vill inte hålla på och tänka på när min hund kan bada eller så.

Fridaaaa
0

#63 Det jag köper på apoteket är inte farligt för katt och hund och det är ett vitt halsband punk!

Karmatarerskanise
0

#64 Du har säkert skrivit det redan, men jag hittar inte det nu. Vad heter det halsbandet du använder?

MoaW
0

#25 jag köpte mitt på elvingsson, och det gick sönder efter ett par månader (typ 2-3). bärnsten är väl inte så hållbart, utan stenarna började liksom fala sönder tills dom trillade av. Sen gick hela bandet av.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Chilli10
0

#51 Angående bärnstenshalsband och bad:

Förstörs halsbandet om hunden badar? Svar: Bärnstenen blir inte laddad av en blöt päls, men blir det direkt pälsen torkat. Halsbandet tar alltså inte skada av badet.

Info hämtad härifrån http://www.elvingsson.com/om-fastinghalsband

LinaK
0

#66 Vad tråkigt! Men någon slags garanti borde man väl ha att det ska hålla längre en så. Fast det kanske är som du säger att just bärnsten inte är så vidare hållbart. Kanske du hade otur!

Fridaaaa
0

#65 Skrev det igen för att folk inte lyssnade
Minns inte riktigt, bara använt det en gång och det var i somras

LinaK
0

#66 Eller så har du en jäkla vild hund kanske Flört

Karmatarerskanise
0

#66 Det finns bra kvalitet och dålig kvalitet på bärnstenar.
Frågan är ju hur man ska veta vilka som är bra och inte.

Man brukar koka stenarna o olja för att de ska bli lite härdade.
De borde hålla längre tycker man.

Fnns det inga garantier?

MoaW
0

#68 jaa jag kollade upp på sidan och man fick pengarna tillbaka om det var inom en månad Obestämd Kankse var det bara otur, men jag hade hoppats att kunna ha det i flera år, men jagläste någonstans att bärnsten är väldigt "poröst" och kan börja falla sönder

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

LinaK
0

#72 Vad tråkigt att det blev så, men fungerade det innan det gick sönder?

fayefaye
0

#64 Men eftersom de flesta fästinghalsband och medel innehåller gift så borde det väl kunna vara farligt för känsliga hundar och katter eller? Fast det kanske inte är gift i det halsbandet du använder, skulle vara kul att höra vad det är för sort i sånna fall :)

Karmatarerskanise
1

#69 Okey. För min kompis köpte ett vitt fästinghalsband(scalibor) på apoteket, de har väl bara en sort vad jag vet. Kollade precis och det finns bara scalibor som halsband.

Deras hund fick krampanfall av det. De fick åka in akut med hunden till vet, och där fick de veta att flera hundar reagerat likadant på just det halsbandet. Symptomen försvinner innom 48 timmar när man tar av halsbandet.

Det står också på apotekets sida "Tvätta händerna med tvål och kallt vatten efter applicering av halsbandet. Produkten skall ej hanteras av personer som är allergiska mot trifenylfosfat.

Tillåt inte barn, särskilt barn yngre än 2 år, att hantera halsbandet, leka med det eller stoppa det i sin mun.

Se till att små barn inte tillåts ha långvarig intensiv kontakt, t.ex. sova, med en hund som bär halsbandet.

Förvara innerpåsen med halsbandet i ytterkartongen tills dess att halsbandet skall användas.

Även om normal kontakt med vatten inte minskar effekten hos halsbandet, bör halsbandet alltid tas av innan hunden skall simma eller bada, eftersom den aktiva substansen är skadlig för fisk och vattenlevande organismer. Hunden skall avhållas från bad under de första fem dagarna efter halsbandets applicering."

Låter inte riktigt bra. Faktiskt giftigt.
Så du och de ni känner kanske har haft tur :)

PetraKarin
1

#69 Jag lyssnar men jag vill också veta om jag missat något eftersom du säger att det du använder är ofarligt.

