Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4075 ggr
Breathplay
0

Ensam valp (PANIK!)

Jag har en liten blandras valp på 20 veckor. Han är underbar på alla sätt och vis MEN han har väldigt svårt att vara ensam.

Han är väldigt mammig och har alltid varit det. Jag har en kompis som är med honom alltid när jag inte är hemma. Men förr eller senare måste han ju klara att vara ensam.

Jag har tränat honom genom att först vänja honom vid att jag går på toa och duschar ( i början var det omöjligt ) men det funkar bra nu.

I början gnydde och ylande han alltid när jag gick oavsett om det var någon annan i lägenheten, men det gör han inte längre.

Men jag har börjat träna honom att vara helt ensam. Mycket korta stunder först och sen försökt öka. Men detta går inte alls, han gnäller, skäller och ylar. Och senaste två gånger har han kissat ner matta & säng. En gång så gick jag ut, så började han yla efter 2 sekunder då gick jag in till honom och röt åt honom att gå och lägga sig ( och då var han faktiskt tyst ett bra tag) men det känns inte rätt att göra så…

Vad ska jag göra? Jag bor i ett hyreshus och det är väldigt lyhört och jag kan verkligen inte ha en hund som inte kan vara ensam utan att börja skälla och yla. Får lite smått panik över detta då jag oroar mig över om han aldrig kommer vara ensam. Personen som passar honom just nu när jag är borta är arbetslös för tillfället, men det kommer ju inte vara föralltid.

Växer han ifrån det?

Isabella Ekelund

Nikkis
0

Begränska hans utrymme (ett tryggt ställe, ett rum kanske?) när du ska lämna lägenheten och gör ingen stor sak av det.
Gå bara ut liksom, lämna honom kanske till en början med ett gott ben eller kasta ut godis eller så på golvet som han kan underhålla sig med medans du 'smyger' iväg. 
På så vis kanske han inte märker i första taget att du är borta. Du behöver inte heller vara borta mer än ett par minuter åt gången.
Skynda långtsamt framåt och när du kommer hem så gör du ingen big deal av det heller om han har varit tyst och lugn.

Att gå in om hunden ylar och skäller gör ju att hunden vinner på det beteendet.
Valpen har uppenbarligen separationsångest och det kommer säkert bli en del gap och skrik i början. Om du kan så passa på att ensamhetsträna på dagarna då de flesta grannar är på jobbet/skolan och kan på så vis inte störas lika mkt.
Kommer ta tid och vara en hel del tålamodskrävande. =)

Åhh vad glad jag är att min hund var världens enklaste som valp, haha. ^^

Breathplay
0

#1 Haha, ja du hade nog tur (:

Att bergränsa utrymmet har jag gjort, eller ja. Jag bor i en ganska stor etta, och köket brukar alltid vara stängt så han har egentligen bara vardagsrummet att röra sig på. Det där med ben och så har jag testat och han märker inte av ensamheten så mycket då.. men direkt när godiset/benet tar slut så börjar han gnälla/yla igen.

Annars så har jag gjort allt precis så som du skriver. Men han kanske behöver mer tid på sig då.. som sagt han gnällde, skällde och ylade förut när jag gick även när någon annan var med honom men dte gör han ju inte nu längre.. kanske något litet gnäll men inte mer än så.

Får väl hoppas han blir bättre väldigt snart. Största problemet är ju att i huset jag bor finns väldigt många hundar.. och dom andra hundarna blir upprörda när dom hör min valp yla och skälla.. så blir ju ett jävla liv på vissa xD

Isabella Ekelund

Nikkis
0

Du kanske ska burträna honom då? Eller begränsa utrymmet ytterligare?
Lära honom att gå och lägga sig i sin korg och ligga där tills du säger ngt annat. Låt honom inte ens få följa efter dig hemma.
Annars så är det bara att fortsätta köra på. Sen tycker inte jag att det spelar ngn större roll vad grannarnas hundar gör eller inte gör. Du Måste ju få träna din valp.

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Burträna?

Nikkis
0

Japp precis. =)
Och vad lägen säger bryr jag mig inte om i det här fallet, för nu handlar det om en valp som uppenbarligen mår dåligt av att vara ensam.
Om den då kan finna en trygghet i form av en bur så är det ju det som är det viktiga, och då har man även lagen på sin sida, som säger att djur inte bör utsättas för onödigt lidande bla bla bla. ;-)

Gäller att tänka lite längre ibland än vad näsan räcker och se till djurets välmående. =)

Karmatarerskanise
0

NJa, lagen finns just för djurens välmående.

Tränar man hunden rätt så bör det går. OM det är omöjligt ska man knappast sätta hunden i BUR, utan då får man ordna så att hunden inte behöver vara själv. Det är ditt ansvar som hundägare, det är att tänka längre än näsan räcker.

