Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4580 ggr
malin--a
0

Blandade frågor

Jag och min familj (mamma pappa, och lillebror) har eventuellt börjat fundera på att skaffa hund. Dom är änsulänge mycket tveksamma, men iallafall.

Vi är som sagt fyra stycken i familjen, jag är 15 år och min lillebror är 13. Vi bor i ett villaområde hyfsat på landet.
Hunden vi isåfall är intresserad av ska vara en typisk familjehund, inte för lat eller för pigg. Alla hundar är ju olika till sättet, men oftast finns det ju raser som är mer kända för saker än andra :) Helst ingen jättestor. (Inte heller någon jaktras, eftersom vi har både kaniner och en liten fågel.)

Vilken ras tror ni skulle kunna passa?

Sedan kommer vi till ett litet krux… Jag har vart allergisk mot hundar när jag var mindre, vi tror dock att det har växt bort nu då varken blodprover eller sticktest visar någon allergi.

Vet att några bichon raser ska vara allergivänliga, finns det några mer? Finns det uppfödare som kan tänka sej att låna ut en hund några veckor så man kan få se om man är allergisk eller inte?

Glad

fettmedkevlar
0

Om du har varit allergisk i dina yngre år så skulle jag rekommendera er att titta efter en allergivänlig ras. Men ska ju tilläggas att bara för att hunden ska vara allergivänlig så behöver det inte betyda att du tål den.

Till allergivänliga raser räknas ju förutom bichon frise, Pudel, bichon havanais, bolongese, yorkshireterrier (har jag för mig är allergivänlig, kan ha fel), chinese powder puff(osäker här med)..

Alltså jag har helt ärligt dålig koll på allergivänliga raser då jag själv inte har varit ute efter en sådan ras.

Men jag är allergisk mot hund, katt.. Ja pälsdjur, hö, pollen och allt vad det heter. Och jag har idag inga allergivänliga hundraser hemma, men jag har ju gjort ett val och skaffat hund trots min allergi, och jag får ju ta medicin, ha rent hemma, dammsuga dagligen och se till att borsta hundarna ordentligt vid pälsfällning för att minska mina besvär.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Hilo]
0

Mellanpudel, eller dvärgpudel kanske?

Har själv inget intresse av rasen, så kan inte ge någon närmare beskrivning egentligen. Mer än att den verkar passa in rätt bra hos er.
Pudel brukar komma upp ganska ofta här när folk frågar efter raser Tungan ute

[Forest]
0

Jag säger Pudel dels har jag en son som tål Pudel sen flera vänner som tål våran Pudel. Vi har dvärgpudel glad trevlig hund :)

malin--a
0

Tack för svaren :)
Finns det uppfödare som kan tänka sej att låna ut hundar en kortare period just för att se ifall man tål den eller inte? Skulle inte vara så kul för varken en själv eller hunden om man köpte den och sedan kom på att aj, det funkade visst inte ändå…

rebz
0

#4 Det finns säkert uppfödare som kan tänka sig att låna ut en hund. Det är bara att ni letar upp uppfödare på internet och hör av er till dom.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

malin--a
0

#5 Okej :)

Finns det raser som är mer "olycksdrabbade" än andra? Eller som har lättare att få någon sjukdom osv?
Har massvis med nybörjarfrågor Flört

rebz
0

Det finns såklart raser som får fler sjukdomar än andra. Men det beror ju på vilka raser ni har tänkt er. Blir det en Pudel? En bichon frise? Man får leta info om de olika raserna. Det enda jag vet på rak arm är att bichon hundar brukar få mycket problem med området kring ögonen, det blir irriterat, de får rinniga ögon osv.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

malin--a
0

Pudel är vi inte intresserade av. Bichon är ev intressant :)
Är öppen för fler förslag om allergivänliga hundar.
Om man aldrig haft hund innan, är det då bäst att börja med en valp, en några månader gammal hund, eller en vuxen?

rebz
0

Okej. Det är ju inte säkert att alla allergiker klarar av även de hundar som sägs vara allergivänliga, bara så du vet :).

Men vad jag vet så ska Japansk Spets också fungera med många allergiker. Dock är den lite mer aktiv än en Bichon.

