Spelar ni spel?
I helgen köpte jag ett aktiveringsspel till hundarna, de har aldrig provat något liknande tidigare så jag köpte det som såg lättast ut.
Vi har provat det, jag gjorde det lätt för hundarna att få tag i godiset som låg under genom att låta klossarna vara lite upplyfta ur hålen, itne hela vägen ner så att säga. Och de tyckte att det var jätteskoj!
Har ni några spel till era hundar, vilka sorter och modeller har ni och vad tycker ni och era hundar om dem?
Vi har två såna spel, dog smart och dog domino, dom älskar dom och blir trötta sen :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag har ett sådant här till min hund: http://djurmaxi.se/activity-solitaire-mini-p-3969.html?cPath=1_37
Dock var det alldeles för lätt för honom! :P Men kul tycker han det är!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Dog smart kollade jag oxå på! Dog domino verkar lite svårare, det har jag faktiskt inte sett förut. Vilket gillar ni bäst?
#2 Har du funderat på att skaffa något svårare spel?:)
#3 Hunden vi spelar mest med gillar dog domino mest, han får tänka mest där och jag tycker också det är roligare än dog smart. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#3 Ja de har jag :) Vet dock inte riktigt vad jag ska ta. Något tips? :)
Jag köpte Nina Ottosson Dog Memory till Bino när han var typ 5 månader. Han lyckades klura ut hur man gjorde hur enkelt som helst. Visst, han älskar att spela det, men det är alldeles för enkelt. Han nosar rätt på var godisen är och lyfter på plastbenet i knoppen och tar godisen, ser jättegulligt ut.
Funderar på någon svårare, som typ den där Dog Tornado. Någon som testat den? Eller är det någon som rekommenderar någon som är klurig? :P
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Min förra hund hade mycket roligt med "enkla" leksaker. Hon hade burkar, som hon stoppade i varandra, sådana burkar, som också kan användas till att bygga torn, men det tror jag är för svårt för hunden.
Det såg så roligt ut när hon visade upp det för andra. Jag sa till henne att hämta den gula burken och då gjorde hon det. Hon visste ju i vilken ordning burkarna skulle stoppas i varandra, så det spelade mindre roll vad jag sa, men det visste ju inte åskådarna.
Sen hade hon ett ringspel (sjömansspel) med en pinne och flera ringar. Klurigt att lägga ringarna på pinnen.
Denna vovvan, som jag har nu, rullar runt sin boll med godis och plockar upp bitarna. Önskar att det hade gått att göra mer med henne, men tyvärr fungerar inget.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
vi hade en aktiveringsboll, men den tuggade han i sig 
#8 Vad var den gjord av?
Max har en aktiveringsboll, den älskar han att leka med. Men för mycket blir han stressad av. HAn har också en kong(tror jag det heter), som man kan stoppa något gott i. Perfekt att frysa under sommaren.
Hades har en platta som han ska snurra på tills det att två hål kommer på samma plats och en godis visar sig. HAn fick ingen boll eftersom det bankar så hysteriskt i trägolven.
en i hård plats och en liten grej som man kan skruva ur för att hälla ner godis i :) den har hållt sen december tills nu då han har kommit på att den faktiskt rymdes i munnen…… :p
jag har en sån här snurra från hööks. Funkar inge vidare då hålen verkar vara för smala och djupa, hundarna får inte upp godisarna, varken med munnen eller tassen. och då har jag ändå tre olika storlekar på hund.
sen så har jag en sån här tug-a-jug, den funkar inte heller så bra faktiskt. om man kollar på bilderna så är meningen att hundarna ska kunna dra i snöret så att det kommer ut godis, men det funkar inte alls så i praktiken. Hunden drar i snöret, snöret täpper till öppningen och flaskan lyfts så att godiset rasar ner i botten istället. tyvärr 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Kolla gärna in på Kerstin Malm´s hemsida…där finns fler spel, som jag tror är bättre än Nina ottosons. De är mer anpassningsbara och hunden lär sig dem inte lika snabbt.
Vi har ett liknande aktiveringsspel som TS visar på bilden. Ska kolla vad det heter när jag kommer hem. Har bara spelat det några gånger och hon tycker om det, men hon vill mer än gärna ta trä-"locken" och tugga på dem istället, haha :P
Vi har även en aktiveringsboll, den tycker hon är superkul! Brukar ge henne den när hon ska vara ensam ett tag. Och så brukar hon få delar av maten i den ibland.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#12 Har du någon länk?
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
#14 Googlade henne och fick fram hennes sida http://kmalm.se/
Hittade denna sida som har en hel del aktiveringsleksaker
#5 Nej tyvärr, inga tips tyvärr:)
Vad roligt med alla tips ni lämpar i tråden! Kerstin Malms aktiveringsleksaker verkar bra tycker jag, det blir nog att prova något sådan sedan.
#17 JAg gillade hennes "räls". Som man kunde variera efter hur bra hunden blir på det.
Jag köpte ett på ÖB för 99:- ska även ha det ute sen för klicka in kantarellsök är tankten får se om det lyckas iaf det andvänds inne . det är som ett i trä format som hundben med knoppar i nån/gra är det gott i. Gör även så fast lägger dom lite i hemmet så hon går inte via ögonen utan får allt nosa rätt vilken som har bonus :)