Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 6781 ggr
Zabina
0

Träna 2 hundar

Snart ska vi vara hundvakt åt en scheltie i ett par veckor. Det känns som ett ypperligt tillfälle att börja träna passivitet med min vilding under tiden jag tränar/leker den andra hunden.

Vad ska jag tänka på, eller rättare sagt, hur börjar jag?

Mickvor
0

När jag började träna passivitet så lärde jag först var och en av mina hundar att stanna kvar oavsett vad jag gjorde och vänta tills de fick sitt avlösande kommando. Du kan skutta omkring, låta lite, slänga godis och leksaker, gå runt hunden, från hunden osv. och du klickar och belönar hunden för att den ligger kvar när du gör allt detta. (t.ex. kan du hoppa rätt upp i luften framför hunden samtidigt som du klickar) Man får börja på en lätt nivå och självklart måste hunden veta vad ligg eller sitt + stanna betyder innan man ökar kraven. När du kan göra lite vad som helst och din hund ligger/sitter kvar så kan du även öka avståndet och till slut ta in en annan hund att träna/leka med som störning.

Viktigt är att hunden som övar passivitet också får belöning då och då när du tränar med den andra hunden, det ska vara kul och en uppgift att ligga stilla!

Det finns säkert mängder av olika sätt att träna detta men så här har jag gjort och det fungerar kanon :)

Filmen som fick mig att välja denna metod hittar jag tyvärr inte, men här finns en annan bra video: http://www.youtube.com/watch?v=Vk4PPcE1CqY

En kort film jag gjorde när Rut just börjat träna på att stanna kvar trots störningar :http://www.youtube.com/watch?v=mJ2otV3YxI4

PetraKarin
0

#1 Jättebra tips och filmer!
Och återigen, du och dina hundar är så himla inspirerande att titta på.

Jag tränar själv detta med vara kvar i position och frisignal med min valp just nu, mest för att jag märkt att jag störningstränat henne för lite och det får jag ta smällen av nu.
men också för att det är otroligt användbart, och bra för hunden, om den kan slappna av i olika situaioner.

brukar du använda ordet kvar eller betyder sitt/ligg etc alltid vara kvar i position för dina hundar?

Jag har tagit tips från bland annat klickerklock/Fanny Gott i detta, artikel och film.

Zabina
0

#1 Toppenbra filmer! Och vilka underbara hundar du har, du är verkligen duktig! Glad Jag har tränat på "stanna i positionen" ett tag nu och det går riktigt bra. Min hund är galen i leksaker och han klarar faktiskt att ligga kvar även om leksakerna flyger och bollarna studsar bredvid honom. Men nu när jag tänker lite mer så tror jag att det är för tidigt att in en annan hund i träningen, känns som det blir för svårt för honom.  

#2 Tack för artikeln! Känns som jag har sett den tidigare, men det är ju toppen att bli påminnd Glad Dessutom inser jag att jag har gjort några missar. Jag har använt kommandot "varsågod" både vid denna typ av träning och som signal vid andra tillfällen.

PetraKarin
0

#3 Ja jag har fått lära mig att det är viktigt att skilja på varsågod och frisignal (tex fri).

Då Varsågod betyder tillträde till något specifikt, t.ex. matskålen, fram och hälsa på hunden där borta, hoppa upp i soffan.
Och Fri ska betyda nu behöver du inte hålla kommandot längre (tex sitt) utan kan resa dig och vänta på vad som gäller här näst.  
Om man blandar ihop de två kan det ju bli otevliga missförstånd.

Zabina
0

#4 Ja precis! Jag körde ett litet pass nyss. Känns ju helt logiskt att det inte ska vara samma kommando! Det funkade bra Glad

tsset
0

#3 Tror inte alls att du behöver vänta med att införa en annan hund som störning, gör det så lätt att han lyckas så är det inga problem alls! Jag började direkt med min omplacering och han klarade ju inte att ligga still med annan hund i träning utan vi började på den nivån som krävdes och det är så man får tänka. Rätt nivå, hela tiden.

