Weimaraner - en ras för mig?
Hej alla glada hunmänniskor!
Jag har inte varit så mycket på denna sajt innan då jag har 3 shelties och därför har det blivit mer att jag varit inne på sheltiesajten. Men men, nu till saken.
Weimaraner är en så otroligt vacker ras och är min absoluta drömras. Men de är ju fågelhundar och jag kommer aldrig hålla på med någon jakt över huvud taget. OM jag skulle skaffa en weimaraner någon gång i livet skulle jag träna den i lydnad och viltspår. Viltspåret skulle i så fall vara inriktat på spår efter skadat vilt, t ex trafikskadade djur.
Jag är en person som bara älskar naturen och kan gå hur länge som helst i naturen. Det bästa jag vet är att ta mina 3 hundar på en lång skogspromenad och bara vandra i flera timmar. Lägga spår brukar jag också göra, likaså träna personspår.
Jag är alltså en person som älskar att vara i naturen och att träna mina hundar. Därför undrar jag om Weimaranern skulle kunna tänkas vara en ras för mig. Som sagt kommer jag inte jaga med den men däremot träna den i spår efter skadat vilt. Lydnad kommer vi också hålla på med och, om vovven vill, agility. Jag älskar att aktivera hundar så det kommer garanterat inte bli en hund som bara får ligga inne hela dagarna och inte bli aktiverad.
Ja, som sagt är min dröm att en gång skaffa en Weimaraner om det nu skulle kunna fungera. Men det ligger långt fram i tiden i så fall och det är bara OM det skulle funka med hur jag bor osv.
Finns det någon person här inne som är kunnig om weimaraner? I så fall, skulle weimaraner kunna passa mig?
Mvh/caroline
Någon som vet? 
Har ingen egen erfarenhet så, men haft weimaraner omkring mig. Grannar och på jobbet..
En jobbade som servicehund för en rullstolsburen och en annan var sällskapshund. Någon jagade också…
De är ju individer och kanske lite svårt att avgöra så, men av det jag läser i ditt inlägg låter det som om weimaran skulle kunna funka hos dig.
Jag håller med om att det är otroligt vackra, och av de hundar jag träffat - Härliga, roliga hundar.
Kom inte med så mycket hjälp, men men 
Jag tror absolut att det kan funka hos ett aktiv hem utan att du måste jaga.
Däremot tror jag att det kan vara svårt att få "köpa loss" en valp från en uppfödare när du inte har för avsikt att jaga.
≧◔◡◔≦
#3 Jo det tror jag också… I alla fall hos många av de "större" uppfödarna som endast säljer till seriöst jaktintresserade. Men det finns även uppfödare som endast har som krav att hunden ska ha ett aktivt liv och det lär den få hos mig. Det lär nog bli en sådan uppfödare 
#2 Okej, jag hoppas verkligen att jag en dag får möjlighet att skaffa en weimaraner
Vackra är dom verkligen… Jag drömmer mig bort varje gång jag ser en weimaraner.
#5 Vi håller tummarna då 

Många jägare fnyser och anser att de inte är riktiga jakthundar, så det ska nog inte vara omöjligt att få köpa en heller. Du kan ju lova uppfödaren att du ska ställa ut, träna viltspår/blodspår, jobba på att gå skarpan eftersök, samt tävla i viltspår, samt träna och tävla i annat, icke jaktrelaterat.
Är själv sugen, för att de är så vackra!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har en weimaraner och det är en helt underbar ras!. Min weimis är från classic dream's och är avlad för att vara lugn inne men ändå kunna vara aktiva ute. De är lydiga och arbetsvilliga men jag håller inte riktigt med om att de behöver överdrivet mycket motion. Min får vara på landet och springa av sig energin på helgen och sen sover han på vardagarna när jag är i skolan. Han är också väldigt lättlärd och en jätterolig hund helt enkelt. Så jag rekommenderar verkligen en weimaraner! :)