Valp m navelbråck
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag hämtade vi äntligen hem våran valp. Tydligen hade han ett litet navelbråck, nåt som även veterinären missat på besiktningen.
Nu undrar jag, borde vi ha yrkat på att få betala mindre? för vi har betalat fullt pris för valpen (13.000kr).
Vad är ett navelbråck och hur vet man om och när det är dags att operera?
Vill för övrigt bara säga att vi är väldigt nöjda med valpen och har inga planer att lämna tillbaka honom.
Jag kände mig bara orolig när jag börja googla och tänkte att jag ställer frågorna här.
Tacksam för alla svar.
min hund hade med navelbråck… men vi masserade henne mycket och sen försvann det :D
En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

Har man tur kan man massera bort det. En tik med stort bråck kan man inte avla på, men jag tror inte att man brukar reducera priset för det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ts missa vetrinären detta på besikningen tycker jag det ska göras en ombesikning därav ska givetvis det göras en viss prisskillnad.
1 får man fråga en sak om just maserade bort navelbråck. Är det avesförbjud då på din hund eftersom den hade navelbråck, ärfligt är det.
Min valp har också det, men veterinären sa att hundar kan leva med det hela livet, vissa behöver alltså aldrig ta bort det. Man skulle titta på det om den började visa att den har ont eller slickar väldigt mycket på bråcket.
Det låter ju väldigt konstigt att vet missade bråcket tycker jag. Antingen borde det vara ett litet bråck eller en lite okunnig vet.
Håller med Forest om att en ombesiktning borde göras och därför kanske sänka priset lite.
Lycka till med din valp och vi ser fram emot bilder!! 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
vad är det ras!?lite nyfiken på det!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Navelbråck är något som är lite vanligare inom vissa raser, men växer i stort sett alltid bort. Det låter dessutom konstigt att veterinären missade det på besiktningen då de brukar kunna hitta och påpeka även det minsta navelbråcket.
Vet inte huruvida man brukar sänka priset för navelbråck, men jag tycker definitivt att en ombesiktning borde göras!
vi harv en kompis som föer upp hundar och ena av hennes valp hade ett pyttlitet navelbrock men dom påpekade det på engång!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

¤4 Tydligen har bråket uppkommit efter besiktning för det är ändå så pass stort att man ser det tydligt.
Vi kommer kontakta veterinär på måndag så han får titta på navelbråcket och höra vad han anser. Blev lite orolig eftersom allt detta så nytt.
4 & 5 Jo bilder kommer på lilla charmtrollet. Vi har köpt en röd dvärgpudel som kallas Gusten.
#8 Jag anade att det var en liten krulltott
Navelbråck är vanligare hos Pudlar har jag hört, vet dock inte om det stämmer..? Jag själv har en dvärgpudel/papillon 
9 tror mer på att folk avlar på hundar som det växtbort på än att helt enkelt strunta i avla på dom. Kan ju ha fel, men detta är ärfligt.
8 får man fråga vart han kommer från alltid kul o veta
Ser fram mot en bild 
När vi köpte valp med navelbråck, fick vi dra av 10% på priset. 

Jag har för mig att det bara är en stark rekomendation på Pudel att inte avla på hund med navelbråck.
Jag hade krävt att uppfödaren betalat en ny besiktning och gått därifrån sen. Eftersom ni köpte en hund i tron om att den var HELT frisk tycker jag att ni ska ha pengar tillbaka. Men jag tror inte att ni egentligen har rätt till det. Men kolla upp det med skk om ni är oroliga!

Ett navelbråk e ett hål i bukvägen vid navlen vilket gör att det blir en "påse" som hänger ner och det akn inte uppkomma efter 8 v utan finns där sedan födsel.
TYcker det e dåligt att varken uppfödare ELLER veterinär sett detta en veterinär ska gå genom hunden grundligt om den e seriös.
Som uppfödare på Pudel har jag ALDRIG på mina 50 valpar aldrig haft det.
Tycker verkligen du ska få ett reduscerat pris om det e frågan om ett stort bråk så kan man iblan vara tvungen att operera det.
Låter i allafall jätte konstigt att navelbråcket uppstått efter besiktningen! Har aldrig hört om maken! Det är precis som #13 skriver något de föds med och som oftast växer bort.
Intyget ska ju inte heller vara äldre än 7 dagar när valpen levereras, så det låter konstig, även därför,t att navelbråcket skulle ha uppstått under den tiden…
Låter oseriöst av uppfödaren att sälja valpen, med ett rent papper när den har navelbråck och påstå att detta uppkommit efter besiktningen!
Vår snart 9-åriga rottweiler har haft navelbrock hela livet. Inget som man behövt göra något åt. Uppfödaren erbjöd dock en ny valp (vi hade ej fått hem honom innan det upptäcktes av vet.) Men pappa hade ju redan valt ut honom och ville inte byta ut honom. Sen så är det ju som så att om man ska avla enligt de regler som finns får de inte ha navelbrock.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Då ställer jag frågan till dom som haft navelbråck men det "växt bort" har ni då avelsförbjud på era hunda? Kanske #1 Ajik kan svara på den frågan. 

Nej 16# dom hundarna har inte avels förbud om inte uppfödare speciellt skickar upp till skk att dom ska ha det vilket ingen gör.
17 låter surt att det är så, menar föds dom med det ska man inte avla vidare på det pga ärfligt. hoppas att köparna tar sitt ansvar..

#14 Veterinären besikta honom den 29 mars och vi hämta honom den 1 april. På pappret är han besiktad och inget är ifyllt på rutan vid navelbråck?
När vi titta på honom första gången vid fyra veckor så märkte vi inte nåt men det kanske var för att han var så liten? För nu går det inte att missa så jag är lite orolig .
På måndag ringer jag ialla fall till veterinären. Ska även ringa SKK och höra vad som är praxis innan vi ev pratar med uppfödaren igen. Vi är så nöjd med killen i övrigt och även om det kanske låter dumt, så vill vi inte gärna komma på kant med uppfödaren.
Vi har inte tänkt avla på honom utan han är bara som sällskap och ev nån gång utställning.
#10 Jag kan pm dig om uppfödarens namn.
#19 Om ni inte tänkt avla på honom är det ingen fara. Men jag tycker definitivt att ni ska ringa vet och sen höra med uppfödaren. Om det spelar någon roll för er med en tusenlapp tillbaka. Kan tänka mig att det är det som dom kan tänkas sänka med. 
Vad roligt att det går bra med den lille och att ni trivs med honom! 

Om inte uppfödaren vet om att hunden har navelbråck tycker jag att ni ska tala om det även om ni inte är ute efter ett sänkt valppris.
Enligt min veterinär så kan man missa ett litet/minimalt navelbråck vid besiktningen och det kan växa. Har själv varit med om det på katt. Men i vårat fall tog det lång tid och många utställningar innan man upptäckte de.
Har hunden ont eller om bråcket är stort behövs operation.
#16 Borde ju vara förbjudet även på dem, de har ju ändå generna för det eller vad man ska säga.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

Tycker det e absolut idiotiskt att avla på dom med navaelbråk.
På tikar akn det även bli farligt när dom är dräktiga.