Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 7557 ggr
JJUDITH
0

Katt och hund?

Är i lite beslutångest här… Det är nämligen såhär att vi efter många år av längtan kanske är inne på att skaffa en hund, men ett hinder som jag ser det är våra två katter. Vi bor i lägenhet i ett litet mysigt område på bottenplan och har två katter som kan gå in och ut som de vill via balkongen. Dessa har varit med oss i alla år och är självklart två mycket uppskattade medlemmar i familjen. De är en hona och en hane, en mor och en son, som är huuur goa som helst. Men nu till grejen, om vi skaffar hund, tror ni de kommer känna sig… vet inte riktigt hur jag ska skriva detta, "kränkta"? Eller snarare olyckliga? Hunden kommer i så fall vara en liten hund och det kanske förbättrar situationen, men jag är fortfarande osäker. Har ni några erfarenheter av hur det är att skaffa hund när ni redan har katt? Hur reagerade katten/erna? Tycker ni att att det är dumt att skaffa hund när det finns två katter i familjen?

Tacksam för svar!

/Judith :)

Helenaaa
0

i vårrt hushåll har vi två hundar och fyra katter^^ så det borde inte vara någotproblem..

har katterna sett någon hund någon gång? du kanske känner någon som har en valp som ni skulle kunna testa med?

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

JJUDITH
0

#1 Åh, skaffade ni katt eller hund först, hur reagerade de då? Glad sett en hund borde de väl gjort, de är ju ändå ute ibland och på gården går det oftast förbi hundar. Mållgan, hanen, har blivit jagad en gång vad jag vet så det var väl kanske inte det bästa mötet precis. ;) Vi hade en valp här för några månader sen då vi passade grannens (som nu har sålt hunden). Man märkte att de inte riktigt gillade situationen. Valpen var iofs hur glad som helst och ville gäärna få några kompisar att leka och busa med men katterna var inte precis de gladaste tyvärr.. Å andra sidan var den ju bara här några gånger under några dagars tid, så det kanske skulle gått bättre om de hade fått lite mer tid tillsammans? Tack!

zoolatri
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror de flesta kommer svara att det inte är några problem, visst kan det bli lite fräs och ogillande katter i början. Men oftast går det bra när man tar hem en valp, kan katterna hoppa upp på ytor där inte hunden når är det bra. Så katterna kan ligga och iakta valpen i lugn och ro och hoppa undan ifall valpen blir exalterad och jagar dom. Men de flesta valpar har nog respekt för en fräsande katt.

Nu när vi hämtade hem vår valp hade vi redan en hund, men för katterna var det en ny hund som kom, så han fick ett skeptiskt mottagande. Den ena katten jamar och står helt stilla när han kommer nära, då går han undan för han vet att där har han inget bus att hämta. Den andra katten retas han med lika mycket som den retas med honom. Den katten tyckte att valpen var väldigt läskig första två veckorna, hon höll stenkoll på alla steg han tog. Vår valp reagerade med skräckblandad förtjusning på katterna, han ville gärna spriga fram till dom, men de var otäcka när han kom för nära, för då fräste de åt honom, någon gång fick han nog en smäll också.

JJUDITH
0

#3 Det låter ju givande! Precis som du beskriver din valps första möte med katterna var det för oss då vi hade grannens valp här ett tag. Känner de sig bekväma tillsammans nu då? För jag tror att de kommer acceptera varandra, eller det är dem ju tvugna att göra, men jag vill inte att katterna ska vara skeptiska och på sin vakt varje dag och helt enkelt känna sig obekväma i sitt eget hem. Tack!

