Locka i honom maten?
Har en jack russel kille som är lite trött på sitt torrfoder. Jag undrar nu om det finns nåt man kan locka med, så att man äter upp torrfodret? Men vet inte riktigt vad som är onyttigt eller inte, så skulle behöva lite råd :)
MVH alexandra
Du kan alltid blanda ut det med farskfoder sa ater han nog upp maten :)
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
JAg skulle inte rekommendera att börja blanda i saker för att han ska äta.
Hur ser det ut, matvägrar han helt? Står matskålen alltid framme? Har du bytt foder? Verkar han pigg i övrigt? Dricker han? Hur länge har han ätit mindre? Hur gammal är han?
Äggula? :)
Rekomenderar också äggula som #3, dock har jag aldrig haft en kräsen hund men mina hundar älskar äggula 
Får han mat särskilda tider på dygnet och i så fall när? Har han tidigare inte haft några problem med fodret och tiderna och i så fall hur länge?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ta med maten ut o släng ut den på en gräsmatta. Låt honom få jobba lite för maten. Ge honom o vill han inte ha då så ta bort maten efter 10 minuter. Hoppa sen över ett mål o ge honom igen. Vissa hundar tröttnar på mat när dom får flera gånger om dagen. Det räcker igentligen med ett mål.
Det är inte så att det är många löptikar i närheten? Det kan få en hane att sluta äta.
Jag har bytt foder till mina pga matvägran o annat. Jag bytte till färskfoder något jag itne ångrar och har även plats för det i frysen. Vad jag la märke till var att valpen inte ville äta så ofta utan hon ville ha allt på kvällen så även ändra mat-tid och sluta ha torrfoder framme är ett tips med. Sen kan man göra såm så att man tar med sig maten som belöning, det funka ett tag för mina kräsna fior :) Blanda o böka gjorde jag med o det är inget som funka i längden här max 1 vecka sen fick man peta igen ursh vad det var trist. Lycka till, hoppas du får mer bra tips 
Vår lilla valp äter oftast bra men vill ibland hoppa över ett mål mat. Egentligen gör det inte så mycket eftersom hon alltid äter två-tre mål mat om dagen (hon får tre så det är alltså ett mål hon hoppar över ibland) men jag har testat att kasta några torrfoderbitar till henne på golvet. Hon tycker det är jättekul att jaga dem och skyndar sig att sluka dem så att hon hinner ta nästa. Det här är såklart ingen lösning i längden eftersom jag kan tänka mig att matstunderna blir ganska stressiga, men som sagt jag har testat att göra det några gånger bara. När jag slutar kasta mat till henne har hon ibland fått upp smak för maten och går och äter själv ur skålen. Du kan ju alltid testa att göra något mål mat om dagen till en lek.
Första veckan när hon kom till oss var vi oroliga att hon åt för lite, det är ändå en ras som växer ganska snabbt och behöver näring, så vi blandade smulad kokt köttfärs i torrfodret. Sedan tog vi successivt mindre och mindre köttfärs i blandningen för varje måltid och efter bara en veckan från att vi började med köttfärsen kunde vi sluta med den igen. Jag tycker det kan vara värt att skämma bort hunden lite, hellre än att den blir mager, men man får ju vänja av med det igen sen. Det är skillnad med en vuxen hund som matvägrar ibland tycker jag, de klarar ju av det på ett annat sätt.
Varför ska man tvinga hunden att äta mat den inte tycker om?
Testa färskfoder istället
Och ffa se till att utesluta att matvägran beror på att hunden är sjuk!
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Vi har en jack russell som vägrar äta torrfoder när det är torrt, vi blöter upp det med lite vatten då går det ner. Kanske likadant för din jack russell? Sen får man väl komma ihåg att lite motion för tänderna är alltid bra, våran hund får därför ben att tugga på.

