Burdjur eller inte?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nå, är hunden ett burdjur eller inte?
Är det rätt att stänga in hunden i bur för att man som ägare inte lyckats med rumsrenheten eller ensamhetstäningen?
Från jordbruksverkets sida:
Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:
- Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
- I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygd om de rastas var tredje timme.
- Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.
Enligt mig är det helt fel att ha hund instängd i bur, en hund i mina ögon är inte ett burdjur. Och enligt svensk lag är det förbjudet att ha hund instängd i bur förutom vid transport, så varför sätter man då hunden i bur?!
Det är upp till ägaren att träna på rumsrenhet och ensamhetsträning!
Nej, hunden är inget burdjur och nej det är inte rätt att stänga in hunden i bur för att man inte har lyckats med ensamhetsträningen eller rumsrenheten.
Men om man har hunden i en hage (typ kompostgallerhage eller liknande) är ju hunden fortfarande instängd. Vad anser ni om det?
Jag tycker inte det är rätt att ha hunden helt instängd i bur, visst vi har våran i bur på natten, den är öppen ovanpå och han skulle lätt kunna hoppa ut om han skulle vilja, men han ligger där hela natten. Så jag räknar det inte direkt som att jag stänger in honom i bur.
Men att stänga in sin hund när man åker bort eller för att den kissar inne tycker jag inte är en bra idé.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Däremot tycker jag det är helt rätt att träna upp att hunden ska kunna vara i bur och tycka det är världens mysigaste plats och det är det jag gör/har gjort. Sting kunde lika gärna sovit i en komposthage som så många låter sina valpar göra. Jag väljer ett större alternativ, buren. Så får han lugn och ro, min gamla hund får lugn och ro och jag får lugn och ro. Skulle han inte vara i buren och störa den andra skulle hon bli sur, jag skulle inte få min sömn och alltså bli grinig jag med och Sting skulle inte få lugn och ro…oj så mycket bättre det lät.
Och ja, han kan vända sig i den…många varv. Det är ingen kattbur.

