Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 12234 ggr
Sirocco
0

Vanligt koppel eller Flexi!?

Jag undrar varför och när man bör använda de olika kopplen?!

Flexikoppel anser jag borde vara bättre för hunden och enklare för människan att hålla koll på hunden med…

Men jag vet inte om man bör använda sånt hela tiden.. jag bara undrar!

Kramar / Julia (=

Fridaaaa
0

Gillar verkligen inte flexi. Det kan hacka sig, och behöver man hålla in sin hund är det inte lika lätt eftersom man inte kan ta i "linan", för det är inte bra för händerna direkt;) Och det är verkligen inte lättare att hålla på sin hund, snarare tvärtom

Nej vanligt hederligt koppel är allra bäst. Och vill man att hunden ska röra sig mer fritt i skogen om den inte kan/får gå löst, är det bättre med spårlina:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

Gillar inte heller flexi. Som #1 skriver kan man ha spårlina i skogen om man inte kan ha hunden lös.

Vanligt hederligt koppel tycker jag är bäst :)

rebz
0

Håller med ovanstående :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Forest]
0

Gillar inte flexi eftersom om hunden springer så tar det tvärstopp och hunden kan skada nacken :-/ Samt att hunden springer kors o tvärs över gångvägen eller vart man nu går, låt säga hunden är 4 meter framför o så kommer en cycklist :S Vill jag att hunden ska känna sig mer lös så kopplar jag av iaf så får de vara lösa, sen har jag vanligt koppel.

[Vargnatt-]
0

Håller helt med #1 Glad

detblir
0

Flexi verkar användas av lata hundägare, för människans skuld, inte för hundens. Vanligt koppel och sen släppa hunden lös i rätt miljö tycker jag är att föredra.

[jakke94]
0

håller med ovanstående :) dock har jag flexi om vi går ute på åkrarna

[Tess86]
0

Flexi är djävulens påfund och verkar som tidigare skrivit mest till för lata hundägare. Om man ändå ska gå tillsammans kan ju hunden lika gärna gå intill en istället för tre meter framför (den får ju ändå gå samma väg) och vill man ha mer frihet är, så som tidigare sagt, lös att föredra och annars lina.

Det är så mycket trevligare att vara ute och gå med en hund som går med en istället för far fram och tillbaka, och så kan man stanna i skog/fält osv och leka istället.

Ruski
0

#0 Vad händer med hunden eller dig som ägare om ni snor in er i en tunn lina av nylon? och om sen hunden av någon anledning springer iväg eller om det kommer en annan hund och snurrar in sig i samma lina?

Har sett skadorna av det både på hund och en matte, som efter det aldrig mer kommer att använda sig av ett flexi koppel..

Så för att veta var hunden och dess förare är, är nog ett vanligt koppel att rekommendera

[jakke94]
0

btw, finns en äldre dam på mitt område som går med 4 sjukt ouppfostrade, bitska chihuahua-blandisar.. alla i flexi, är ett h#lvete varje gång man möter henne för hon har verkligen ingen som helst kontroll över dessa små hundar!

monsi
0

Flexi borde förbjudas.

Såg en hund bli påkörd när den gick i flexi koppel.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

detblir
0

99 % av äldre damer/herrar med småhundar har denna kaotiska promenad överallat man vänder sig!

Fridaaaa
0

Flexi borde helt klart förbjudas

Karmatarerskanise
0

Nu när jag tänker efter är det faktiskt länge sen jag såg någon med ett flexi koppel här var jag bor. Skönt :)

saandrra
0

nu ska jag komma här och gilla mig om ni inte vill, men de här är min åsikt…

jag tycker flexi koppel är helt okej. Inte super bra, men OK.
Jag använder mig av de på nån av promenaderna. Och jag har lärt min hund de saker han behöver kunna för att gå i flexi koppel, ex, "Sidan", menas då att han ska in på sidan.
Tyckerr det känns ganska skönt om man bara ska ta en "slappar" promenad. Men ska jag träna eller så, självklart vanligt hederligt koppel!

men till de negativa jag tycker det är me flexi..
De kan haka sig, får man möte så är det svårare att hålla in han.

Men nu bor jag inte i stan eller så, utan i en by. Skulle ja bo i stan hade jag itne tänkt alls på detta.. Så ibland möter man inte ens nå folk när man är ute. :)

[](Välkommen till våran hemsida)Välkommen till våran hemsida!

Carrui
0

Min farfar har flexi när han går med vår hund. Men det passar dom bra går uppe i skogen bara. M farfar är det ingen ide att lära det där med hundträning så, flexi funkar bra här :) Men vi andra har vanligt koppel.

fia-mia
0

I min värld är flexi till för lata människor som inte vill lära sina hundar något. Hunden kan gå som den vill och blir ursäkten till att inte lära dem gå lösa eller fint i koppel. Vill man ha långt koppel tycker jag en spårlina är att föredra.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Maja2
0

Ni som tycker att spårlina är bättre, på vilket sätt?

fia-mia
0

#18 Dels för att den är lättare att dra in, bättre att hålla i och svårare att trassla in sig i. Linan på ett flexi är svårare att trassla loss en hund från och skär in i hunden om den försöker ta sig loss själv.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

rebz
0

Jag föredrar spårlina framför flexi.

#18 Spårlinan är för det första lättare att hålla i om man behöver ta tag i den med båda händerna. Den är lättare att hantera än en stor plastig sak med ett handtag. Tycker den är mycket "säkrare" att använda.
Den kan man även kapa till en bra längd och sedan ha släpa längst med marken för "säkerhetsskull", om man vill att hunden ska kunna få springa lite framför men samtidigt inte vågar ha den lös.
Det var vad jag kom att tänka på.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

zoolatri
0

Jag ogillar flexikoppel, antingen är hunden lös eller kopplad med ett vanligt koppel. Kan man inte ha hunden lös så är det något man ska träna på istället för att använda flexikoppel, jag tror helt enkelt inte man har tillräcklig kontroll på hunden om något skulle hända.

