Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 13071 ggr
Cockerspaniel
4

Raka sin hund!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en am. cocker spaniel här hemma på 8 månader och jag började nu i december att ta henne till en trimmare som klipper henne.

Var 4:de månad ska jag ha henne trimmad så hon ser fin ut och verkligen ser ut som en cocker spaniel. Men nu är det så att min tös här hemma har ingen stamntavla och kan därför inte användas i utställningar.

Är det okej då att raka henne helt? Inte så hon blir naken men att pälsen på henne är kort under sommartiden?

Bilden som jag skickar är hur hon ser ut som nu. Redigerad med bättre färger. Texten över bilden är kopieringsskydd.

tsset
0

Din hund - ditt val! Så länge hunden inte lider får du klippa hur mycket du vill. Att klippa ned långhåriga hundar är sällan fel, har de ändå ingen användning av all päls och man som ägare vill ha det kort så finns de inget som hindrar en. Underlättar ju helt klart under sommaren - torkar fortare, trasslar mindre i buskar, gräns, pinnar.. så klipp på du, helt ok!

Cockerspaniel
0

Jo men absolut är det ju mitt eget val, men frågan kommer alltid fram hos en del om varför jag rakar min hund helt så jag ville bara ha en åsikt från andra.

Hon har ju rätt så rejällt med päls nu på kroppen. Hon störs inte av att bli klippt eller borsta så hon verkar trivas med hur hon ser ut Glad

[Hilo]
0

Rakar min tik.. Nu är inte hon en amris, men rakar henne lik väl på sommaren ändå..
Skulle ha henne rakad året runt om det inte var för att hon håller värmen bättre med päls, även om det är föga.

Ungerfär sådär ser min daghund ut också..
Han är klippt på så vis som din hund är på bilden.. Mest för att hans matte inte orkar hålla på så mycket med pälsen, och för att det fastnar sååå mycket snö i pälsen på honom.
(Han är en cocker spaniel..)

Så absolut.. Raka/klipp på du!

Helenaaa
0

Vi har ju två lhasa apso här hemma, de ska ju de ut som en golvmopp med hår släpandes på marken :) men vi trimmar dem nästan helt året runt ;)

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

[Yezz-an]
0

Grannen har två Glad MED stamtavla… men hon ställer inte ut. Hon rakar ner dom Glad

[Yezz-an]
0

Om någon skulle fråga "varför" du rakar, så är det väl bara att säga "jag ställer inte ut henne och tycker det både är behändigare med kortare päls och dessutom sötare" Glad

[Kameran]
1

Jag har en blandras som vi rakar då han är i stallet varje dag och äälskar att rulla sig i hästskit..

Tidigare var han rakad året runt och haft täcken på vintern, det har funkat. Men dom två senaste åren har han fått ha kvar pälsen på vintern då det varit så kallt.

twinkime
0

Jag anser att varför skaffar man en långhårig hund om man inte kan sköta pälsen. Människor har avlat på hundar så att det finns både långhåriga och korthåriga raser. Då anser jag att man inte behöver köpa en långhårig hund när man vill att den skall vara korthårig. Självklart skall man trimma och klippa så som hunden skall se ut i rasstandarden.

Och sedan är det självklart viktigt att hundens välmående kommer i första hand. Att man ser till att hunden får den pälsvård han/hon behöver. Men det är upp till var och en att betsämma över sin hund.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Ria74
0

Jag har en engelsk cocker spaniel som har mycket hår. Första gången hon blev klippt så rakades hennes öron eftersom dom är långa och har väldigt mycket hår. Med konsekvens att hon lätt får öroninflammationer.

Hon vantrivdes dock med att ha sina öron rakade så numera klipper jag henne själv. Oftare och lite mindre så hon inte känner sig så naken.

Tassarna är med något hon inte gillar att ha för kort hår på. Hela första dagen brukar hon ligga och studera sina tassar efter jag har klippt henne.

Men trivs bara din hund med att bli rakad så gör så.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[countess]
0

#8 Fast om man pssar bäst ihop med den rasen vad spelar det då för roll ?  så länge hunden inte mår dåligt ? Vet folk som rakar sina jämthundar då det blir för varmt på sommaren ! Har en kompis som rakar sin katt en perser som får sånna otroliga tovor pga av skit dålig pälskvalitet

#0 nä raka på bara :D

[Yezz-an]
1

För att hunden brukar rulla sig i hästskit Flört
Eller för att hunden blir kläggig i baken, så då är det smidigare att klippa bort det långa.
Eller för att man har en Chinese som ska vara naken överallt förutom på huvud, tassar, svanstipp.
Eller för att hunden väldigt lätt blir tovig i pälsen och inte vill plåga den med borstning på känsliga ställen (alla älskar inte att bli borstade).
Eller för att man gillar temperamentet hos en ex. Shih Tzu, men inte har någon anledning till att ha den långhårig.
Eller…. finns säkert hundra skäl till…

[Hilo]
0

#8 Kanske för att rasen passar Perfekt, och då inte ska det hänga på pälsen.. varför ha hunden klippt enligt rasstandarden om man inte ska ställa ut den eller så..?

Jag har norska skogkatter, men inte sjutton ser jag till att de har sträv päls där de har, eller att kragen alltid är stor.. Jag har en hane här som är rakad p.g.a. svåra tovor.. Han är dock Alltid rakad/trimmad i bak för att slippa otrevligheter.. Obestämd

Tycker inte Allt ska hänga på pälsen, och lider inte hunden av att vara nerklippt, trimmad eller vad så go for it..

urfaren
0

Mår hunden bättre av att bli nerrakad (hur kort det än blir) så tycker jag du ska köra på det!

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

LinaK
0

Jag har en långhårig ras, men inte sjutton tänker jag hålla honom långhårig bara för att han "ska" se ut så. Han ställs inte ut så därför är det självklart för mig att klippa ner honom. Mindre jobb och mindre jobbigt för honom. Denna ras passar mig perfekt så varför ska jag inte kunna ha den rasen bara för att den är långhårig? Inte jätte smidigt när man vistas ute i skog och mark med en långhårig hund.

#10,11 & 12 - Håller med er här Glad

Till trådskaparen: Om du känner att du vill raka ner din hund så gör det, du vet vad som är bäst för din hund Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

twinkime
0

#10, #11 #12 #14

För att det skall alltid ske på människans vilkor, människan avlade fram olika sorters hundar med olika sorters temprament och utsende, med olika mentalitet. tycker det är ironi först avlar vi för att hunden skall ha längre päls till vilken nytta om man sen skall raka bort allt?

Självklart behöver man inte ha hunden klippt via rasstandarden men då ifrågasätter jag också varför man skaffade den rasen?

Visst skall man se till att hunden är välmående som jag skrev i ovande inlägget. men tycker faktiskt dte är ironi att människor avlar för att få långhårig och för att sedan man skall raka bort det?

Människor har många vilkor och krav och som sgat allt sker på våra krav…

Ketang
0

#15 Jag hade fattat vad du är ute efter om det hade varit samma person som avlat fram lång päls och sen rakat av den. Men nu är det ju långt ifrån så enkelt!

TS raka du din hund om ni mår bättre av det! Det är upp till var och en!

LinaK
0

#15 Så du tycker att en långhårig ras, som inte följer rasstandarden och som man inte kan använda till utställning och avel ändå inte skall klippas ned enbart för att den SKA se ut som den gör i rasstandarden?

twinkime
0

#17 Nej det är inte det jag säger du har nog misstolkat det jag skrev i så fall. Men vill inte kapa den tråden så vill du fortsätta att diskutera kan vi skapa en ny tråd eller ta det via PM.

LinaK
0

en till fråga till #15 om man då har en blandrashund som är blandning av två långhåriga raser, är det då okej att klippa ned denna hund bara för att den inte har en rasstandard att följa? Den är ändå född med lång päls från början.

twinkime
0

#19 *Nu återgår vi till trådens urpunkt*

LinaK
0

Ja skapa gärna en ny tråd, finner detta ganska intressant faktiskt.

[Hilo]
0

#15 För då kan jag tycka att man går efter utseende i första hand, istället för hur bra hunden passar mig och min familj.. Obestämd

Crazzysazza
0

Jag har en Ameris! Som jag rakar.. men inte på ryggen.. för om du rakar ner rygen kan den bli lockig och ful..

thilda-
0

Men man ska vara väl inför stådd när man köper en sån hund som har lång hårig päls att det blir lite hårvård och att man ser till att sköta pälsen och inte bara raka ner dom bara för att det är jobbigt att borsta.. och då spelar de ingen roll om hunden ska användas vid utställning ect eller bara ren sällskap jag tycker att de är ingen bra ursäkt för att raka ner pälsen på en hund bara för att den råkar vara en ren sällskaps hund..

Hundar har päls och den finns där av en anledning…

En bra anledning till att raka sin hund är att när håret har trasslat in sig för mycket eller om hunden har allvarliga problem med tovor och att man inte har lyckats få ut dom utan att riva sönder hunden då tycker jag att det är rätt så schyst att raka ner dom och fixa det på det viset…
Sen så kommer det till snön.. endel hundar tycker att det är väldigt jobbigt när det fastnar en massa snöbollar i pälsen och att man rakar hundens ben och under mage så det ska underlätta för den

[Hilo]
0

#24 .. Fast Varför har vissa raser såååå lång päls..?

Jag tror många hundar har lång päls p.g.a. utdöda orsaker…
Inte alla givetvis, men vissa..

Finns det någon sida där man kan kolla upp sådana saker, utan att behöva gå till varje ras specifika rasklubb?Obestämd

Nicolina
0

Håller med #25
Varför har vissa raser så lång päls? En cocker spaniel har väl ändå ingen egen nytta av den långa pälsen, den är ju bara framavlad för människans egna syfte - utställning/utseende.

