Schapendoes/Coton de Tuléar/Bichon Havanis...
Vi är inte på gång att skaffa hund… men tankarna finns där. Så jag passar på att lära mig lite mer om olika raser 
Det jag/vi tänker på är en familjehund som gillar att ta längre promenader, gillar att vara ute, men samtidigt kunna slöa och slappa hemma, ev. agility, vara med överallt osv.
Är det någon som har någon av dessa raser eller har träffat dem och kan berätta lite om dem? De raser som jag funderar på är Schapendoes, Coton de Tuléar och Bichon Havanis.
Hoppas att någon kan svara på min fråga… 
Helt underbara val du funderar på.
Alla tre raserna har fantastiska egenskaper som man kan ha glädje utav 
Men….. jag är inte den som ska yttra mig om hundraser när frågan kommer till 'vad tycker du om…', då jag ser så mycket positivt i de flesta raser. Och älskar alla hundar oavsett vad för ras och vad för personligheter dom har utvecklat 
Jag ska försöka formulera mig lite mer faktamässigt.
Saker som du ska tänka på är:
Schapendoes är det ganska mycket vall i. Ibland kan det vallande beteendet gå till överstyr, t.ex. i lek. Ska försöka ge ett exempel. När man springer och sparkar boll och hoppas på att hunden ska jaga bollen, så kan det bli så att hunden istället jagar den som sparkar bollen. Om du har barn i familjen så kan dom uppleva det som obehagligt när hunden 'trycker till' personen i fråga istället för föremålet. Självklart kan beteendet tränas. Men det är ändå bra att veta att rasen är vallhund och därmed följer också vallbeteende med. Fördelen med rasen är att pälsvården inte är lika krävande som hos de övriga raserna du nämnt.
Bichon Havanis är inte lika framåt och kan ibland kännas som lite mer eftertänksam (långsammare, trögare, envis) i sin inlärning. Jag vill inte säga att rasen är svårdresserad, för det är den inte. Men beroende på vad man har för erfarenhet och vana sedan tidigare hundraser så kanske Bichon upplevs som något 'trögare' i inlärning. Ingen av raserna som du nämner har några 'hinder' som gör att dom skulle vara olämpliga promenadhundar. Fördelen (om man som jag gärna har några lata dagar) är att rasen inte har lika stort rörelsebehov som de övriga raserna du nämner.
Coton de Tuléar kan vara något mer skällig i sin natur än de ovannämnda raserna. Möjligt att detta beror på att den har större vaktinstinkt. Trots sitt tidvis skällande när den ser andra hundar (eller barn som springer och busar) så är det en positiv hund som gärna leker och är trevlig mot andra.
Jag tycker alltid det är svårt att råda andra vad för ras de ska välja.
Jag kanske ser vallbeteende som något negativt då hunden jagar efter barnen så fort dom ska cykla eller sparka boll. Medans andra ser vallning som något positivt som dom vill förstärka.
Jag kanske ser en sängvärmande hund som ogärna går ut i regn och storm som något positivt, när andra hellre går sina raska promenader i ur och skur.
Jag kanske se vaktinstinkt som något negativt då det inte passar sig i mitt flerfamiljshus med en skällande hund som varnar för att grannarna rör sig i trappen. Medan andra ser det som något positivt och tryggt, då en främling inte obemärkt kan ta sig in.
Gemensamt för alla raser som du funderar på är att alla är trevliga familjehundar och alla fungerar alldeles utmärkt för agility. Alla tre raserna har lång livslängd. Så räkna med att du kommer vara hundägare många år framöver. Ditt hundägande ska inte bara passa idag, utan du ska även om 10 år ha möjlighet att se till hundens behov. Fundera lite på hur familjesituationen ser ut längre fram. Vem är hemma med hunden om arbetsdagarna är långa? Vem/vilka hjälper till att rasta hunden om jag själv av okänd anledning inte kan (sjukdom, bryter benet, är superdeprimerad… man vet ju aldrig vad som händer)? Hur gör jag om jag ska på utlandsresa?
Jag vill absolut inte skrämma dig till att avstå från hund. Men det är bättre att vara väl förberedd än att plötsligt hamna i situationer som man inte alls har ägnat en tanke åt hur de ska lösas.
Lycka till!
#1 Håller inte med din beskrivning om bichon havanais
Enligt mig är dom mycket lättlärda och intelligenta. Mycket träningsvilliga för ett "endast" avlas som en sällskapsras. Jag hade extremt lätt att lära min havanais olika trix, agility och några lydnads moment. Medans min jack russell är bra mycket trögare och alldeles för ivrig. Skulle beskriva en havanais som väldigt flitigt och vill alltid vara till lags.
Men jag håller med dig om att den inte kräver några långpromenader och annat avancerad träning för den är nöjd så länge den får vara med. Men däremot så klarar den långpromenader (vi brukar ibland gå milslånga promenader med våran) och han klarar galant våra agilitypass utan att bli alltför trött
Schapendoes har jag noll koll på kan jag säga, men den uppfattningen jag fått är att det är en gladlynt och livlig ras.
Har trättat ganska många cottar och jag tycker det är en underbar ras! Den är lite skarpare än en havanais och kräver lite mer av sin ägare. Den går lite mer sin egna väg medans en havanais gärna följer sin ägare. En cotte är alltid full av humor och de uppfattas oftast som väldigt livliga
Kan lätt bli skälliga om man inte sätter tydliga gränser från början. Förövrigt är den ganska lik havanaisen. Skulle själv kunna tänka mig att ha en cotte, men ska jag vara ärlig så föredrar jag faktiskt havanaisen då den är lite lättare att handskas med enligt mig.
Hoppas du hittar din drömhund! Lycka till!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Lustigt att du hade en jämförelse mellan Bichon Havanais och Jack Russel.
Jag skrev aldrig ut Jack Russel men det var just det som jag i min tanke jämförde med. Absolut håller jag med om att Jack Russeln är ivrigare. Jag har dock inte upplevt det som negativt i träning… Förrän du nu nämnde det 
Till TS vill jag nu tillägga att samma ras kan uppfattas väldigt olika utifrån vem som handhar hunden (och just den personlighet som hunden utvecklar). JAG tycker att Jack Russeln i sin iver är lättllärd då jag inte behöver göra annat än klicka allteftersom den far omkring och själv hittar på olika moment. Men efter inlägg #2 så är jag benägen att hålla med om att det lättare går att lära in ett specifikt moment med en Bichon Havanais då den är lugnare och därmed mer lyhörd för vad just JAG som ägare vill att den gör.
Jag tycker det är kanon att du (TS) gör som du gör. Mycket klokt att i god tid söka information och få kunskap om olika raser.
Tack snälla ni för alla era svar… och att ni har tagit er tid att skriva mycket… det gillar jag!
Ni har många erfarenhter att dela med er…
En sak är då säker att det bli inget "snabb" köp av hund… här ska det läras en hel del först om raser, hur det är att ha hund, uppfostran osv osv. Det får ta tid… inget man ska stressa fram! Och jag noga av VEM man köper av också…
Jag gillar alla tre raserna och har träffat på både Schapendoes och Coton de Tuléar, men inte Bichon Havanis. Jag får läsa på mer och ttitta på bilder…. och drömma 
Har ni tips på bra sidor kring dessa raser kan både vara svenska och utländska så tipsa mig gärna…