Du kan alltid börja med enkla namn-övningar. Jag har som vana att släppa hundarna från passivitet med deras namn och kan därför ha båda liggandes i passivitet och bara dra igång en hund, men det går ju att ha andra sätt också (t.ex. peka på hunden som ska gå eller nåt).  Kort avstånd till hundarna, godis i en öppen hand eller synligt på golvet. Hund1 får sitt namn ropat+varsågod, hund2 får godis ur min andra hand som jag hållt gömd när den ligger kvar. Allteftersom kan avståndet ökas mellan hundarna och mig. Hund1 får varsågod att ta godiset framför mig och jag kastar eller går bort och ger godis till hund2. Det ska löna sig att Inte lyssna på fel namn!
Eller be en hund sitta och belöna den andra för att den inte lyssnade, går att variera i en oändlighet.

När jag sen går vidare mot träning har jag lagt dem på "passivitetskommandot". Alltså det jag använt när den ska ligga kvar på platsen tills jag säger annat. Ropar på hund1, belönar hund1 och går och belönar hund2 som är kvar. Går runt med hund1 och bara belönar fokus på mig, detta tränar hund1 i att jobba trots hund2-störningen och det tränar också hund2 i att ligga kvar trots att hund1 blir belönad. SVÅRT till en början! Jag går gärna runt och passerar nära hund2 så jag kan slänga dit en bit utan att den flyttar sig. Sen skickar jag hund1 i vila, belönar den och ropar till mig hund2 som nu belönas rejält genom att ju få jobba. Reser sig hunden i vila? Se till att strunta helt i hund2, fokus på hund1 som får sätta sig eller något annat som gör att den blir kvar på platsen och belöna. Ta med hund1 till passivitetsplatsen(jag tycker iofs att man ska kunna skicka hunden till platsen men det är alldeles för mycket begärt såhär med alla nya krav!), nytt kommando och nytt försök med Lättare för hund2! För, tappar hund1 fokus så får man ju göra det lättare och det är precis samma sak för hund2 trots att den "bara" vilar.
När man jobbat upp det kan man mycket väl leka järnet med den arbetande utan att den vilande reser sig då den vet att "ligger jag kvar här så får jag superbelöning och arbeta och ha kul".

Plus i kanten är att detta är EXTREMT jobbigt för hunden! ;)

Och som ni ser så gör jag en skillnad i att träna sitt/ligg + stanna med svår störning (som också är jättebra!) och att vara passiv. Här betyder sitt/ligg att hunden aktivt ska göra en rörelse (och sen ofta bli i positionen) medan sätt dig/lägg dig betyder "sätt/lägg dig och slappna av tills jag ropar på dig, det lönar sig att göra ingenting", väldigt behändigt i jakt- och annan träning då hunden inte har krav på att sitta/ligga på ett visst sätt, hålla koll på mig osv. Också sliter man inte på sitt+stanna. Min passivitet är kopplat till lugn=nu händer det inget för dig så vänta tills vi gör något, medan mina sitt/ligg är kopplade till aktivitet=lyssna noga och var beredd på nya instruktioner. Tycker helt klart att det är tydligast för hunden.

Zabina
0

#6 Tack! Som vanligt många kloka ord Glad Den andra hunden kom igår, så nu är det bara att sätta igång!

Zabina
0

Lite update! Har tränat hundarna på sina namn, och att bara den vars namn jag säger får resa sig upp. Det går skapligt. Lite för svårt för min vovve, men det kommer nog snart. Jag har också tränat dom var för sig med kompostgaller emellan, inga som helst problem. Då ligger dom så fint utanför och tittar på! Precis i början gjorde min hund det jag bad den andre om, tex satte sig upp om jag sa det. Men efter bara en kort stund förstod han att det lönade sig att ligga kvar oavsett vad jag sa till den andre.

Men jisses viket projekt att ha två arbetsnarkomaner till hundar! Tungan ute Roligt också förstås!

[Yezz-an]
0

Hahaa! Vad charmigt med hunden utanför kompostgallret som sitter osv på kommando när du tränar den andra hunden Skrattande

Zabina
0

#9 Ja, jag kan ju inte klaga på att han inte lyssnar på mig i alla fall! Flört