Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2170 ggr
Alexandra-S
0

Busvissla vs Visselpipa

Ett problem jag har med Gizmo är att om han är lös och jag ropar på honom bryr han sig inte alls (ioförsig är han bara 5 månader).
Men när han stack när min faster var här så busvisslade hon och han kom tillbaka på en gång. Det var liksom så högt att han reagerade på ljudet.

Jag kan dock inte busvissla, och jag har övat nu i flera dagar tills jag fått ont i huvudet. Men tror ni att en visselpipa skulle kunna ha samma effekt? Obestämd

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tycker det låter som du ska träna lite på kontaktträning :) Ett tips är att gör dig rolig låt glad o beröm när han kommer jag ger alltid klappar o leksak, ibland extra gott som torkadlever :)

[Doglovers]
0

Säger som ovanstående. Träna kontakt och inkallning, annars får du problem.

Jag brukar vissla när mina valpar är 3 veckor för att lägga grunden. Kanske att din uppfödare gjort likadant. Men prova med en visselpipa. När du ser valpen stanna och tittar på dej när den fått signalen så hoppar du och skuttar och är jätte glad och så springer du åt helt rakt motsatt håll och gömmer dej. Det är valpen som ska hålla koll på dej, inte tvärtom. Du får inte gömma dej så han inte hittar dej. Allt ska gå ut på att det är kul. Varje gång din valp kommer fram till dej ska du vara översvallande glad och berömma. Godis är en helt suverän genväg tills du fått till det ordentligt.

Börja med att vissla varje gång din valp ska ha mat. Där har du en jätte bra hjälp.

När valpen kommer till dej ska du inte koppla den direkt, för det lär den sej blixtsnabb. "Om matte kopplar tänker jag inte gå fram, så de så"

När valpen är duktig och kommit till dej några gånger utan att kopplas kan du koppla den, gå några meter, släpp den , gå några meter , koppla den, gå några meter, släpp den. Och massor av beröm med en ljus röst. Men tjata inte.

Lycka till med din lilla valpSkrattande

Ketang
0

Jag måste bara inflika att alla valpar inte blir oroliga om man försvinner. Jag hoppade in i skogen när min toypudel var 12veckor men jag stod så jag kunde se honom men han såg inte mig. Han vände sig och, tittade och sen fortsatte han i glad takt bort från mig ;-) Men han var mycket säker i sig själv och mer som en katt ;-) Han tog sin egna väg…

Alexandra-S
0

#1&2 Det tränar vi redan :) Och varje gång han kommer tillbaka blir det massa beröm och godis.
Men igår så satte vi staket runt hela våran tomt så nu kan vi öva massor där inne :)

#3 Han är likadan - ibland. Han var lös ett tag och första gången jag gjorde så som du beskrev så vart han helt till sig när jag gick fram. Men sen insåg han väll att jag inte är helt borta.. För samma dag då så stack och var borta länge, så länga att jag hann tänka 'Nu har jag ingen hund mer..'. Men sen satt han inne i en altan och jag fick tag på honom som tur var.

Jag har fått för mig att det finns visselpipor som låter annorlunda för hundar, stämmer det?

Tack för svaren. Glad

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

thilda-
0

Köp dig en Överljuds visselpipa…. Fungerar väldigt bra :)

Ha hunden i långlina och öva in att vissla in honom ex: "vissel" akillez hit!…. och belöna med super gott godis..

Och när han lyssnar bra på det så ha honom lös och när han kommer till dig självmant så ge han en godis och låt han få springa iväg igen

[Doglovers]
0

#4 Du är på rätt väg. Lycka till nuSkrattande

Står man blick stilla ser inte hunden dej. När mina hundar kommer fram mot mej så ser jag på dom att jag inte syns, så då vifftar jag med armarna och hoppar lite. Genast så får jag gensvarGlad

Det är mycket man ska hålla reda på med vovvar. Men man lär sej något nytt varje dag.

[Forest]
0

3 oja självständiga valpar/hundar funkar även om man gör sig rolig o springer iväg Flört

Ketang
0

#7 Om det inte är nåt spännande åt andra hållet ;-)

Fejhn
0

OT  - läste tråden och kom på att jag ska lära mig busvissla!

http://www.youtube.com/watch?v=_4Z7rODCPpQ&feature=fvwrel

mitt tips är iallafall att använda visslandet som en klicker, vissel = godis varje gång (riktigt gott godis funkar bäst om man vill att det ska funka med större störningar!)

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.