Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 448 ggr
[helenal]
0

Hugo äter inte sitt foder

Han äter ingeting av sitt foder. Ibland får han köttbullar/falukorv,men inte varje dag.. Hur ska jag få honom att äta fodret? Kn jag blanda i falukorv tex i fodret?

Malin-A
0

risken är nog att han kommer förvänta sig falukorv i maten sen me o inte äta förens d ligger falukorv i..

[helenal]
0

fan då..:P

Pomperipossa
0

Han väntar väl på att få köttbullar och falukorv nu med…Skrattande

[helenal]
0

jaaaa.. jag äter köttbullemacka å gissat vem som vaknat;)

Pomperipossa
0

"Mammmaaaaa!!! Vill haaaa!!!" Med snålvattnet rinnandes…*asg*

[helenal]
0

hahahah ja typ:P men tror du han fick då?*retas*

Pomperipossa
0

Stackars krake….. Det är därför min hund går och lägger sig i hallen om man fixar nåt ätbart i köket….Skrattande

[helenal]
0

hahahha Hugo vaknar fort man öppnar kylskåpet… har faktiskt lite åmgest att han inte fick något…:Phundögon e så svårt att undvika…

Pomperipossa
0

*L* Dom är hemska dom små rackarna…. Dom äter när dom är hungriga (såvida det inte pågår länge)…

Wikstr_m
0

Jag brukar inte ge min hund "vanlig" mat för människor såvida det inte är rester. Men min sambo smyger ner köttbullar till Jack bakom ryggen på mig. Sen om jag råkar se det så skyller han på att hunden tog med tassen från bordet och stoppade i munnen. Dålig ursäkt ? Jo, men jag fick skratta häcken av mig. * haha

Pomperipossa
0

Min får rester blandat med torrfoder… Och aldrig vid bordet eller nåt sånt…

Real
0

ecko är faktist inte så bortskämd med rester.. (bortsätt från när han är hos svärmor:P) han får kanske slicka av tallriken för att känna att han fått nått iaf:P och absolut inte vid bordet..

men han har också börjat matstrejka lite.. och han är galen i mat.. men folk sa åt mig att jag kanske gav honom för mycket mat i torr fodret.. så han var helt enkelt inte hungrig.. de stämde nog.. för nu har ja sängt de till 3 dl per gång.. och nu äter han igen:)

OT: En liten fråga bara relaterat till mitt svar.. hur mycket ska egentligen en 6 månaders valp ha i mat? han väger kanske 20 kilo nu (inte säker, kan vara mer) och är 50 cm hög.. hur mycket och hur ofta tror ni?

kerstinjoh
0

oj, är han redan så stor?

Nu får du allt låna en kamera så vi får lite färska kort på honom.Glad

Real
0

JAAAGråter han växer ifrån mig..

ja jag pratade med "min kamera man" i lördags.. han sa att vi skulle ta några till innan han blir helt vuxen:)

AnneN
0

Real: Vet inte exakt hur mkt din hund ska äta men min hund är nu snart 1 år och ungefär samma storlek som din och hon äter 1 liter torrfoder/dag uppdelat i två måltider.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lotta
0

Min är en jättetråkig matvägrare….hon har vissa dagar då hon äter rätt mycket och sedan vissa dagar då hon knappt äter alls. Jag ger henne nån köttbulle vid jul men annars får hon inget annat =)

SaraC
0

Eros är också en tönt, han äter precis allt man ger honom utom sin egen mat.. Försökt med alla knep, ta bort maten osv. Men nu får han ha den framme hela tiden och då äter han det han ska under dagen, nästan alltid.

