Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 4909 ggr
rosahalsband
0

Skvaller träning?

Har inte läst så mycket om det och vill veta ALLT om det. Jag har en Schäfer korsning på 16veckor, som jag förmodligen ska "skvallerträna" om jag då uppfattat allt rätt.
Jag undrar, vad får jag ut av skvaller träningen, hur tränar jag skvaller träning, hur fungerar det?

Skicka gärna länkar på bra artiklar och liknande om skvaller träning.

[Yezz-an]
0

Finns en artikel om skvallerträning på blandrashundar.ifokus.se.

Den kanske kan vara lite till hjälp Glad

AnneN
0

#1 Tack, den artikeln hade jag själv lyckats glömma att vi har på sajten Foten i munnen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Yezz-an]
0

Skrattande Ja du ser en sån bra sajt du har Glad

rosahalsband
0

Läste den :) Min hund fungerar dock inte så, kanske för att hon är så ung.
Men såfort min hund ser en annan hund, en cyklist eller kanske en människa så försvinner lilla jag och även klicker ljuden och godis lockandet. INGET är intressant förutom hunden/människan. Jag har alltså ett problem, översocial hund, hon förstår inte heller nej ifrån andra hundar och kan därför få problem om någon olycka sker och kopplet tappas och hon rusar fram till en aggressiv hund. Jag undrar hur kan jag träna bort det här?
Och hur kan jag träna bort dragandet i kopplet (ja nu är inte det direkt akut för jag anser att det är rätt okej för en valp att dra och nu är hon ändå 17veckor men tips uppskattas :) ).

[Yezz-an]
0

Hittills har jag inte stött på en enda hund som INTE går att skvallerträna. T.o.m med en låst hund som är totalt paralyserad går att skvallerträna.
Jag föreslår att du tar kontakt med en intruktör för att få rätt hjälp. Tror att det mer handlar om tekniken än om din hund.

AnneN
0

#4 Jag kan rekomendera valpkurs och/eller allmänlydnadskurs, mycket kontaktövningar, mm. Din hund är fortfarande en liten valp och då är och ska allt vara lek och saker som att gå fint i koppel, mm ska lekas in så att det blir roligt för hunden att utföra önskat beteende.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KickanW
0

Det du beskriver säger ju snarare att skvallerträning skulle vara användbart. Träningen behövs ju inte om man redan har en hund som fungerar bra vid hundmöten m.m.

Tricket är att vara steget före, så att hunden inte hinner bli ofokuserad och viljas pringa fram. Det kommer ju ta ett tag  innan du märker något riktigt resultat, men har du riktigt med tålamod så kommer du se att det lönar sig!

Jag lyckades skvallerträna min hund utan att egentligen tänka på att det var skvallerträning eftersom jag alltid avledde henne med beröm/lek/godis närvi t.ex. mötte andra hundar eller människor. I början fungerade det ju bara som avledning (och inte ens alltid det) men efter ett tag började hon ta kontakt med mig så fort hon såg en annan hund eller människa.