Ovanlig ras för spår?
Jag har 2st stafforshire bullterriers som jag först endast tänke ha som sällskapshund, men eftersom jag har jäktintresse och gått jägarexamen så fanns ju det intresset någonstans i mig också :) och ju mer jag umgicks med mina jaktkompisar kom jag på att jag kan brova spåra med en av mina hundar som nu är 3 år. så jag började och nu är hon en klippa på att spåra, hon är superducktig och vi håller nu på att träna inför spårprovet :)
tänkte höra om det är fler som har ovanliga raser och jagar med. jag mena Staffe är ju inte direkt klassad som jakthund :P jag tycker det är ontroligt roligt att arbeta med mina hundar och jag funderar på att utbilda min andra hund till spår och narkotika hund.
berätta vad har ni för ovanliga spårhundar och hur ni kom fram till att börja spåra med dom :)
Vad söt hon är! :)
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Alla raser kan spåra :) Gäller bara att väcka intresset, vet en shih tszu (kategori sällskapshundar) som spårade superbra! :D Alla hundar kan om dem & du vill. Hänger inte på rasen, visst vissa raser är ju avlade spår&jakt hundar så dem kan ju sin grej men som sagt alla raser kan :)
Vet en jakthund som inte alls var intresserad av att jaga eller spåra, och han var ändå renodlad jakthund :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag spårar lite på skoj och så med min blandras, och ibland med min staff :P
Lite OT men får man fråga vart dom kommer ifrån ^^

#2 aa precis :) alla är ju en hund, ras är bara något som skiljer dem åt i dna och utseende men alla har en nos som dom kan använda av sitt eget intresse :)
#3 hon på första bilden, kommer från Kennel midnight's i Sala och heter midnight's Oopsy daisy :) . Hannen vi har kommer från kennel wildboy tons i Uppsala och heter wild boytons feeble pride :)
hadde du också en staffe? va roligt! :) var kommer den ifrån :)
antar att det är viltspår du menar?
Och jo, det sysslar jag med lite också, men i brist på klövar har vi haft uppehåll.
≧◔◡◔≦

#4 okej :) Ja jag har en stafftjej på 11 år nu :P Men hon är pigg som bara den ;) Hon kommer ifrån kennel Goodstaff's och heter Goodstaff's Long Tall Sally :) Fast den kenneln finns inte mer då Karin ( uppfödaren ) har gått bort
TS Roligt att din hund får jobba lite med spår. Det ger mycket hjärn gympa.
Min grabb har en amstaff blandning och den apporterar han fågel med. Och en granne använde sin boxer till eftersök på älg och han var helt suverän. En annan granne jagade med sin border collie och den drev som en stövare. Och pappilion som driver älg!!! Älgen måste ju bli helt ställd och undra vad som pågår nere på backen ju hahaha.
#5 Kolla på djuraffärer. Dom kanske säljer klövar. Jag har sett att dom gör det på några här i stan.
#7 tackar, tyvärr gör inte nån av djuraffärerna här i stan det, men så svårt ska det inte vara när man bor ihop med en jägare ;)
även intressant att du nämner en amstaffblanding som apporterar fågel, håller själv på och tragglar in jaktapportering av duva.
≧◔◡◔≦
#8 Jag har fått tipset att blöta duvan innan hunden ska ta den. Duvan släpper ifrån sej så mycket fint dun att hunden tycker det är otroligt äckligt att få det i munnen.
Jag apporterade med vår hamilton stövare. Hon älskade att hämta prylar och bäst av allt älskade hon att hållas i vatten.
#7 HAHAHa gud vad häftigt :-)
#9Tack för tipset.
ja dom gör ju tyvärr det, just nu har jag duvan i en plastpåse av just den anledningen men det är fortfarande mer intressant att slicka på den än greppa den.
Kör även med dummy med plockade duvfjädrar och där är det inga problem alls.
≧◔◡◔≦
lite OT men får man lägga ut blodspår vart man vill? Eller måste man få skogägarens tillstånd det kan vara bra o veta innan man lägger ut spår :) Har bra kontakt med skogägaren o jag får lägga spår så länge jag säger till vilken dag, eftersom han har jakthundar.
#12 Använder du köpt blod över disk (nöt) så måste du söka tillstånd att få lägga ut det via SJV.
Använder du viltblod eller blodpulver får du lägga ut det utan tillstånd, men oavsett är det alltid snällast att höra med markägaren först om du får lägga ut.
≧◔◡◔≦
13, okej bra o veta :) tackar för svaret då har man gjort rätt kört med nötblod
Det blir väl inte mycket till utmaning fr en hund om man lägger blod eller använder klövar? är det inte bättre o använda ingenting i princip? och bara lägga ett spår med sina egna steg? Det ger väl lite mer utmaning liksom?
#15 hade man tänkt tävla i viltspår eller bli eftersöksekipage så är det dock nödvändigt.
För aktiverings-skull spelar det ju ingen roll.
≧◔◡◔≦
#15 tävlar man viltspår har man alltid blod, likaså när du tränar. Jakthundar jagar ju genom bla hitta blodspår efter skadeskjutna djur.
Man kan ha olika avstånd mellan bloden så att säga :) Man behöver inte ha det tätt, ibörjan är det bra att ha det men sedan kan man öka avståndet efter hand :D
Vet en bichon havanais som är viltspår champion 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#16 Ahaaa
#17 Ahaaaa