En rolig sak jag märkt är att när han blir glad så blir han hungrig.. Om jag t.ex varit borta en längre stund blir han först överlycklig sedan kan han springa och äta. Lika ibland när vi övat trix eller ngt och han fått godis, när godiset är slut springer han till matskålen. Likadant när vi busat..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Faxlin
0

Mina har alltid ätit allt, från torrfoder till godsaker. Ingen hejd alls på dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[helenal]
0

hehhe hugo äter när hn känner för de… men förstår inte att han inte e hungrig ibland

Lotta
0

Ja jag glömde säga att Skorpan har också sin mat nere hela tiden =)

TinaH
0

om jag får välja mellan knäckeböd (läs torrfoder) och en god biff….. så är valet ganska enkelt Flört

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Lotta
0

Men Tina du gillar ju torrfoder det sa du ju härom kvällen när du satt och knaprade på en påse ;)

AlbaStiffler
0

Byt foder? Han kanske inte gillar det?

Du kan hälla på lite god buljong på fodret så kanske det lockar mer. Eller blanda lite männsikomat med fodret så slinker nog fodret ner åxå.

Bemydream
0

Jag brukar ställa fram fodret vid matdags och låta d stå framme ca 15 min. Om hunden inte står och äter då, så tar jag bort den till nästa gång d e matdags. Äter inte hunden då heller efter 15 min så tar jag bort skålen till morgondagen osv. Kände mig jätte elak när jag gjorde så mot mina hundar men sen började dom äta. Och även att jag ger dom korv/köttbullar eller vad d nu kan vara så äter dom ändå sin mat.

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

AlbaStiffler
0

En annan metod som åxå kan funka är att han alltid har tillgång till fodret och kan äta när han vill. Beror ju på lite på vilken hund det är vilken metod som funkar.

Malin-A
0

min hund har alltid tillgång till mat.. när han ätit upp så fyller jag på osv..

[helenal]
0

men fodret e framme hela tiden

Malin-A
0

jag brukar slänga e ett egg i maten, då brukar han äta d direkt.. ibland äter han upp maten som den är o iböand vill han ha nått i..

AnneN
0

Kom bara ihåg att ger ni ägg i maten så ge bara gulan för äggvitan kan vara farlig för hundar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Malin-A
0

jag ger han rått ägg me vita o gula…

TinaH
0

1 Matsmältningssystemet har blivit annorlunda och "känsligare" hos hundar än deras vilda släktingar. Det finns dock inte en enda vetenskaplig studie som bevisar detta. Tvärtom! De är fortfarande ytterst lika.

2. Hundar tål inte ben. Nej, inte kokta ben. Kokta ben är svårsmälta och splittras på ett olämpligt sätt.

3. All hundmat skall kokas. Alldeles galet men det kan bli självuppfyllande. Felutfodrade hundar får dålig mage, utarmad tarmbakterieflora, dåligt immunförsvar och tål till slut bara dietmat.

4. Det är omöjligt för en vanlig människa att utfodra sin hund rätt. Denna myt har foderföretagen inplanterat hos hundägarna genom enorma reklam- och annonskampanjer.

5. Bästa sättet är att ge "färdigfoder". Som ovan.

6. Varje måltid måste vara komplett med alla näringsämnen. Att ge tillägg och restmat förstör "balansen". Här ligger en stor del av orsaken till många problem, men det ligger ju i foderföretagens intresse att få sälja så mycket som möjligt. Dessa företag är inga goda "samariter" - de vill tjäna pengar! Och de har reklamfolk som skriver frestande annonser!

gulan om man ger ägg ofta, då rå äggvita binder visst B-vitamin, men inte farlig.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Kristina-
0

Mina hundar är oxå dåliga på att äta sitt torrfoder, men om jag häller på god buljong, så äter dom med god aptit !

Lotta
0

Har alltid gett mina ägg och då hela ägget :)

SaraC
0

#32 Ja det är ett smart drag! :)

Jag har även tagit något de tycker om t.ex. en korv, och sedan gnuggat korven på torrfodret så de blir att dofta/smaka korv av dem med. Blir det över av korven efter "gnuggandet" så lägger jag småbitar iblandade med fodret. Vissa hundar vägrar att luras av detta billiga knep och äter/slickar av korven och spottar ut kulorna. Alternativt strunatar helt i att äta. Men för mig har det fungerat.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar