Sluta skälla
Jag har ingen hund för tillfället, men ska skaffa en finsk lapphund. Dessa kan ju ibland ha lätt för skall, så om min har det så tänkte jag lära in kommandot tyst. Men hur får man hunden att inte lära sig skälla för att den vet att den kommer få kommando om tyst och på såvis få godis? :)
Eller finns det bättre sätt än att lära den 'tyst'?
Man kan börja med att lära hunden "Skall!". När den kan det så övar man in "Tyst" 
Annars om man har en hund som skäller på dörrklockan så kan man lära den att dörrklocka = godis. Då kommer hunden till dig och tigger godis istället för att skälla.
#1 Varför lära in skall? Bara onödigt och störande när man tränar in tyst sen.
Dörrklocka = godis - Skall = godis - Jag blir berömd när jag skäller.
Ingen metod som funkar alltså utan som visar motsatsen.
OM hunden inte bara skäller på ringklockan utan skäller vid andra tillfällen. Då tycker jag det är bra att hunden kan "tyst". Dessutom använder jag "skall" ibland vid behov också. Så jag tycker "skall" på kommando är bra att kunna.
men om jag lär in ordet tyst, kan det inte bli så att hunden skäller bara för att den vet att jag kommersäga åt den att vara tyst och då får den godis?
Nope. För du bestämmer när den ska skälla och belönar. Sen säger du tyst och belönar.
När du vid ett senare tillfälle råkar hamna i en situation där hunden av någon anledning börjar skälla så använder du kommandot "Tyst". Hunden kommer då per automatik tystna. Ingen belöning behövs.
Om du tänker så här…. Din hund kan sitt. Men inte sjutton trycker du in en godis i munnen varje gång som hunden sätter sig ner. Ändå så sätter den sig gång på gång då du säger sitt.
Jag brukar ibland mellan varven gå igenom enkla grundkommandon och belöna, bara för att hunden fortfarande ska tycka att det är lönsamt 
#4 Jaha. Så varför öva in det samtidigt när det bara är förvirrande?

Jag hade inte tränat in "skall" om hunden brukade skälla. Men om hunden börjar skälla när det ringer på dörren och då kan du ju ta en godis o säga sitt och eller tyst så att hunden slutar att skälla. och så vänta lite och sen ge godis o beröm.
Jag har aldrig haft det problemet men jag skulle nog testa det om jag hade det ;)
Jag kör med det räcker tycker det är bra att hundar säger till när någon ringerpå osv.
Självklart finns det olika anledningar till varför en hund skäller vid olika tillfällen. Nu uppfattade jag inte det som om TS enbart syftade på en dörklocke-skällande hund, utan en hund som kanske även vid andra tillfällen skäller.
Skäller hunden för att den ivrigt vill att man ställer ner matskålen så kan man helt enkelt vänta ut till den slutar skälla. Eller så kan man så fort hunden skäller ställa ifrån sig skplen på diskbänken och gå därifrån för att sen göra nytt försök när den tystnat.
Är det en hund som skäller på dörrklockan så kan man lära hunden att dörrklocka är en signal för gott-gott i vardagsrummet. Vilket i sin tur leder till att hunden inte kommer stå skällande i hallen och vakta då den vet att gott-gott delas ut i vardagsrummet.
Skäller hunden i bilen för att den ser andra hundar, så kan man se till att hunden inte ser ut genom sitt fönster.
Skäller en hund för att den blir ivrig när barn åker ner för rutchkanan, så kan man träna på längre avstånd först….
O.s.v… o.s.v….
Men man kan även lära en hund att vara tyst på kommando, vilket är väldigt praktiskt då man kanske hamnar i en situation där man inte tränat för just det tillfället att inte skälla. Då säger man bara "Tyst!" så var det klart. OM man vet att det är en situation som kommer att upprepas, med risk för skällande vid upprepade tillfällen så är det självklart smartast att helt enkelt befästa situationen med något positivt istället för att det ska först skällas för att sedan tystas.
10 ne jag upplever som du att TS har mer problem eller vill ha tips iaf hur man får sin hund sluta skälla. :)
TS har ingen hund alls
Utan är bara smart och tar reda på så mycket som möjligt FÖRE sitt hundköp. En klok blivande hundägare som söker kunskap på tidigt stadium, med andra ord 
Nej jag har ingen hund men eftersom jag planerar att skaffa en av en ras som ibland kan vara skällig, så vill jag veta vad jag ska göra åt problemet om det skulle uppstå :) Tack så mycket för era råd, det är uppskattat!
Tycker det är onödigt att lära in något av dom, bättre att lära hunden från valp att inte skälla. Och ja, mycket beröm när hunden inte skäller vid såna tillfällen den brukar göra det :)
Stöter ofta på hundägare vars hund skäller när man är ute å promenerar, rätt vanligt! det som bekymrar mig och som också är rätt vanligt är att hundföraren <blir stressad, säger till hunden ordagrant att denne skall vara tyst, å gärna lite ryck i kopplet, å det kan vara upprepade fattar du inte, tyst med dig, nej, osv osv,
Brukar skaka på huvudet, å be dom vara tysta å lugna sig lite, sedan låta dem stå still, vänta på att hunden slutar skälla, sedan se till att hunden finner fokus på hundföraren, å hundföraren bör vara neutral, å inte belöna, för det kan förstärka, skulle hunden göra ett utfall igen så kan man säga till genom att handgrupligen ta hunden å sätta denne på plats utan att använda munnen.. *en konst det där*
Men iaf ser att oftast så är problemet med ringklockan en liknande situation som bör avledas genom träning. Många hundar får aldrig en chans att lära sig vad "tyst" innebär, vilket kan resultera i att hunden kan sitta, men inte sluta skälla..
sedan är det viktigt att komma ihåg att hundens skall är inget som finns för att "irritera"- omgivningen, utan antingen skäller en hund för att markera här är jag/här bor jag, eller "hej jag vill leka", eller "håll dig på avstånd för jag vill inte komma i bråk". så utifrån vad hunden vill med sitt skällande så är det lättare att komma till en bra metod till att få hunden att bli mindre skallbenägen..
Lycka till =)
Jag skulle gjort som #1 säger
Om hunden kan Skall, då kan man oftast lära den Tyst oxå.
Ett exempel på det är min mosters fd schäfer. Hon skällde som en TOK när det kom nån/när hon såg nån. Moster lärde henne Skall och sedan Tyst. Och efter det var det sällan hunden skällde om man inte sa åt henne. Och när hon skällde så lyssnade hon när man ska tyst.