Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 8727 ggr
[Sillen-91]
0

Unghund Hugger & Biter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alldelse nyss tog Molly mina trosor ifrån tvättkorgen, hon gör så ofta, jag tar alltid ifrån henne dem och då morrar hon, och jag ryter tillbaka, tar henne i nackskinnet om hon inte lyder, då släpper hon.

Men idag när jag skulle ta dem var hon jättearg, så jag tog på mig en handske ( Motorcykelhandske) ifall hon skulle bita, jag tog i ena änden och hunden i den andra. Vi slet båda två, hon morrade, skällde och jag skällde på henne. Tillslut högg hon, höll kvar i vanten ´någon sekund. Varför gör hon så, försöker hon stå högre i rang eller vad vill hon med detta beteende?

Hon är en Pappilon/Tibetansk spaniel  ( 6 månader) ägs av min svärmor men vi bor alla i samma hus, så hon är väl familjens huns. Men vad ska vi göra för att hon ska sluta morra så?

Kan bara säga innan, jag är inte uppvuxen med hundar så kan inte så mycket om dem heller. ( Just beteende)

Cecilia

Rafflan
0

Om hon tar nåt hon inte får ha, tar du en godis/köttbulle, visa henne och ev låt henne lukta på den, och sen kastar du iväg den en liten bit och försöker få henne att lämna trosorna och hämta godisen, ev behöver du kasta fler gånger, men målet är att få henne att lämna det hon tagit. När hon lämnat trosorna kan du ta dem.

Det låter som om hon blir argare med tiden vilket kan bli farligt i slutändan. Tar ni bara ifrån henne det hon inte ska ha och sen går där ifrån? sliter/rycker ni ifrån henne det?

Det man ska göra är att försöka få hunden att släppa, liksom lär in loss, och när hon släpper, massa beröm och ge henne nåt annat hon får ha ist, tex leksak eller ben, dock kan den metoden bli svår nu om hon redan valt att vakta sakerna… Nu funkar nog att få henne att frivilligt lämna saken bättre :)

[Sillen-91]
0

Åh det lät jättebra, ska prova nästa gång :)

Det är bara jag som tar saker ifrån henne, eftersom att det är oftast mina saker hon tar, och då tar jag tag i saken och drar lite, kan ju uppfattas fel, typ som dragkamp :/

Men jag ska prova ditt tips, lär ju funka :)

Banankaka320
0

Morrar hon vid mat/leksaker och sånt också? Det betyder att hon inte litar på dig, hon tror du vill sno hennes mat. Då kan du ex om hon äter, gå förbi och slänga fram något jättegott och sen bara gå därifrån.

Sen när hon tar ngt, gör som rafflande skrev, byteshandel :D

Mira89
0

Passa på att träna när hon har något som inte är ditt. 
Säg att hon leker med en av hennes egna leksaker, ta då en riktigt god godbit och erbjud henne den. Hon släpper leksaken, du tar leksaken och hon får godisen. Så fort hon ätit upp godisen får hon tillbaka sin leksak och du går därifrån utan att säga ett ord. Upprepa detta vid olika tillfällen. 

Så småning om kan du börja lära in ett kommando, exempelvis "släpp" eller "loss". Så om hon leker med sin nalle, då kanske du istället för godisen tar en ännu roligare leksak, säger "loss", hon släpper nallen då får hon den andra leksaken. Som ovan nämnt, lite byteshandel helt enkelt. 

Hoppas det funkar :)

tsset
0

Ja, det är ju vad du lärt henne… även om du kanske inte sett det så.

Glöm allt vad rang heter - mellan dig och hunden finns inget annat än en relation, ni är av olika arter och ingår därför inte i samma skala.

Du morrar och ryter i åt henne - alltså är det vad hon gör tillbaka mot dig. Det är ju visst så man ska göra. I början var hon förmodligen lite osäker, hon snodde något för att få igång dig, lite lek, lite dragkamp… sen blev du hemsk och hon känner sig tvungen att vakta mot dig. Du har skapat en extrem osäkerhet mot dig som gjort att hon känner sig tvungen att hugga för att försvara sig själv, inte bra! Du svarar upp mot henne och hon svarar upp mot dig…

Vad händer om du total-skiter i henne när hon snor något? Oftast är det ett enkelt sätt för hundara att få igång oss när de är uttråkade, inget annat. Så börja i rätt ände, du vill väl inte jaga hund resten av dens liv?

Och har hon något du vill ha - börja byta. Lär henne att du alltid har något ännu bättre. Inte genom att locka och ha dig, då tjänar hon bara på att sno saken. Gå istället iväg, strunta i henne och gör något roligare. Skär upp lite kött eller kasta boll med dig själv. Kommer hon? Bjud in henne i leken och ta undan det hon snodde när hon släppt tanken på det.
MEN, behöver du byta något hon snott så se det som ett misslyckande med den förebyggande träningen.