Apoteket säljer bara en sorts fästinghalsband (samma sen flera år så vitt jag vet) och i bipacksedeln står det:
–_Tillåt inte barn, särskilt barn yngre än 2 år, att hantera halsbandet, leka med det eller stoppa det i sin mun.
_Se till att små barn inte tillåts ha långvarig intensiv kontakt, t.ex. sova, med en hund som bär halsbandet. (Under observera)

Även om normal kontakt med vatten inte minskar effekten hos halsbandet, bör halsbandet alltid tas av innan hunden skall simma eller bada, eftersom den aktiva substansen är skadlig för fisk och vattenlevande organismer. Hunden skall avhållas från bad under de första fem dagarna efter halsbandets applicering. (Under observera)

Skall inte användas till katter. (Under kontraindikationer)

Länk till info om scalibor vet.

Jag menar inte att man är dum om man använder det men vill bara påvisa att det står faktiskt om dåliga bieffekter m.m. vilket du motsagt.
Självklart är det individuellt hur olika djur reagerar på olika preparat, som med oss människor.

Karmatarerskanise
0

Fridaaaa
0

#76 Så stod det inte på min, så dem säljer nog mer än 1

PetraKarin
0

#77 Jag länkade och citerade ovan!
Men jag hann inte se att du också citerat ;)

Jag ska tillägga att vissa av spot-on medlen verkar ännu mer giftiga. Men Effipro verkar vara lite mildare, är det någon som har erfarenhet av det?
Länk.

LinaK
0

#78 Kan du inte försöka ta reda på vad det är för något, nu blir man ju nyfiken Glad

Karmatarerskanise
1

#78 Dom säljer bara det. Du kan själv gå in och titta om du inte tror mig.

Det handlar inte om att motbevisa dig, utan om att du ska se att det faktiskt inte är helt ofarligt. Och nu vet du det :)

Denna kommentar har tagits bort.
PetraKarin
0

#78 Är du säker på det?
För då hade det varit jäkligt intressant att veta vad den heter. Eftersom du rekommenderar det menar jag, bärnsten är ju lite av en chansning av andra anledningar ;)

Alex
0

#8 Ja, det var helt efter två somrar i alla fall, och då användes det hela tiden på en mycket aktiv hund! Mycket jobbande och springande lös ute i skogen. Hade inte kvar hunden sen, men som sagt, halsbandet höll. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

fidojunior
0

#79 Min ena hund blev trött och seg av apotekets halsband (Scalibor) men Frontline fungerade utmärkt på båda mina, ingen av dem mådde dåligt. Har ingen erfarenhet av den nya som du nämnde men har läst att den är väldigt lik Frontline.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Fridaaaa
0

#83 Ja, men vet ju inte om dem har dt kvar, jag har inte sett det mer sen. Men vet att det inte heter det som ni nämner:)

Karmatarerskanise
0

#86 Jag kan ringa och kolla om dom haft annat innan. När vardet skrev du, förra sommaren?

PetraKarin
0

#85 Intressant att höra att din hund reagerade olika på dom.
De produkterna har ju lite liknande observationer och varningstext. Dock så är Frontline okej på katter, men eftersom det kan vara farligt för kaniner är det uteslutet för mig. Även om jag vet att det är skillnad på att applicera det på kaninen och ha det på en hund bredvid. Men kaninen och hunden lever tillsammans hemma hos oss.

Fridaaaa
0

#87 Ja precis. Kan vara jag som har fel men har för mig att jag köpte det på apoteket i alla fall….

PetraKarin
0

#89 Okej. Konstigt att dom tagit bort det. Lite synd om det nu är bättre än Scalibor :(

Fridaaaa
0

#90 Ja fast nu när jag tänker efter kanske det inte var på apoteket var nog annat jag tänkte på hmm…Finns ju likadana vita halsband mot fästingar i djuraffärer hmm..

Karmatarerskanise
0

Just de, jag ringde apoteket, och den tanten jag pratade med kände inte till att dom haft något annat(risken finns ju att hon kanske bara inte visste). Så det är nog möjligt du köpte det i djuraffären.

Chilli10
0

Om jag inte minns helt fel så finns det speciella som man kan få utskrivna av vet också.