ATt råda någon till att sätta sin hund i en bur, som dessutom inte är lagligt, ja det är ett förkastligt råd tycker jag.

Nikkis
0

Uppenbarligen så fattade du inte vad jag menade, och det är ju väldigt trist.

Jag menade såklart inte att hon ska slänga in valpen och låta den sitta där, som du tydligen tror. Utan jag skrev burträna så att buren kan bli en trygghet för hunden (inte garanterat att den blir det, men värt ett försök), buren kan bytas ut mot hundens bädd t ex.
Vem har sagt att buren ska vara stäng? Du kan väl istället fråga vad och hur jag menar innan du bara sitta där och bara antar.

Nu har jag visserligen inga sådana problem med min hund, men han älskar sin canvas bur, när jag fäller upp den för att komma åt bädden som är där inne (för tvätt) så är han först på plats för att trycka sin in i den och somnar… I en helt öppen bur. Inte har jag ens burtränat honom, men han gillar den och alltid gjort. Likaså de flesta hundar gillar hans bur efetrsom den är så 'mysig'. (Det är alltså ingen gallerbur för de som inte förstod).

Ska jag då schasa iväg honom från buren för att lagen förbjuder det i hemmet?

Vad är förresten skillnaden mot att ha en bur tillgänglig för hunden mot att begränsa dens utrymme i hemmet? Mer eller mindre same shit liksom. ;-)

Nu är jag Jag och jag tycker inte direkt att våra djurskyddslagar är så värst bra på alla plan och kan därmed gå efter individ och se till vad som är bäst för denne. Det kan INGEN lag komma och säga ngt annat om.
Jag menar - tidelag är ju knappast förbjudet (än så länge, men på väg att bli) och många djur har mentalt farit illa av det, men pga våran bristfälliga lag så har ju det kunnat fortsatt eftersom det är svårt att bevisa liksom. Så vad är skillnaden tycker du?

Karmatarerskanise
0

Är buren öppen så förvaras djuret inte i bur( jag har förstått det som att förvaras i bur innebär att den är instängd i buren.), eftersom den då är fri att gå när den vill. Så att jag antar att du menar stängd, är inte så himla konstigt om du tänker efter.

[Forest]
0

Burträna är inte helt fel det har man mycket för sen med både när man åker bil o när man skapar en trygg plats inne. Burn ska inte vara stängd inne men att göra det som en avkoppling som 7 säger kan funka, även att få den att vara trygg själv. Ensamträna mer detta kan du göra inne då med att valpen får vara i köket du i badrumet osv byt rum gör alla rum trygga. Träna vidare på ensamträningen o glöm inte bort att göra lite avkopplingsövningar. Hur akterverar du valpen annars? Gå längre promenad innan du börjar ensamträningen är oxå något jag kan rek. Lycka till.

Tokryck
0

Jag hade en hund som hade separationsångest. Henne tränade jag ännu kortare stunder än vad som skrivits. Jag tog på och av mig ytterkläderna till en början, sen vidare med att gå utanför dörren, stänga ochgå in igen och sen vidare minut för minut. Började hon pipa så hade det gått för långt och jag fick backa lite. Jag kunde till slut lämna henne flera timmar, men vi fick se till att inga grejjer låg framme som hon kunde riva ner. Hon gillade inte att bli lämnad, men accepterade det till slut.

Jag begränsade lägenheten för henne på så sätt att hon inte kunde gå fram till dörren. Det hjälpte för henne.

Burträning älskar jag! Min yngsta, som jag burtränat från start går själv in och blir instängd i buren på nätter och har därför tränats i att kunna vara i den även på dagen. Han ligger och tittar på vad jag gör, tuggar på ben eller sover. Buren är ett tryggt ställe och kan du träna in buren som trygghet så kan den vara till hjälp då du lämnar din hund, den har något tryggt att gå in i.

Karmatarerskanise
1

#10 OCh varför har ni hunden instängd i buren på nätter?
Förstår inte att man gör så.

Tokryck
0

Han sover skönt, kissar inte inne (väcker oss om han vill ut, vilket han inte vill) och stör inte den andra hunden. Förstår inte varför det är så fel att ha honom i en bur om han trivs där och går in själv. Direkt han kommer in i buren på kvällen så somnar han.

Karmatarerskanise
1

#12 Om han trivs så i buren behöver den ju inte stängas?
En hund ska inte behöva väcka er om han vill flytta på sig.

Det är inget burdjur. Lär istället hunden att göra det den ska på nattarundan och ta ut hunden i tid på morgonen så händer det inga olyckor. Eller om hunden behöver det så gå ut en gång på natten också. Han ska inte behöva vara i bur för att han inte ska kissa inne. Även om han går in dit själv. (det är klart han gör det om han läsrt sig att det är där han ska vara)

TS; jag ber om ursäkt att jag fick tråden till att handla om bur. Startar en ny tråd om det istället.!