Jag tycker personligen att det är roligast att börja med en valp. Då får man vara med ifrån början, med uppfostran, träning och kan redan ifrån början bygga upp ett bra förhållande till hunden. Och det är lättare att få in rutiner som fungerar. Dock är det mer jobb med uppfostran och att få valpen rumsren, valpen tar också upp mer tid, men det är ju en del av det hela :).

En äldre hund är det kanske lite svårare att bygga ett förhållande till beroende på vad den varit med om innan. Och det tar ett tag för den att komma in i er familj och era rutiner. Oftast så kan den ju saker som sitt, ligg m.m. Ett plus är ju att hunden redan förhoppningsvis är rumsren.

cupcakes
0

#1 Det stämmer att yorkshireterrier är allergivänlig, en tjej i min klass är allergisk och har en yorkie och en Bearded Collie.

Bearded Collie antar jag också är ganska allergivänlig. Den fäller ju inte iallafall. Däremot är den lite mer aktiv också.

Det man ska tänka på med en omplacering är att det kan bli mycket jobb även där, allt behöver inte komma serverat, det beror helt på hur den haft det innan. Även om hunden varit i en bra familj innan kanske de inte haft samma regler eller träningsmetoder som er. Jag har en omplacering och tänker ta en valp nästa gång för att kunna forma hunden själv.

Min hund kommer från ett bra hem, men det har inte varit lätt då jag haft ganska mycket problem med honom. Jag har en bra relation till honom, men det tar ett tag att lära känna hunden, hitta knappar/metoder som fungerar när man ska träna olika saker, ju längre hunden är hos er ju fler saker som den inte visat tidigare kan komma fram o.s.v. Jag har haft min hund i snart 13 månader och har fortfarande inte kommit på hur jag ska hantera vissa situationer med honom.

Jag är inte emot omplaceringar, absolut inte, men jag skulle önskat att jag träffat, provtränat med och umgåtts lite med min hund innan jag köpte honom. Att jag verkligen känt efter. Nu fick jag inte chansen att träffa honom, men jag har fått jobba som ett as också.

Känn efter, vill ni ta omplacering eller valp? Leta efter uppfödare och se vad de har att erbjuda, prata med uppfödare vad de tycker o.s.v. Det är ett stort beslut som varar länge att skaffa hund.

Ixectrona
0

Just Bichon frisé har hundvärldens svåraste päls, tänk på det.
Sedan finns ju Bichon Havanais, Bolognese, Coton de Tuléar, Löwchen och Malteser i samma grupp (barbichons).

Andra såkallade "allergivänliga" raser vore väl nakenhundarna - Kinesisk, mexikansk och peruansk (de senare finns i tre storlekar).

Men för att vara säker på att det fungerar så måste man veta vad man är allergisk mot. Och det är extremt individuellt, vad som fungerar och inte fungerar. Vissa allergiker kanske klarar Japansk spets eller Schnauzer, men ingen av de såkallade allergivänliga raserna.

Så man får pröva sig fram.

malin--a
0

Det är just därför jag skulle vilja låna en hund en vecka eller så först, för att se om man tål den eller inte :)
Vet att jag har kunnat sova över hos kompisar med hund, dock har hunden vart på nederplan och jag sovit på överplan.
Ska till sjukhuset nästa vecka för att ta lite stickprover, håller tummarna på att dom visar något bra :D
Japansk spets verkar vara en härlig familjehund :)

rebz
0

#12 Okej. Ja förhoppningsvis hittar du en uppfödare som kan tänka sig att låna ut en hund :). Lycka till på sjukhuset!
Ja, jag har själv en på 6 månader. Heeelt underbar! :) Är glad över att jag skaffade min drömras nu och inte väntade i flera år till :)

[Forest]
0

Bichon H hade vi ett tag då vi var hundvakt den tålde inte min son, och man måste borsta dom ofta denna var nerklippt men krävde en del pälsvård iaf. Väldigt trevlig hund var det dok, och träffat många trevliga Bichons som är jätte trevliga.

