Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3574 ggr
saandrra
0

Problem med skällande hund

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min hund, en dvärg schanauzer kille på 1,5 år han har alltid varit den lilla dominanta typen, men han ger sig, men han ska alltid pröva en, tills han inser att han inte får göra så. Men för att komma till det vi vverkligen har problem med så kanske infon ovan hjälper lite…

Han skäller så enormt mycket.. Vi vet faktiskt inte hur vi ska göra för att få bort det. Det är inte bara när det kommer någon innan för dörren, utan även när man är ute och går. Det känns som vi har provat en massa olika saker, men inget verkar hjälpa. Han är absolut inte agressiv, utan mer osäker. För om nu den han skäller åt skulle gå fram, ja då backar han, osv.

Så när det knackar på dörren, då skäller han, vilket jag tycker är helt OK, men när han dom kommer in, så ska han sluta. Men det gör han inte. Har ni något tips här på vad man kan göra?

Och när vi är ute och går och möter en person, då börjar han med att dra nå enormt, sen börjar han "knorra" (det är inte som morr, han bara låter..) och så tokskäller han här också. Tycker verkligen itne detta är roligt, och säkert inte för dom som blir utskällda också. Men vissa dagar skäller han inte alls, andra mer, andra mindre. De han skäller mest på är dom som är mörkt klädda, män och dom som har luva, tycker vi de ser ut som.

Är det någon här inne som har haft nå liknade problem med sin hund? Berätta gärna hur ni gjorde, och hur resultatet av det blev.

Har ni något tips? Vad tycker ni att jag ska göra?

För jag tror ju också han blir stressad utav att göra sånt här.
Och juste.. han är väldigt vaktig. Är vi inte hemma när de knackar på dörren eller någon annan går in, då skäller han inte utan han vaktar bara oss i familjen, kan det vara därför han skäller också?

Jättetacksam för svar!

saandrra
0

Glömde skriva en rubrik nu..
så om någon Medarbetare, skulle kunna fixa det kanske? till: Problem med skällningen

Ria74
0

Jag har haft samma problem med min cocker spaniel tjej. Att hon skäller när det knackar på dörren tycker jag inte så farligt. Hon säger ju bara till att hon hör något.

Men hon skällde precis som din hund på folk när vi var ute och gick. Oftast män och mörkt klädda personer. Jag uppfattade de som att hon tyckte det var lite läskigt att möta dom.

Det jag gjorde var att försökte få hennes uppmärksamhet istället för att hon skulle fokusera på dom hon mötte. Jag gav henne godis när vi fick syn på någon, men innan hon började skälla.

Sen hade jag några vänner till hjälp som hon fick öva på. Det blev en hel del promenerande fram och tillbaka. Men numera säger hon inget när vi möter någon, hon verkar inte ens bry sig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

saandrra
0

#2 Tycker också det är OK att dom skäller på när det kommer någon, dom varnar ju bara. Men när dom kommer in så kan min hund fortfarande skälla på dom, vilket jag inte tycker han borde.
Men detta går faktiskt framåt, sakta men säkert.

Ett problem med det är att det är jättesvårt att få kontakt med han när vi möter någon.. Men jag ska självklart försöka!

Vad roligt att det funkade för er! :D

thilda-
0

Ta något riktigt mumsig som "lockbete" exempelvis blodpudding.. dock ska du inte fungera som en godis automat utan du ska belöna när han/hon gör rätt! passa på och träna kontaktövning :)

LinaK
0

Jag har ändrat din rubrik nu.

Känner igen ditt problem, har haft en tuff period med min jack russell hane kan jag lova dig. Han har varit helt omöjlig med möten av människor och hundar. Ibland har han skällt på dem och ibland har han morrat och buffat. Av osäkerhet tror jag det har varit.
Min skällde också bara ibland, inte alltid men ganska ofta. På barn, kvinnor, män så ja alla typer av människor Tungan ute

En fråga jag har till dig är vad gör du när din hund börjar "morra" eller skälla på en annan människa?

Vi har kört allt från att försöka få kontakt med honom vid möten, visst det fungerar precis i stunden men han är inte dummare än att när han fått belöningen när vi passerat människan så början ha skälla på ingenting, han vänder sig inte om eller så för att kolla på personen samtidigt som han skäller, han skäller i tomma intet Tungan ute

Försökt med lite skvallerträning på honom också, men nja vet inte riktigt om vi gjort fel men det fungerade heller inte.

Det vi nu börjat med är att ignorera, ignorera ignorera ignorera. Har märkt att när jag säger åt honom att vara tyst eller om jag säger Nej eller så, så blir han taggad. Då undrar han vad som är fel och måste liksom ta över rollen som "beskyddare" eller vad man ska kalla. Har även märkt att såfort en människa kommit nära så har jag kortat upp kopplet för hänsyn av personen jag mött. ,men själv har jag inte tänkt på att det är en signal för min hund att något är på g. Så tänk efter hur du själv agerar vi mötena.

Kan säga såhär att vi ser en så stor skillnad sen vi började med denna metod, han skäller inte alls på människor längre. Kan vara om någon beter sig lite lustigt (går annorlunda eller hostar högt) då kan kan "buffa" till, dock inget skall. Denna metod kanske inte fungerar på alla sorters hundar. Men ibland får man gå djupare i problemen än vad det kan vara för fel på hundens beteende.

Innan tyckte jag det var jobbigt att gå ut med honom då han betedde sig hel galet, folk var rädda för honom. Här på gården där vi bor skällde han ut dom flesta som var här, men det är upphört. Och jag tror folk undrar om vi fått en ny hund Tungan ute För det känns som vi fått ett nytt liv och våran relation är mycket starkare nu. För jag vet att han litar på mig att jag kan hantera alla situationer vi möter.

Jag önskar dig stort lycka till!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se