Helenaaa
0

#2 , så här gick det till: hund, katt, hund, katt,katt,katt^^ hehe kattungen som kom hem som nr 2 efter vår första hund var ju lite skeptisk mot hunden men snart blev dom bästa vänner! kelade och lekte gjorde de tillsammans. sen kom vår andra hund och henne hade hon lite problem med då valpen var oerhört glad jämt.. hon var ju dock hundvan iof..

våra andra katter hade inga problem med våra hundar.

men hos dig är sitsen motsatt. så jag har faktist ingen aning om hur dina katter kommer att reagera :s det kommer nog bli en del fräsande i början men jag tror att de lugnar ner sig så småningom ;)

men en vuxen hund som inte är kattvan skulle nog inte funka tror jag :O hunden skulle nog bara stå och skälla för jämnan och katter vara livrädda ^^

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

zoolatri
0

Vi har inte haft honom hemma en månad än, men det är väldigt lungt och skönt mellan valpen och katterna. Det tråkiga var att ena katten kissade på fel platser i början, det var väl hennes sätt att visa att det var något nytt och obekvämt i hennes hem.

[Hilo]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aldrig haft problem med något av det faktiskt. Då har jag tagit hem nya hundar till katterna, och nya katter till hundarna..

Även hundar Helt utan kattvana och katter Helt utan hundvana.

Det kan ju som många säger bli lite spott och fräs och annat.
Men sker allt lugnt och sansat så brukar det sällan vara problem.
Vet inte om jag bara haft tur med alla mina djur, eller om jag gör på ett speciellt sätt, men aldrig upplevt något annat än kanske en liten fräsning Glad

Jag har en hankatt som Älskar hundar! Han var Helt novis på den biten så han var lite skepisk när jag skaffade min tik, men jaa..
Han är helt nerkärad i min daghund, och det är så mysigt att se.

Min vita hona tycker mycket om min lilla tik, och hon sover ofta bredvid henne Kyss

[Yezz-an]
0

Absolut inga problem. Det kommer gå bra för er Glad
Själv hade jag två katter först. Sen en hund. Två år senare en hund till. Och sen en till hund. Och det senaste året har jag totalt haft 7 hundar här på vardagarna (jobbade som 'dagmamma').
Det enda 'problemet' jag har stött på är att ena katten inte riktigt har koll på att hon är katt, så hon lägger sig ofta och sover i hundkorgarna Skrattande

Cockerspaniel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Av min egen erfarenhet funderade mina föräldrar och jag mycket på det (hade två katter då, har bara en nu) och jag sa det att med Acka skulle det inte vara några problem eftersom hon har mött hundar förut. Hon är inte från någon hundfamilj, eller jo, men hon träffade aldrig hundarna på grund av svåra förhållande i det hemmet hon bodde. Men däremot trodde jag det skulle gå åt skogen med Selina (som avled i oktober) eftersom hon är väldigt dominant för att vara 1 ½ år och skulle nog vara den mest blygsamma av dem (även hon var från en hundfamilj men gillade aldrig hundar).

Men det gick bättre än väntat. Efter 3 dagar hemma började min hund, som var 8 veckor då vi hämtade henne, leka med Aca (som för den delen är 4 år snart) medans Selina satt uppe på höga höjder och höll sig undan.

Har hört att man inte ska skaffa hundvalp till vuxna katter men en kattunge till en vuxen hund. Har hört det mycket men jag tror man kan vänta på meningen lite. Det går, bara man vet och känner sin egen katt Glad

JJUDITH
0

Tusen tack för era svar! Detta låter ju verkligen lovande! Glad Har ändrat uppfattningen nu lite så katterna ser jag nog inte längre som något hinder, men det klart att jag kommer se upp och vara noga med hur de reagerar.

/Judith

alva-m-t
0

Katterna "talar om" för hunden att det är dom som bestämmer. Det blir nästan aldrig några problem med katterna och hundarna. DOm anpassar sig. Men då msåte man ha en valp

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

[Yezz-an]
0

Glömde nämna att ena katten var äldre och hade aldrig sett hund förut men det var inga problem alls med henne.
Hund nr 1 var vuxen omplaceringshund av jakt/vallras och jagade katter ute. Har inte haft några problem med henne och katterna bortsett från första gången, då hon försökte jaga katt så fort hon kom in, men jag sa ifrån direkt.
Hund nr 2 var valp och dom vet ju inte bättre än att anpassa sig efter miljön man sätter dom i.
Hundarna som jag var dagmamma åt har varit i blandad ålder och har själva haft blandad erfarenhet av katter. Äldsta hunden var 7 år när han kom till mig och hade aldrig träffat katt inomhus tidigare. Det har funkat kanonbra.

Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll om katten är ung eller gammal. Spelar heller ingen roll om hunden är valp, unghund eller gammal jakthund. I mitt hem är vi alla en familj, oavsett hur många ben vi har och oavsett av vilken art vi är.

[Driva]
0

Det beror så mycket på katterna.
Vi hade en katt som bostavligt talat försökte döda min familjshund när han kom hem till oss.
Sen vet jag de som skaffade hund och katten och hunden är bästaste kompisar som busar och leker hej-vilt.

sofiabruse
0

Jag hade haft min katt i 9 år innan jag skaffade min hund, och det funkade hur bra som helst mellan katten och hunden :)

Vosjes
0

Jag bor i en lägenhet med två katter, en hund och en iller lös gående tillsammans.
Förr var det även tre hundar och två katter och det är inga problem bara att lära hunden tidigt att aldrig någonsin jaga katterna och låta katterna vara ifred när de går undan och lika så från katternas sida - aldrig jaga hunden eller störa när hunden går undan.

Oftast är det svårare att introducera katt till hund än det är att introducera en hund till en katt så det går nog bra!

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Forest]
0

Vi hade en katt som verkligen hata hundar men så hata hon andra katter med Skäms Hon var en mindre model på huskatt gav en leonberger en rak höger så ytterklon satt fast i nosen på honom och sen dess visste han att man ska inte jaga katter. Hon vart aldrig jagad men jagade hundar stora som små de fick ett verkligen springa för att undkomma henne.

Katt 2,3 har vart normala katter kan man väl säga aktat sig lite för hundar men vissat lagom intresse för hundar.

katt 4 var livrädd för hundar o försvann i 3 dagar då satt hon i det högsta trädet.

Har man katter som aktar sig lite men är nyfikna ser jag mer positivt på att de tar just hund lättare, då de är nyfikna av sig o som alla vet så brukar nyfikenheten vara för mycket för dessa kissar :) Och en valp lär sig snabbt hur en arg/rädd katt ser ut. Jag tror att dina katter TS tar hund bra. Inne på katter.ifokus kan du säkert få bra tips med om just detta. Ett tips är ta hem valpens lukt innan valpen kommer hem på det viset vet de hur den luktar :) Lycka till!

[Driva]
0

Min bror har två katter och han brukar passa vår hund och det funkar jättebra. Nu är min hund ganska rädd för katter så hon undviker de som pesten, så katterna bryr sig inte så mycket.

Rafflan
0

Våran första katt var arrogant och självsäker så hon blev ganska förvånad när valpen hoppade på henne och började slicka henne, men dem lärde snabbt känna varandra och funkade bra och sov ihop i min säng, tills katten dog av ålder.

Sen har jag en katt hos min pappa när dem är hundvakt tex blir katten väldigt sur, hon kan försvinna och vara borta många timmar, man ser henne sällan utan hon gömmer sig mest, men ju längre och oftare hunden var där ju bättre blev hon och hon skulle säkert kunna lära sig gilla hunden utan problem. (detta var en vuxen hundvan hund)

Så det beror helt på katterna, sånt kan man inte veta innan :P

Beckibus
0

hos pappa finns tre katter och en hund och han skaffa katterna först och det går hur bra som helst så det ska nog  inte vara nåra problem.du skulle ju kunna är att köpa en vuxen hund/katt van/snäll mot katter till en början!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Fridaaaa
0

Vi har 2 katter och 1 hund, dock var hunden är före katterna
Men mamma och vi hade katt när vi skaffade vår första hund, inga problem:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JuliaRosengren]
0

Vi har hundar och katter, de leker ihop och ligger och myser tillsammans. Men ni bör inte köpa en hund med jakt i kan jag säga direkt. Sen är det hur katterna reagerar på hundarna, om de inte har sett en hund innan kanske de anfaller den? :P Ni kan kanske prova att ta dit någons kompis hund en eftermiddag och se hur det går. Men det går alltid att vänja dem ihop. Jag tror inte katterna känner sig olyckliga när de har vant sig. Ibörjan kanske de inte är så förtjusta i hunden men sen kommer det nog gå bra :)