inkallningsproblem, behöver hjälp!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! jag känner mig ganska "uppgiven" och behöver verkligen råd och tips, trots att jag vet att det rean finns en hel del trådar om det här! Vi har en blandrashane på 8 månader so vi har haft i några veckor bara, från att inte ha varit dresserad alls i hela sitt liv tycker jag att han har varit jättefin, lyssnar bra och så, tills nu, han var lite undernärd när vi fick honom (en omplacering från polisen) och han börjar få mer hull nu och då även mer energi så han är ganska busig. Han brukar oftast lyssna fint på mig vid inkallning och så, när vi är ute och går håller han, så gott som alltid, koll på mig, var jag är och så, han stannar upp när han har sprungit en bit för långt och kommer när jag ropar, det är bara nu på sista tiden som det inte har fungerat så bra, till exempel om han hittar något att leka med, idag till exempel hittade han en benbit som han slängde runt i snön, som var som det absolut roligaste han någonsin sett och lekt med, och då lyssnar han inte alls. I vanliga fall kommer han när han ser att jag har gått iväg en bit, men inte då, och det råd man ofta får är ju att gå och hämta honom, men då springer han bara iväg och tycker att det är jättekul att bli jagad, det spelar ingen roll hur arg man låter (han är annars ganska "känslig" för tonfall och även rätt kontaktsäker) men det är nästan som att ju argare man låter desto mer blir det att han springer iväg och leker, det känns ju inte säkert det här för att i vanliga fall vet jag att jag kan kalla in honom om han närmar sig vägen (som är en bra bit ifrån, men ändå) men när han blir såhär "döv" är det som att han inte skulle bry sig om det är en väg eller något annat. Ett annat tips man brukar få är ju att själv "vara roligare än det han nosar på" till exempel hoppa och busa, men det hjälper inte heller, och godis (även det jättegoda) hjälper ju oftast men inte när han, till exempel som idag, hittade den där benbiten. Vad ska jag göra? Jag är jättetacksam för tips, han kommer ju på inkallning annars. Och om ni rekommenderar till exmepel "långlina" eller något sådant, skriv då även varför och hur det ska användas när han till exempel hittar något jätteroligt att leka med, vad gör jag då med linan, till exempel. Sen vill jag även ha tips på hur jag kan aktivera honom. Hur går jag vidare nu, han kan gå hyfsat i koppel, kan lite sitt/ligg osv. vad gör jag nu, han är en hund som kräver mycket aktiviering då han har bland annat sibirian husky och schäfer i sig. Vi är jättetacksamma för svar. MVH Karin
Spring o göm dig! de bruka jag göra på min när han har bomull i öronen :) då får han oftast "panik" åh vart är hon!!
Sen så kan du sätta dig på huk med ryggen i mot och pilla lite i backen och gör honom intresserad av dig! sen så kan du lägga lite hundmats kulor där och sen kan du gå en bit bort göra samma sak igen! :)
och ibland när dessa ovanstående inte fungerar på min då brukar jag ta upp en snöboll och låtsas börja leka med honom men tar tag i halsbandet när han kommer så pass nära :)
Varför är det svårt att ha lina? Jag har alltid lina på mina hundar tills de till 100% på inkallning och jag känner att jag kan lita på de. Köp en bra lina i plast så fastnar de inte heller någonstans, mina hundar leker alldeles utmärkt i dessa linor.

Jag brukar göra som #1 skriver, sätta mig ner och gräva i snön/marken och lägga lite hundgodis, samtidigt som jag säger typ "vad hittade matte här då"
Det funkar toppen, han kommer rusandes i full fart. Har han någon favoritleksak som han har svårt att motstå? I så fall kan du belöna med den ofta när ni tränar inkallning (kanske kampa med den eller kasta iväg) Det kan göra det lättare för honom att välja att komma till dig även om han håller på med nåt annat roligt.
Se till att ha jättebra belöningar till inkallningsträningen.
Ställ inte krav som han inte kan klara av. (Något som jag får träna mig själv i ganska mycket)
Och sen tycker jag att du ska tänka på att det är en unghund, det är ganska naturligt att han vill undersöka annat, busa och tycka du är tråkig och onödig ibland.
# 2 svårt att använda lina sa jag inte, men jag vill veta mer hur jag ska använda den, ska jag till exempel ropa på honom och sen dra in honom i linan, eller hur gör ni som har använt det?
Inkallningsproblem handlar inte om bara DEN situationen när du är ute och han hunden lös. Det handlar om relationen mellan dig och hunden, ser den dig som nån det lönar sig att följa?