Till att börja med, så ska man väl kanske säga att inget djur är ett sk burdjur, så du kan väl tänka dig lite för nästa gång Hera, rätt ska väl vara rätt… ;-)
Rent spontant så tycker jag att Nej, man ska inte stänga in varken hund, katt eller häst för den delen i bur/box. Meeeen nu är ju verkligheten en helt annan än den vi önskar att den var. Så då får man ta till de nödvändigheter som vissa situationer/individer kan kräva.
I det här fallet så talar vi om hund så då håller jag mig till den arten nu.
Du skriver att man som ägare misslyckats med rumsrenheten eller ensamhetsträningen. Till att börja med, jag anser INTE att en hund bör stängas in i bur för att den inte är rumsren, DET är helt absurt. Fattar inte ens att du tar upp den frågan?!
Ensamhetsträningen däremot kan jag ha lite mer förståelse med. Och det är inte alltid att man som ägare misslyckats, du vet Hera, hundar är individer och de har sitt arv, både genetiska och miljön.
Precis som det finns skottberörda hundar så finns det hundar med separationsångest, graden av detta är olika från individ till individ.
Har vi nu en hund med extrem separationsångest, där den även kan bli en fara för sig själv. Det finns faktiskt hundar som försöker ta sig ut ur hushållet genom fönster/balkong osv.
Detta är ju ren livsfara! Det förstår nog tom du…
För att inte tala om allt annat de kan ha sönder hemma, endera av att försöka ta sig ut eller tugga på.
Har man nu en sådan hund och att begränsa utrymmet hemma för den inte funkar, tex stänga dörrar till de flesta rum eller göra en hage osv. så tycker jag att Om hunden har en (stor) bur där den kan finna trygghet och lugn så varför inte? För vems skull gör man detta för egentligen? För sig själv eller för sin älskade hunds skull?
För de flesta normalt funtade människor vill ju att ens hund ska vara fri i hemmet utan problem, eller hur?
Det är liksom skillnad på att göra ngt för djurets egen säkerhet och av ren djävulskap/okunnighet osv.
Lagen säger ju att djur(hundar i det här fallet) inte bör utsättas för onödigt lidande. Okey, och då har vi också en lag som förbjuder "förvaring" av hund i bur (vilket i grova drag är helt korrekt).
Men vad ska man då göra i det här fallet?
Glöm nu inte att vi är trots allt vanliga dödliga människor. Att kunna springa ner till tvättstugan, handla mjölkt i Livsen runt hörnet eller gå och köpa en pizza på andra sidan gatan eller posta ett brev osv osv osv är ju det som tillhör vårt vardagliga liv och något som Måste göras. Det är i de flesta fall OMÖJLIGT att fixa en hundvakt flera ggr/dag när det är frågan om en kort stund. Att släpa med hunden är ju inte heller alltid ett alternativ. Det är ju ändå så att det är djuren som ska anpassa sig efter oss och vårat samhälle och inte tvärtom, iallafall inte i det mån du tydligen anser…
Jag har några vänner/bekanta vars hundar verkligen inte grejar det här med att vara ensam, och tro mig när jag säger att jag garanterar att ALLT har testats.
Men jobb/skola Måste skötas likaså de vardagliga sysslorna utanför hemmet.
Det enda (förutom en individ, men den hade 'tusen' andra problem så det hela löstes med en spruta tillslut…) som funkat på dessa hundar är deras bur, som de frivilligt går till, det är deras fristad - bokstavligt talat.
Jag tycker att det är helt underbart att en simpel bur kan ge en sådan trygghet för en hund och problemet blir löst. För det blir det ju.
Så då frågar jag dig ännu en gång Hera, vilket är det man ska se över till i såna här fall? Lagen som drar alla över en och samma kam eller till individerna och sunt förnuft?
Ska väl kanske tillägga att mina vänners/bekantas burar skulle typ lätt kunna hålla en liten shetlandsponny.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Tycker väl kanske inte att det är rätt att stoppa in hunden i bur för att man inte lyckats med vissa saker, men samtidigt så kan jag tycka att är buren så stor att hunden kan dansa break dans där inne så är det ingen fara att ha hunden i bur korta stunder, men däremot inte lämna den där i fyra timmar utan rastning. Men att trycka in en hund i en bur så hunden knappt kan vända sig i den är fel. Så bur och bur är en helt annan fråga. Vad är det för bur hera menar på? Kompost galler i en fyrkant är en bur, allt med galler som hindrar hundens rörelsemönster är en bur. Men det är ingen som skulle tycka synd om min lilla hund om jag stängde in henne bland kompostgaller. Då sitter hon helt plötsligt inte i bur eller?
Självklart är hunden inget "burdjur". Men om hunden är trygg i sin bur på natten när den ska sova eller på dagen när den ska vara ensam så tycker jag att det är okej.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#6 håller med dig i allt du säger.
Angående rumsrenhet så tror jag det är mig hon syftar på (i alla fall blev tråden till efter ett svar på mitt inlägg). Jag skrev i en annan tråd att jag har min ena hund i buren på natten och en orsak var att han inte är rumsren än. De andra anledningarna, som att han inte ska få möjlighet att störa vår gamla hund glömdes bort i sammanhanget. Jag hade helt enkelt misslyckats med att göra min 13 veckor gamla valp rumsren…
Tack #9, så slapp jag förklara det med rumsrenheten.
Nikkis, du verkar ha missat min frågeställning eller så struntade du bara i den för att du inte förstod?? Strunt samma vilket. Sättet du skriver på är föga lockande att svara på.
tokryck- prova med tikskydd eller liknande till din hund, han kommer troligtvis inte vilja pinka på sig i den en gång till om han har gjort det en gång redan. Våran tik pinkar inne och genom tikskydd på enbart natten säger hon till när hon skall ut och pinka, det har hon aldrig gjort innan utan helt sonika pinkat inne. Dagarna fungerar det utan tikskydd, då säger hon till men inte på nätterna.
När jag tog hem min valp fick jag tipset att man kunde ha just kompostgaller runt bädden (som en bur eftersom den är stängd) nattetid för att undvika olyckor. Detta skulle vara för att hundar ogärna uträttar sina behov där de sover.
Jag hade väldans tur med min plutt som endast väckte mig de två första nätterna, så jag skaffade inget galler eller någon bur. Men hans kullsyster hade det, när jag var hundvakt åt henne här hemma fungerade det fantastiskt bra. Hon blev väääldigt dålig i magen och genom att pipa väckte hon mig på natten (var 20e minut ungefär..!) och då hann jag ta ut henne.
När min egen hund blev magsjuk (har som sagt ingen bur/kompostgaller) så vaknade jag inte av pipen förrän det låg tre ganska rejäla högar på golvet…
Men ja, allt beror som sagt på individen, man kan nog testa sig fram till rätt lösning för en själv.
Sen är det väl lite märkligt att det är okej att stänga in hunden i en bur under en utställning i timmar (med rastning emellan) men man får inte ha hunden i bur en enstaka timme hemma när man går och handlar? Vissa hundar klarar utställningar utan bur, vissa klarar att vara hemma utan bur. Och tvärtom.