Jag äger faktiskt ett flexikoppel, köpte det för att ge det en chans. Nu har det legat i en låda i säkert fem år, jag tyckte det var helt meningslöst och släpper hunden istället om jag vill ge henne friheten att vara mer än ett par meter ifrån mig.

[Hilo]
4

Nu ska jag gå emot strömen och erkänna att jag använder Endast flexi på min tik.Cool
Ja, av ren lathet - men inte den latheten ni tror.
Hon trasslar nämligen Alltid in sig när man har ett vanligt koppel, får det under benen och så..

Jag orkar inte böja mig ner var 5.e meter för att fixa till det.
För ett år sedan fick jag nog, och flexit har fått stanna..
De andra kopplena ligger på hyllan, förmodligen dammiga..

Dock går min tik oftast lös. Hon kan även gå fint i koppel.
Bara jag som är lat och inte orkar böja mig ner hela tiden, eller hala in/hala ut kopplet.. Så stäm mig Flört
Men är vi i stan eller är på resande fot så har hon (flexi-)koppel.

Springer hunden plötsligt blir det ju stopp i vilket koppel som helst.

(#11 Min förra tik vart påkörd i ett läderkoppel.. Ska läderkoppel också förbjudas nu??)

Hade långlina på min förra tik när vi var ute på stora fält bl.a.
Jag vet inte huuuur många gånger man gjorde illa sig på den där jäkla linan.
Spårlina ska man ha när man spårar, inte rastar sin hund.. Så ser jag det, från tidigare erfarenheter..

Så, beroende på hur det används - Har inga som helst problem med flexi Glad

[Hilo]
0

Kom av mig lite, glömde svara.

Jag anser att man får välja vad man vill.
Ett vanligt koppel är ju att föredra. Men har man en hund som för sig och man ändå vill ha ett flexi.. Ja, men kör på det.

Är man osäker så väljer man ett vanligt.
Jag föredrar läderkoppel..

saandrra
0

#23, mycket bra svar

zoolatri
3

#23 Jag tror man, men mig själv som exempel, blir extra negativt inställd till flexikoppel när man så ofta ser att det används ISTÄLLET för att hunden tränas till att vara lös:) Jag är själv småhundsägare, men har mycket fördomar mot småhundsägare, just eftersom man ser så mycket dumt… Det är ju inte flexikopplet i sig som är en dålig idé, utan hur det ofta används.

[Hilo]
0

#25 Jo, jag har också småhundsfolkfördomar. Äger själv en liten hund..Glad
(4 kilo)

Så du har så rätt så..

Fridaaaa
0

#25 Flexikoppel har en tendens att hänga sig och då blir det är ryck i hunden, vilket inte är så bra

#18 Säger som #19 och #20 :)

zoolatri
0

#27 Nej det är ju såklart inte bra om det blir ryck. Har inte så stor erfarenhet av att använda det själv som sagt. Men blir det ofta ryck? Eller kan det vara olika modeller och måndagsexemplar? Tänker lite på att om det går och rycker då och då så måste det vara ganska olidligt för den som håller i kopplet oxå?

Jag tycker fortfarande att flexikoppel används som substitut istället för träning, och det är inte bra alls…men i de fall det inte gör det, och om det inte rycker, kan jag nog tycka att det är helt ok.

Fridaaaa
0

#28 Det är helt olika:) Men det är ju inte bra även om det inte händer så ofta:)

Ja det är inte så roligt för den som håller heller plus att har hänt mig många gånger att knappen som "låser" linan, att den har hängt sig (vi hade flexikoppel på våran första hund).

[Hilo]
0

#27 Det blir ju även ryck om hunden far plötsligt iväg i ett vanligt koppel med..
Så det resonemanget håller inte riktigt för mig..

zoolatri
0

#30 Jag tror inte hon menar ryck som blir när hunden plötsligt drar iväg, utan som blir av kopplet, i rullen.

[Hilo]
0

#31 Ja.. Haft flexi till tre hundar.. Och jag vet inget om hur andra behandlar sina flexin, men jag har aldrig upplevt att varken knappen eller linan låser sig.. Så det enda rycket som jag tänker på är det som blir som hunden far iväg t.ex. blir rädd.. Och det har jag upplevt i vanligt koppel..

Men klart det kan hända. Även om jag inte riktigt hänger med vad som menas med "av kopplet, i rullen.."

zoolatri
0

#32 Med av kopplet, i rullen, menade jag att linan låser sig. Vet ju hur det kan vara med automatiska "inrullare" för dammsugarsladdar och trädgårdsslangar. Så jag drog den parentesen att det nog kan vara så samma sätt ett flexikoppel hakar upp sig:)

Fridaaaa
0

#32 Hänt på ett flertal som vi har haft, därför litar jag inte på flexi. Alltid haft våra upphängda.
Och ja jag menade ett ryck om linan hänger sig t.ex, inte om hunden far iväg, kan den ju göra med vilken koppel som helst:)

Vi menar när kopplet hänger sig i rullen, alltså att det inte kommer ut mer lina, då blir det ju ett ryck:P När det hänger sig alltså.

Vosjes
2

Jag använder flexi enbart då min hund går bättre i det än i vanligt koppel, det är enkelt och flexibelt för oss.
Nu har jag aldrig min hund lös förutom i ett hundsäkert inhägnat område.
Min hund går fot brevid mig under hela promenaderna trots flexi och vi använder sele så även om det blir ett ev ryck så drabbas inte nacken på det viset men eftersom jag har någorlunda pli på min hund ser jag inget fel i flexin och när hon får gå "fritt" och nosa kallar jag in henne när vi ser människor/andra djur på långt håll så det blir inget trassel heller…

Jag ser inte vad som skulle bli ett plötsligt ryck i ett flexi som inte kunde hända i en löplina/vanligt koppel jag har då aldrig vart med om att mitt flexi skulle hänga sig.

Det är i alla fall det jag tycker och tänker!
Och alla hundar kan inte gå lösa och då spelar det ingen roll vad för träning man kör med så det är dumt att påstå sånt även om mängden flexi användare är lata är det dumt att dra alla över en kant.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Hilo]
0

#34 Jo, men om det skulle bli det så tvivlar jag på att min hund skulle märka, eller bry sig om det.. Blir ju samma effekt om jag skulle trycka på knappen.. Sen går hon inte så fort så att det skulle bli ett ryck.. Hon går dessutom i sele så halsen tar ingen skada alls.. Glad
Men förstår hur ni menar då!

Karmatarerskanise
0

Min kompis hade flexi, hennes hund sprang iväg efter ngt och hela rullen bara for ut! Alltså själva tråden satt inte fast i slutet och hunden var plötsligt lös.

Gillar inte dom heller för jag har sett dom gå sönder i hållaren, plasten har spruckit och dom fastnar ofta.

[Hilo]
0

#37 Nu tappar ju folk sina hundar i vanligt koppel också…

Vosjes
0

ADD:
Jag är dock emot flexi koppel som endast har en liten tråd, jag använder mig av dessa tjockare typ 3 cm remsorna som rullas in och de fastnar inte av min erfarenhet.

[Hilo]
0

#39 De gillar jag med! Men tyvärr inte hittat något i den storleken jag ska ha.. Dock inte letat så noga då det jag har funkar ju fint..

Som sagt vet jag inte hur andra behandlar sina flexin, men aldrig upplevt sprickor eller trasiga linor eller något.. Kanske haft tur, jag vet inte Glad

Vosjes
0

De små lin-flexi som inköptes för 15 år sedan har fått lite sprickor och hack i sig men de har genom gått allt man kan tänka sig från att ligga ute under all snö till att bada i saltvatten och allt.

Vad för storlek är du ute efter om jag får fråga? Glad

[Hilo]
0

#41 Jag har ett stort flexi, som jag hade till en annan tik. De har blivit "attakerat" av en ungrottis.. Den har någon bula, men ingen spricka eller så.. Det är ett gammalt, men bortsett från smuts är det i prima skick Skrattande

Flexi för högst 10 eller 12 kilo
Har en tik på 4 kilo så..
Det stora jag har för 80 kilo känns lite.. overkill.
Det lilla jag har är en nylonlina och är upp till 25 kilo..

Chippers
1

Jag tycker att flexi är bra för hundar som sköter sig. Skulle aldrig använda flexi till en hund som inte kan gå bra i vanligt koppel. Sen skulle jag inte rekommendera att använda flexi på en valp.

I stan eller centrum m.m. är vanligt koppel en självklarhet enligt mig. Men är man på hemmaplan så anser jag att flexi eller lina om man föredrar det, är jättebra.

Själv växlar jag. Planerar jag en längre promenad tar jag sele och flexi. Blir det en vanlig runda tar jag koppel o halsband i ett som är lätt att sätta på och ta av när han är lös (ej stryp), vilket han ofta är. Mamma däremot använder alltid sele och flexi.

Vi är inte lata. Vår hund sköter sig. Men absolut går han före om han får och kan. Oftast 2-4 meter. Men ibland hamnar han bakom också. Han gillar att nosa mycket, men då flexit är 5 meter eller något sånt, så fortsätter jag gå sakta och då hinner han ikapp. Med vanligt koppel måste jag stanna och vänta, och ibland hänger man inte med riktigt.

Har aldrig haft ett flexi som "rycker". Alla våra (2 st iofs) har varit väldigt bra och håller i flera år.

Så jag anser inte att flexi i sig är dåligt, absolut inte. Och att det skulle förbjudas är bara urlöjligt.

Vosjes
0

Jag har sett flexi i den tjockare varianten för 12 kilo.
Om du är intresserad kan vi prata vidare om det via PM Glad

lsoderberg
0

jag har flexi när jag går ute i skogen. då jag inte vågar släppa min hund. han lyssnar bara ibland (valp), så jag har de bara i skogen. tycker de är ganska skönt :) men sen har jag "vanligt" koppel när vi går vid vägar och sånt :)

[Hilo]
0

#44 Ja, men det kan vi göra.. Skicka ett PM till mig du Glad

lsoderberg
0

kan väl skriva att jag har sele på min valp också. när vi är i skogen så springer han ALDRIG tills de tar stutt. han springer kanske 3meter sen väntar han. elr så springer han bakom mig:)

Vosjes
0

#46, Hilo
Jag har skickat ett PM till dig.

[Hilo]
0

#48 Jag vet, hehe.Flört

[Agilityvovven]
0

Jag gillar inte alls flexi.. När min lillebrov var liten var det en hund med flexi som sprang runt honom, så att kopplet brände upp ett stort sår i knät, såg helt hemskt ut. Jag tycker att det gör mer skada än nytta, det finns andra bra alternativ till flexi.

tsset
0

Då min lilla skit gick i flexi när han kom och dessutom gick därefter kan jag inte annat än ogilla dem. Han drog inte bara i kopplet som en hund som vill gå snabbare än sin ägare, han drog som en riktig draghund med hela kroppen djupt ner i backen.

Har aldrig använt det på honom, vanligt koppel, lina eller lös är det som gäller här (men vi jobbar mot lös och koppel när det måste vara på). Och "linan" är egentligen bara en extra lång longerlina som får släpa på marken när vi tränar löst i mer heta områden. Förstår mig inte på folk som "löstränar" sina hundar med en spårlina i handen, blir ju bara ett längre koppel och hunden har fortfarande ingen koll och ägaren ingen löskontroll…(ja jag gick förbi en sån i veckan och bara måste ta ut irritationen nånstansFlört)

Däremot har jag kvar flexit som en påminnelse om hur det har varit och vilka framsteg vi faktiskt gjort.