Fridaaaa
0

#92 Ja kan vara så att jag blandar ihop dem för dem ser exakt likadana ut :)

fayefaye
0

Vet att min gamla cairn reagerade på nåt fästingmedel med, kommer inte ihåg om det var droppar eller halsband… Började kräkas och fick som ryckningar, neurologiska symtom alltså… Vågade inte använda nåt mer fästingmedel på henne efter det. Men hon fick inte så många fästingar ändå som tur var.

Fridaaaa
0

#95 Tur att hon inte fick många fästingar, farmor cairn får det, så han har fästinghalsband som hjälper toppen, just den ifrån apoteket

Alex
0

Scalibor och EX-Spot innehåller båda nervgifter, och det säger ju sig självt att det kan göra skada… Epilepsi är exempelvis ingen helt ovanlig biverkning. Min hund klarade sig bra med scalibor de åren han hade det, så självklart är det inte alla som reagerar på det. Men innehållet är fortfarande detsamma och riskerna finns, så för mig var det ett självklart val att testa ett giftfritt alternativ när jag fick reda på att det fanns.

Det fanns ju förut örthalsband också, men de var väl gröna tror jag… De togs ju sen bort för att de innehöll nåt olämpligt har jag för mig. Förstår ju dock inte varför de togs bort men inte de med nervgift… Obestämd

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fridaaaa
0

#97 Så sant. 
Ska testa det som mamma brukar ha till hund: Vitlökskrydda på maten har fungerat ganska bra :)

zoolatri
0

#97 jag har provat halvband med verksamma örter. Första året fungerade det sådär bra, visst fick hunden några fästingar. Men eftersom det sades vara giftfritt tyckte jag det var bättre än inget. Året efter köpte jag ett nytt, men troligtvis itne samma märke eftersom jag inte kom ihåg vilket märke jag köpt året innan. Men det halsbandet åkte av efter några dagar då det verkligen STANK kemisk citron, som ett riktigt starkt rengöringsmedel…Så jag ville knappt ta i hunden eftersom lukten satte sig på mig och mina händer. Det luktade verkligen i hela lägenheten…Stackars hund, hon måste tyckt att det var vedervärdigt…

Fridaaaa
0

#99 Usch vad trist :/ 
Du skickade inte till dem som gjort halsbandet och klagade? Hadejag nog gjort :)

zoolatri
0

#100 Nej det gjorde jag inte, hade inte ork till det;)

Crazzysazza
0

jag har scalibor på min amrikanska cocker spaniel och bordercollien, Men till dvärgpinschern beställde jag ett bärnsten nu.. törs inte sätta på han ett scalibor, han har så mkt problem annars.

Fridaaaa
0

#101 Hehe okej :)

SaraC
0

#97 Örthalsbanden förbjöds av Kemikalieninspektionen på grund av en tolkning av ett EU- direktiv, inga fästingmedel får säljas om de inte testats och klassats som bekämpningsmedel. De giftiga halsbanden har det verksamma ämnet deltametrin och deltametrin är ett godkänt bekämpningsmedel och därför får halsbanden säljas. Örthalsbandens innehåll är inte testat och är därför förbjudna, eller snarare får inte säljas om de påstås någonstans att medlet hjälper mot fästingar. Dessa tester som ett medel måste genomgå kostar mycket pengar för företaget och de flesta företag som säljer örthalsband är små företag som inte har råd att bekosta dessa tester.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Alex
0

#104 Ah okej, då förstår jag!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Hilo]
0

Nope, testat på två hundar, och det har inte funkat.
En gammal granne med Pudel hade det på sin hund, och på henne funkade det.

[rightPAW]
0

Låter intressant! Här kan vi inte ha dem där andra halsbanden eftersom vi har två katter och det där är ju rejält farligt för katterna om dem är där och nosar och håller på. Men man vill ju ha en garanti på att det fungerar Tungan ute

[rightPAW]
0

Det sägs ju även att medlen och halsbanden man köper från apoteket innehåller så mycket skit att det kan förkorta hundens livslängd med nästan två år.

Sophie&Segra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#108,  Vaaa.. SÅ mycket! Uschusch :(

Hade det på Schäfertiken förra året, hon hade inte en fästing. Så det ger ju bra skydd mot det.. Men mitt samvete klarar inte o sätta på henne det där halsbandet igen.