Sättet jag skriver på? Skriver på korrekt Svenska, jag förstår nu inte?
Här har jag tagit mig tid på att svara i din tråd där du frågade om just åsikter kring ämnet och jag skriver ett långt inlägg, och du kan inte ens bemöda dig att svara på det?
Om jag nu har missförstått din frågeställning så kan du väl vara så vänlig och förklara det lite nogrannare istället?
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Tänkte först skriva ett långt inlägg, som ett svar i tråden. Men skippar, det.. För Nikkis (#6) tog orden ur min mun! Kunde inte skrivit det bättre själv!
#9, Misslyckats med rumsrenhetsträningen på en 13 veckors valp? Om man lyckats få en 13veckors valp rumsren, då ska man fan ha pris.. Haha.
Du har INTE misslyckats! Min valp är 17 veckor precis, idag. Är inte rumsren, och JAG tränar hela tiden på att se hans signaler när det är dags. Inte är det lätt inte. Så du har INTE misslyckats.
Och jag tycker du gör helt rätt i att ha valpen i bur, nattetid - för allas trevnad! :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Nä hunden är inget brurdjur. Jag har en mjuk transpårtbur inne som står den sover gärna ena hunden i det är väl hennes trygghet att sova där inne OBS bruren har ingen dörr eftersom jag klippt bort den så den står med ena kortsidan öppen! Men jag tycker man kan gått träna sin hund att buren inte är farlig tvärtom den är trygg. Ena hunden har transpårtbur i bilen andra sitter med bilsele.
Att sätta sin hund i bur, för att den inte kan lämnas ensam hemma osv osv är ett tecken på att man inte orkar ta sig an problemet och väljer den enkla vägen ut.
Man får fundera på varför hunden blir "hysterisk", och ta det därifrån.
Allt går att jobba med egentligen.
Och att ha bur under natten för att hunden inte ska göra på sig är verkligen lathetstecken för mig. Ut med hunden oftare, ut en gång på natten om den alltid behöver göra något på natten. Att sätta hunden i bur för sin egen sömns skull, nej inte alls rätt. Kanske är det bara jag som inte tycker att man ska ta den enkla vägen ut, utan att man ska JOBBA.
Visst ska man burträna så att hunden kan åka med i bilen, och vara någorlunda trygg om en olycka är framme. Och jättebra om hunden vill sova i sin bur för att den gillar buren. Men stänger man dörren är det in ok längre enligt mig- Då har du tagit bort friheten, att hunden kan lägga sig på en annan plats om den behöver det. Eller om du lämnar hunden i bur när du går hemmifrån och hunden spyr. Då är den tvungen att sitta inne med spyan. Eller säg ränneskiten. Hunden ska kunna gå ifrån om den vill.
Ni kan påstå att det är bäst hur många gånger som helst, JAG ser inte att det är en utväg. Trivs era hundar så bra i buren som ni säger behövs ju inte dörren, för då stannar ju hunden i buren i vilket fall som!
Stäng bur i hemmet, nej tack.
Stängd bur i bilen, ja tack.
Jag vet flera som fått träna transpårtburen inne eftersom deras hund vart rädd för den i bilden detta är inget att skapa otrivsel utan mer skapa behag för hunden att åka sen säkert i bilen. Men då är man igämnter hunden och ger gott ofta är det öppenbur de tränar med. Men jag anser inte man har bur inne till sin hund, det är dessutom olagligt o tycker det är en bra lag som ska följas. 
#17 Träning med bur tycker jag också är ok, det är ju just precis bara träning, och stänger man buren är det ju bara för någon sekund.
Jag håller med. Jag tycker det är en bra lag.

#9 Det är ju inte svårare än så att man ställer klockan flera gånger om natten, kliver upp och går ut med hunden. Det har jag gjort med alla hundar jag har haft sedan valp.
Nej en hund ska inte sitta i bur mer än när den åker bil inte annars. Annars ska den sitta i hundgård tycker jag,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller helt med Nikkis, kunde inte sagt det bättre själv.
Är hunden trygg i sin bur, varför inte?
Är det lag så är det! Inga "men"…
Att förvara sin hund i bur p.g.a som TS skriver, brist på rumsrenhet eller ensamhetsträning är ju bara så fel. Och det händer faktiskt så det är inget "hittepå". Alla hundar kan lämnas ensamma som trygga hundar med rätt träning och rätt längd på träningen.
Enda gången jag tycker det är okej med bur är när man är på utställning eller annan tävling och man har bur för att inte andras hundar ska komma åt sin hund.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#23 Håller inte riktigt med där, det finns individer som faktiskt inte kan vara ensamma. Jag har ett exempel här hemma, och tro mig, han har blivit ensamhetstränad, på rätt sätt. Haft hjälp av en instruktör också.
Men han sitter inte i bur heller utan han kan vara i hela huset, bara det att han skäller konstant. Har aldrig förstört något eller liknande.
Vi fick våran valp rumsren när hon var 12 v gammal utan gå ut på natten eller sätta henne i bur. Hon sov i våran säng o hade hela 5 rok tillgång till. men så gick jag alltid upp 6.30 på morgonpromenad.
Tycker att Nikkis sammanfattade mitt tyckande rätt bra ;)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
tror inte det var grammatiken som trasslade…
Nu ska jag ju inte svara i någon annas ställe men om du läser igenom ditt inlägg igen och tänker att du är mottagaren så är det möjligt att du ser det som i alla fall jag reagerade på.
Meningar som:
"Detta är ju ren livsfara! Det förstår nog tom du…"
och flera andra liknande exempel "angriper" ju FSs person och har inget med ämnet att göra.
Så oavsett åsikter så förstår jag om inte FS vill gå i polemik med ditt inlägg.
Hoppas du kan se det som ett tips för framtida diskussioner, för det var så jag menade det!
Ha en bra dag alla!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Min hund är 13 veckor, inget tikkydd på honom. Han får säga till när han vill ut vilket han gör om han behöver det.

De flesta är nog överrens om att sätta en icke rumsren hund i bur inte är OK.
Så vi kan väl släppa just den frågan och fokusera på hundar som har grov separationsångest?
Du säger att ALLA hundar kan lämnas… Men nej du, tänk så fel du har!
Utgår du från din egen hund/ar när du uttalar dig eller? Har du någonsin träffat en hund med extrem separationsångest på nära håll?
Jag har iaf gjort det, flera gånger. Och det är baske mig inte så enkelt som Du och Hera får det att låta som, att det "bara" är att träna och inte vara lat.
För att inte tala om vilken rådiss alla dessa stackars hundägare får nu när de sliter sitt hår för att få bukt på problemet…
Berätta då för oss och framförallt dom som har såna här hundar hur de ska ändra sin hunds genetiska arv eller i de bättre fall miljöarvet, så att deras hundar helt plötsligt slutar skrika eller vara destruktiva när matte/husse lämnar dom.
Jag hade enorma problem att lämna min förra hund. Tränade i över ett år och kunde till slut lämna henne. Lösningen? Jo att begränsa hennes utrymme så hon inte kunde få utlopp för att rusa runt och stressa upp sig. Bur hade jag inte, men väl ett mindre utrymme som hall eller kök.
#29 Tydligen är INTE alla överens om det, så nej, den frågan bör inte släppas.
Nej, jag är boven. Tycker det är lite komiskt att det är bättre att han ska störa gammelhunden och hon ska bli sur och vresig i stället för att alla ska få lugn och ro. Det har ingen kommenterat, men så skrev jag att jag också ville ha honom där för att han skulle säga till då han vill ut så olyckor kan undvikas även på natten…ja då blir det liv i luckan. Ser fortfarande inget fel i det då jag inte lämnar honom ENSAM i buren för att han inte är rumsren. Han har alla möjligheter att komma ut då han behöver det.
Jag passar på att förtydliga att jag inte tycker man ska ha hunden i bur för att man inte vill gå ut med hunden, eller då man har…så fint som det skrevs förut "misslyckats" med rumsrenheten. Jag vill gå ut, men jag tänker inte ställa klockan och väcka honom för att han ska kissa just då. Då är det bättre att han får säga till mig när han behöver gå ut och då gör jag det. Jag tycker inte det är bättre med kisspölar på golvet än att han piper till lite så jag kan gå ut med honom.
#32 Bättre o störa gammelhunden? Hundar kan säga till då det blir för jobbigt. Om de aldrig får det så lär sig aldrig valpen att sluta när det räcker. Alternativt så får ni gå in ibland. En bur ska inte göra det jobbet.
Tyvärr, dina anledningar till varför du stoppar din valp i en bur på natten får mig inte att se det positiva med det.
Du tänker inte ställa klockan o väcka honom" Åter igen, den enkla vägen ut i mina ögon.
Jag kommer heller inte bli överrens med dig så det är lika bra att lämna ämnet. Eller fortsätt du, om du känner att du måste det. Men jag tror att bådas åsiket har kommit fram nu. Man kan inte vara överrens om allt.
Förresten, jag bryter mot lagen varje gång jag fikar på klubben och lämnar min hund i bilen….jävlar. Mina hundar måste ju må skit, för säger lagen att man inte får så är det ju så. Eller?
29 jag hade hand om en schäferhane unghund inte min men iaf han vart så fäst vid mig o som du säger jag kunde inte göra något innan han fick panik. Han hoppa ut genom fönser om jag stände utedörren phu det var jätte jobbigt med träna honom på just ensamträning. Jag var 13år gammal stalltjej, jag gjorde inte mycket för att få hans lojalatillit det bara vart så, det spela ingen roll om det fanns folk inne det var mig han ville till. Detta tog vi hjälp för (ägaren tog hjälp) det gick framåt men tog tid jag bode ju inte där så han måde väldigt dåligt eftersom jag "försvann" mitt i veckan. Men det gick men som sagt tid tog det :) om jag inte minns helt fel var det bur på den tiden var det inte olagligt att ha bur inomhus.
#34 Synd bara att du väljer den väg du väljer när det finns andra.

Fast sådär kan man väl inte riktigt heller säga, eller hur?
Det ena sättet utesluter väl inte det andra?
-"Synd att du inte klickertränar för den metoden finns ju, eller fler andra."
-"Synd att du väljer intensivkurs för körkort när det finns privatövningskörning/bilskolor med längre utbildning"
-"Synd att du inte löser det problemet med en annan metod."
-"Synd att du väljer att gå till banken/posten för att betala den räkningen, när du kan göra det via internet eller autogiro"
Ska jag fortsätta?
#37 Den ena metoden här är inte laglig.. lite skillnad. Så nej, du behöver inte fortsätta tack.
Som någon sa till mig, acceptera att alla inte tycker som du. Eller som i det här fallet, acceptera att alla inte gör som du gör eller skulle göra. :)
Men börja grina då!
#39 Jag har accepterat det, det behöver du inte oroa dig för :)
Okej, det verkade inte riktigt så, men då är det ju bra att det är accepterat och ingen vidare diskussion kring hennes val behövs! :)
Men börja grina då!
Tycker att den här debatten är löjlig. Visst lagen säger en sak men ibland fungerar helt enkelt inte lagen och kan väl garantera att Hera inte har följt lagen till punkt och pricka i hennes liv. Du har säkert gjort lagbrott och gör dem fortfarande. Men Hera lagen är till för vårat bästa och för vårat välbefinnande därför ska vi också följa den. Men ingen här inne följer lagen till punkt och pricka. Att kasta in hunden i en liten bur där hunden inte ens kan vända sig är helt fel. Men att kasta in hunden i en bur där den i princip kan apportera är inte fel. Gör det så att hundarna mår bättre av det så varför inte. Lagen är ju till för hundarnas välbefinnande, mår en hund bra av att den får vara ifred på natten varför inte använda bur till hunden om den nu ändå inte far illa av det. Sen är det heller ingen som säger att hunden lämnas där i 8 timmar med kiss och bajs och spyor, utan tillsyn.
Tokrycks hund sitter där för att den andra hunden ska få lugn och ro i första hand. Sen så sitter han också där för att han har en förmåga att säga till när han vill ut under natten. Med andra ord han sitter inte där hela natten då han troligtvis kommer vilja gå ut och pinka tre fyra gånger. Alltså får han tillsyn, skulle han däremot sitta där och svettas och vilja komma ut kommer han pipa. Då finns nån i närheten. Visst det funkar med tikskydd eller liknande för det använder jag till min hund under nätterna annars pinkar hon inne. Jag använder det inte för att hon inte ska pinka inne, jag använder det för att hon ska säga till när hon vill ut och det gör hon nu, det gjorde hon inte innan.
Hund i bur under tillsyn är bättre än hund i bur ensam i tre timmar utan tillsyn. Finns vissa som åker på utställning som suttar in sin hund i en liten bur medans väntetiden sker. Men enligt lagen är det inte olagligt. Vilket jag tycker att det borde vara. En hund ska sitta i en bur som är stor nog att det går att vända sig och sträcka på sig under perioden som den sitter där. Tror dock inte tokryck använder en bur som är så pass liten att hunden inte kan göra det.
Och om man ska se krasst på det hela, så anser jag att fyra kompostgrindar är en bur. Men det finns folk som slänger in sin hund och definitivt valp mellan de grindarna. Hera har säkert också gjort det. Vilket innebär att du likt förbenat har brytit mot lagen och stoppat din hund i bur.
Hera---- Välja en väg när det finns andra? Kan du för en gång skull komma med lite konstruktiv kritik och tala om vilka andra sätt det finns, istället för att vara som sveriges största storebror och peka med fingret och säga detta gör du fel. Kom med förslag istället på hur du själv skulle lösa problemet i detta fall och sedan dyrt och hedligt säga att du gör allt rätt med din hund när det kommer till lagen. Du har nog haft kompostgrindar iallafall.
#41 Jag har accepterat att vi tycker olika. Men jag förstår inte att man väljer att ta en enkel väg ut, som dessutom är mot lagen.
Men det är ingen vidare diskussion mellan mig och personen, för som du ser tackade den för sig.
Tokryck!!! jag har kommit på lösningen, din hund är på jakt, inomhus… erm efter gammel hunden. vilket innebär att din hund får sitta i bur i åtta timmar med rastning var tredje timme. LÖST!
#43 enklare väg?… vilken väg borde man ta? har du sättit din hund mellan kompostgrindar någongång?
#45 Finns en massa du kan läsa längre upp bla.
Hera, jag måste säga att jag tycker att det är lite roligt, att Du skapar en tråd. Men sen inte ens kan förmå dig att svara på inlägg, riktade till Dig!

Tänkte precis också påpeka det som Tikaani gör.
Helt underbart hur dina svar lyser med sin frånvaro Hera. =)
#42 OJ! vad du antar en massa i ditt inlägg.
Nej, jag har inte brytit mot lagen och gör det inte heller. Du kanske gör det, men då kan du prata om dig och inte andra. Likaså med galler. Vad får dig att tro att du vet något om mig? Lägg av med att anta så mycket som du inte vet ett dyft om. Fråga frågor kan man göra.
Sedan antar du eller rent av hittar på hur många gånger hunden behöver gå ut på natten. Eller känner du personen i fråga? HAr ni disskuterat hur många gånger valpen ber om att få komma ut ur buren? (usch vad hemskt det ser ut)
Jag kommer INTE upprepa mig. Svar på dina frågor om mig och mina åsikter finner du i andra inlägg skrivna av mig i den här tråden. Var så god och läs dem. För att göra det lite lättre så skriver jag vilka inlägg du med fördel kan läsa. #16 och #33.
#47 Visst svarar jag.
#49, Tycker fortfarande att det är kul att du väljer att inte svara på Nikkis o andras inlägg riktade till dig :D
Inlägg med taskig attityd väljer jag att inte lägga ner någon tid på.
Vilka andra inlägg du syftar på vet jag inte.

Haha bästa svaret i tråden hittills. Taskig attityd? Ja det tycker jag sannerligen att du har! =)
Men så går det när argumenten tar slut…
OT, men just nu saknar jag verkligen en "Gilla"-knapp till inläggen.
Maddepadde gillar inlägg #51.
Men börja grina då!
Jag öppnar tråden igen. Disskutera frågorna och inget annat.
Lås den igen! Ingen ide… hund i bur är emot lagen.

Och tråden låstes varför? För att folk skrev sina åsikter kring det hela om bur och inte få svar på sina frågor? Erhm..
För att det är jobbigt att bli ifrågasatt och bemött med argument som är starkare än ens egna. Det hade jag tyckt i alla fall ;)
Men börja grina då!
#56, Haha.. Ja.. Jag funderade också på varför den låstes öht?!
Kan nån förklara för lilla mig, som inte förstår varför?

Tråden låstes för att jag var för känslig, och det insåg jag. Därför tog jag bort låset igen. Det ber jag om ursäkt för.
Nu ber jag ALLA att hålla sig till ämnet.

*Raderat* såg att Hera hann svara innan jag postat.

#59 Jag tackar för förklaringen :)
Men för att iallafall svara på det tråden egentligen handlar om.
Jag vet att det är förbud att ha hund i bur, jag har inte någon av mina hundar i bur MER än en gång om dagen då äldsta huskyn ska äta. För hon kan inte äta med burdörren öppen och kommer någon annan hund nära så slutar hon äta. Så ibland anser jag att det är ok att ha hunden i bur om det inte är längre än en timme.
Och mitt inlägg blev borttaget, för att?
Oh, herregud.. Folk alltså.
För att återgå till ämnet, så gav #63 ett bra ex på varför det kan vara bra med att ha hund i bur ibland :)
lagar är till för att brytas
Nä, men ser seriöst inget problem att ha en hund i bur under en viss tid för att undvika att den stör andra hundar, eller för att den inte klarar av att vara ensam hemma, då det egentligen kan vara en direkt fara
#16: Man bör såklart ha en så stor bur att hunden kan röra sig, välja var/hur i buren den vill ligga. Min hund brukar till och med gå och kräkas i sin bur och sedan lägga sig att sova i den, fast han är å andra sidan lite knäpp ibland. 
Angående att alla hundar kan ensamhetstränas, det stämmer helt enkelt inte. Bara för att ni aldrig stött på ett exempel betyder det inte att det inte existerar, ibland får man se bortom sin egen erfarenhet.

