Bra och dåligt m kastering
Jag har en amstaff/rottis på 8 månader, självklart testar han nu i början vad han kommer undan med, det har jag förståelse för. Han har inte direkt träffat löptikar så vet inte hur han reagerar, men vi har haft en löptik här hemma och lukten kanske finns kvar för igår kissade han inne. Idag har han hoppat,juckat och nafsat/bitit mig i armar och händer så jag är alldeles blå. Han är en snäll hund, med mycket energi och han är ju fortfarande valp men jag vill se vilka möjligheter man har.
Hur gammal bör en hanhund vara för att kastreras och blir dom lugnare eller försvinner bara intresset för tikar? Han är ju ung som sagt men har hört att man inte ska vänta för länge om man bestämt sig för att kastrera hanar.
Ah, min jouramstaff gjorde så.
Pissade inne och greja.
Dominansbeteende. De håller på att bli könsmogna och ska hålla på.
Prata med din veterinär och kolla om han kan kastrera nu?
Har båda stenarna fallit så ska det gå bra.
Annars blir det ju såklart en mer invecklad operation om stenen inte fallit än.
Kastrerades amstaffen?
#2 Vet inte, han såldes vidare efter jag haft honom, och nu är han puts väck..
Han skulle dock ha behövts kastreras.
Får hoppas att han hamnade på ett bättre ställe än det han kom ifrån.
#3 Okej, jag ska ringa vet och höra, det är alltså inte förtidigt om stenarna fallit ?
#4 Nej, då är allt normalt okej, och det blir ingen invecklad operation, och börjar han visa tendenser så ska det inte vara några problem.
Vissa vet. vill vänta tills hunden är 1 år, men jag vet hanar som kastrerats vid både 8 och 10 månader för att de visat stark könsmognad.
Så hör med din vet. och se vad denne tycker.
Ju tidigare man kastrerar hundar brukar de "funka" bättre, det hjälper mer. Vi kastrerade våran dvärgschnauzer hane när han var runt 8 månader.
På våran vet. så kan man göra det när dom är 6 månader har jag för mig att de var.
Min Amstaff/Rottis jag fick när han var 10 månader kissade inne de första dagarna samt hoppade, juckade och nafsade (såklart).
Kissandes i hans fall försvann dock efter bara någon dag, antagligen hade det mycket med stress att göra. Han var väldigt stressad första tiden innan kände sig hemma, inte så konstigt dock med tanke på att han kastats mellan olika hem. Juckandet, hoppandet och nafsandet slutade han också ganska snabbt med, på mig. Han kan dock fortfarande hoppa och nafsa på andra när han blir överdrivet jätte knäppt lycklig, något vi jobbar på.
Han kastrerades när han var 1 år och 3 månader, hade jag haft möjlighet hade jag kastrerat honom innan. Mina skäl till kastrering var att han inte skulle avlas på samt att han blev väldigt stressad av alla löptikar, om någon i området löpte (vilket någon nästan alltid gjorde) stressade han upp sig, satt och pep innanför dörren och juckade på alla tikar han kom åt (även min stackars kastrerade tjej).
Min hund har inte blivit lugnare av kastrering. Han har däremot slutat att försöka kissa på folk (stor fördel!) och slutat jucka på alla tikar som inte löper, det finns dock en eller två tikar i området som fortfarande är intressanta när de löper men för det mesta bryr han sig inte om löptikar heller. Tycker också att han är lättare att få kontakt med, han blir inte lika fanatisk vid fläckar även om han fortfarande gärna vill stanna och lukta och kissa över.
#7 Det låter ungefär som min kille, idag har han inte kissat nånting och nu är han inte lika uppe i varv. förhoppningsvis slutar han med hoppandet och juckandet och det är väl det som är det enda "problemet", nå lugnare bhöver han inte vara då han är pigg och lyhörd ute men inne om man inte trissar eller stojjar omkring honom såå håller han sig lugn. Har inte träffat några löptikar än så vet inte hur han reagerar eller om han är könsmogen ännu.
Är detta bra eller dåligt? Har fått min hund att inte bli allt för upphetsad när det finns löptikar i närheten, bra eller dåligt? Han kan även ignorera dem, framför allt när jag säger till..
Mycket av era problem ligger inte i hundens kulor.
Ta kontakt med en bra instruktör som kan hjälpa er med träningen av din unghund.
Å andra sidan tycker jag inte att det är fel att kastrera en blandras så att man slipper riskera att den blir pappa till valpar
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#10 Men sen kan man tänka så att om man ska kastrera blandraser just för att dom inte ska få valpar, så kan ju faktiskt en renrasig hund para sig med en annan renrasig hund och det blir blandras
Sen kan det kanske vara svårt att få ordning på en hanhund som är galen på löptikar, det är ju hormoner som spökar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#11 Visst kan det bli så, men jag antar att de flesta blandrashundar inte är efter hälsotestade föräldradjur så det är dumt att fortsätta på den linjen
Visst är det lättare att kontrollera en hund utan könsdrift, men inte omöjligt för de flesta
#12 Fast alla kastrerar ju inte sina olämpliga renraser heller.. Så risken är väl nära på 50/50.. Så två renraser från taskiga linjer kan ju para sig ändå..
#13 Ja fast det är ju lika dumt, 2 fel blir inte 1 rätt. Jag kan inte förstå varföt man försvarar blandrasavel med att det finns rötägg som föder upp renras
#14 Jag stödjer ingen oseriös avel, därmed blandrasaveln.. Men resonemanget att kastrera alla blandraser funkar ju bara en bit, när två taskiga renraser också kan få kass avkomma.. Och därmed få nya blandraser.. Så visst, om ALLA olämpliga hundar kastrerades så visst, men jag förstår dem som inte Vill kastrera heller