De är så att ja nyss har tagit över honom då hans ägare inte har tid med honom. Och de verkar som om han har gett honom en dl torrfoder på morgonen som sen står framme hela dagen. Han rör de knappt utan äter bara en eller två bitar ibland. Sen efter en lång promenad på kvällen så äter han allt på en gång, men de är bara efter en LÅNG promenad. Kan det vara så eller är det dåligt för honom? Har testat att blöta upp de men de va ingen hit. Den enda gången han äter de är om man blandar i skinka eller korv, men de funkar ju inte i längden som ni säger :/ Skulle vilja att han äter mer regelbundet så man vet att han får i sig tillräckligt.
Om du nyss har övertagit honom så är det kanske miljöombytet som gör att han äter lite dåligt. Det är ju vanligt. Hur länge har du haft honom? Är han i lagom hull?
Nu har jag inte träffat hunden. Så jag vet inte om han är kraftigt undernärd eller slö. Men generellt kan man säga att vare sig djur eller barn svälter sig själva till döds, så länge dom är friska. Även barn som vägrar äta för att protestera, äter till slut när hungern knackar på.
Med det sagt så vill jag säga att du kan ta det lugnt, oroa dig inte.
Däremot så tycker jag att du ska hälla upp torrfodret som vanligt på fm. vänta 20 minuter, ta sen bort skålen.
På em gör du likadant.
Det är inte ovanligt att hundar blir lite mindre intresserade av mat efter en omplacering, men det brukar gå över efter någon vecka. Det är inte heller ovanligt att en hund har perioder då den hoppar över något mål då och då.
Min ena tik äter bara kvällsmålet några dagar innan löp. Samma tik hoppar också över maten om någon som längre tid varit inneboende flyttar ut.
Min andra tik äter konstant hela tiden.
Min hane har aldrig ätit bra. Men han är sund och frisk även om han har sina on-off perioder när det gäller mat. Idag är han 3,5 år.
Då du nu har fördelen att ha en arbetande, allert, aktiv ras så passa på att träna in cirkuskonster, agility, klickerövningar m.m. I samband med träningen så belöna med 'godis'. Själv använder jag vanligt torrfoder som godis. Har du vänner med andra hundar så kan ni kasta ut en näve torrfoder i skogen och då får hundarna nosa upp den. Att jag föreslår att du ska göra det tillsammans med någon mer hund är för att din 'matvägrande hund' då kommer följa exempel och göra likadant.

Om han är van att få mat på morgonen, som han se kan äta av när han är hungrig, kan ni väl fortsätta så. Om han har bra hull (du kan känna ryggrad och revben med lätthet, men kan inte "spela" på dem) så håller han säkert vikten bra själv. Han bör äta enligt rekommendationen på foderpåsen, men med variation + 50% eller -50%. Äter han mycket mindre än det, får han kanske inte i sig alla näringsämnen han behöver. Byt då till ett energitätare foder, så att han kan äta sin lilla mängd, men få i sig all näring ändå.
Våra hundar har så lite de kan få styra och ställa över, att jag tycker att de i alla fall kan få äta när de är hungriga, inte när det passar oss.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min erfarenhet är att både mina hundar och vänners hundar äter med större aptit om maten inte ständigt står framme. Fick en förklaring från en föreläsning en gång. Nu kommer jag tyvärr inte exakt ihåg hur det sas, men det var något i stil med att hundars ursprung sedan vargtiden då jakt var nödvändigt för överlevnad. Nu är jag ganska dålig på att ta till mig vargtiden då jag inte alltid tycker att en famljehund år 2011 kan jämföras med en vild varg. Men just mat-argumentet var något som jag fastnade för.
Trots att det tydligen inte fastnade tillräckligt för att jag ska kunna återge det 

Jag vet flera hundar som inte alls fungerar om man tar bort det efter bara en kort stund. De behöver gå och småäta, för att få i sig allt de behöver. Andra kan helt enkelt vara hungriga andra tider än du vill att de ska äta.
Om hunden äter bra om man fortsätter som hos tidigare ägare, varför inte göra det då?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Du har rätt
OM det fungerar så fortsätt. Men nu fungerar det ju uppenbarligen inte. Hunden äter ju inte alls under dagen, utan bara på kvällen.
En annan aspekt är att en hund som INTE har tillgång till sin mat dygnet runt är lättare att träna med mat som belöning. Just då en JR är en hund som behöver mycket aktivitet och hjärngympa, så kan det vara bra att ha mat som motivation i träningen.
Nu känns det inte riktigt bekvämt att föra den här diskussionen med dig Vattnadal, då jag uppfattar dig som väldigt kunnig inom området hund. Och jag är rädd för att totalt göra bort mig 
Men för TS skull så känner jag mig 'skyldig' att påpeka alla tänkbara aspekter.
#13 Det resonemanget gäller dock inte katter som framgångsrikt kan svälta sig till döds även om de är friska när de börjar matstrejka
I'm only responsible for what I say, not for what you understand