Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1615 ggr
nagithas
0

Ensam träna

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur ska jag ensam träna min hund på bästa sätt? Det är en tik som vi blev fodervärd till när hon var 11 månader och hon är väldigt hussig och mattig. Hon har nu hunnit bli 1 år och 5 månader och är väl kanske inte lika hussig och mattig som förut men fortfarande så kan vi inte lämna henne ensam hemma. Vi har under tiden då vi ensam tränat tagit med henne i bilen vad vi än ska göra, där piper hon och lever om men efter ett tag så lugnar hon ner sig och lägger sig ner och sover i buren (så det finns hopp). Vi har försökt ensam träna henne men det har inte visat några som helst resultat. Mitt i allt så flyttade vi och det har gjort att ensamträningen har legat på hyllan, nu har också tiden kommit då vi inte vågar lämna henne i bilen då det börjar bli varmt ute. Den lösningen vi har hittat är att lämna henne hos mamma och pappa som har en kompis till henne och då är hon tyst och sover lugnt har spionen sagt (ännu ett hopp). 

Men jag behöver tips och råd på hur jag ska kunna lämna henne ensam i tre timmar och garanterat veta att hon inte sitter och piper och skäller och lever om, vi vill gärna inte behöva flytta eller bli vräkta för att hon sitter och skäller. Hur ska man börja? När ser man resultat? OCh framför allt hur gör jag?

Kan väl lägga till att detta är en jack russell, och om jag inte miss minner mig ska en jack russell vara en självständig hund, men denna vovve är det inte på tal om att vara självständig. Vad de förra ägarna till denna hund gjorde med henne vet jag ärligt talat inte. Men enligt uppfödarna så skulle hon tydligen har bitit ett barn och så matten i familjen. Men jag har inte märkt av några sådana tendenser alls på att hon skulle vilja hugga eller bita. Men hon har nog iallafall inte blivit ensamtränad.

nagithas
0

Kan väl för övrigt tala om att vi provat med att kasta godis och gå ut eller ett ben, men hon är för smart eller för dum för sitt eget bästa och äter upp godiset när vi kommer in igen, vi har avgränsat lägenheten och det har heller inte fungerat. Vi har också provat med att ha dörrar öppna och grindar borttagna. Men hon skäller ändå. Avgränsar man dock hemma hos min föräldrar så skäller hon och pinkar inne, men låter man henne ha hela lägenheten för sig själv plus kompisen så lugnar hon ner sig. Så vad tusan ska jag göra. Jag blir knäpp på den här hunden och många gånger har jag lust att ge upp och bara lämna tillbaka henne. Men det kommer ju heller inte hjälpa för då blir jag själv olycklig.

Nu är hon dock trygg i lägenheten, jag kan gå på toa med dörren stängd det funkade inte i början när hon kom till oss. Hon följer heller inte efter mig som en skugga längre som hon gjorde i början utan kan lugnt och still ligga och sova i soffan med jag är i andra änden av lägenheten och lagar mat. Men jag kan fortfarande inte springa ner i tvätt stugan och lämna hunden själv, då blir det ett jäkla liv.

så snälla kom med tips, hur gör jag?

LinaK
0

puttar upp denna tråd!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

nagithas
0

Tack Lina!

Maja2
0

Börja ensamhetsträning från noll. börja med att gå ifrån rummet (där är ni ju lite redan) stäng sedan med kompostgaller…. låt henne vara i ett rum medans ni befinner er i ett annat. Gör ingen grej av det hela, utan gör det som att det är helt naturligt. Det här kan ta ganska lång tid eftersom hon möjligen fått som vana att leva om.

nagithas
0

Hon ligger kvar i soffan medans jag går till köket som ligger i andra änden på våran lägenhet. Stänger jag dörren till vardagsrummet och går ut till köket lyfter hon på huvudet, sätter jag för en grind bryr hon sig inte. Det är detta som är stora problemet. Det är när vi går ut som hon börjar skälla. Inne i lägenheten skiter hon fullständigt i vad jag gör eller inte gör. Hon följer mig inte som en skugga.

nagithas
0

Med går ut menar jag ut genom ytterdörren och ut i friska luften. Det är då problemet börjar, problemet som fanns inne finns inte längre kvar.

MeMilly
0

Hmm låter lite som problemet jag har, alltså inte allt men just det att han kan vara ensam utan problem men just att det är ut genom ytterdörren som sätter igång det. Jag försöker själv komma på lite ideer!

Milton rör inte ben eller godis ( bara precis innan jag går) men inte när jag är borta.

Jag ska skriva så fort jag har ett tips :)

Vattnadal
0

Försök att bryta rutinerna. Gör aldrig samma saker innan ni går ut genom ytterdörren. Gör ofta det ni brukar göra när ni ska gå ut, och gå inte ut. Har ni en annan väg ut (altandörr, fönster ed) prova att gå ut den vägen.

Rasta henne ordentligt, och låt henne jobba med nosen ed, gå sen hem, sitt och var tråkiga en halvtimme, ta gärna bort leksaker, mat, tom vatten den stunden. När ni sen ska träna på att hon ska vara ensam, vräker ni fram mat, vatten, leksaker (gärna nåt nytt extra roligt som hon bara får när hon ska vara ensam), tuggben, gott godis (då menar jag inte leversnittar, utan korvbitar, kött, ost och annat extremt mumsigt). Se till att hon verkligen grejar med allt kul, sen går ni ut, stäng och lås dörren, sen låser ni upp direkt, går in och plockar undan allt skoj. Hälsa inte på henne så att ni gör en grej av att ha varit borta, och var lika tråkiga en stund igen, som innan.
Utöka sedan detta med sekundrar för varje gång, och om ni får bakslag, backa flera steg igen. Kanske är det för tidigt att stänga ytterdörren direkt, ni kanske får börja med att bara kliva utanför dörren utan att stänga, eller bara ta på ytterkläderna och öppna dörren utan att gå ut.
Vitsen med detta är att gära det tråkigt att vara med er en stund (samt att hon hinner varva ner efter aktiviteten), sen blir det kul när ni går, och tråkigt igen när ni kommer tillbaka.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

nagithas
0

#8 jag ska prova, ska låta det ta tid också. Hoppas bara att det går vägen till slut! Håll tummarna för mig och hunden!