Försäkringsfråga
Har köpt en amstaff/staff blandning och förra ägaren sa att försäkringen blev dyrare för att de va en kamphundsklassad ras. Jag gick in på folksam nu och där står det att om hunden är blandning med pittbull terrier ska man välja "Pittbullblandning" istället för "Blandning" men nu undrar jag: Räknas amstaff å staffe som pittbull?..
Amstaff är amstaff, staffe är staffe och pitbull är pitbull. Välj bara blandning :)
jag ser det inte som en pitbull-blandning. det är ju en staff och en amstaff. kan du bevisa blandningen ? är båda föräldrar renrasiga med stamtavla ? kan ju kanske ha någonting med saken att göra ;)
Pitbull är en ras, amstaff är en annan, så jag skulle välja blandrasalternativet:)
Har en Amstaff/Rottweiler försäkrad i Folksam som blandras (ej pitbullblandning), inga problem.

Men man kan ju registrera en Amstaff som Pitbull men inte tvärt om, är de verkligen så olika då? 
Jag skulle i alla fall välja Blandras alternativet.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Det är ingen pitbull i en amstaff/staff-blandning. Pitbull terrier är en egen ras, american stafforshire terrier är en egen ras och staffordshire bullterrier är en egen ras.

Bra, vi tänker lika!
Nej du skall inte försäkra den som pitbullblandning då det är en amstaff/staffblandning, men om jag vore du skulle jag ändå ringa för att teckna försäkring så att det blir "rätt" från deras håll, så att dom inte påstår något annat när du väl behöver försäkringen, folksam har alltid haft en knepig attityd mot vissa raser.
American pitbull terrier är en egen ras.
#5 du kan inte regga om hur som hellst, det finns ett register som pysslar med dubbelreggning mellan raserna, visst är det skillnad på raserna.
≧◔◡◔≦
registera honom som blandras bara?! det är hur som helst billigare att registrera en blandras än en renras oavsett vilken ras, kamphund eller sällskap.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#9 Är det? Jag hade för mig att blandras inte var bland de billigaste grupperna, iallafall i agrias kategorier. Det kanske är olika hos olika bolag? I så fall kanske det är lönsamt att ringa till flera olika och fråga innan man tecknar försäkring. Jag har turen att ha en "billig ras", men min kompis som har en blandras betalade iaf mer än mig, båda hundarna är försäkrade hos agria. (nu betalar hon ännu mer eftersom hunden har problem som gett dom höga veterinärkostnader, alltså har deras premie höjts)
#9 så har jag iallafall för mig när det gäller IF.
hade jag varit dig TS så hade jag ringt runt som #10 säger. Allt beror ju på var man bor, vad man använder hunden till, hur gammal den är och vilken ras/blandras.
så jag som har en grand danois som är 1 år, bor i ystad och använder henne som sällskap betalar ca 4700 kr om året = ca 400 kr i månaden. så kan en som bor i en storstad med en grand danois på 7 år betala kanske 600 kr i månaden. eller en som har en grand danois som bor någon annan stans i landet kanske bara betalar 300 kr i månaden. så det är värt att kolla upp!
Medarbetare på Hundar.ifokus

Här ska kollas upp!! :D

AGRIA som jag har mina djur försäkrade i ligger det till såhär.
Fullförsäkrade Wilma, min amstaffblandings valp när hon var knappt 3 månader gammal. Jag la på alla tänkbara tillägg för, rehab. medicin, leder och tänder.
Liv på 6000:- och med en självrisk på 1100:- + 15%
Då landar hela henne premie på 3112:- /år
Då landar hela hennes försäkring på 1970:- / år.
Mycket konstigt och man kan ju fråga sej varför det är på det viset?? Så att det är billigare att regga en blandras stämmer ju inte, inte hos AGRIA iaf och jag tror inte att det skilljer sej så mycket mellan bolagen vad gäller den biten.
//Linda
//Linda