AMERICAN WATER SPANIEL?
Hej!
Är det någon som har en amerikansk vattenspaniel? Eller vet något om rasen/känner någon som har en sådan? Skulle behöva lite hjälp med info om den. Det är ju en ras som inte är så där jättevanlig så det är inte lika enkelt att hitta fakta om den som andra raser..
Fäller den? Är det en krävande hund? Hurdan är den att ha?
Kan den anses allergivänlig?
Tacksam för svar /Rebecka :)

Jag hittade lite info här^^
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för tipset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har läst lite om rasen.
Det är en väldigt aktiv ras så den är väldigt krävande. De tränar gärna lydnad, går långa promenader, simmar m.m. De kan lätt bli odrägliga om de inte aktiveras rätt (i samma stil som en BC o Tollare).
De behöver en del pälsvård och vissa behöver även trimmas. Ju oftare man borstar hunden desto mindre hår fäller den ju på golv och liknande. Men den brukar överlag inte fälla så mycket.
Det är en relativt frisk ras, men såklart så kan de få ögonsjukdomar, fel på höfter och en del kan även ha epilepsi och diabetes. Så det är viktigt att man kollar så att uppfödarna har kollat upp de hundar som de avlar på. Men så länge som det är friska hundar så är det nog ingen fara.
Jag har inte hittat mycket om de sägs vara allergivänliga. Det är ju också väldigt individuellt också vad man klarar av. Eftersom att den inte fäller så himla mycket så kan den säkert funka. Men tänk på att den är väldigt aktiv.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se