Tänkte testa bärnstenshalsbanden, men eftersom mina hundar är bad-galna, så innebär det att dom kommer alltså bara att va skyddade typ hälften av tiden, för resterande tid är dom blöta/fuktiga i pälsen.

Så sen tre veckor tillbaks har jag petat i dom nått svindyrt fästingpulver (Bifogar bild) Och hoppas på att det ska skydda mina 4 benta från krypen i år :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

PetraKarin
0

#109 Jag vill undvika gift eftersom jag har en liten, ung hund och även kanin i huset.
Jag funderar också på att kombinera Zx och bärnsten. Är Zx svindyrt alltså? Obestämd

Sophie&Segra
0

#110. Ja, samma här.

Jag tyckte det va dyrt iaf. 298kr, betalade jag för den lilla burken.. /:

LinaK
0

#110 På Grizzly Zoo ska det finnas för 229kr för 180ml räcker i ca 3 månader för en liten hund, var en på bichon iFokus som skrev det, har sett det för ca 300:- på djurmagazinet vet dock inte hur mycket det var i den förpackningen. Så jätte dyrt är det väl inte om man bara har en liten hund.

LinaK
0

Funderar också på att kombinera bärnstenshalsbandet med det pulvret.

PetraKarin
0

#111 #112 OKej tack! Om pulvret är drygt så att säga kanske det inte är så farligt dyrt med ett par hundralappar. Men allt är en utgift för en student Obestämd

Men något måste man ju göra på grund av dom äckliga krypen.

pius314
0

Nån som provat tic-clip? (kanske har missats om det nämnts ovan nån stans…)

själv tycker jag att det låter som värsta humbuget…alltså vad är bio-energi?

kan tänka mig att prova bärnstenshalsbandet för att det ändå låter som att det finns en viss rimlighet i beskrivningen (statisk laddning). hittar man nåt giftfritt är det ju såklart förstahandsvalet…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Fridaaaa
0

Man kan strö vitlökspulver med på maten :D Brukar hjälpa :D

thilda-
0

Vitlök är inte nyttigt för djur.. det är blodförtunnande

Fridaaaa
0

#117 Ja ren vitlök, men vitlökspulver i liten dos går superbra, hade vi alltid på våran första hund, och har till och med frågat veterinär och dem sa att det inte är farligt

[rightPAW]
0

Ska Zx fungera bra? Låter vettigt att kombinera… Gud vad fästingmedels-träsket är jobbigt! Satans odjur!

Sophie&Segra
0

#119, Jag har aldrig hört om det tidigare. Men det verkade vettigt, och värt ett försök i alla fall.
Har en valp på fyra månader som är väldigt känslig i både hud och mage, så honom vägrar jag att stoppa nå knasigheter i.

Så det där ska testas i år - på både hundara :)

Jaa.. Det säger ju att alla djur på jorden finns av en anledning. Vad är fästingarnas anledning? Tungan ute

[rightPAW]
0

#120 Ja det finns ju så mycket skit som ska hjälpa mot dittan och datten. Kommer noga prova det med. Har använt frontline på katterna tidigare men det var ju att kasta pengar i sjön.

Dem lär ju finnas för att reta gallfeber på oss djurägare! Uscha!

Sophie&Segra
0

Ja, jag har också testat Frontline. Men det va ju skit, haha. Min förra tik fick lika mycket fästingar som hon skulle fått utan, kan jag tippa. Hjälpte inte ett dugg, mer än att hon fick utslag där dropparna satt -.-

Och Schäfern hade Scalibor förra sommarn, och hon hade inte en fästing på hela våren/sommaren/hösten. Och det förstår man ju, med tanke på vad det är i dom där halsbanden.
Hon fungerade super på det, inga biverkningar över huvud taget - vilket får mig att tveka till att faktiskt köpa det i år igen. Då det just dungerade så bra på henne.

Men vi får se, hon får också det här pulvret nu, och håller hon sig fästingfri.. Eller iaf inte får massa fästingar nöjer vi oss med det :)

[rightPAW]
0

Ja, man vill ju ha något som verkligen fungerar eftersom man har en hund med mycket päls. Skulle man inte hitta dem jäkla fästingarna så kan det ju gå riktigt illa. Ska prova det där pulvret och se, vill ju helst inte ha massa skit på henne om det finns andra alternativ.

