Nackskador av Flexikoppel?
Hejsan,,
Oavsett vad ni tycker om Flexikoppel så undrar jag,, får hundarna nackskador av detta koppel om man INTE använder sele, dvs flexikoppel och vanligt halsband?
Finns det några belägg för detta och isåfall var? Jag menar om det finns någon studie om detta eller om det är vad folk TROR.
Anledningen till att jag frågar är för att min syster hävdar att så ÄR fallet,, oavsett vad. Men när jag frågar henne var hon sett det så svarar hon att det säger sej självt!
Ytterligare en fråga då,, hur kan man få sälja dessa koppel om dom är så farliga för nacken?
Jag är mycket tacksam för svar..
mvh Linda
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet flera hundar som går bra på halsband o flexi, dessa hundar drar inte o gör inte utfall i fart (allså de drar inte i väg snabbt). Jag andvänder inte flexi eftersom jag inte gillar dom sen har jag en unghund som skulle säkert få nacksador av just sina "jaga löv lekar".

Jag har stött på en hund som hade fått whipplash (stavas?) pga att den hade rusat rakt ut till full längd i flexikoppel och det tog tvärrstop. Men har personligen inte sett någon hund som haft nackskador av att gå i flexi utan att dra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Flexi ger inte i sig värre skador/ högre risk för skador i större utsträckning än hundar på vanligt koppel. Där "problemet" ligger är att många som använder flexi inte har någon pli/koll/ lydnad på sin hund och ser flexit som ett hjälpmedel för att deras hund ska kunna springa "lös" fast ändå koppplad. De är då hunden kan göra dessa "rusar-attacker" som i längden kan orsaka skador.
Det finns hundar som går på stryphalsband och/ eller på avnligt halsband samt vanligt koppel och som drar och sliter mycket i kopplet och som därmed får skador på hals/ strupe istället så det är ju inte heller "opimalt". Men även detta kan ju motverkas med koppelträning/ kopplevett…

Jag använder mig av flexi koppel men endast efter att min hund är koppeltränad och har rent koppelvett. En hund får samma skada om de gör ett springande ryck i vanligt hederligt koppel som de kan få av flexi eller t.o m en spårlina. Flexi kopplen missbrukas tyvärr alldeles för mycket i allmänheten av just dessa människor som inte har pli/koll/lydnad på sina hundar och det är jätte tråkigt men koppel är ju olika och alla koppel fungerar inte för alla hundar eller ägare.
Whiplash eller pisksnärtskada 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Tack för era svar.. :-)
//Linda
Jag gillar inte flexi, tycker det blir mer ryck, svårt att hålla in hunden om man behöver osv. Enda gången jag gillar det är i skogen men inte annars, men jag använder spårlina eller har hunden lös i skogen, eller då använder läderkoppel eller "mjukt koppel":)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jo men det var ju det jag inte alls undrade över.. Jag vet att alla har väldigt olika åsikter om Flexikoppel, det jag undrade över var om oavsett man själv tycker om det /använder det eller inte om det ger mera nackskador än andra koppel tillsammans med vanligt halsband.
Jag har fått svar på det.
Jag kan tyvärr inte hitta några studier alls på Flexikoppel hurvida det påverkar kroppen, om det är bra eller dåligt,,, eller om det faktiskt bara är en smaksak vad man vill ha.
//Linda
#7 Missuppfattade det då, men ja det är mer skador tror jag när man använder flexi & halsband tillsammans än om man använder vanligt koppel.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag använder flexi+halsband. Inga som helst problem :) Dock ser jag till att hundarna inte springer i full fart så det tar tvärstopp, då kan jag tänka mej att dom kan få ont i nacken.
Så länge man har koll på hunden är det inga problem med flexi+halsband. Dom får ju inga nackskador om dom bara går.
Alla halsband är egetligen farliga om man tänker så..
HUnden kan lätt fara iväg och vips är skadan gjord..
Har man dessutom flexi kan skadan förvärras då den hinner få upp mer fart och sen - pang - stopp..
Ska man ha flexi, använder man sele..
Jag har flexi på min tik, men bara när hon har selen.. Annars går hon lös, eller vanligt koppel om det behövs..
Så ja, hunden kan få nackskador av flexikoppel+halsband..
Men då krävs ju lite kraft, alltså att hunden far iväg..
Den var ju inte automatiskt en nackskada när du hakar på kopplet