Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5647 ggr
LiindaLarsson
0

Schäfer (Sönderavlad)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så tråkigt att schäfrar är så sönder avlat nu!! jag vill liksom inte att schäfer ska bli utrotningshotat eller nå¨liknande.. varför ska man blanda hundar egentligen (Blandras hundar)?? varför ska alla blanda schäfer?? finns det för lite schäfrar som kan para sig med varandra schäfer och schäfer.. betyder stamtavlan så mycket för att avla egentligen?? 

mvh Linda

Lägg Gärna upp bilder på eran Schäfer

AnneN
0

Alla raser är blandraser från början, jag är absolut inte emot varken renras- eller blandrasavel jag är emot oseriösavel oavsett vad det är för ras eller blandras.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LiindaLarsson
0

blandraser är ju oseriösavel :)

AnneN
1

Varför anser du att det är oseriös avel? Finns ju seriösa och oseriösa innom båda sorterna anser jag.

_**/Mvh Anne

nobsan
0

#2 Håller helt och fullt med dej!

CamillaAndersson
0

Att schäfern ska bli utrotningshotad är nog knappast någon risk med tanke på hur många det finns. Sen hur bra representanter de är för rasen, ja det finns ju olika sätt att se på den saken.

Däremot har schäferaveln idag tyvärr delat sig i två stora grupper. Exteriörschäfer och bruksschäfer.
Vilket för mig är konstigt då schäfern ÄR en bruksras.

Genom att kika igenom denna länken, så ser man tydligt hur rasen kraftigt blivit extremare kroppsligt, mot det sämre hållet.
http://www.sensuroitu.net/GSD/1899.htm

Till vänster är showschäfrar, till höger bruks. Skillnaden är enorm.

Man ser tydligt att aveln på showschäfrarna är mer och mer inriktad på att baken ska vara nere i backen, och kroppsformen ska vara mkt nära en räka.

Så ska inte en brukshund se ut. Finns inget funktionellt med att se ut på det sättet.

Tyvärr så tappar många showschäfrar både arbetskapacitet och hjärnfunktionen ju extremare de avlas.

Utställningsrosetter lockar mer än hundens användbarhet inom bruks.

Bifogar en bild på min schäfervalpis

nobsan
0

Schäfern är ju en ståtlig kraftfull hund. Det är tragiskt när utställningsfolk får råda. Det kan man nog ge domarna en knäpp på näsan för.Det är ju likadant på Bassethound. Där är dom vackrast när magen når backen. Den var från början jakthund. Stå på er schäfer ägare.

#5 En underbar liten krabat. Älskar dom där stora öronen och tassarna.

NinaSkurken
0

här är min schäfer :)

rakrygg och snygg, fast han är långhårig :)

Therese_Melberg
0

#7 jättefin schäferkilleGlad

NinaSkurken
0

#8 tackar :)

nobsan
0

En mycket snygg hund.

Xiox
0

#7 Jätte fiiin!:D

Rommel
0

Det är fruktansvärt att utvecklingen har gått såhär. Om det fortsätter, så kommer snart dessa hundar att inte kunna använda bakbenen, de kommer att dra bakdelen efter sig. Hur långt ska det gå, egentligen?

Hm, undrar förresten, när man ser om det kommer att bli en "räka" eller inte? Är det när hunden är väldigt ung? Eller kommer det senare?

Min kille är fortfarande rakryggad och fin. Jag hoppas han förblir sådan.

AlltidDu
0

Men visst är ännu bruks schäfern rakryggad? eller börjar den bli sne?

Rickomanen
0

Ja  det är sant jag hoppas at schäfer kommer i all tid att vara sin egen-ras

LiindaLarsson
0

blandraser är ju oseriösavel, tycker jag för att om man blandar en schäfer och en Golden är man seriös då ?? NEEEEJ!!!

Vill man förstöra hundarna egna ras??

En schäfer är en schäfer

En Golden är en Golden

Därför tycker jag om man är seriös avlare så har man Schäfer och Schäer  till parning

eller så har man Golden och golden  till parning

Då är man seriös avlare

trocadero
0

#15 Alla blandrashundar kommer inte ifrån oseriös avel och alla renrasiga kommer inte ifrån seriös avel.

