En får men inte andra?
När man har två hundar. Går det att träna ena hunden till att inte få saker som andra hunden får?
I detta fallet gäller det sova i sängen. Eller mosa matte kan vi kalla det.
Har en 160 säng och låtit ena hunden sova där under 4 års tid. Och han är jätte go att ha bredvid. Men sedan skaffade jag ju en bullterrier valp. Hon är nu ca 9 mån. Inte helt rumsren ännu, men i stortsett helt torr så länge hon sover i sovrummet. Dörren till köket är öppen, men hon stannar.
Men hon kan inte ligga i fotändan eller bredvid där det är som mest plats. Hon ska ligga på mitt täcke och så tryckt mot mig det bara går. I sömnen flyttar jag på mig och kan vakna i de mest skumma ställningar och nästan alltid täkes lös. Får bara ondare i kroppen.
Funderade på att skicka ned henne på golvet och kämpa med att ta tillbaka min säng. Men måste jag då köra ned min snart 5 åriga gose klump också? Tänkte om det blir svårare att lära om valpen om ena hunden får men inte hon. Eller om hon får något svartsjuke agg mot min andra?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skaffa en liten mjuk bädd som du lär hunden ligga på, den kan du lägga i sängen där du vill att hunden ska sova :)
jag har 4 hundar och en 160:s säng, har visat dem var de får ligga, och det är inga som helst problem.
Lycka till :)
HAr du någon korg/säng/bädd inne i samma rum så kan hon ju sova i den..hon är ju så ung att risken finns att hon lär sig ligga still. annars kan du visa henne vart hon ska ligga….
hoppas du får bättre svar sen!
PS.hundar brukar inte tänka så!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Finns både en två sits soffa och en tempurdyna lr vad dom heter. Utöver det så står en hundbur inredd med fleace och dyna alltid öppen i ena hörnet. Vill att hon ska vara van att se en sådan och kunna lägga sig där frivilligt. Enklare när man ska åka iväg med bil om hon vänjer sig nu.
Ska testa det där med att ha upp bädden från golvet och börja försöka lära henne sova där :-). Komme rju dö av värme utslag om hon ska sova på mig i sommar :-P
Vi har hund som sover i sängen men andra har valt själv att inte göra det tror det har med värmen o göra samt att hon inte är mycket för knöla sig ner (2 per + 2 hundar skulle bli bra knöligt i 180 säng) Men vi har 2 bäddar på golvet plus mattor hon brukar välja ena bädden o sen senare flyttar sig till en av mattorna.
#4 men det hjälper ju inte direkt mig ;-).. mina vill inte lämna sängen frivilligt.
Jag har en nakenhund och en rottweilervalp, jag skickar ofta ner valpen nr hon glömt bort hur stor hon är. Hon bryr sig inte så jättemycket. Men om jag skickar ner nakenhunden så sitter hon i min fotölj och glor på mig för att vnta på "Varsågod" eller "kom". Tillslut ger hon sig, men om valpen hoppar upp så gör hon det också men då körde jag ner båda två. (Nakenfisne fick sängstraff i några dagar eftersom hon kissat i sängen under löp.) Vet att hunden inte förstår varför hon inte får vara i sängen, men hon fick ndå vänta i några dagar eftersom det inte r så trevligt med en som inte tvättar sig så bra under löp i sängen:)

Jag har alltid haft mina hundar i sängen, men en labbe jag haft var sådan som "bäddade" sönder alla madrasser så han fick en egen bädd på golvet bredvid sängen medan min andra hund fick sova med mig på sängen.
Med den hunden var det inga problem alls, han var så nöjd med sin bädd med filtar som han fick bädda och riva i hur mycket han ville.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!