Försäkringsfrågor
En annan tråd blev lite för OT så jag tänkte att vi kan prata om vad som ingår i olika försäkringar och funderingar på det här istället 
T.ex. kom det upp tandvård och mediciner.
Täcker dina djurförsäkringar kostnader för mediciner och tandvård?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#1 Vad har du för försäkring och avtal?
Vad ingår?
Detta kan ju utvecklas till en bra tipstråd för de som är i hundskaffartider och funderar över sånt här ;)
Ja, i vissa fall. Så här står det i folksams villkor gällande tandvård:
"Försäkringen ersätter inte kostnader för:
behandling av tandsjukdomar, bettfel, tandsten eller borttagande av kvarsittande mjölktänder. Inte heller komplikationer till dessa åkommor ersätts. Dock ersätts kostnader för tandfraktur som uppkommit genom olycksfall."
Det här hittade jag om mediciner:
"Utöver ersättningen för veterinärbehandling ersätts mediciner (i Sverige registrerade och receptbelagda läkemedel) och rehabilitering med högst 3 000 kronor vardera per försäkringsår. Detta under förutsättning att det finns en skada som ersätts från Dubbel veterinärvård och att veterinärvårdskostnaderna överstiger gällande självrisk."
Ja, min hunds försäkring täcker tandvård och mediciner upp till en viss summa, m.m.
Har IFs "Stor Hundförsäkring".
Täcker tandskador eller tand-/bettbesvär, så länge man skött tänderna.
Täcker dock inte tandstensborttagning/munsanering.
Betalar mediciner för upp till 3000kr/försäkringsår.
#2 Vet inte vad jag har för avtal.
Men har iaf Agrias försäkring, hehehehe.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#3 Ungefär så står det i IFs också. Vet att det finns undantag gällande allt. Men har man försäkrat hunden före fyra månaders ålder och valpen var besiktigad UA ska det inte finnas så många undantag eller några reservationer.

Ja min hunds försäkring (hos Agria) täcker tandvård och medicin till en viss summa. =)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Jag tecknade hos Agria förra veckan och där kan man ta extra försäkring för:
rehab (<6000kr/år),
medicin (<2400 kr/år),
tänder (vissa åtgärder, tex dra ut mjölktänder och korrigera bettfel måste hunden försäkras före 4 månaders ålder)
leder (fast den sista behövs inte om man försäkrar innan hunden är 4 månader, då ingår den ändå tydligen. så står det iofs inte på hemsidan men säljkillen sa det…)
tjing!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Jag har alla djuren försäkrade i agria, jag har lagt till medicin men inte tantvård. Det börjar bli dags att se över mina försäkringar förstår jag nu, jag har inte full koll på vad som ingår.
Jag ska ta kontakt med IF. Visserligen tolkar jag undantagen så att jag själv måste betala hennes medicin, men det kan ju tänkas att de vill tolka det annorlunda.
Enligt 5.2 gäller den inte för lynnesfel eller beteenderubbningar.
Vi har en mycket skicklig veterinär, som känner oss och familjen sen mer än 20 år. Han har under sin karriär träffat på två sådana hundar tidigare. Något är fel. Hon kan inte koncentrera sig och därför inte samarbeta. Han har erbjudigt sig att avliva henne om vi inte orkar längre, men vi vill ge henne en chans. Hon är ju ändå vår vovve. Omplacering är uteslutet, för då tror både vi och han att hon skulle sluta som kamphund och ett sådant öde önskar man ingen. Medicinen, som gör att hon utvecklas och är trevlig för det mesta kostade 500:- i månaden. Så mycket som den hjälpt henne, så är det värt det. När jag då läste undantaget i villkoren antog jag att det gällde även hennes problem.
OBS. Hon är inte aggressiv.
För mig är det ett problem att människor anser sig ha rätt att tala om för mig att problem hos hundar alltid sitter i andra änden av kopplet. Som väl är finns det kloka veterinärer, som kan studera hunden i hemmiljö och dessutom är villiga att hjälpa både hunden och familjen. Människors attityd gör att jag inte vistas med henne där det finns folk.
Genom att använda medicin utan köttsmak, så har vi fått ner kostnaden betydligt.
Vid samtal med hennes systers matte, har jag erfarit att systern också har liknande beteende.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Mediciner, ja till en viss del. Tandvård, nej om det inte handlar om olycksfall då. Har folksam men ska byta till IF så småningom.
Har folksam. Känner att jag inte har så stor koll, trots att jag teknade den för ca 5 månader sedan. Då tyckte jag dock att den verkade bra.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.