Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8817 ggr
Chilli10
0

Lös i magen!

Heej. Har ett litet problem. Chilli är jättelös i magen :( Det började för ca 2 dagar sedan men nu är det verkligen jättelöst.
Igår kväll vid tio började hon pipa och vi gick ut, det var väl då det började bli så rinnigt. I natt väkte hon oss två gånger vi gick ut o så bajsade hon.. Efter att sambon åkt till jobbet lämnade han sovrumsdörren öppen, då hade hon ist gått ut o bajsat vid balkongdörren, sedan igen på morgonpromenaden. Nu på kvällen efter maten gick vi ut o gick sedan en timme senare var det dags igen.

Tycker synd in min lilla tjej =/

Kan detta bero på att vi delvis börjat byta mat till henne? Vi har gett henne ungeför hälften hälften just för att hon skulle vänja sig. Och det fungerade ju bra i över en vecka!?
Eller kan de bli dåliga va att äta märgben? Hon åt nämligen det i söndags hemma hos pappa.

Vad kan jag göra för att hennes mage ska bli bättre? Någon som har några tips? :)

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle skippat maten ett dygn eller så. När våran tik var dålig i magen, så struntade jag i att ge henne mat så länge hon var så kass. Dvs i ca 3 veckor. Obestämd Alltså, missförstå mig inte, hon var dålig i magen till och från i 3 veckor, hon var inte utan mat i 3 veckor, haha

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Fridaaaa
0

Jag brukar ge min hund kokt ris, har alltid hjälpt på henne :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chilli10
0

#1 Okej, kanske ska testa det isf. Så du struntade allstå i maten 1 dygn?

Vi var ute nu igen precis.. Det betyder att hon har bajsat 9 ggr på ett dygn.

Chilli10
0

#2 Ja funderade på det, pappa brukar göra det. Bara ris eller både mat o ris?

DinJejja
0

Min hund fick i sig nåt så han bajsade jättelöst. Såg ut som kaffe. Så jag åkte till veterinären och fick näringsstillskott och skulle ge han grötris tills bajset var fast igen. :)

Fridaaaa
0

#4 Jag har gett ris och jättelite torrfoder :) Men ca 1/4 mat resten ris :D

Emaljoh4
0

#3 Jepp, tills hon inte behövde bajsa mer om man säger så!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Karmatarerskanise
0

Vi  brukar fasta hunden ett dygn, och sedan blanda lite ris och a fil i maten.

pillan33
1

Min hund blev också jätte lös i magen förra veckan..vet dock inte varför, det höll på i två dagar sen gick det över helt plötsligt. Gav han hundmat som vanligt. Men om det händer fler gånger ska jag definitivt testa med kokt ris som #2 säger, har hört att det brukar funka =) Har du kollat så hon inte har mask annars? Då kan ju avföringen bli knas. Och alla hundmagar tål ju inte märgben heller, så det kan ju vara det också. Hoppas det löser sig iaf =)

#1 haha tur att jag läste hela ditt inlägg blev lite smått orolig först =p

[Forest]
0

är hunden van vid mjölkprudukter så är A fil kanon grötris är det man ger inte vanlig matris :) har gett min tik grötris+kokt kyckling koka o spara lite spa efter kyckling tog det över riset o vips smaka allt smaskens. fasta hunden 1 dygn först. Och strunta i byt foder ett tag till låt magen bli riktigt bra först.

Chilli10
0

#9 Jag har inte sett någon mask iaf, har dock inte kollat jättenoga. Kanske kika på det.

#8 Ja afil vet jag att mamma gav hundarna ibland..

Ja det är ju svårt att veta varför.. Har hänt henne en gång tidigare, då verkade det som att det var för att det var så himla kallt ute, var i januari ngn gång. Ska till vet för vaccinering på torsdag, ska höra vad hon tror.

Ska testa att fasta i 1 dygn, sedan ge henne ris. :)

Chilli10
0

#10 Okej, pratade nyss med pappa och han sa vanligt ris.. Men grötris kanske är bättre? Har inte gett henne så mkt mjölkprodukter..

Tycker dock att det är konstigt att hon inte reagerat på det nya fodret tidigare? Vet någon hur lång tid det kan ta? :)

Fridaaaa
0

#10 Jag ger vanligt ris, fungerar kanon!:)

karinnos4
0

märgben kan orsaka diarre då det är väldigt fett.

DinJejja
0

#12 Veterinären sa till mig grötris men jag vet faktiskt inte varför de skulle vara bättre än vanligt.. :)

Chilli10
0

#13 Okej, tack :D

#14 Ok. Dock så  hade den andra hunden redan tuggat i sig det mesta, var alltså inte mkt till märg kvar, mest ben.

#15 Okej då vet jag :)

nagithas
0

Min hund blir lös i magen av märgben även om hon äter lite av det.

Chilli10
0

#17 Ja, då kanske det kan vara det..

nagithas
0

Ta bort märgbenet och ge henne lite ris i några dagar att smaska på så löser det sig nog med lösmagen. :P

Karmatarerskanise
0

JA märgben kan vara en riktig bov. Ingen av de hundar  jag har haft har tålt märgen.

[Forest]
0

12 går tydligen ganska mycket maginflensa liknande hos hundar kan var det. Ja grötris är bättre o ge.

Chilli10
0

#19 Hon hade det alltså bara hemma hos pappa i söndags, så det är borta.