#68 att ensamträna en hund är ingen quickfix sak. Det går, men det kan ta flera år. Allting går.
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
Nej, en hund är inte ett burdjur och ska inte stängas in, vare sig det gäller att lämna den ensam, att den inte är rumsren eller över natten. Att transportera hund i bur tycker jag är okej, för säkerheten för eventuell bilolycka eller olycka med andra fordon.
Men annars, nej. Och eftersom det även strider mot lagen så är man ju riktigt puckad om man stänger in en hund i bur.
#69 Håller med dej, lägger man bara tillräckligt mycket tid osv så går det om man vill.
#69: Inte många som har möjlighet att spendera varje sekund hemma med sin hund i de åratal det i så fall kan ta, förutsatt att det överhuvudtaget går. Men visst har ni rätt, han kanske magiskt hade slutat skälla när han fyllde fyra. Tyvärr blev han bara tre år och under den perioden testade ägaren allt på laglig väg.
Kalli; jag tror faktiskt att det går, problemet är att hitta rätt sätt. Jag har träffat på "omöjliga" fall. Inget hopp har funnits, men med rätt taktik och rätt person så har det funkat 
Och jag vet hur det känns då inget verkar fungera.
Tyvärr finns ingen magisk ålder. Allt handlar om oss (nästan allt, självklart finns det undantag,precis som med oss)

Haha förlåt, men där säger du lite dolt emot dig själv. -"Jag tror faktiskt att det går, problemet är att hitta rätt sätt."
Du har såå rätt i det du säger, för vissa individer är lösningen *trumvirvel* en bur! 
Du kan ju liksom inte komma och säga vad som är rätt eller fel för vissa hundar. För alla sätt är bra, utom dom dåliga, right?

fast man kanske ska hitta lösningar som är lagliga 
En bur (tycker jag) är något man stoppar sin hund i för att man inte har tid eller ork till att faktiskt ensamträna dom i ett rum eller hus/lägenhet.
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Jag föreslår att du ska läsa mina tidigare inlägg som tydligt förklarar att saker och ting inte alltid är så himla enkla som man hade önskat, innan du uttalar dig.
#74 JAg tror personligen inte att en bur är en lösning, är bara att "ta bort problemet tillfälligt", om hunden inte kan vara själv bättre att ha den hos en kompis, släkting ect

Säger detsamma till dig, läs mina tidigare inlägg så kanske även du förstår.

Personligen gillar jag INTE bur. MEN har man kunskap och aktiverar, tränar och rastar sin hund bra kan jag förstå dom som har sina hundar i bur pga vissa omständigheter. Min hund ex satt ibur när han var ensam tidigare annars tuggade han sönder vårt hus. Nu är han 1år och 4mån och har slutat med detta. Sen är bur i bil en självklarhet för mig. Likaså på utställning då buren symboliserar lugn och ro för många hundar.
Sen vet jag uppfödare som har hund i bur/små rum dygnet runt utom dom minutrarna hundarna är i rastgård. Detta förstår jag inte alls hur man kan försvara! Då tycker jag att man har för många hundar.
#73: Påminner mig om en bok jag läst om schizofreni och ett påstående att schizofreni inte går att bota, blir man botad var det alltså inte schitzofreni man hade. Klarar man alltså inte att ensamhetsträna sin hund under sin livstid är man alltså förutom att man har fel taktik också fel person för sin hund. Det finns alltså inga fall där hunden helt enkelt inte accepterar att vara ensam? Personligen tror jag att hundar är mer individer än så.
Har man inte tillräckligt med tid så skaffar man inte hund. Kan man inte vara hemma och träna rumsrenhet och ensamhetsträningen, då skaffar man inte hund.
Det är väl jäkla korkat att stoppa in hunden i en bur bara för att man "inte har tid" eller kör på quickfix. Har man inte tid så ser man väl till hundens bästa och letar efter någon som har tiden som krävs.
#81 Så livet kan inte plötsligt förändras?
Sen fattar jag fortfarande inte definitionen BUR? Kan nån förklara den för mig.
Klart det kan förändras men innan man skaffar hund ska jman ju ta sig en ordentlig funderare på att saker och ting inte gör det. om det nu sker olycka eller dylikt så är det ju så. men nu handlade ju inte tråden om hur livet hastigt och lustigt förändras och förresten, även om det gör det så är bur fortfarande inget alternativ.
VAD ÄR DÅ DEFINIATIONEN AV EN BUR?
#84 T.ex transportbur, utställningsbur ect
#81: Håller i teorin med dig men i praktiken finns det ingen som i 4 år kan spendera varje sekund tillsammans med sin hund eller skaffa hundvakt för att springa bort till ICA och köpa en mjölk. I praktiken finns det även extremt få personer som vill överta en hund på de premisserna. Om hunden i så fall känner sig trygg och mår bra i en bur de 20 minuterna det tar till ICA så tycker jag faktiskt att det är helt acceptabelt.
Jag vet att det inte är lagligt men om hunden inte far illa ser jag inte riktigt problemet, dessutom går det till och med att begära dispens. Är det lika illa om det sker på lagligt sätt? Vi har förresten vara hundar ute på gården i lina ibland så bäst någon anmäl oss, det är ju också olagligt.
Seriöst behöver du ens ställa den frågan på ett hundforum? svaret är ganska självklart :S
Dock är frågan snarare är dem burdjur = är det rätt ha ha dem i hundgård dygnet runt och bara gå 1-2 promenader/dag?

Amen to that! *Bugar*
Beror på vad det är för hundgård, det finns ju regler för detta med gällande storlek/upplägget för hundgårdar.
Jag vet om några som har riktigt awesome hundgårdar för sina hundar. Och då menar jag att det mer blir av ett 'häng'/lösdrift typ, där hundarna får vara medans matte/husse är på jobbet.
Skaffar jag hus en dag så ska jag lätt se till att få till en med en skogstomt typ och bygga en grym hundgård. =P
#88 jag mena hundgårdar där hunden är jämnt, dygnet runt året runt, hunden är aldrig inne huset med husse/matte, den får daglig kontackt vid utfodring, promenad och ev träning. Men ananrs går den där i gården, förhoppningvis ihop med en hundkompis.
Dock en hundgård när man är på jobbet tycker jag är super bra :P

#89 Sen finns det många hundar (jakthund tänker jag främst på) som står i hundgård dygnet runt, åretrunt UTAN dagliga promenader. Hundar som utfodras och i allra bästa fall kollas igenom en gång om dagen, men får inga promenader för dom "är ju ute hela tiden". I det läget tycker jag att duktiga hundmänniskor skulle ha jakthundar till uthyrning så dessa ointresserade jägare kunde hyra sig en hund den period dom jagar och att hundarna hade bra hem där emellan. Men jag vet också att många jägare anser att hunden jagar bättre om den har tråkigt resterande av året och bara får komma ut under säsong 
Liknande har jag hört uppfödare säga om hundar som sitter i bur hemma/inne nästan dygnet runt om dom inte är på utställning… Jag vet inte vad jag tycker är värst….

Hundgård (kallas ibland rastgård i reglerna) ska vara en ligt vissa mått beroende av hunden storlek. Den ska ha normal takhöjd och innehålla berikning, samt liggbord som alla hundar kan ligga på. Hundar måste dagligen rastas på annan plats.
Box ska vara enligt mått på hundens storlek, ha normal takhöjd. En box kan man bygga inne av kompostgaller.
Är boxen för liten räknas den som bur. Bur ska oxå ha mått efter hundens storlek och bur får hunden vistas i när den åker bil, på utställning od.
Anledningen till att det är förbjudet att ha hund i bur, är för att det ska gå att sätta dit de som har hundarna i bur jämt. Vissa uppfödare har hanar i bur när tikar löper, andra som ovan nämnts, har i princip alltid sina hundar i bur när de inte rastas ed. Jag tycker att lagen är bra, om det går att sätta dit rötägg som inte borde ha hund.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fast det hjälper uppenbarligen inte att lagen är som den är. Jag vet en uppfödare som har hundar i både burar och smårum dygnet runt. Djurskyddet hade INGET att påpeka när dom var där sist…. En del av hundarna är i ganska dåligt skick, men det hjälper inte. Jag vet ärligt talat inte varför inget händer. Men jag tror att det är för att ägaren är lite "känd" innom hundkretsar här omkring och populär om man kan säga så. Känns som inspektörerna blundar med ena ögat när det gäller vissa och det är bara tragiskt!
#93 Ja det är väldigt tragiskt! Vi skulle haft såna djurpoliser som dem har i USA
#90 dock bryter dessa personer mot lagen, det går att följa lagen men ändå ha det på samma sätt.
#91 precis det är den hundhållnigne jag tycker är fel, då hunden inte får vara med familjen så mycket som möjligt ;)
dem sitter i buren/gården rastas 2 gånger/dag, får mat 2 gånger/dag och det kanske är all mänsklig kontackt dem får. I värsta fall, finns ju bra folk också.