Har aldrig varit med om ett flexi som inte hackat, och då hade jag ett antal till mina kaniner för säkert tio år sen. Även där rasade rullen ut och måhända att det var ett riktigt måndagsexemplar, men det är inte en risk jag tar igen. Inte med en hund iaf, och om det blir någon liten kanin eller något igen så blir det vanlig stum lina även på dem.

Näe läderkoppel ska det vara!

nagithas
0

Flexi koppel funkar till en hund som är i storlek med en golden och redan kan gå i koppel. Fördrar dock vanligt koppel till min jack russell, det hamnar under benen på henne men hon tycker att det är så obehagligt och störande att hon fixar till det själv genom att lyfta på benet. Så behöver inte böja mig ner. Tungan ute

Lyan
0

Jag tycker flexi är bra om man har koll på jycken. Mötte en vavva i hela flexit ute, vi fick upp i en snödriva för att undvika den, idioti! Långlina tycker jag är totalt odugligt även på stora hundar som orkar släpa den efter sig. Den trasslar, blir blöt och äcklig och jag kan inte se hur hunden skulle kunna lära sig att vara lös på det för med tanke på hur handikappande linan är så vet de exakt när de är lösa eller inte.

Har flexi hemma men har inte använt det på evigheter, mina är så små att de känner sig mer kopplade i ett flexi än ett vanligt koppel och går kloss vid min sida med flexi. Med två är det lättare med vanligt koppel. Storjyckarna hade flexi med jämna mellanrum, tex vid löp eller om jag kände att jag inte skulle kunna hålla koll på dem lösa just då.

[Forest]
0

53, hade med flexi på våran vuxnahund när hon kom fick med oss den på köpet. undra än i dag hur hon hade gått med det kopplet eftersom hon gick som slickat vid benet på mig, så fort kopplet drogs lite ut så betede hon sig som jag drog henne till mig :/ vart köpa annat koppel direkt ett vanligt läderkoppel.

tsset
0

#53 lösningen heter plastlina - blir inte blött och äckligt, trasslar inte och det fastnar inte grenar, ris och annat i. Glider lätt fram utan problem!

Sen så är det självklart så att vissa hundar bryr sig mer eller mindre om själva linan. Min ena visste precis när han hade linan, men så var det inte just att känna sig lös eller lura i honom det som jag var ute efter då utan att få till avståndet och lydnaden där på ett säkert sätt och det funkade det utmärkt för.

Hos mig är de lika lösa med som utan lina då ju meningen är att de ska kunna röra sig fritt även med lina. Alltså - hamnar de för långt bort så får jag jobba med det, är det akut kan jag trampa på linan men annars får jag skylla mig själv och jobba till mig hunden precis som om den vore lös.

Sen har vi såna hundar som skiter fullständigt i om de har linan på sig eller inte, de som rör sig som de vill trots att man hänger efter dem i kopplet osv. Har en sån här hemma och för honom är det sak samma om koppel/lina hänger efter eller inte och om han är lös eller inte. Positivt tycker jag då linan får mindre betydelse och han inte skiljer på att ha koppel och vara lös (utöver att han får kämpa mer om han vill nånstans i koppel men han Vill och Testar ju lika mycket lös som i koppel) men å andra sidan kan jag inte "slappa till" och låta honom gå "lös i lina" och ha mer koll på honom.
Tilläggas ska väl att han sköter sig bra både i koppel och lös, kände att han lät riktigt jobbig nu när jag skrev men det jag vill komma fram till är att linan inte hindrar honom alls ;)

Lyan
0

#55 Jag kan tyvärr fortfarande inte se några fördelar med det fast allt funkar olika för olika människor och jyckar och det är väl tur det :-D

Angeln--89
0

Jag använder vanligt koppel på Rottweilern men sen flexikoppel på mina 2 pekingeser, Flexikoplena trasslar ihop sig hela tiden och det tycker jagväldigt stort minus

tsset
0

#56 Inga fördelar jämfört med vadå om jag får fråga? Av ren nyfikenhet alltså.

Kristall
0

Har min labbe i flexi när vi går en avslappnad runda på skogsvägen, typ. Han går aldrig så långt bort att linan tar slut, han lyssnar väldigt bra på rösten och går "fint" om det behövs, så det är inget sätt att slippa undan koppelträning.

Anledningen till att jag använder flexit då och då är att det helt enkelt är behändigt. Han får gå och nosa lite och jogga av sig utan att jag behöver springa efter eller hålla koll på en lång lina. Han går att ha lös men man får ha en ordentlig koll på honom för att det ska funka och det orkar jag inte varje promenad. Kalla mig lat om ni vill men det funkar och jag och hunden trivs med det, så varför inte? :)

Om vi ska träna eller gå där det kommer bilar/fotgängare så är det såklart vanligt koppel som gäller.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Lyan
0

#58 Med flexit bland annat. Jag använder som sagt inget av det till mina nuvarande, tycker inte om något av det men skulle jag behöva välja hade jag utan tvekan valt flexit. För lydnad funkar ju bägge men en lina som släpar överallt hade jag aldrig klarat, massa trassel och hunden får dra den, även om en i plast inte blir så blöt blir den ändå lerig, kall och äcklig (jag klarar inte kall lera om jag inte är absolut tvungen). För att få en rymmande hund att klara vara lös tror jag blir svårt med något av dem, iallafall för taxen vi hade innan, han visste direkt om han var lös och försvann som en avlöning. Lydde perfekt i koppel, lina och flexi men utan var det bye bye. När han blev äldre gick det dock att ha honom lös (läs 7-8år :-P) Nu var det visserligen mamma och pappa som "fostrade" honom då jag var för liten, det var jag som lärde honom att gå lös senare. Även pudeln och exets hund visste direkt om de var lösa eller kopplade, ingen av dem stack men med lina/flexi/koppel gick de kopplade, de såg inget samband med lina/flexi och att vara lösa så det spelade ingen större roll vilket koppel, de gick fint iallafall.

