Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3645 ggr
Karmatarerskanise
0

Allergisk mot kvalster

Mamma har precis fått veta att vår hund Max är allergisk mot kvalster och Lönn! Lätt det blir för mamma där hemma att hålla borta kvalster :(

sarae
0

Vår hund mickie blev allergisk mot precis allt när han flyttade till oss…all mat, material som bomull, ull, fleece you name it…han tålde knappt sig själv. Men vi gjorde en typ av hyposensibilisering (allergi vaccinering) på honom. Visst, det tar lång tid, men det hjälpte och idag tål han allt! Borde man inte kunna göra det i sverige också?

Vattnadal
0

Är det foderkvalster oxå, så kan hemlagad mat eller färskfoder göra stora skillnader!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

Jag tror bara det var damkvalster. Och någon spruta mot allergier har jag itne hört om?

lena1
0

Där håller jag absolut med vattnadal, det kan ha mycket att göra med vad för foder dom äter….

Karmatarerskanise
0

Då informerar nog vet. min mamma om det. Men vet sa att det var damkvalster.

lena1
0

Ja det får vi hoppas, men det är långt ifrån alla vetrenärer som gör det, fast man kan ju alltid hoppas….de flesta vetrenärer vill ju gärna käna pengar på sina jättedyra torrfoder dom har där vet du ;-)

Vattnadal
0

Det finns många hundar som blir av med inte bara foderallergier, utan även blir friskare i övrigt om man börjar barfa dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lena1
0

En sådan tråd har vi redan haft, så det tänker jag inte gå in på vidare, men jag kan berätta att jag alltid har gett min/mina hundar färskfoder rått kött och även vom innan eu-reglerna tog bort det viktigaste i vomen.

Lotta
0

En av Skorpans valpar vart allergisk mot damm och hundar, hon fick gå och ta sprutor på henne: Hon vart bättre iaf som tur var, hur kul är det att vara hund och vara allergisk mot sina kompisar?? =)

sarae
0

ja, det borde ju finnas hyposens behandling för hundar i sverige. Vi gjorde det i brasilien för länge sen, då borde det ju garanterat finnas i sverige…men jag tror man får pusha veterinärerna lite. De verkar inte berätta om det i första taget.

Karmatarerskanise
0

Okey. Ska kolla upp det.

DianaK
0

Hej hej! Min vovve Kajsa är allergisk mot 3 olika sorters kvalster (1damm& 2 sorters förådskvalster). Pricktestet gjordes på Strömsholms djursjukhus, där finns en jätte bra veterinär som är duktig på allergier och hudsjukdommar. 

Veterinären beställde ett vaccin (Artuvetrin) som hon får en ggr/månad. dosen/vaccinet är framtaget just för henne.

Försäkringsbolaget ersatte en del av kostnaden också, kan vara bra att veta.

Det finns en bra informations blad hos veterinären om allergier den heter Aktuellt om Atopisk Dermatit (allergi) hos hund, det är företaget intervet som gett ut den. 

Hoppas det var till någon hjälp:)) Mvh/Diana&Kajsa

DianaK
0

http://www.veth.se/article_detail.php?ID_article=31066

Bra länk om foder och dammkvalster allergier hos hund/Katt

Faxlin
0

Det är så trist när de blir allergiker. Hoppas ni hittar något som hjälper.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars