Kräks och lös i magen
Malte, dvärgscnuazer på 9 månader, kräktes 4 gånger i går och var lös i magen. I dag har han inte kräkts men han är fortfarande lös i magen.
Han fick ingen frukost och han har druckit bra under dagen. Men han är så klart hungrig nu på kvällen. Jag har hört att han sak fasta i 24 timmar. Men han är ju inte helt vuxen än, så ska jag ge honom lite kokt ris? Eller är det klokare att vänta?
Eller kan det vara så att han behöver avmaskas? han har inte visat några tecken som att blicka mot rumpan och inte heller någon mask i avföringen.
vad tror ni?
//Orolig första gång hund ägare
Att hundar åker på magsjuka är inte ovanligt. Fasta hunden och sen ge mild mat. Kokt fisk,nötfärs,kyckling och har förmig det är grötris man ska ge? jag kan ha fel ang riset har hjärnstopp idag.
Jag har köpt nån bra kletig grej från djuraffären. Minns inte vad den heter. Men den är i en stooor spruta. Har för mig att man trycker ut 10 ml varje gång. Konsistensen är som pasta (inte sån man kokar, utan typ tandkräm).
Jag brukar klämma ut en klutt på golvet. Den smakar gott så mina hundar slickar gärna i sig.
Och så brukar jag ge kokt ris istället för vanliga fodret. Det finns (fanns?) något som heter Minutris och skall användas till gröt. Tycker det är smidigt då det inte behöver kokas så länge. Räcker med vatten från vattenkokaren å så är det klart under den tid som det tar för vattnet att svalna till rätt ät-temperatur.
Lycka till nu.
Nötfärs (rå) blandat med A-fil tre ggr om dagen i en till två dagar.
Det brukar funka kanon på en av mina semesterhundar som är dålig i magen titt som tätt..
Passa er för att ge mjölkprodukter till hundar som inte är vana vid det eftersom majoriteten är laktosintoleranta, ge isf laktosfria alternativ
I övrigt rekommenderar jag 24timmars fasta, gärna någon form av magpasta från veterinär/apotek under fastan och sen rå nötfärs/ris i små portioner som ökas under ett par dagar så länge magen återhämtar sig och sen sakta övergång till det vanliga fodret
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
4 helt rätt. jag ger A-fil till mina och de är vana att få laktis detta är pga jag ska kunna ge A-fil vid magproblem samt att det är gott :)
#4 Nu finns det ju laktosfria alternativ 
6 wow, bra tips det viste jag inte 
#6 Ja det finns många bra laktosfria alternativ.
Fast mest effektivt är det att ge hunden tex Canicur Pro, Pro-kolin, Diarsanyl eller Zoolac om man vill återställa bakteriefloran i mage/tarm
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Vi har alltid Canikur hemma och ger det så fort någon av hundarna är dålig i magen. Det kan räcka med en gång per natt, inte 4-5, om man ger det första gången.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#8 Mycket möjligt, men här har inte Apoteket öppet på helgerna.. Eller jo, kanske på lördagen, en kort stund.. Då är det bra att kunna åka till Ica och köpa hem "huskurer" 

#10 Eller alltid ha något hemma, som jag gör. Långa datum är det på canikuren i alla fall.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#11 Nu har jag den här hunden kanske en gång om året 
Och vet inte när jag ska ha henne nästa gång..
Nu funkar ju det här så bra på henne, så hon dör nog inte.
Tack för alla tips! Men tyvärr blev Malte väldigt dålig i morse, både kräktes och bajsade blod. Så det blev att åka in till sjukhuset. De behåller honom till på fredag och ger honom dropp och antibiotika och har tagit blodprov.
Det kan vara så att han helt enkelt har fårr för mycket korv, vi var på kurs i helgen, hos dvärg schnauzerar är det tydligen väldigt vanligt att de har känslig mage. Eler så är det en magsjuka eller något mycket allvarligare….
De skulle ringa direkt när de vet i fall det skulle vara något allvarligt, annars skulle dom berätta läget när vi kommer in i morrn. Stackars lille malte, han var verkligen helt slut, orkade inte ens vifta på svansen i morse. Ville bara ligga och mysa och sova i sängen.
Men vi ska defintivt köpa hem canikur, det kan säkert behövas någon annan gång.
Lille hjärtat. Saknar honom så!
#13 Usch då :( Stackarn!! Hoppas han blir bra snart!
Tror det var förra veckan som Bino spydde typ 7 gånger på 40 minuter. Han fick vatten lite senare, men det spydde han också upp. Och så var han ute och var helt plötsligt lös i magen. Men han fick i sig lite vatten senare under kvällen. Och bajsade gjorde han inte igen…. Och nästa dag mådde han prima, som om att det aldrig hade hänt. Så han fick lite uppblött torrfoder, så han skulle få i sig lite extra vatten. Vilket stannade i magen. Så vi hade verkligen tur att han blev bra så fort.
Annars brukar vi alltid ge kokt ris eller kokt fisk när de är dåliga i magen.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#13 Åh, så tråkigt!
Lilla Malte, hoppas han blir frisk snart. Du får hålla hos uppdaterade.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
13 Oj, hoppas han snart blir frisk stackars liten.
hoppas han bli frisk, lille malte :)
något som är bra att ge (om det inte är akut-lös-bajs) är Stomax.
magen blir bra efter en kur som brukar vara i 2-3 veckor. (även fast magen är bra efter någon dag så ska man fortsätta för att magen ska återfå den naturliga tarmfloran)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Malte stannar över natten, men han har fått lite mat nu i dag så han är på bättrings vägen. De är inte helt säkra på vad det är då han visade inget speciellt på blodproven. Så antagligen har han fått för mycket korv eller så har han en bakterie i magen. Men hur som helst så mår han bättre nu och ska få komma hem i morgon :)
Tack än en gång för all hjälp och stöd!