Sophie&Segra
0

Precis!

Asså jag tänker såhär. Fästingarna kan göra henne sjukare (och tom döende) än vad det där halsbandet kan.
Märker man minsta förändring, så tar man ju av halsbandet. Men du kan ju inte bara plocka av en fästingsjukdom..

Och jag kan ge med f-n på att jag inte kommer hitta alla fästingar om hon nu får nåra. För hon har så jääääädra mycke och TÄT päls, att särar du på den ser du knappt huden (Schäfern äre jag pratar om nu, haha).

Som sagt, finns det giftfria och EFFEKTIVA alternativ, äre ju självklart att man testar dom först :D

[rightPAW]
0

Förstod att det var Xoxie du pratade om ,haha.

Samma med min tik, pälsen är tjock och tät, och inte hittar man alltid fästingarna, ens på korthåriga bonnkatten.

Men nu blir det en rejäl jakt efter ett effektivt och helst naturligt sätt att hålla dem små krypen borta :)

Chilli10
0

Beställde ett bärnstenshalsband för några dagar sedan, tog med matta stenar. Fick hem det idag. Supersnyggt!

Får hoppas att det hjälper, hon har dock bara haft en krypande liten oduglig fästing innan..

[Wolverina]
0

Hua ja detta fästingmedels träsk!! MAn blir tokig!!

Har tvekat i många år men vågade i förrgår testa på scalibor till min yngsta tik. Men tyvärr så har hon börjat klia sig mer och blev igår röd i örornen så skiten åkte av direkt och Etsa in i duschen Rynkar på näsan

Så nu ska jag testa på bärstenshalsband och hoppas på att de funkar!!

Chilli10
0

#127 Ja risken finns ju att det blir så med de halsbanden. Vågade inte testa med det själv efter att ha läst om utslag samt allergiska reaktioner, speciellt iom att amstaffar har en del hudproblem.
Har du beställt något ännu? :)

Cazzos
0

Vad är det för speciellt med bärnstenshalsband?

[Wolverina]
0

#128 Nej inte än, ska mäta runt halsen nu och sen beställa :)

Vad gick dit på? Funkar det bra änsålänge? BILD!!! Hahah!

pius314
0

det ska bygga upp statisk elektricitet i pälsen (inte så man får en stöt, men fästingarna gillar det inte)

[Wolverina]
0

Nu har jag beställt ett av lyxmodell till min lilla rand, borde komma nästa vecka :D Håller verkligen tummarna på att de funkar!!!

zoolatri
0

Jag har gjort två egna halsband till hundarna idag, det återstår att se om de fungerar;) Annars får jag köpa ett och se om det blir skillnad.

Chilli10
0

#130 Det kostade 260 :) Tog med matta stenar, tyckte det passade bäst till hennes päls. Hon har bara haft en innan, men får hoppas att det inte blir så många i sommar! Ska försöka ta ngn bild o lägga upp snart! ;)

Cazzos
0

#131 Åh, vad häftigt Glad

Det ser faktiskt också mycket snyggare ut med ett bärnstenshalsband än med ett vitt plasthalsband.. Skrattande

pius314
0

Hoppas det funkar också, det är ju lite olika erfarenheter. Ser fram emot rapport!

Alex
0

Kan ju visa en bild på hur min hund såg ut med bärnstenshalsbandet. Matchade hans ögon himla bra tycker jag! Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cazzos
0

Blir det statisk elektricitet över hela kroppen?

PetraKarin
0

#138 Ja i pälsen

fayefaye
0

#137 Tjusigt ;)

Chilli10
0

Wolverina: Bättre sent än aldrig! Här kommer in tjej i sitt fina halsband :)

pius314
0

Åh, hon är gudpmlig! Både med och utan halsband!

Chilli10
0

#142 Haha, gudpmlig? :D

Karmatarerskanise
0

Gudomlig gissar jag på ;)

Chilli10
0

#144 Jaha :D Haha så trög jag är ibland ;)

Pius314: Ska hälsa henne det! Glad

pius314
0

#143 He he, lite tjocka fingrar och små tangenter… #144 Tack för tolk-hjälpen :-)

[Wolverina]
0

Nu har även Etsa fått sitt vackra halsband!