Sedan funkar det ju för många andra, men jag kan inte se någon fördel i det för de jyckarna jag haft :-)

lsoderberg
0

måste erkänna att jag har haft flexi kopplet några dagar nu.

jag blir tokig min hund kan inte alls gå i de kopplet. han går mycket bättre i läder kopplet! ska inte ha flexi kopplet längre!

Smultronbarn
0

Oj oj vilket långt inlägg. Tänkte bara säga att jag har dålig uppfattning av flexikoppel.. Bland annat på grund av att jag har blivit fälld med cykeln av ett flexi - och det dumma är att det har inte hänt en gång utan två x(
Men funkar det för dig kan du ju använda det. Bara du halar in hunden då det kommer någon :P Typ mig på cykel xD

[Hilo]
0

#55 Vi fick byta från plast till flätat. Plasten gick av två ggr på en vinter. Det flätade hänger fortfarande med, tre år senare. Dock har det inte används på ett tag.. Finns det plastlinor som är köldtåliga?

tsset
0

#63 Jasså? Min är inne på sin andra vinter nu och än håller den (och då har det ju varit riktigt kallt vissa dar!). Har inte hört att andras gått sönder heller… Vanlig röd plastlina köpt på arken zoo om jag inte minns helt fel, så visserligen dyr (som allt annat där) men kvalitétsmässigt finns det säkert bättre…

Och då ska det väl tilläggas att min varit ihopknuten för att kortas ned till och från och det om något borde ju få den att gå av…

[Hilo]
0

#64 Jaa, våra var röda med.. Jag vet inte.. De knäppte bara till så var de i två delar.. Kanske råkat få tag på måndagsexemplar, eller något. Men nu spelar det ingen större roll längre. Använder inte spårlina längreGlad

Fridaaaa
0

#65 Beror kanske på vilken tillverkare man har? :) Jag har flätad spårlina, håller super, haft i 2 år nu :)

[Hilo]
0

#66 Ja, vår flätade håller fortfarande.. Och den har vart med om mycket, hahah.

Fridaaaa
0

#67 Mitt med haha :D

Noa-Nisse
0

Jag har alltid flexikoppel på min hund när vi går sista kisserundan på dygnet. jag älskar flexi för det ger mer frihet att nosa och jag tycker inte alls det är någon lathet från min sida iallafall. sen får ju folk här inne tycka att jag är lat ändå men vad jag vet om mig själv räknas ju mer :)

annrs använder jag vanligt läderkoppel på de andra prommenaderna

Medarbetare på Hundar.ifokus

Vattnadal
0

Det beror på hur många hundar jag går med, var jag går och av vilken anledning.

Innehundarna som ska rastas (dvs 5 min ut och kissa) och inte släpps i hägnet, går alltid med flexkippel. Vittra rastas lös, Vidar, Cora och Freja i flexi. Jag går ofta med alla 4, och de är hyfsat duktiga på att inte trassla. Då får de möjlighet att nosa, kissa och poa på, lite mer frihet, då de har 8 m lina.

Ska jag gå på promenad med bara Vidar och Vittra, och inte så länge, utan bara 30 min eller så, är Vittra lös och Vidar i flexi. Då har han sele, för att hindra ryck i halsen.

Går jag på riktig prommis, har jag så gott som alltid 3 hundar. Har då 3 läderkoppel som jag fäster i baggenbältet, och hundarna har sele. Kan ibland ha med en 4:e hund lös, om jag är på rätt humör.

Går jag och miljötränar i stad, är det nästan alltid bara 1-2 hundar, läderkoppel i handen, sele på hunden.

När vi är i stugan rastas alla hundar i flexi, då vi har en väg med fartgalningar nära. Promenaderna där sker som hemma, dvs baggenbälte, läderkoppel i sele.

Vi bor i skogen, inga folk, inga hundar, inga bilar. Ska hundarna bara rastas ger jag dem gärna friheten att röra sig lite mer, och älskar därför flexi. Att ha dem lösa finns inte på kartan, då det handlar om siberian husky, men massor av jakt och tusan till egen vilja. Springa och härja, busa och leka lösa får de göra i rasthägnet, som är stort som en normal villatomt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

fettmedkevlar
0

Jag har inte varit så stort fan av flexi, men nu har det börjat ändras lite

Skúlle i normalt fall använda spårlina, MEN jag höll på förlora förståndet när jag stog i och trasslade med flera meter lina(nej jag kan inte kapa då det är lånat, ja jag är för snål för att köpa egen). Och jag såg den fiffiga grejen handtag på flexit, och det stora plusset då är ju även att linan rullar in sig själv och därefter slipper man 29490 meter spårlina som man ska hålla reda på vilken del som sitter närmast hunden i trasslet.

Annars används vanligt koppel till henne.

Det är endast huskysarna som går i flexikoppel vid skogspromenaderna, har alldeles för mycket ren och älg här runt om som hundarna mer än gärna vill jaga.

Skulle ni ha frågat mig för ett halvår sedan så skulle ni fått svaret att jag aldrig använder flexikoppel och kommer aldrig göra det. Jag ser det nämligen på det här sättet, så länge man vet hur man nyttjar ett flexikoppel på bästa sätt så är det absolut inga problem att använda det.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

LillaBenice
0

Jag anser att flexi är bra.så länge man bara har 1 hund så funkar det btra:)

monsi
0

Flexi ger skador på hundens nacke plus lär hundar att dra, går sönder vid fel tillfälle o är inte att lita på.

Om man har problem med traslig spårlina kan jag varmt rekomendera en longeringslina till hästar i stället, den är lättare att hålla reda på.

Chippers
0

#73 Flexi ger inte skador på hundens nacke, vart har du fått det ifrån? Självklart kan nacken skadas, OAVSETT om du har flexi eller vanligt koppel, ifall hunden drar och det blir ryck i kopplet/flexi.