Förebygg genom att se till att hon inte har någon anledning att sno något. Se till att hon inte är så uttråkad att hon vill hitta på något. Låt henne tänka och leka när du startat leken, låt henne leka om hon kommer med rätt leksak. Se till att hon värderar ben och liknande som hon får bita i högre än allt annat i hemmet.

Det är dina saker hon oftast tar, och det förmodligen för att det är roligast att få igång dig(riktigt uttråkade hundar tycker att ryck i nackskinnet, slängd i backen och bli skrikt på är skitkul, då det är bättre än ingenting).

[Sillen-91]
0

#  Det låter vettigt det du skriver, men hur gör jag som tex idag tog hon en penna och tuggade sönder, det blir lätt vassa, ska jag byta en leksak då eller ska jag typ trycka på Tutbenet så att hon kommer och undrar vad det är?

[Forest]
0

5 bra skrivet.

Jätte söt liten tik du har lycka till med träning :)

tsset
0

1. Lägg undan allt som kan bli direkt farligt för henne, t.ex. pennor. Det är mycket bättre att träna på sånt som inte tar hennes liv eller skadar henne.

2. Förebygg - se till att hon inte behöver hitta på något själv för att få igång er genom att låta henne tänka, motionera, arbeta och leka med er under dagen. En trött hund behöver inte dra igång någon! Nosarbete är jättebra, är hon matglad så sprid ut hennes mat utomhus och låt henne jobba för den.

3. Lär henne att växla mellan att vara aktiv och passiv. Eller helt enkelt - lär henne att vila för att få leka.

4. Ge henne Inte en annan leksak eller starta en annan lek när hon snor åt sig något! Detta för att hon lätt kommer koppla "sno sak"= få en rolig leksak/matte trycker på pipleksaken/annat roligt händer. Du belönar henne alltså för att sno om du gör så också.

5. Om du ändå Måste få henne ifrån något - gå iväg och gör annat, och se till att hon själv upptäcker att du gör något. Lockar du på henne så sker punkt 4. Om hon självmant släpper tanken på det hon snott är risken mindre att hon skapar en kedja av det(även om hon fortfarande kan, men då blir det "sno" - "matte gör annat" - "få lek/godis"). Alternativt gå fram lugnt och fint och ta det av henne utan att göra någon grej av det. Dock inget jag rekommenderar dig då du redan skapat en konflikt i de situationerna och hon numera inte litar på dig och dessutom hugger.
Handlar det däremot om liv och död ska du självklart göra vad som krävs oavsett vad det är. Dock ska detta inte kunna ske om du följt punkt 1.

6. Lär henne att vila ger aktivitet! Om hon vilar så får hon göra något. Detta genom att t.ex. lära henne att "om du lägger dig i bädden så leker jag med dig" - och sedan låta henne vänta allt längre. Eller bara bjuda upp till lek/arbete/gå ut när hon ligger still/sover osv. Går mer än väl att kombinera dessa såklart! Se dock till att det inte går till överdrift, och var så småningom noga med att hon ska sova så det inte blir att hon ligger i förväntan hela dagen. Här ska inte ni vara så aktiva i att få henne att sova/vila, utan detta är något hon lär sig själv.
Ett smidigt sätt att lära hunden lägga sig och ta det lugnt tills något annat händer.

7. Självklart ska hon ändå få tugga på ben och liknande! För mig är det viktigt att mina hundar vill tugga ben osv och därför har ben ett högt värde här. Detta genom att vi i början uppmärksammar att hunden har ett ben, ibland "jagas" de och brottas med när de har benet för att skapa ett högre värde, ibland räcker det redan från början med att prata lite glatt om benet de har. Målet är att de ska välja benen i första hand när de vill göra något eller måste ha något att bära (glada retrievers bär gärna).

IceJossan
0

*Vill följa tråden*

Zabina
0

#5 #8 Mycket bra skrivet!

Min första hund (som jag hade tillsammans med familjen) var precis så där. Tyvärr kunde jag inte mycket om hundar då så hennes "sno-saker-beteende" hade hon kvar livet ut. Och själkvklart var det bara mina saker hon tog, jag blev ju argast och för henne "roligast"!

Lycka till med din vovve! Om du följer tssets råd är jag säker på att du lyckas!

[Sillen-91]
0

Problemet är ju att det är inte min hund, det är min Svärmors men jag bor hos svärföräldrarna med sambon. Hm, så det är svårt det där med att jag ska aktivera henne hela tiden. Men endå jobbigt eftersom att det är mina saker hon tar, Svärföräldrarna är inte så bra på att aktivera henne. Blir nästan arg, det är bara jag och ibland min svärfar som går det längre promenaderna (30-60min) Medans svärmor bara går 10-15. Hon är inte så aktiv precis.