Sophie&Segra
0

Jag säger som många andra, burträna :)

Jag själv har precis börjat burträna min 17veckors valp.. För att senare kunna lämna honom utan problem!

Jag förstår verkligen inte Hera's åsikter i det här, det gör jag verkligen inte.
Om buren är inlärd på rätt sätt, och hunden tycker om att vara där, känner sig trygg och lugn i buren. HUR kan det då vara fel att ha den i bur? Nää.. Det förstår jag inte.

Är det då bättre att ha hunden "lös", där den stressar, blir orolig, och känner sig otrygg? Jaa.. Vad vet jag.. Det kanske är mer humant att låta hunden stressa upp sig till den milda grad att den börjar skrika, vanka av och an osv, än att låta den ligga o sova tryggt i en bur? Flört

Det finnas maaassor av bra tips och filmer på YouTube hur du kan börja med att burträna din hund :) Det är bara söka på typ Crate Games, Bur träning osv - så kommer det upp massa bra klipp! Lycka till :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Karmatarerskanise
0

#14 Det finns redan en annan tråd om bur, och du har ju redan skrivit i den. Så håll diskussionen där är du snäll.

Sophie&Segra
0

#15. Ja, den har jag skrivit i.
Men jag får inte skriva i den här tråden? För att precis som andra gjort (som också skrivit i bur tråden) tipsa TS om burträning?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Karmatarerskanise
0

#16 SJÄLVKLART får du skriva i den här tråden och tipsa om bur, men själv diskussionen om burens vara eller icke vara ska hållas till rätt tråd just för att vi kom ifrån huvudfrågan för mycket med burdiskussionen.

Breathplay
0

Ska nog testa med en bur.. ska bara köpa en först d:

Är det dock inte lite sent för att vänja honom vid det? Jag menar han är ju ändå strax över fyra månader.

Funkar det kanske med sån hage också?

Vad det gäller aktivering så aktiverar jag honom MYCKET. Vi är ofta på promenad med mina föräldrars hund ( hon är dock äldre och inte så mycket för att leka och busa men valpisen tycker det är kul ändå (: ) annars så tränar vi trick, han är ofta med i stallet och springer runt, även i skogen. Ja, han är iaf inte understimulerad.

Täkte på det med att kissa som " Tokryck" skrev..

Jag kan gå ut med min valp vid 23-24 och sen sover han hela natten och behöver inte gå ut förrän vid 10-11 på morgonen (han är ganska slö på morgonen) men på dagen kan han inte alls hålla sig länge.. går ut med honom 5-6 gånger per dag och då händer det ändå ibland "olyckor" inne..

Isabella Ekelund

[Forest]
1

Tycker Hera reagera helt kanom man ska inte ha sin hund instängd i bur, är ju en lag som säger imot det men burträna menar inte jag genom stänga in valpen i bur utan lära den trygghet o sen ha den öppen. Man kan träna att buren är bra, o sen ha den i bilen då sitter hunden säkert :)

18 det kan vara så att du överakterverar honom hur gör du får göra avkopplingövningar? Av o på knapp är bra sen är han inte alls så gammal för mig är det ganska logist att du inte har ensamtränat honom helt ännu men han ska inte få panik över att du går på toan med stängd dörr mm.

Nikkis
1

Är lite inne på Forest spår, din valp kanske är öerstimulerad?
Det är en svår balansång det där, spc när hunden är såpass ung. 4 månader är ingen ålder, man får ta det lugnt med promenader osv eftersom kroppen ff växer.

Vad är det för ras på din valp?=)

Breathplay
0

I början så sprang han överallt efter mig, gnällde när jag var på toa / dushade. Så fort jag reste mig så sprang han efter mig. Men det har han lugnat sig med nu, han gnäller inte mer när jag är inne på toa. Och han ligger kvar ibland när jag går till köket eller liknande.

Kan ju tillägga att jag inte både åker till stallet och går lång promenad med honom utan det är antingen eller. Och i stallet är det ju mest i stallgången han springer fram och tillbaka och busar och går på upptäcktsfärd.

Avkoppling.. hmm vet inte riktigt hur ni menar? Men när vi varit ute och han går upp i varv (fast jag vet att han är trött) så säger jag åt honom att gå och lägga sig ( då går han antingen till sin korg eller till en fårskinnsmatta) och då ligger han där, försöker han resa sig säger jag åt honom och tillsist så somnar han oftast.

Han är en Chihuahua, tibbe, powderpuff & papillon blandning (:

Isabella Ekelund