Nu håller vi tummar och klor på att de håller krypen borta!!!

Chilli10
0

#147 Åh så fint :) Tog du de blanka stenarna?

pius314
0

#147 superfin! Hoppas att odjuren håller sig borta!

Cazzos
0

#147 Åh vilken vacker hund du har. Kyss

[Wolverina]
0

#148 Tack! Ja jag tog de blanka, är dock lite rädd för att jag snåla på längden men de får duga Tungan ute

#149 Tack! Ja det får vi verkligen hoppas, det riktiga testet ska göra på Ingarö, där kryllar det av de små krypen!

#150 Tack! Ja hon är riktigt fin min lilla rand!! Kyss

Chilli10
0

#151 Om det skulle va för kort kan man ju länga lite på resårbandet bara. Måste ju kunna röra sig lite för att få effekt :)

LinaK
0

Så fina halsband och hundar ni visar upp #141 & #147 Skrattande

Även här har vi bärnstenshalsband på min lilla plutt.

fayefaye
0

Vad säger ni som testat nu då? Verkar det funka?

Chilli10
0

#154 Chilli har iaf inte haft en endast fästing ännu. :)
Vet att både katt och hund hemma hos föräldrarna har fått.

[Wolverina]
0

Jag fick hem Etsa's halsband i torsdags och 3 stenar har redan trillar av och en e sönder så ska skicka tillbaka mitt! Helt värdelöst är superbesviken!!! Rynkar på näsan

Chilli10
0

#156 Usch vad tråkigt då =(
Två av stenarna på Chillis halsband har blivit halva liksom, men sitter fortfarande kvar, men beror nog mest på att hon var under altanen hemma hos pappa, sen kom hon inte riktigt ut, men försökte pressa sig under ändå..

Helenaaa
0

hur länge håller ett bärnstenshalsband? Glad

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

JILE
0

Jag har köpt två halsband till mina katter och en till mammas hund som kan få lång päls. Ena katten hade fullt med fästingar innan och nu ingen alls sedan halsbandet kom på..dessutom sitter de kvar :) Den andra katten har haft två fästingar men ingen mer. De har suttit på nu i en vecka.

helt fantastiskt skönt att slippa alla gifthalsband och droppar.

pius314
0

#158 Det håller så länge som bärnstenarna sitter kvar. Men man får tänka på att bärnsten är väldigt mjukt så man kan nog behöva byta ut ett par klumpar efter ett tag. Men de ska ju inte gå sönder så fort man får det såklart… det har säkert varit lite sprickor i bärnstenen från början om det blir så.

[Wolverina]
0

Ja väldigt tråkigt är det iaf, hon har inte gjort mer än sprungit runt som vanligt. Inte lekt med nån hund eller nåt annat hårdhänt… Ska kontakta dem och sen skicka tillbaka de! FAn skulle ha tagit de som är för långhåriga hundar, lätt att va efterklok! Tungan ute

zoolatri
0

Jag beställde ett bärnstenshalsband till Seth. Det klär honom måste jag säga!

Karmatarerskanise
0

Vad fina era hundar blir i halsbanden :)

zoolatri
0

Tinka har två små tunna halsband som jag gjort själv, jag vet dock inte hur bra det fungerar eftersom bärnstenarna är så små…Det lär märkas.

JILE
0

Mina katter har och mammas hund. Några enstaka fästingar har jag fått ta bort för de hade satt sig trots halsband :( är det så för er med?

fayefaye
0

#165 Tror man får räkna med några enstaka när man använder giftfritt tyvärr..

Chilli10
0

#165 går hade Chilli sin första krypande på sig efter en tur i skogen. Hon har haft sitt på sig i lite mer än 2 vekor nu.

JILE
0

#166 Ja jag tror så jag med. Var ju så med giftmedlen också.

Emo
0

Jag har använt pärlorna från ett 70 år gammalt bärnstenshalsband och trätt dem på elastisk tråd och bomullsgarn (säkerhet) med plastpärlor som distanspärlor.

