Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2987 ggr
Cassii
0

Ras val till min vän

Hej :)
Min vän o hennes familj har beslutat sig för att köpa hund. Det är hon (15 år) hennes mamma o hennes mammas kille. De vill ha en mellanstor hund, som inte hårar jätte mycket, den ska orka att gå långt, men att ändå ha en "av o på knapp" den ska orka ganska mycket men ändå inte vara "hyper" om den bara får gå kortare promenader någon dag. Den ska vara trogen till sin familj, o kunna ligga och mysa. Den ska vara relativt lätt lärd.

Någon som vill hjälpa mig så att hon o hennes familj inte väljer fel ras? De är deras första hund, så de kommer att gå kurser men vill inte ha en för krånglig ras i allmänhet.

Tack ! :)

Jag tänkte typ sheltie, collie, whippet eller pumi, har jag rätt/fel med nån ras ? Samt andra förslag? :)

Vet att hennes mamma vill ha en Chihuahua, men jag tycker inte det, en sheltie eller nån Pudel.

Hennes låtsas pappa vill ha en Tax. Jag tycker inte en Tax..

Hon är inte så sugen på att skaffa hund, men när jag berätta om sheltie, collie o pumi så sken hon upp.. Hon vill ha en ganska söt o gosig hund. (Jag försöker säga till henne att man inte ska gå efter utseendet!)

Banankaka320
0

Pudel låter ganska bra om dem vill aktivera den psykiskt mycket också, sen är det en del pälsvård :)

Cavalier är ju lagom storlek och väldigt mysiga :)

Karmatarerskanise
0

Känner direkt att det är familjen som funderar på hund som ska ställa frågor och ta reda på vilken ras dom bör skaffa. Inte en vän.

Ge dom tipset att låna böcker på bibblan, kolla runt på nätet osv.

För övrigt tycker jag inte någon av raserna du tog upp lät riktigt rätt.

rebz
0

Japansk Spets :)?

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Forest]
0

Jag hade någ sagt en Mellan Pudel men jag tycker de kräver mer än bara promenader.

dalmatinern-aki
0

läs på om olika raser på nätet, låna böcker, de gjorde jag med min första hund

när jag väl bestämde mig för en dalmatiner fick jag mycket kritik.. varför en dalmatiner som första hund, de e de värsta du kan göra

den kärver de o de o de

bla, bla, bla.

men idag ångrar jag inte för en sekund att jag skaffa honom. 

Jag har mer än vad jag förväntade mig från honom, han är världens underbaraste

allt har med hur du uppfostrar honom/henne till

jag skulle läsa på om olika raser i stället för att fråga folk, olika människor har olika synpunkter.

vem vet du kanske får en underbar hund som jag fick

Elega
0

Golden retriever och mellan- eller storpudel låter som bra val enligt mig. Whippet kan ju bli knäppa om de inte får motion och aktivering.

Maja2
0

Håller med #2, det är ju familjen som ska ta reda på, utifrån SINA tyckanden och tänkanden. Vill de ha en chi ska de kolla upp chi, vill de ha en Tax, ska de kolla upp Tax, vare sig DU tycker om just de hundarna eller inte. Det viktigaste är väl att de vuxna i familjen skaffar den hund de känner för, eftersom dottern inte verkar vara alltför entusiastisk

Ixectrona
0

Tycker Whippet lät ok, men man får tänka på att de måste ha möjlighet att springa löst flera gånger i veckan (annars är de inte särskilt motionskrävande), och att kort päls fastnar överallt. Jag föredrar sheltiens långa päls (som hamnar överallt, men är lätt att ta bort) mot kort, hård päls när det gäller att ta bort små hårstrån som fastnat.