Lär hunden att dra? Öhm, inte vår hund i varje fall. Vi kunde börja använda flexi då han hade lärt sig att sköta sig bra i vanligt läderkoppel. Och då blev han snarare lugnare, fick mer frihet m.m. Han har aldrig dragit i flexikoppel.

Dessutom har vi sele när vi använder flexi.

Flexikoppel är bra för hundar som kan gå fint i koppel och inte alltid ska gå så långt fram som kopplet räcker. Det är min åsikt.

Dra inte alla över en kam.

Noa-Nisse
0

_"Flexi ger skador på hundens nacke"
_Ja fast det kan ju vilket koppel som helst. och bara för man hakar fast koppler i halsbandet så får ju inte hunden nackskador direkt?!

_"lär hundar att dra"
_det är ju bara för att hunden inte riktigt vet var kopplet tar slut. om min hund går linan ut och det drar till så väntar hon in en liten stund så linan inte är spänd mer.

_"går sönder vid fel tillfälle o är inte att lita på"
_finns det ens något rätt tillfälle för något koppel att gå sönder?! det är väl inte bara när det gäller flexi…

monsi
0

Flexi borde förbjudas har sett allt förmycket hända både med hundar o deras ägare pga just flexi koppel.

[Hilo]
0

#76 Då borde hundar förbjudas också… Sett mycket hemskt hända involverade hundar..

Noa-Nisse
0

antagligen är det inte så farligt för så hade det förbjudits för länge sedan

[Hilo]
0

#73 Mina hundar har inte lärt sig dra med flexi.. Förklara gärna.
Vilket koppel/halsband som helst kan skada hundens nacke. Sele är det säkraste du kan ha. Flexit är varken mer eller mindre skonsamt mot hundens nacke än något annat koppel..

Haft ett läderkoppel som gick sönder.
Mina flexi har aldrig gått sönder. Så enligt mina erfarenheter har flexi bättre odds än ett läderkoppel. Även halsband har gått av..

Så tänk på att andra kan ha andra erfarenheter innan du drar alla över en och samma kant Glad

tsset
0

Risken att de lär sig dra i flexi är större om de bara gått i flexi och lärt sig "gå i koppel" i flexi. Omplaceringen drog som sagt som en tok och det gjorde även valpen jag träffade på igår. Vilket ju inte är så konstigt, är man en liten valp får man ta i för att komma nånstans i flexi och till skillnad från stumma koppel så blir ju flexit längre om man tar i vilket i sin tur gör att det lönar sig att dra…

Skulle jag ha flexi på min andra så skulle han inte dra i vanligt koppel för det, och det är tveksamt om han ens skulle vilja gå i flexi då han känner av draget och vet att motstånd = "koppel slut och dags att sakta ned och ta kontakt med matte för att se om vi ska åt annat håll". Jag skulle förmodligen behöva dra ut lina åt honom och sen använda det stumt, alternativt ge honom drag-kommandot.

fettmedkevlar
0

#73 Gäsp! Kom med någonting som stämmer istället, tycker du antar en hel del utan att ens ha någon större kunskap om flexikoppel.

Du kanske är en person som endast fokuserat på dem negativa delarna med flexikopplet? Det finns negativa delar med vanligt läder/tygkoppel, men trist nog så är det aldrig någon som pratar om dom negativa sakerna.

Jag har sett både positiva OCH negativa saker med flexikoppel, trots det använder jag flexi ibland.

Sigriiid
0

Jag har inget speciellt emot flexikoppel, snarare ett antal av de som håller i det och inte har vett att hålla in sin hund. Ser inget fel att svensson lallar omkring med sin golden i ett flexi så länge de har koll på att jag och de hundar jag går med inte behöver hälsa på den samt att jag som cyklist säkert kan passera.

För ett tag sedan så gick jag o två hundar förbi en schäfferkorsning (dvs lite större hund) som hade flexi och det stod även en ägare med tre mindre vinthundar precis intill där vi gick. Han som höll i schäfferkorsningen hade ingen större kontroll utan hunden gjorde utfall efter utfall emot både mina och de andra hundarna. Då vi passerat så "skenade" flexilinan trots att mannen hade stoppet nere. Hunden sprang rakt emot vinthundarna men linan tog slut precis framför de.

Det var så otroligt obehaligt och jag blev skiträdd. Hade den släppt tidigare så hade den gett sig på mina daghundar. Vi gick närmare och linan hade räckt fram till oss.

Nu vill jag bara inflika att jag inte alls anser att schäffrar eller korsningar är agressiva men den här hunden (ink ägare) hade sina problem eller bara en väldigt dålig dag.

Men för att sammanfatta. Jag har inget emot flexikoppel så länge man har koll på sin hund. Själv föredrar jag läderkoppel eller att ha hunden lös alt i spårlina.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Hawknestgrove
0

En dressyrkurs är bättre investerade pengar….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

monsi
0

#81 Tror inte ägaren till hunden som blev påkörd o dog pga flexikoplet gäspade.

Har haft hund hela mitt liv o sett flexi kopplet komma o hittils inte upptäckt en enda fördel med dem.

Någon får gärna berätta om fördelarna tack!

Ett välsmort o välskött läder koppel håller för en häst som drar det gör inte ett flexi undrar vilket som håller bäst? Svar läderkoppel.

Vissa kommer med en massa komentarer men berättar inte om en enda fördel med detta klumpiga o svårt att hålla i koppel som de verkar älska som heter flexi.

[Hilo]
0

#84 Jag vet inte hur andra har det med hälsa och annat, men jag har så inga problem med att hålla i mitt flexi. Jag kan berätta fördelen med flexi på min hund.

1. Hon trasslar inte in sig.
2. Jag slipper böja mig ner var femte meter och fixa till när hon kliver över koppel. För hon kliver längre inte över det med flexi.
3. Slipper det eviga halandet som blir när hunden stannar och nosar.
4. Jag får lätt ner det i fickan snabbt, vilket ett vanligt koppel också gör.
5. Tycker det är bekvämare
6. De håller länge, och tål en del. I Alla fall de jag har haft..

