passa hundar i sommar?
så här är det. jag är himla hund intresserad och har varit det ett tag nu. jag ska börja samla alla mina pengar till en hund. jag har läst på rätt mycket i både böcker och på internet. kollat på youtube o.s.v.
för mamma gjorde jag en uppsats på 21 sidor om varför JAG vill ha en hund. Vem som ska ta hand om den. Vad vi ska göra när vi åker bort. Hur mycket det kostar. Vem som ska betala. Vilka raser som jag tror passar våran familj. Vad jag ska ha hunden till. Varje ras som jag tror passar oss har jag kollat upp i en rasbok och tagit med i min uppsats vad de är anpassade för o.s.v. jag la ner en månad på den uppsatsen.
för att veta att jag verkligen vill ha en hund är jag sugen på att ta hand om en hund hela sommarlovet. så att jag inte tröttnar bara sådär liksom.
så min plan är att läga små brev i brevlådorna runt om där jag bor. pengar spelar absolut ignen roll. jag kan göra det gratis men min mamma vill att jag ska få åtminstone lite betalt för det.
jag vill bara veta vad man ska göra för att man ska låta seriös. jag har inte jätte mycket hund erfarenhet.. men jag känner att lär jag känna ägarna lite så litar de nog på mig. alternativt om man får kontakt med någon uppfödare här i närheten som man kan 'låna' en hund i någon vecka. vi känner tyvärr inga som har hund. förutom min pappa då. fast han bor i england.
kanske blev lite långt. mensista grejen nu. jag skriver ner mina frågor.
* hur ska jag göra för att det ska låta seriöst?
* hur skulle ni lägga upp mallen till brevet?
* skulle ni lämna ut eran hund till en sådan som jag? kanske om ni lärde känna personen mer?
* hur ofta anser ni att en [liten] hund (typ papillon) ska rastas per dag.
tack för svar! jag skrive rmer frågor om jag kommer på fler senare :)
Jag hoppas ngn annan kan hjälpa dig, själv har jag dålig fantasi när det gäller sånt.
Måste också berömma dig att du verkligen är seriös och ska prova innan du eventuellt köper en egen hund :) *applåd*
En sån helt underbar inställning du har
Stackars din mamma bara med en så klipsk dotter, för hur kan man säga nej till dig 
Tanken är riktigt bra, bra utav dig att vilja prova på osv.
Men jag, personligen, skulle aldrig låta nån passa min hund som jag inte känt bra länge och verkligen litar på. Min hund är ju mitt allt så det kävs ett starkt förtroende till den som ska passa honom.
#1 aww, ok. hehe tack.
#2 jaa du, det undrar jag med. hahaha
#3 hmm.. du har nog rätt där. jag får tänka mer på det där. och försöka lösa det på något annat sätt.
#4 jag tycker du ska välja ras osv =) Sedan kontaktar du olika uppfödare och berättar hur du har tänkt med lånet av hund ! Då får du även testa på den rasen och sedan så känner du uppfödaren och då kankse ta en valp av denne !
Och tummen upp för dig :) tänk om alla som skaffade hund tänkte som dig !
Och om du inte får låna någon hund kan du ju kankse vara dag matte ? eller hund rastare =)
Jag söker själv en hundvakt nu när jag jobbar som vovven kan vara hos på dagarna. sätt upp annonser om någon behöver hundvakt / hundpromenader / dagmatte .
* hur ska jag göra för att det ska låta seriöst?
Jag skulle rekomendera att sätta upp annonser runtom i omrádet som du bor i. Skriva ut annonsering pá gula sidorna, blocket runt om pá olika sajter.
* hur skulle ni lägga upp mallen till brevet?
Jag skulle rekomendera att skriva en kort presentation álder, vem du är. Varför du skulle vilja passa en hund. Och berätta hur du är som person. Och sedan skriva upp pris pá hur mycket du vill ha betalt. Och även skriva att hunden du passar skall vara vaccinerad,vetrinärbesiktad sá du vet att hunden är frisk.
* skulle ni lämna ut eran hund till en sådan som jag? kanske om ni lärde känna personen mer?
Jag har själv min hund pá lángtids passning hos en Familj och det fungerar hur bra som helst. Men som sagt det gäller att man har förtroende fór personen man lämnar ut sin hund pá foder hos. Och är du inte myndig än sá skulle jag nog rekomendera att du skriver ut i annonseringen/brevet att din Mamma stödjer dig och backar upp dig. Skulle även i sá fall rekomenderas att det skrivs kontrakt. Sedan bör du funderar pá vilken sorts hund du vill passa. Och hur pass mycket tid du kan Lägga ner pá passehunden.
* hur ofta anser ni att en [liten] hund (typ papillon) ska rastas per dag
Jag anser att oavsett hundras skall en hund rastas minst 5 gánger om dagen. Dá jag tycker att det är viktigt att en hund inte skall behÖva hálla sig för länge. Sedan ár det viktigt att tänka pá att alla hundar behöver olika mycket fysisk och psykisk träning.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
#5 jo jag har tänkt på att läga ut annonser och så. eller lägga brev i brevlådorna här där jag bor. jag bor i ett litet område som är lite off-city. hahah. nej men jag har tillgång till MYCKET skog och en sjö där hundar får bada- även har jag nära till centrum/tåg/buss och nära till mataffär.
man kan säga att jag lever på gränsen till vildmarken ;)
men jag tänkte då gå mycket i skog och så :)
jag vet dessvärre inte om jag vill ha valp i början. då jag inte har tid till denne. :(
så en vuxen hund ska det bli då. alternativt en relativt ung hund :)
#6 TACK så mycket. jag skriva ner allt. bra det där med kontrakt och sen att kolla att hunden är frisk :)