[pummis]
0

Dessa raser ligger visserligen inte på listan över de "allergivänliga" raserna, men jag själv som är allergisk sedan många år, plus min pappa, syster, deras bekanta plus flera vänner, tål den rasen jag själv nu har - nämligen whippet. Även saluki och italiensk vinthund kan fungera för många allegiker.

Det är viktigt att betona att allergi är väldigt individuellt, och att det sällan är själva pälsen man reagerar på, så argumentet många kör med att "den fäller ju inte så den ska man tåla" håller inte! Det handlar ofta om mjäll och kvalster i pälsen, saliv och även urin. Jag själv reagerar kraftigt på hundar med underull och som har en oljig päls som luktar "hund".

Jag tror absolut många uppfödare kan tänka sig att låna ut en hund av den ras man är intresserad av. Jag själv fick låna hem en whippet-hane i 2 veckor, och när det visade sig funka superbra, köpte jag en 1,5-åring från samma kennel, och ett halvår senare även en valp därifrån Cool har aldrig känt av någon allergi (undantagsvis när Bosse var valp och det samtidigt var pollensäsong… då fick jag medicinera med allergitabletter)

rebz
0

#15 Whippet behöver rätt mycket motion va?

[pummis]
0

#16 Inte så mycket som folk tror. Det viktigaste är att man kan släppa den lös där den får rejsa runt ordentligt ett par ggr/veckan. Den är skapad för att springa, och man ser verkligen att det är just det den älskar mest. Utöver den biten så är det samma "motionskrav" som andra hundar i den storleken. Om man kan kombinera promenaderna med cykling, jogging är det bra, men inget måste.

rebz
0

#17 Okej. Ja det var det här med att de liksom "måste" få springa ofta som jag tänkte på :)

malin--a
0

Tack så mycket för alla svar :)
Då ska bara mamma och pappa tycka att det är en bra ide oxå Oskyldig

malin--a
0

En sak till som jag måste fråga… Dom Bichon Havanaiser (stavning?) som jag har träffat har vart väääääldigt skygga och rädda… Det har knappt gått att klappa dom för dom drar sej bara undan. Har jag bara haft otur eller är dom tillbakadragna till sättet?

rebz
0

#20 Jag har inte läst mycket om att dom skulle vara skygga eller tillbakadragna. Om man socialtränar hunden, alltså låter den hälsa på många barn/vuxna så kommer inte hunden att vara så skygg.
Som med Japansk Spets, det sägs att dom är reserverade mot främlingar. Tack vare att jag socialtränade min när han var mindre så är han inte så himla reserverad. Han vill gärna hälsa på alla som går förbi oss :)

[Forest]
0

20, stämmer inte med dom jag träffat, det handlar någ mer om hur man socialtränar sin hund. De nvi hade hemma var jätte social o trevlig glad liten hund, urfin var han med :)

malin--a
0

Aha, då har jag nog bara haft otur :)

Banankaka320
0

Jag var jätteallergisk för men nu sitter jag här med en rottis och nakenhund :D

Haft bichon havanais som var väldigt framåt och social, satt gärna i okända människors knän så alla är inte skygga. Beror på hur dem blivit uppväxta tror jag :)

Om du inte gillar nakenhund finns ju håriga varianten, Chinese crested powder puff :D

Cockerpoo ska vara allergivänliga. Min syster har en blandning på bichon frise & Cavalier och den tålde jag när jag var yngre och allergisk :)

Ixectrona
0

#24 - Ja, och de andra nakenraserna (Peruansk och Mexikansk) finns ju i pälsad utgåva också. Flört

[Mharya]
0

Hemma har vi en pomeraniantik på 7 år (Bouncy) och en eurasiertik på 5 år (Nellie). Båda är sällskapshundar och ingen av dem är för lat eller för pigg. Raserna är väldigt lika varandra.

Pomeranian är ju en väldigt liten ras och är inte säker på om dem är allergivänliga. Men annars är dem en väldigt trevlig och social ras. Jobbar på en pomeranian kennel så vet átt de flesta är väldigt glada och trevliga. Dem är även väldigt lättlärda.

Eurasier är en allergivänlig ras, min pappa har varit allergisk men hon funkar superbra hemma. Våran tik har en väldig personlighet och kan vara lite sur av sig. Men hon är helt underbar och älskar att vara tillsammans med familjen. Hon förstår väldigt bra och är lättlärd.