Där har du några fördelen som jag tycker.
Jag har dessutom haft en hund som blivit påkörd i ett vanligt läderkoppel.
Så jag menar…
Så nu har jag kommit med en massa kommentarer, och även berättat om mina fördelar med flexi. Enjoy!

Lyan
0

#84 Jag tycker det har nämnts många fördelar här i tråden. Inget trassel, hunden får mer frihet om den av någon anledning inte kan gå lös (löp tex), man slipper leriga och trassliga linor mm

Jag har inte haft ett enda flexi som gått sönder trots alltför stor hund som gjorde rejäla ryck när han blev busig och brakade iväg(det är flera år sedan, vet nu hur farligt ryck är). Däremot halsband och vanligt koppel (däribland svindyrt ganska brett läderkoppel) har gått av. Har dock fått ett flippy i ansiktet när haken gick av men det var också en helt annan kvalité än flexi

Du behöver inte alls tycka om flexi men det finns många som ser många fördelar med det och rätt använt är inte flexi farligare än ett vanligt koppel. Bara jämför med bett på hästar, en duktig ryttare kan rida även en väldigt känslig häst på det skarpaste bett medan ett vanligt tränsbett kan bli ett tortyrredskap i en hård hand

fettmedkevlar
0

#84 Fördelar med flexikoppel anser jag är att hunden kan få gå fritt och nosa här och där vid skogspromenader(pratar då om mina hundar och mina erfarenheter) få lalla omkring framför, vid sidan eller bakom mig. Mina hundar vet att man drar inte i flexikopplet vid promenader och det har jag lagt ner MYCKET träning på eftersom dom är huskys och jobbar med drag.

Läderkoppel håller däremot inte så bra som du säger att det gör, då jag under en tid hade en schäferhane hemma för träning innan den skulle vidare så hade jag ett alldeles sprillans nytt läderkoppel, 12mm brett, insmort och inga som helst skador eller skavanker på det. Då jag band upp hunden undertiden jag vallade sökruta så röck hunden och vips så var kopplet av.

Jag skulle inte säga att flexikopplet är klumpigt, däremot är ju det upp till var och en om dom anser det. Själv tycker jag det är enkelt och smidigt.

[Hilo]
0

#87 Vi fick rädda en hund från att springa ut i vägen när kopplet gick av när hunden skutta runt, uppbunden utanför en affär.
Veterinärens hund lyckades ha itu ett läderkoppel på samma vis..
Det är läskigt när de gå av bara sådär..

zoolatri
0

Jag har oxå haft läderkoppel som gått av, jag envisas ju med att köpa de tunna, helst 5 mm. Nu har jag gått över till 9 mm istället. Det är i ändarna där det är "flätat" som mina gått sönder.

[Hilo]
0

#89 Yepp, samma här! De måste bli försvagade av det, eftersom de är tunnare där..

Lyan
0

Mitt gick av mitt på det :-/ Tror det var 9 eller 12 mm, Pritax för drygt 200spänn. Dock var det nitar på det, men jag har för mig kopplet gick av nedanför nitarna, inte där det fanns hål för nitarna.

Annars har mitt nuvarande koppel gått av vid bindningen men det är för att jag slarvat när jag gjort det

Hawknestgrove
0

när jag hade stora hundar, så hade jag vanliga grimskaft till häst. starkare och bättre kunde man inte ha. Dessutom utan ögla.vilket var en fördel om två st newfoundlandshundar mot förmodan skulle få för sig att dra järnet på hala vinterstigar. Lagom längd också.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tsset
0

Är detta nyare läderkoppel? Mina är uppåt 30 år gamla och håller än, och då har de gått igenom ett antal större hundar varav en ryckt och slitit rejält. Aldrig gått av och då har de ändå fått sina knutar som ju sliter ut…

Har däremot sett nya läderkoppel gå sönder, ett vid handtaget och ett mitt över. "Lyckligtvis" inte mina hundar, men ändå.

[Hilo]
0

#93 Det som jag hade som gick sönder var väl.. 2 veckor gammalt. Köpte 2007..

twinkime
0

#0 Jag skulle varmt rekomendera att inte använda Flexikoppel eftersom om hunden springer i högsta fart och sedan tar kopplet slut sá stryps det át vid hundens halsband. Och hunden kan fá nackskador för livet. Fast finns ocksá annat som kan hända i vanligt koppel.  Det bästa är att hitta ett koppel som är stabilt och passar dig och din hund.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Vattnadal
0

#95 Men om man sätter flexit i en sele så slipper man nackskador.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

zoolatri
0

#93 Det var några år sedan sist…Det ena hann väl användas i några månader medan ett annat gick sönder relativt fort. Men det var länge sedan och jag vet inte vilket märke det var. Tror nog att det kan varit dålig kvalité på dessa och att det blir extra försvagat på känsliga ställen, i det här fallet vid ändarna.

twinkime
0

#96 Ja fast det kan ändá blir skador om man fäster det i selet i stället. inget jag skulle rekomendera,

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

[Hilo]
0

#98 Inga skador som inte kan uppkomma ändå med sele.. Ett ryck kan man ju som sagt få till i ett vanligt koppel med, eller för all del, spårlina som det också har pratats om..

fettmedkevlar
0

#88 Ja det är definitivt hemskt när dom går av utan förvarning, som tur var så var jag ju ute i skogen då det hände. Men hade det varit inne i city eller något annat mer livligt ställe så hade det ju kunna gå illa.

I övrigt så använder jag flexikoppel med "band" i, jag känner mig inte så säker med flexi som har snöre. Även om flexi med snöre ska kunna tåla upp till en viss vikt så känns det ändå. Jag har fått för mig att snöre går av lättare än band i flexi, plus att band håller ju säkerligen bättre än en tunt snöre och man kan ju få en förvarning om bandet skulle bli försvagat.