Jag skulle rekommendera dig att börja inomhus. Lek med hunden inne, gå sedan plötsligt iväg. Hunden kommer att följa dig då, eftersom ni ju lekte och hunden vill fortsätta ha kul. Beröm hunden när den gör det. Forsätt lek en stund, skynda sen iväg, beröm när hunden kommer/följer dig. När den glatt följer/kommer belönar du rikligt. Steg 2 är att lägga till kommando, kom eller hit eller vad du väljer.
Först därefter är det läge att göra samma sak ute. Först med koppel, långlina för att i nästa steg prova utan koppel, fast på ett säkert ställe.
Eftersom du haft hunden endast några veckor så gäller det att skapa en bra relation, inte ställa krav som hunden inte klarar / inte har lärt sig än, det skadar bara relationen.
#5 Nej absolut inte dra in hunden. Om det inte är något du måste ha bort den ifrån, för dens eller någon annans skull.
När jag använder långlina försöker jag ha det endast som säkerhet och låtsas som att den inte finns. Den ska gärna släpa i marken så att det känns som att hunden är lös, håll i i änden och veva in lite när hunden är nära dig så att du slipper trassel.
Men innan jag började med långlina lärde jag min hund vad kom, nej, häråt m.m. betyder. Vad det betyder spelar egentligen ingen roll, det är ju du som ska ha användning för orden. Men det viktiga är att du är konsekvent med ordens betydelse, är tydlig med vad de betyder och lär in dem med hjälp av skoj. Och säg inget kommando när det finns en störning så stor att du tror att hunden kanske inte kommer att lyssna. Man får öka störningen långsamt och i den takt man märker att hunden kan klara av det.
Min hund kan kom och ett par ord till perfekt inomhus och på promenad när det inte finns någon, för henne, stor störning (typ annan hund, människor som lockar, kaninbajs, hehe) så jag har bara långlina/helt lös när jag vet att hon kommer att lyssna på mig och störningar är på tillräckligt avstånd.
Ett tillfälle då det fungerar väldigt bra att träna är när man är ute ett gäng tillsammans. Alltså när man har flera hundar med sig. Då har hunden ingen anledning att springa iväg till andra hundar för den har det den vill ha i närheten (i den tillfälliga flocken). Då kallar jag in min hund och hon kommer alltid eftersom hon vet att hon kommer till mig, får en godbit eller leksak och sen får fortsätta springa och leka med de andra hundarna/hunden.
En viktig sak är att så ofta som möjligt släppa iväg hunden igen när du kallat in den. Minst 9 av tio gånger säger många. Att komma till dig när du kallar ska vara roligt och inte betyda "bli infångad för tråk och gå hem".
Ett annat tips är skvallerträning, det får din hund att komma till dig helt frivilligt utan kommando när den ser till exempel en annan hund/bil/människa. Det finns en jättebra artikel här på sajten som Tina-A har skrivit. Leta upp den så kommer du få jättebra tips.
Det blev lite långt men jag hoppas att du orkar läsa. 
Jag tror att glömde skriva att när du ska lära hunden kom (eller hit eller vilket ord du nu ska använda) ska du ropa när hunden rör sig mot dig. Då får ordet betydelsen att gå mot matte/husse. Sen när du gjort detta ett tag (alltså massor med gånger i kanske en vecka eller mer) kan du börja ropa det när hunden står stilla och tittar på dig. Sen när hunden står stilla och tittar bort från dig. Sen när hunden står stilla med nosen i marken. Och så vidare. Öka svårigheten långsamt för att inte skada ordet.
Om du alltid ropar när hunden är på väg ifrån dig eller nosar på något spännande och på så sätt försöker lära hunden kommer den att lära sig att kom=bort från matte/husse.
Om du hittills gjort detta tycker jag att du ska välja ett nytt inkallningsord, det gjorde jag när jag förstod att jag förstört ordet. Fungerar jättebra men än så länge ställer jag inga svåra krav.
Här är artikeln om skvallerträning jag pratade om, den finns inne på blandrashundar. 