Kan berätta mer om raserna om du vill. Bara att PM:a så kan du få en massa information. Glad

Banankaka320
0

#25 Jaså? :o Det visste jag inte :)

Ixectrona
0

Ja, fast de (i allafall Peruansk) får inte ställas ut.
Men de är alla släkt med varandra (? Osäker på kinesens egentliga ursprung).
Det är troligt att de alla har samma ursprung då alla, när de är nakna, har lite hår på huvud, tassar och svans, de har tandlossning, osv. (Medan American Hairless Terrier är helt hårlös och utan tandlossning.)

Pälsade peruaner får som sagt inte ställas ut (vet inte hur det är med mexikanen), men de måste användas i avel för om man bara skulle avla på nakna individer av de här raserna skulle de dö ut, för om man korsar naken+naken dör fostren.

Banankaka320
0

#28 Okej :o Men min kära nakenhund är 6år i april och inte tappat en enda tand än, men däremot har hon ju sitt "trevliga" psyke och diskbrock…

malin--a
0

Vart gör ni av era hundar när ni åker på utlandsresor? Inom Sverige går det ju bra att ta med hunden, men utomlands går det inte direkt. Det är det som mamma och pappa hakar upp sej på… Har ni någon ni känner som passar dom?

Hur länge kan en hund vara ensam hemma? Går i skolan ungefär 8-2 varje dag, med undantag för måndagar men då har jag såpass lång rast att jag kan åka hem imellan runt 12.

Det är jobbigt när man är ensam i familjen om att ha djurintresse Rynkar på näsan

TeamVanity
0

Har inte läst igenom hela tråden så jag kanske upprepar, men min vän och hennes pappa är allergiska, men de har varsin fransk bulldog och det går alldeles utmärkt =)

rebz
0

#30 Om man ska iväg så kan man oftast lämna in hunden på hunddagis. Det kostar ju men då vet man att hunden tas om hand av duktiga personer.
I början kan hunden inte vara hemma själv alls, det är någonting som man måste lära hunden med ensamhetsträning.
Men en hund ska inte vara ensam hemma mer än 5 timmar per dag.

malin--a
0

#31 Ungefär hur lång tid tar det tills hunden kan vara ensam hemma? Förstår att det är väldigt induviduellt, men om man kanske ändå kan säga på ett ungefär :)

rebz
0

#33 Det beror på helt hur mycket du tränar det. jag har inte tränat så mycket med min valp, då jag studerar på distans och är hemma hela tiden. Och han kan vara hemma ensam i kanske 20-30 minuter. Säkert längre men jag är inte borta alls mycket så…

Men det kan väl ta ett par månader i alla fall. du får ju hem valpen när den är 8v = ca 2 månader. Och om du börjar träna kanske vid 9 v då valpen har kommit till rätta i sitt hem så kanske han kan vara hemma i alla fall ett par timmar när han är 5-6 månader? Jag är inte säker, då det är individuellt. Men det tar som sagt ett par månader.

malin--a
0

#34 Tack för svaret :)

Jag tänker bara på det här om man skulle köpa en typ 6 månaders hund, då är den redan rumsren och förhoppningsvis kan den vara ensam själv några timmar. Eller är det kanske dumt att göra det? Eftersom vi aldrig haft någon hund innan kanske det kan vara en liten trygghet att hunden är lite uppfostrad redan?
Om ni förstår hur jag menar :)

rebz
0

#35 Då måste du även tänka på att den valpen kanske har rutiner osv. och redan har tränats en del och har erfarenheter redan. och det är en omställning för en hund att byta hem, så det tar tid innan den vänjer sig. Och tänk på att små hundar ofta kommer in i trotsåldern när den är omkring 6 månader..

Själv föredrar jag att vara med ifrån början och vara den som uppforstrar, tränar och ger valpen trygghet så fort den lämnar sin mamma. Och det är otroligt underbart att vara med och se hur valpen växer och utvecklas.

Och ska man skaffa hund så skaffar man även det arbete som detta för med.

malin--a
0

#36 Hm, det har du kanske rätt i Glad