Nu för tiden när jag använder läderkoppel så kontrollerar jag kopplerna noga ett par gånger i veckan.

Lyan
0

#93 Mina har varit nya. Köpta mellan 2003 och idag. Innan dess hade jag flexi och tygkoppel, utom gammeltaxen som hade ett flexi och ett läderkoppel.

Det andra Pritaxkopplet jag har är totalt UNDERBART, mjukt och dessutom väldigt snyggt, använt i vått och torrt utan problem (om man bortser från tuggmärkena på mitten men det är knappast kopplets fel :-P). Använder det inte längre för det var Mios koppel, gör för ont då det var gjort till honom. Flexit som gammeltaxen fick för snart 10år sedan har använts mycketmycket och är fortfarande som nytt :-D Nu används det dock inte då mina nuvarande jyckar är för små, men det flexit har gått igenom både Tax, kines, storpudel och labbeblandis. Förutom det också lånats ut en del och definitivt inte varit pedantskött (snarare eftersatt). Flexi har en helt enorm kvalité på sina koppel

Ruski
0

Om man nu har flexi?? Varför inte ha dom lösa likaväl? Eftersom de jag träffat med sina hundar i flexi har endast i ett få tal fall haft koll på sina hundar, hade varit bättre om dom varit lösa, för då hade deras snören inte trasslat in sig runt mina fötter och ben

LillaBenice
0

vissa ar dom inte lösa av olika andledningar det kan vara att hundarna inte kan vara lösa eller att dom inte får vara lösa där.det kan även vara andra orsaker.

Chippers
0

#102 Om det är hundar du hälsar på, så kan du

1. Fråga ägaren om denna kan släppa sin hund.
2. Säg till ägaren att hålla kortare koppel alt. trycka på stoppknappen när dens hund försöker gå runt dig.
3. Hälsa inte på hundar som har flexi, för att undvika att få snöre runt dig.

Och handlar det om hundar som du bara möter på och som låter sin hund gå så långt kopplet räcker trots förbigående, säg till. (Anser absolut att detta är oavsvarigt och respektlöst!)

Har man en busig/olydig/vild hund där ägaren har noll koll på hunden, anser jag att hunden inte ska släppas lös.
Inte heller ha flexi om ägaren inte kan hantera ett flexi, men det är ju ägaren som bestämmer.

Noa-Nisse
0

Någon som har något tips på vad man kan smörja in läderkopplet med? ser att mitt börjat "torka" lite i sidorna p.g.a. snö, slask och salt.

fungerar det med matolja tror ni? förövrigt så köpte jag det i ullared för en väääldigt billig peng. tror det  var 49 kr och det är det bästa läderkopplet jag har haft! så dyrt behöver inte alltid betyda bäst :)

jag tycker att min hund ser lite lyckligare ut när hon är i flexi-koppel för hon kan springa fram och tillbaka och nosa i hennes takt utan att jag behöver stanna hela tiden vilket är skönt för mig! i läderkoppel måste jag stanna hela tiden och vänta på henne ^^

Ruski
0

#105 minkolja

Noa-Nisse
0

#106 vad är det och var får man tag på det?!

[Hilo]
0

#102 Ja, vid t.ex löp har jag aldrig min tik lös. Det verkar ju himla dumt tycker jag. Eftersom vi måste gå en ganska bra mit mitt i samhället. och vissa tider är det mycker bilar då folk åker till/kommer hem från jobbet.. Anser då det vara en säkerhetsfråga t.ex om hon skulle bli skrämd.. Sen har ju jag som sagt flexi för att slippa att hunden trasslar in sig vilket hon gör i ett vanligt koppel.

Lös är hon på morgonen, och kvällen Alltid. Beroende på när man går ut under dagen är hon kopplad till en början för att sedan släppas lös beroende på vart vi går..

Sen är det väl bara att säga till ägaren i fråga att hålla kort koppel eller släppa hunden. Svårare än så är det faktiskt inte. Eller låt bli att hälsa på hundarna över huvudtaget!

Ruski
0

#107 Antingen på nätet eller hos djurbutiker eller läderaffär

Linnea
0

Vanlig läderolja eller läderbalsam men lädret ska tvättas först. Det är inte bra att smörja smutsigt läder. Det finns speciell lädertvål.

Skynda långsamt så går det fortare.

Vosjes
0

Som om ett läderkoppel eller spårlina aldrig skadat varken människa eller hund…

[Hilo]
0

#111 Vår spårlina orsakade många blåmärken och fall..

Vosjes
0

Jag kan inte ha mina hundar i spårlina då de trasslar in sig precis hela tiden och har vart påväg att bryta benen så många gånger och jag själv trasslar in mig och gör illa mig, linan går av och allt detta knep och knåp. Kommer det en hund eller människa och jag vill rulla in min hund eller kalla in henne tar det evigheter att få in hela linan.

Nu har jag mina hundar i sele för det mesta så nacken kan de inte skada i ett flexikoppel men jag undrar varför en hund inte kan göra ett sådant ryck i en spårlina som de kan göra i ett flexi koppel.
Jag tror personligen att fler hundar får nackproblem av diverse tränings metoder än vad de får av ett flexikoppel och självklart ska man aldrig låta en otränad hund gå i flexikoppel hunden måste ju vara koppel tränad först.

I alla fall till skador hos människor angående linorna så har även jag vart med om att jag håller i en lina och hunden drar iväg så bräns hela handen upp istället eller att en hund drar i ett läderkoppel och drar axeln i led på oss människor, brutna handleder och allt vad man kan tänka sig så att förbjuda ett flexi är bara löjligt och precis som många andra säger jag är så trött på att stanna var femte meter för att krångla ur kopplet mellan benen på hunden och flexi ger mer frihet när man vill och bara för att man har flexi koppel betyder det ju inte att hunden ska gå 8 meter framför dig och bete sig som en dåre över hela gångvägen.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.