Tack för tipsen! alltså, han kommer ju i de allra flesta fall när jag ropar och han har koll på mig , var jag är och så, det r just om han hittar en benbit eller något roligt att leka med som han inte kommer. Annars gör jag sådär som ni har sagt. Det är i just pressade situationer jag vill kunna "lita" på att han kommer när jag ropar, typ om en hund dyker upp oväntat, annars kan man ju egentligen inte ha hunden lös, eller hur? (om man bor i ett område där det bor mycket människor och hundar), jag har liksom kört fast när han inte kommer då han har hittat något roligt att leka med eller något roligt spår eller så, det är då jag inte vet hur jag ska få honom att komma och det är det jag undrar hur jag ska göra, men det kanske kommer av sig självt? eller? när han är helt själv ute på typ en äng kommer han ju nästan hundraprocentigt, trots att han bara är åtta månader. Det tips jag har fått är att bli mer konsekvent i hans träning i inkallningen, att gå och hämta honom när han inte kommer, (men då springer han iväg och tar det som en lek). Det är typ ett av målen jag har med honom, att han ska komma till mig när jag ropar, oavsett om det kommer någon annan hund eller så, men jag vet ju inte hur jag ska gå vidare nu, eller kommer det här att lösa sig av sig självt och borde jag fokusera på andra saker istället? I så fall vad, jag tar verkligen gärna emot tips om hur vi kan aktivera honom, han är åtta må nader och kan lite kommandon som sitt och ligg och kan gå hyfsat fint i koppel (och lite fot om man har godis med sig, hihi), gärna kontaktövningar och sådant. Jag började faktiskt skvallerträna honom lite idag och jag tyckte att han blev riktigt fin i kontakten, inte helt hundraprocentig (när han hittade något att nosa på) men riktigt fin ändå. Så det ska jag forsätta med, men jag tycker att det verkar ganska svårt med skvallerträning just för att man hela tiden måste vara med själv och se exakt när hunden ser någon människa eller hund, eller vad säger ni? fast det är väl det som är meningen också, att man ska gå tillsammans med hunden och inte bara "med".
I den ålder han befinner sig nu, plus att du haft honom så kort tid, så tycker jag inte att du ska göra för svåra saker, inte kräva av honom mer än han klarar av.
Ni som säger att ni har en perfekt inkallning på era hundar (det har ni säkert också): hur har ni gjort? jag vill verkligen veta det, och hur lång tid tog de innan de alltid kom vid inkallning även om det var en annan hund där och så?
Jag tyckte skvallerträning var jättenkelt. Man börjar ju själva skvallerträningen i koppel och jag ser oftast hunden innan min hund gör det, speciellt om jag är lite extra uppmärksam och det gör egentligen ingenting att hunden får syn på hunden innan dig, bara han reagerar vid klicket. När han tittar dit igen, klick osv.
På bara ett par dagar och kanske 5 hundmöten har, hundmötena blivit mycket enklare och jag får allt med uppmärksamhet från min hund när vi möter en hund (och hon älskar andra hundar) så jag rekommenderar verkligen skvallerträning!
jag har också problem med inkallning men har tjuvläst lite av tipsen här och ska prova dessa. :)
När det gäller skvallerträning som jag just nu också försöker få till med min nästan ettåriga blandrastik, så finner jag att hon inte alls tycker klicket är lika intressant som en hund. Har märkt att det beror på hur den andra hunden beter sig också. några tips med det?
#11 Jag har i alla fall gjort så att jag, innan jag släpper hunden lös överhuvudtaget, att jag jobbat med att hunden ska vilja vara med mig. JAg har även jobbat på att vid hundmöten ska inte hunden välja att vilja gå fram till andra hundar. Samt jobbat inomhus som jag beskrev ovan. Nu är den inga problem att kalla in någon av mina hundar, även om andra hundar eller annat dyker upp.

#13 Då behöver du öka avståndet till den andra hunden, samt ha det godaste godiset i världen (om du inte redan har det vill säga!) 
en fråga, om hunden inte är så jätteintresserad av godis, kan man belöna med en leksak när hunden ser en annan hund? till exempel en pinne?

#16 Självklart! Allt som funkar och som gör dig roligare än den andra hunden är bra belöningar! Skvallertränar inte så mycket själv, även om jag gärna vill, men bor på landet och träffar inte ofta andra hundar. Men jag föredrar godis eftersom det inte stessar upp min hund lika mycket som leksaker. Målet är ju ändå ett lugnt möte med den andra hunden och då känns det som en onödig omväg för mig att använda leksaker som skapar ökad stress som jag sen ändå måste få bukt med. Kanske tänker jag fel, jag vet inte, men så gör jag i alla fall!
#16 Belöning är ju vad HUNDEN ser som belöning. Vissa hundar ser leksaker som mer belöning än godis, vissa ser nåt helt annat som en värd belöning. Det gäller att ta reda på vad MIN hund ser som belöning, inte vad andras hundar ser som belöning. Lär känna din hund, bygg en relation, belöna utifrån vad din hund uppskattar!
# 18 Ja, det förstår jag.
Det absolut och tveklöst viktigaste du ska ta med dig från denna tråd - skapa INTE fler jaktlekar under några omständigheter!
Det som sker nu när han inte lyssnar och du istället går till honom och han springer iväg i hopp om att du jagar efter KOMMER leda till ett rent helvete om du inte slutar nu. Han kommer bli omöjlig att få in på inkallning och börja undvika dina händer så du inte kan fånga honom och hela "vara lös"-biten kommer för honom gå ut på att göra allt för att ha så roligt som möjligt utan att bli fasttagen av dig.
Och det är ett rent helvete att få ur en hund som befäst detta. Min omplacering sliter jag fortfarande med på den punkten.