#20 Okej, har aldrig hört det innan. Men då kanske vår vovve också är en av dem.

tycker dock det är lite konstigt då det inte var var så mkt märg kvar eller vad man ska säga, nästan allt var borta så hon tuggade mest på benet.
Hon har ätit sånna ben tidigare men då köpta i djuraffär så då är det ju inte märgen i utan ngn godisblandning..

Naiz
0

TS - har inte läst hela tråden. Men det går magsjuka hos hundar nu. Min hund va sjuk i 8 dagar. Först ingen aptit 1½ dygn, sen fick han mat några dagar men det blev aldrig bättre. Så då fasta jag honom 1½ dygn till. Sen helt plötsligt blev han bra igen.

En bekant har 5 hundar. Dom va lika sjuka omlott i 14 dagar.

Så det kan vara det oxå. Vi bor i västerås. Men antar att det vandrar runt i hela sverige :/

Chilli10
0

#23 Jasså, det låter ju inte alls roligt =/ Har inte hört ngt om det häromkring, bor i Norrköping. Min har dock aptit ändå, så får se vad hon säger imorgon när hon inte får ngn mat :P

Chalin3
0

Bara en liten inflikan om ris (och kokt kyckling)

Det är bra om man inte är så bra i magen, även för människor. Har du eller hunden haft någon form av magåkomma och inte riktigt kunnat äta är det jätte bra att börja med eftersom det är så snällt för magen, och lättsmält.

Grötris kan man säga är snäppet innan matris, konistensen gör det ännu mer lättsmält. Har "man" fått vara utan mat under lite längre tid (om man varit så sjuk) så börja absolut med grötris, annars fungerar även vanligt kokt ris. Men tänk på att det gärna ska vara vanligt polerat ris. Inga råris eler så (kanske alla visste, men utifall… Flört)

Och som sagt A-fil (just för dess bakterieinnehåll) 'r bra om hunden är van vid mjölkprodukter. Är den inte det kan det i sig "slå ut" magen.

Chilli10
0

#25 Okej. Hon får våra utan mat idag, men tidigare har hon ätit frivilligt. Men tack för informationen då vet jag om hon bli riktigt dålig någon annan gång.

Vattnadal
1

Ris ska dessutom kokas dubbla tiden med dubbla mängden vatten för att hundarna ska kunna tillgodogöra sig det.

Jag har alltid canikur hemma, ett kosttillskott från apoteket, som är helt suveränt för dåliga hundmagar. Oavsett om det är stress, något de ätit eller en magsjuka, så bliur de bättre av det. Tabletterna är dessutom goda, så de äter dem inte bara frivilligt, utan glatt. Ger jag det, behöver jag inte fasta dem eller ge skonkost, utan kan fortsätta som vanligt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chilli10
0

#27 Är kosttilskottet för människor alltså? :)

Vattnadal
0

Nej, det är för hund, så det finns på djuravdelningen på apoteket.Glad

MVH Elin

Naiz
0

#24 min hund tappade aptiten bara första 1½ dygnet, sen åt han mer än gärna. Jag provade ge han dimor, för tillfällig diarre men det hjälpte inte. Så jag lät han bli av med magsjukan (som jag antar att det va) själv. Och den försvann till slut :) Nog för att han gick ner nästan 2 kg.. Men det går han snart upp igen :)

[Forest]
0

25 jaså det var djursjukhuset som sa det då våran ena hund hade magkatarr och detta var milt o bra mot magen detta stoppa upp magen då grötris+kok kyckling

Chilli10
0

#29 Haha, tänkte väl :D

Har inte blivit ngt bättre än :( Förstår knappt att hon har ngt mer att bajsa ut nu.. det är helt slemigt =/

Chilli10
0

I morse fick hon ris. När vi gick ut bajsade hon först normalt, men sen satte hon sig igen och det var jättelöst.. Gah, vad ska jag göra nu? Förstätta ge ris? Ska handla senare så tänkte köpa lite afil.

Karmatarerskanise
0

Får du inte bukt på det så tycker jag du ska ringa vet.

Chilli10
0

#34 Ska till vet i em för vaccinering. Så ska höra då. :)

Vattnadal
0

#33 Gå till apoteket, köp canikur, ge det efter instruktionerna, och är hon inte bättre inom den tid det står på förpackningen, kontakta veterinär.

MVH Elin

Karmatarerskanise
0

#35 bra :)

Chilli10
0

#36 Ja, får nog testa med det :)

Denna kommentar har tagits bort.
Chilli10
0

Det var skönt att komma till veterinären och verkligen få svar på mina frågor. Blev dock ingen vaccinering just pga att hon är dålig i magen, får ringa o boka nu tid när hon är bra igen :)
Fick canikur så vi ska ge henne 3 ggr till efter det hon fick hos vet, hon smaskade i sig så glatt ;) Sen fick vi några varuprov med hundmat som ska vara skonsam mot magen som vi ska ge henne lite utav. Vi ska även ge ris och kokt köttfärs eller fisk.

Nu hoppas jag verkligen att det löser sig :D

Karmatarerskanise
0

#40 Håller tummarna!

Chilli10
0

#36 Vattnadal: Om hon inte blir bra efter sina 4 doser, ska man ge henne canikuren flera ggr eller ringa vet igen? Jag är så orolig för att hon inte ska bli bra.. Fast hon ska ju få 2 ggr till, men ändå..

Denna kommentar har tagits bort.
Vattnadal
0

#42 Blir hon inte bra av de doserna skulle jag kontakta veterinären igen.

MVH Elin