Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3942 ggr
scth
0

De är då inte dumma

Min tik har förvånat mig två gånger på kort tid.

Första gången lekte hon och valpen och valpen är väldigt klängig och ska hänga på henne men hon är tålmodig och säger sällan ifrån. Jag tyckte att det blev för mycket och hon såg besvärad ut så jag sa åt valpen, han gick bort. Några minuter senare hänger han på henne igen och hon morrar ifrån på en gång och han går bort. (innan min tillsägelse har hon aldrig sagt åt han när han klängt på henne på det viset) Tror inte hon vetat om hon får eller inte. Sedan dess - ett par dagar sedan har han aldrig hängt på henne mer är när det råkar bli så i leken.

Händelse 2 Sitter i soffan, hundarna är utom synhåll i ett annat rum, sedan hör jag att tiken morrar ifrån ordentligt och att lillen skriker, direkt efteråt kommer tiken utspringande fram till mig, viftar svans, tar ögonkontakt och vankar lite framoch tillbaka. Jag är säker på att hon ville ha en bekräftelse av mig på sitt handlande, jag gjorde dock ingenting och hon gav sig.

Tycker bara att det är så roligt att analysera deras beteenden :)

PS Det är inte så att jag är hård med henne hon är bara väldigt kontaktsökande och försiktig i sig själv.

fettmedkevlar
0

Berömde du henne första gången då hon fräste ifrån? Om du gjorde det så kan det ju vara så att eftersom hon "kopplade ihop" - Morra/säg ifrån och jag får beröm. Därav kom hon viftande svans och söker bekräftelse om att hon gjorde rätt.

Jag själv har faktiskt berömt min tik om hon hade fräst ifrån ordentligt och i övrigt är en "klen" hund. För det är ju oftast så andra hundar beter sig mot valpar, säger ifrån när det är för mycket.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Forest]
0

Våran tik är jätte snäll har väl sagt i från fåtal gg när valpen är envis o ska ta hennes märgben fast har eget ben o gnaga på. men annars får Enja häga i öronen o vara riktigt "jobbigt" då är det jag som får säga ifrån. Hade inte gjort något om hon fnäste ifrån även då men som sagt väldigt snäll tik. Dok kan hon fostra på annat sätt allt får hon inte göra men lite för mycket enligt häga i öronen mm. Men visst är det roligt att tikar är snälla och att de kan säga ifrån på bra sätt. Finns ju riktigt griniga hundar som överdriver sin fostran med fnäsa ifrån för hårt.

scth
0

#1 jag berömmer henne aldrig när hon säger ifrån, det får hon sköta själv och skulle han vara för dryg särar vi på dem ist. Tror bara hon var osäker på vad jag skulle säga BEröm/ kritik.