#15 Om du vill lägga personspår åt hunden har ni en rolig aktivitet att pyssla med. Om du lägger blodspår med så lite människolukt som möjligt (dvs ta inte i klöven, återanvänd aldrig klöven, använd hellre spårläggarstav än droppflaska, viktigare ju mindre jakthund och ju mer "lydnadshund" man har) jagar hunden, och får då berikning i jakt, och kan därför få jaktbehovet mättat.
Tränar man för skarpa eftersök får man tänka hur vilda djur som är påkörda eller skadskjutna agerar, blöder och uppför sig.
Tränar man för att gå viltspår och tävla, får man lägga spår med droppflaska och gå rakt och använda sig av 90 gradersvinklar.
Pysslar man med blodspår som jaktberikning, får man läsa på om detta och satsa på att ge hunden den jaktberikning just den individen behöver.
Vi kör blodspår med vår golden och våra huskys. Hittills bara som berikning, men kanske får vi hjälpa till vid skarp jakt någon gång, då jägarna här inte har utbildade eftersökshundar, utan bara kör med sina jakthundar, då det fungerar hjälpligt i alla fall.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
enligt dom måste man ansöka för att lägga ut blod även köpt blod över disk^^ Oj dags o ansöka om blodspår
har en rhodesian ridgeback som jag tränar till eftersökshund…
rasen är igentligen framavlad för jakt i afrika

Spår är ingen jaktform, kändes lite missanvisande då Alla hundar kan spåra. =)
Men vad tufft att du ska jaga med en staffe! Nu jagar inte jag då det inte ligger i mitt intresse men jag har hört talas om en Papillon som var fantastiskt duktig och som gjord för att driva älg eller vad det nu var! =D
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#23 Jag tror att alla hundar kan spåra men tror inte alla hundar kan jaga ;)
Jag känner en kille som använder sin rottweiler flitigt och mycket framgångsrikt i jakt
Sen om rasen är sååå ovanlig inom jakten vet jag inte, men första jaktrottisen jag stött på i alla fall, bland alla mina jaktbekanta.
rottisen är ju ingen jakthund på något sätt, men visst förekommer det icke-jagade raser som kan vara till hjälp.
Vad för jaktform använder han rottan till?
≧◔◡◔≦
#25 Vet en som föder upp rottis och en av hennes hanar jagar typ allt, bitit ihjäl hennes höns mm så ja det finns alltid undantag ;)
fast jaktlust och att bruka hunden till jakt är ju inte samma.
≧◔◡◔≦
#27 Jo, vår tik jagade också gärna, men som Mischa säger är det ju inte samma sak som att använda hunden till viltjakt.. 
Rottweiler har ju annars en ganska stor naturlig jaktlust, som många fler hundar..
Sen finns det ju undantag där med 
#29 Sant ;) hehe
Finns undantag med allt;)
#26 Nej, det vet jag!
Det har jag nog aldrig frågat 
#25 Vad jagar din kompis med sin rottis? Spännande.