Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1964 ggr
[Sillen-91]
0

Mer och mer aggressiv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att göra en lång historia kort.

Vi har en Valp som snart är 1 år, hon är cirka 10 månader nu.

Hon heter Molly och är en blandras med Tibetansk spaniel och Pappillon.

Hon har blivit så aggressiv den sista tiden, hon biter, morrar och hugger om man ska flytta på henne ur sängen, ifrån tvn eller liknande. När man vill att hon ska akta sig och puttar lätt med foten hugger hon i den. Hon morrar på okända karlar ( tror just där att hon är osäker) Skäller när det plingar på dörren och skäller jämt och ständigt på Tv när det kommer hundar. Kan någon ge mig svar på varför och hur man får bort detta jobbiga beteende.

( det är inte min hund utan mina svärföräldrars)

Banankaka320
0

Smärta? Åk till vet. och kolla. Har de hänt nåt spec?

Banankaka320
0

Trotsåldern kan de vara med:)

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hundar trotsar aldrig….. det finns alltid en anledning… endera smärta, eller så känner hon sig orättvist behandlad och talar om det både ljudligt och tydligt. Hur uppfostras hon? Har hon regler? Vem bestämmer i familjen?

[Sillen-91]
0

Smärta ja, hon har fått några konstiga anfall förut som om att hon ska kräkas typ sen sa min svärmor att hon darrar utan anledning.

Banankaka320
0

#3 Jo i spökåldern :P Dem blir "döva" ibland, ibland blir dem livrdda för en postlåda som stått på samma ställe i ett år osv. (Hormoner och så)

#4 Något r förmodlien fel då, kolla hos vet :)

Maja2
0

#5 Finns alltid en anledning… en hund trotsar aldrig.

Har hunden varit till vet?

Banankaka320
0

#6 Kul att du vet allt då :p Förstår du inte vad det handlar om? Spökåldern = Hormoner. Precis som tonåringar. Alla hundar kommer inte in i det, men vissa blir jobbiga pga hormoner = En anledning.

Liten länk med info:)

Rafflan
0

1. veterinär besök
2. hundinstruktör

Maja2
0

#7 Onödigt inlägg du gör där. Håller för övrigt inte med om allt i infolänken du lagt in heller.

Hundar trotsar inte, det står jag fast vid.

Banankaka320
0

#9 Vadå onödigt? Det r väl synd att du inte "TROR" på det då :P

[Forest]
0

TS jag tycker det låter som att din hund behöver tas till vetrinären skakakningar och mår illa kan vara epelisi,diabetes kanske nogot mer. tyvärr är det en nackdel med blandis att de inte gör grundliga undersökningar på fäderdjuren innan parning. (Men nu ska inte andra skriva om blandrasuppfödning för det….. )  Sen detta med spökåldern det existerar men jag har då inte upplevt att min hund trotsat utan mer ÅH det där var farligt skitsaker som annars vart helt ofarliga. Det är bara spela att det är " inget" utan går vidare. Kan oxå rek skvallerträning, det är även bra träning :) Men först vetrinären sen kan du gott läsa lite bra böcker jag kan varmt rek Anders Hallgren han har flera bra böcker som han har skrivit. Lycka till himmla söt liten hund.

[Sillen-91]
0

Regler, det är bara jag som ställer krav på denna unga dam. Svärföräldrarna matar henne vid bordet, låter henne gå på bordet, skälla på Tv hur mycket hon vill, morra åt besökare. osv..

Det är mest jag som vill ha regler för att allt ska fungera men det är inte ens där, dom ser henne inte som en hund, utan ett litet barn som måste få som hon vill…

Hon får knappt tillräckligt med motion, "Långisen" är cirka 20 minuter.

Svärmor rastar hunden på baksidan, hon går aldrig ut ensam och går med henne. Egentligen tycker jag att det är fel att dom skaffade hund, för när svärfar inte är hemma, ska jag & Min sambo gå ut med henne.

(Vi bor hemma för tillfälligt) Jag blir så trött, skaffar man en hund, ska man fan också se till att ta hand om den..

Fridaaaa
0

#11 Det är hennes svärföräldras hund

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mischa
0

Svärmors hund = svärmors ansvar.

Vill hon ha en hund som tigger, skäller etc så får hon väl ha det, det finns ingen anledning att en person (som sen kanske inte skall bo kvar en längre tid?) sätter upp en massa regler för hunden som aldrig följs.

Man det kan absolut vara värt att ta hunden till veterinär för att utreda "anfallen", veterinärvård är svärmor skyldig att ge ett sjukt djur.

≧◔◡◔≦

Rafflan
0

#12 jo klart man ska ha regler, men sen sätter ju olika ägare olika regler.
Jag gillar ju inte när någon försöker uppfostra min hund för att den ska följa deras regler.

Så be dem ta hunden till veterinären för en akut undersökning då den inte verkar frisk, är hunden frisk så sätt dig ner och prata med dem om vad du upplever som ett problem, dem kanske inte ser det som ett problem ens och kanske inte ens tänkt på det.

[Forest]
0

Säger som 14. Dok tycker jag det låter som att hunden behöver gå till vetrinären om nu svärmor är rädd om hunden Obestämd

[Sillen-91]
0

Jo jag förstår att ni inte gillar när någon annan uppfostrars en hund.

Men Molly kom till oss samtidigt som jag bodde här, jag har bott här i 2 år och Molly har bott med oss snart 1 år. Så det känns som att det är familjens hund eftersom att vi måste hjälpa till med promenader.

Därför blir det att jag & min sambo bidrar med uppfostran. Men jag hoppas att vi så småningom kan flytta och skaffa oss egna hundar.

[Forest]
0

17 ja då är du ju delaktig i hunden :)  Har ni provat att träna lite kontaktträning inne det är inte så dumt o bli go vän med sin "hund" genom lite bra träning som alla tjänar på. Kontaktträning och nosarbete är en bra början. Sen låter det som att hunden behöver mer mortion 20min som långis :S mina får 1.30-2 timars promenad som långis börja nu inte så långt men iaf 45min promenad bör hon väl klara av sen öka du sträckan. Kan tipsa om att om ni har tillgång till trädgård så: lägg ut ett litet godisspår gå promenad o sen tar man spåret som avslutning :)

ZooZo
0

Oj oj.

Ja en del hundar blir sådana när de inte har något att göra, plus att en del hundar har stor integritet och de vill inte bli undanfösta.

Ge henne utmaningar, gör vardagen utmanande för henne, du kommer se skillnad direkt om du gör på rätt sätt. Börja med att lära henne att leta godis på marken, helst i gräset. Det enklaste är att kasta ut godis och säga sök eller leta samtidigt som du sveper ut med handen mot där godisarna är utspridda. Vänta tills hon börjar leta godis, då kan du berömma lite men låt henne sedan jobba ostört. Gör det ofta, ge gärna hennes mat på det sättet också. Det är alldeles för enkelt för en hund att få maten serverad i matskålen, de behöver jobba lite… !

Och. lär henne med tydliga gester och beröm att göra som ni säger. Träna in kommandot "gå ner" kombinerat med "hopp upp" först, säg åt henne att hoppa upp i exempelvis soffan, beröm med godis, sedan gå ner och godis nere, upprepa det några gånger då och då under dagen, sedan kan ni använda det när ni vill få ner henne från soffan eller sängen. Lyssnar hon inte så sträck ut armen och peka tydligt bortåt samtidigt som ni säger "gå ner", ge henne lite tid, vänta tills hon gått ner, ge alltid beröm när hon är nere. .

[Sillen-91]
0

Jag har lärt henne allt hon kan just nu, sitta, skälla, morra,ligga, Dansa *haha* och rulla :) Allt på kommando för att sysselsätta henne lite, idag kastade jag ut lite skinka på gräsmattan, hon har börjat avböja levergodiset. Men får ta upp detta med svärföräldrarna att hon behöver mer motion, jag & min sambo vet det, men vi vill inte vara ansvariga varje dag att hon ska få komma på en långis, det är ju deras ansvar med.

Men vi försöker så ofta vi kan att åka till stranden, sparka boll, gå på en långis, träna inkallning m.m men får säga till dem att de måste också bidra!

[marthiiina]
0

Jag tycker det låter som att hunden i fråga är understimulerad, försöker dessutom vara flockledare då den inte ser att det finns en tylig sådan. Därmed så dominans ihop med i princip stress är nog anledningarna till de mesta du beskriver. Tyvärr är det ju inte din hund, men du bör nog tipsa dina svärföräldrar om att i den här tackten kommer livet bli jobbigt. Till trotts att hon är liten så kan hon gott och väl göra ordentlig skada på både egendom och person. Hunden behöver struktur. Lycka till hur som iaf.