Det ska bli spännande att se om det fungerar på min rottweiler.

Jag har plockat tre fästingar redan på henne innan hon fick halsbandet, så hjälper detta, blir vi glada.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Karmatarerskanise
0

#169 Frågan är ju om de stenarna är behandlade på rätt sätt? Och är det plastpärlor och rätt tråd till ett sådant halsband?

Emo
0

Äkta bärnsten kollar man genom att gnida mot håret och sen hålla nära en bit tidningspapper. Lyfter bärnstenen upp pappret är det äkta bärnsten. Så lärde jag att kolla. Det är bärnstenen som ska göra nytta och de ska fördelas på tråden. Det finns inget som jordar "anläggningen" Vad menar du med rätt tråd? Halsbandet ska sitta tillräckligt löst för att röra på sig, dessutom vill man se till att det stannar kvar på hunden och om det inte gör det vill man inte förlora pärlorna. Därför garderade jag mig. Att det var min mors antika halsband gör att jag inte gärna vill slarva bort det.

Snygga ovala pärlor är blanka. Mycket yta som vidrör pälsen.

Karmatarerskanise
0

#171 Jag trodde att resten av halsbandet hade någon funktion också, men det kanske den inte har då :)

Emo
0

Hur man kollar om den gula saken man hittar på stranden (i närheten där du bor Hera) lärde mig min mor, när vi letade strandfynd där. Så har du tillräckligt med tid, så kanske du kan plocka till din hund. FlörtSkrattande

Karmatarerskanise
0

#173 Tid har jag, men ork och tålamod? Njä :)
Vi har inte hittat några fästingar ännu, så känner inget större behov av det.

*peppar peppar*

Emo
0

Har någon testat att använda ebonit i stället?

Det borde väl fungera lika bra?

Dessutom kan man skrota gamla föremål och få delarna gratis.

I skolan fick vi se vad som hände när man gned en ebonitstav med ett kattskinn.

Det har väl de flesta av er upplevt?

LinaK
0

#175 Nä det har då inte jag upplevt, gned en ebonitstav med ett kattskinn? Varför hade ni kattskinn i skolan?
Ebonit är inte det något slags plast eller är jag ute och cyklar?
-------------------------------------------------------------

Jag ska ärligt säga att jag inte har någon aning om halsbandet fungerar. Då han äter Fixodida Zx också. Han hade två fästingar som kröp på sig igår. Min jack russell har inte haft en fästing sen vi började med pulvret. Innan hade han dagligen. Så det verkar hjälpa, jack russelln har inte bärnstenshalsband. Havanaisen som har bärnstenshalsbandet är den som alltid har fått massor med fästingar på sig innan, så två stycken är inte så mycket.

Emo
0

#176 "Varför hade ni kattskinn i skolan? "

För att gnida ebonitstaven och visa statisk elektricitet. Fysiklektion

http://www.fysik.lysekil.se/fysik_a/elektricitet/elektro.htm

Karmatarerskanise
0

#177 Nej, något sånt gjorde vi inte i skolan vad jag kan minnas.

wieindewereld
1

Hej!
jag har köpt mitt online på www.texandterry.com.

Bra service, fick det hemskickat direkt efter jag hade betald. Dessutom har dem 30 dagars prova på, så jag tänkte… ingen risk!

Är mycket nöjd!

wieindewereld
0

Just det… hos texandterry.com fanns också den brickan, som kallas Tic-clip. Har ingen erfarenhet av det men min kompis har det på sin hund och också på sig själv. Det ska funka på ungefär samma sätt som bärnsten. Kanske någon som har erfarenhet av den?

pius314
0

#177 ha ha ha, ja precis, jag är med dig! det gjorde vi också för att få fram statisk elektricitet! däremot är jag lur på hur det funkar med hunden, borde inte laddningen jordas ur i samma takt som den laddas upp? Hunden har ju inte gummisulor på skorna direkt… eller är det något jag förträngt i ebonit-gnuggandet.

#180 alltså det där tic-clip, är inte det "bio-energi" som det är laddat med? Vad är det??? Tror mer på elektricitet än bio-energi… i alla fall tills nån kan förklara vad det är så jag hajjar… Cool

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.