Andra rases så som ex. Sheltie som också nämts i tråden har ju nytta av pälsen på ett helt annat sätt. Den skyddar ju både mot värme/kyla.

LinaK
0

#24 Nu säger du emot dig själv lite också, först skriver du att skaffar man en långhårig hund så bör man vara beredd på att sköta om pälsen och allt vad det innebär. Sedan skriver du att en bra anledning är att raka ner hunden om den är tovig och trasslig i pälsen, men då har man ju inte skött om den långhåriga hunden som man skulle gjort från början.

Det finns en annan tråd vi kan fortsätta diskutera i, så slipper vi kapa denna tråd.

marinelady
0

Har en kerry som jag rakar varje sommar för att vi ska orka göra något och hon älskar det :) Klipp du om du vill, min är färdig utställd så henne behöver jag inte pälsen på… ibland önskar jag att de fanns släta eller eventuellt sträva kerrysar..

thilda-
0

#27 nej men jag menar att om man borstar hunden för sällan så blir det ju tover till sist (om man nu har så pass långhårig hund) och sen att de har "blivit för långt gånget" då tycker jag att det är ok att raka ner och börja om! =)

det var samma visa på min långhåriga katt men jag blev tvungen att raka honom då tovorna blev för mycket eftersom de var första gången jag hade en sån katt och jag visste inte att man skulle kamma hela vägen ner mot huden o jag tog bara de yttersta de var den jämnförningen jag tog i mitt inlägg

Cockerspaniel
0

Hm det är mycket jag missat här, men har läst era åsikter och jag kan ju börja med att säga:

Hunden är egentligen min mammas. Hon ville ha hund och skaffade sig en hund. Vi har haft hundar innan, korthårtiga och stora, detta är våran första hund som är liten och har pälsvård.

Min mamma började gå upp från 80% till 100% på arbetet så hon skaffade hunden bara för att hon ville ha en hund att gå ut med henne. Det har slutat med att jag har fått henne och det är jag som passar henne, det är jag som uppfostrar henne och tränar henne. Jag sköter allt hos henne eftersom min mamma jobbar för mycket.

Sen vi skaffade henne har min mamma gått ut med henne kanske 5-6 ggr sammanlagt. Hon går inte ut med henne på kvällarna, utan då jag ska upp och jobba är det jag som ska göra det. Lissie är heöt rätt min hund. Hon lyssnar knappt på min mamma eller någon annan i familjen, det är min röst och mig hon alltid ser. Eller ja, hon älskar allt folk som hälsar på henne, men ut över det är det mig som gäller.

Jag ville ha en hund med stamtavla så jag kunde testa i utställning med henne. Nu vart det inte så. Lissie är renrasigt tjej utan stamtavla. Just nu så stör hon sig mest på då vi vart ute och sen kommer in, full i snöklumpar är hon varje gång så det är väl något hon inte är direkt förjust i.

Nu när hon vart trimmad för första gången (i December) kliade hon sig lite vid öronen (eftersom jag bad dem klippa dem så det inte skulle kunna bli inflamerat), men kliade sig gjorde hon bara under dagen sen var det bra med det. Hon trivs med att vara klippt och älskar att bli ompysslad så som bli borstad, smörjda trampdynor och få klorna klippta.

Så jag vet vad pälsvård är för något och har allt jag behöver här hemma. Men hennes päls är rejällt tjockt under vintern och den får hon behålla eftersom jag vill inte se henne frysa. Så när hon trimmas klipps pälsen mellan tassarna, ansiktet och öronen. Inte mer. Men mot sommaren funderar jag på ta bort det mesta på henne eftersom sommaren är varm, jag vill inte se henne plågas av den här pälsen. Sen så är hon som sagt, INGEN utställnings hund.

Ria74
0

#30 Jag tycker du gör helt rätt som klipper ner henne. Cocker spaniels har massor av päls som lätt tovar ihop sig.

Jag vet hur jobbigt det är för min egen. Jag klipper ner henne ganska rejält på sommaren för precis som du säger är det så varmt så dom lider av all pälsen tillslut.

På vintern brukar jag trimma ner en del på hennes tassar, mage och bakben. Mest för hon ska slippa få en massa isklumpar i pälsen.

[Hilo]
0

#31 Jaa, min daghund får STORA snöbollar i pälsen.. Tennisbollstorlek.. och då är han ändå nertrimmad..

Ria74
1

#32 Ja, de lyckas fastna ganska rejält i deras pälsar.

Jag har sett någon spray man kan köpa i djuraffären som ska förhindra klumpbildning av snö i pälsen. Men jag har inte köpt den än.

[Hilo]
0

#33 Den jag testade funkade inte på mina hundar.. Obestämd
Minns inte vad den hette dock..