JAG tycker heller inte att "var roligare än det som hunden är intresserad av" är rätt väg att gå - varför? För att det faktiskt kan vara omöjligt att vara roligare(försök slå löptik och pubertetshane), för att hunden lär sig snart att även om matte tjoar och tjimmar nu så är det efter ett par gånger inte roligare än det nya den hittat ("jag vet hur rolig matte kan vara men jag kan leka med henne sen, just NU är den här nya fluffiga springande saken myyyycket roligare och måste undersökas") alternativt att hunden snart lär sig att göra fel för att få ha sådär roligt med matte("om jag springer efter haren så kommer matte ropa på mig och ge mig fläskfilé när jag kommer tillbaka" eller "hm, hur ska jag göra för att få matte att ropa på mig? Jag vet, jag springer så långt ifrån henne jag kan! Eller varför inte ut på vägen?").
Att springa och gömma sig KAN funka på de hundar som faktiskt bryr sig, men å andra sidan krävs det dels att hunden redan gjort fel, dels att den gör fel ett antal gånger till och lär sig generalisera det vilket i sin tur leder till att "matte finns alltid nånstans" tillslut också befästs och tanken "jag kan leta efter matte sen" kommer. Alternativt att hunden gör fel för att få belöning, alltså "om jag springer efter haren så kommer matte att gömma sig för mig och det roligaste som finns att leta rätt på henne!".
Näe, har problemet redan börjat är man försent ute. Bättre att förebygga. Hur? Alltid långlina/koppel på, tills du lärt dig vad din hund fastnar för/hanterar på fel sätt(enligt dig, hunden tycker alltid att han gör allt på rätt sätt…) och dessutom har jobbat bort det tillräckligt väl. Med långlina har du alltid en säkerhetslina mellan dig och hunden och den kan faktiskt rädda liv. Och ja, det är ok att rycka tag i den om det kan förhindra att hunden eller någon annan skadas, du får inget skit för det av en vettig människa och det påverkar inte om hunden kan vara lös eller inte i fortsättningen heller. Det som är viktigt är att hunden inte styrs av linan, precis som med koppel alltså. Och skulle din hund "förstå att han sitter fast" av linan så är det heller inga problem - det är speciellt avståndet du vill träna med linan och det får du ju ändå även om han inte rejsar järnet med linan på sig.
Förebygga var det ja. Gå ut en sväng och märk av vilka situationer det är som du vill lösa på annat sätt. Benbitar var visst intressant - hur skulle du vilja ha det istället? Förslag - han tar kontakt med dig. Skvallerträning funkar fint på detta och du kan lägga ut träningsföremål för att ha kontroll på situationen. Gör samma sak med allt annat - fundera på vad ni har och hur du skulle vilja ha det och jobba för det.
En fördel med att göra det nyttigt att söka sig till matte är att ditt värde ökar. Skvallertränar du på mötande hundar så får du också plus i kanten och ditt värde för hunden ökar.
Vid sidan av detta är det otroligt nyttigt att leka med hunden, så han har ett ännu större värde i dig. Och det som är värdefullt håller man sig nära…. Ett hett tips är att gå som vanligt och när han söker upp dig så belönar du med något riktigt bra. Bryt, ge honom ok att gå som han vill och gå själv som vanligt. Söker han upp dig igen? Belöna en stund till! Gör såhär och utöka sen "kravet" till att han ska gå med dig två steg, 4 steg osv. Gå tillbaka till lägre antal och tillbaka upp till högre antal så han aldrig riktigt vet när belöning kommer. Ju mer han lär sig att "när matte går sådär" (sådär bekvämt och ledigt och obesvärat du vill gå alltså) desto mindre kommer han bry sig om annat och desto närmare dig kommer han hålla sig. Just att aldrig veta riktigt när belöningen kommer är spännande i sig, därför är det bra att variera så han håller motivationen uppe. Det är såklart ok om han vill stanna och kissa eller vadsom, han är fri att göra vad han vill. Enda skillnaden är att han numera vill hålla sig nära dig också, även om han får göra annat.
Och när han kan hantera alla situationer på ett bra sätt, ni har en bra relation och han ständigt har en positiv förväntan till dig och därför håller sig nära så är inkallningen inget större problem då hunden klarar alla situationer(ja, vi pratar inom rimliga gränser alltså) så blir inte inkallningen några större problem alls. Eller sitt eller vad du nu vill säga när något oväntat händer. Ni har ett band, han har mååånga erfarenheter av att söka sig till dig när något dyker upp(bra följd av att generalisera skvallerträningen, min ena skvallrade på grävlingar trots att han aldrig sett några) och därför är chansen stor att det blir vad han gör när något händer.
# 20 Tack för tipsen! riktigt bra med lite nya tips och så förutom de "klassiska" tipsen som finns!