Hade hundarna tyckt att det vore så viktigt med att vara av olika raser hade dom inte parat sej med varandra.

Mycket värre är ju när människor fortsätter avla sönder olika hundraser pga eget tycke och smak och skiter i hur detta påverkar hunden bara för att dom ska leva upp till nån viss standard.

Finns så många hudraser som borde försvinna pga att dom är sönderavlade och plågas varje dag pga sina handikapp.

lena1
0

16,håller fullständigt med dig ;-)

AnneN
0

Bra sagt trocadero

_**/Mvh Anne

CamillaAndersson
0

Det syns redan när schäfern är valp. Exempel i länken:
http://www.pedigreedatabase.com/gsd/classifieds/49890.html

Vad är det för stam på din?

kerstinjoh
0

#19 Det var en otrevlig bild. Stackars djur!

CamillaAndersson
0

De seriösa inom schäferaveln som föder upp bruksschäfrar avlar inte på utseende, utan funktion. Så ryggarna där är inte lika extremt sluttande som exteriörschäfrarna.
Men sen ska inte en schäfer vara spikrak, utan ryggen (korset snarare) ska slutta SVAGT enl. rasstandard. Men svagt sluttande har jag inte sett en enda exteriösschäfer-rygg vara.

Men sen är det tyvärr som så att schäferaveln består av flera grupper;

Exteriöravlade exteriörschäfrar
Bruksavlade exteriösschäfrar

Bruksavlade bruksschäfrar
Exteriöravlade bruksschäfrar

Så rasen är inte en typ längre, utan avlas för olika ändamål, och inte alla gynnar rasen.

Rommel
0

#19 Åh, tack för den informatioenn. Då blir Hero inte sådan, han blir rakryggad.

Vad glad jag blev.

blackangel
0

Tycker inte att blandrasavel med hundar behöver vara oseriöst, har två blandraser med det bästa från bägge raserna ;)

angstorpet
0

Hej!

Här kommer en bild på min vita långhåriga schäfervalp Harley.

Malin S*Ängstorpets

CamillaAndersson
0

Ja, var glad för det Flört

LiindaLarsson
0

#16 hundarna är ju bara sugna att para sig,, inte vet väll dom vilken ras dom tillhör iocg vilken ras dom parar sig med ,, vissa tvingar ju sina hundar att para sig till dom gör det..

trocadero
0

#26 Nej precis… så varför ska vi egentligen tvinga som att para sej men en viss ras och inte låta dom välja själva till viss del? Varför skulle det vara så fel? Det är väl inte mer fel än att tvinga dom hitta en partner inom samma ras bara för att.. (frågorna är lite halvt retoriska).

LiindaLarsson
0

jag tycker det är förjävligt att dom tvingar (vissa personer)

[Medelone]
0

Haha, tänk vad hemskt alla skulle tycka att det var om man diskuterade om en vit person bara skulle få para sig med en annan vit person.

Fast nu är det ju hundar det diskuteras…

karinnos4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

alltså, det många inte vet är att "om man kan para sig och få avkommor, då är man av samma ras! Alla är hundar! Att det ska vara olika "raser" är ju människans påhitt, man kan ju lika gärna säga att det är: hundar - men med olika utseende! Då får man en helt annan syn på det hela, eller hur? Tänk om blonda, energiska människor (typ, golden retriver) inte skulle få ha barn med en lite stramare punktlig människa (schäfer), sen kanske inte alla människor heller passar så bra ihop, men det är en annan sak! då kanske det inte var så bra tt dessa fick barn, men barnet kan ju bli hur bra som helst ändå, haha, lite dålig beskrvning där! men ni förstår säkert vad jag menar!

SaraC
0

#30 Nja, hunden är en art och inte en ras. Jag tror nog de flesta tycker att alla hundar är hundar oavsett ras och att alla är medvetna om att raser är människans "påhitt".

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar