Flyga med hund
Jag funderar på att resa utomlands (Spanien) med min hund och väger för- och nackdelar med att resa med bil/flyg.
Problemet när det kommer till flyg är flygbur. Jag undrar om det finns IATA-godkända flygburar för fullvuxna Grand Danois. Eftersom min GD bara är 8 mån nu vet jag inte hur stor han kommer bli, men det vore nog inte en vild gissning att anta att jag kommer behöva den största buren.
Finns det någon som har erfarenhet av att resa med hund modell större, St. Bernard, GD eller liknande. Vart kan man handla dessa stora burar isof?
Tacksam för idéer och förslag :)

Klart det måste finnas så stora burar, tänk på de som åker utomlands för parningar och utställningar via flyg.
Du brukar få väldigt bra support om du frågar flygbolaget kring dessa frågor och de vet oftast vart man kan få tag i dessa burar i alla fall de jag har pratat med vet detta. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Fråga i djuraffärer, de flesta säljer IATA godkända burar, och har de inte storleken hemma så tar de säkert hem :)
Jag har rest med hund från spanien till sverige, nu är min lilla vovve en liten hund under 8kg så hon fick följa med som handbagage och sitta i sätet bredvid (flyget var nästan tomt då det var under vulkanutbrottet med all aska).
Hon var helt lugn och låg ner och sov nästan hela resan.
Men du har en stor hund, så åker han med bagaget och där hör man motorerna rätt mycket, men om din hund inte bryr sig om ojud, och du lägger in en filt som lucktar hemma och en leksak så ska det nog inte vara några större problem.
Bil tar så lång tid och flyg tar bara 3h 40m.
Kom ihåg att fixa passet! tar 6 månader.
Min moster glömde en sak, det sista man ska göra, så min tjej fick sitta i karantän i 2 veckor, och när jag fick tillbaka henne så var hon skitig som attans och hade ett färskt sår i nacken
Och så är det sjukt dyrt, och man betalar på plats vilket jag inte visste slutade med att jag hade en halv dag på mig att få ihop alla pengar och va långt borta från min familj då.. Som tur är lyckades jag 
#4 har man en lungn stabil hund så ska väll inte det vara något problem. förhoppningsvis har man koll på sin hunds psyke, och kan själv avgöra hur hunden tar flygresan.
vet många hundar som åkt flyg, och ingen av dem har jag hört blivit påverkad av det. :)
Jag har turen att ha en väldigt lugn hund som tar det mesta med ro. Nyårsafton - inga problem, åka bil/buss/tunnelbana - inga problem, sova i sin bädd när någon dammsuger bredvid - inga problem.
Självklart kan jag inte veta hur han reagerar på att flyga förrän vi testat, men känner jag min hund rätt ska det nog gå helt okej.
När jag väl hittat en stor bur så ska vi ha den hemma några månader innan avresa så han får vänja sig vid den.
#1 - just som du säger så flyger hundar/hästar/diverse djur hej vilt idag för utställningar, till djurparker och för parning.
Har bara hört med en djuraffär än så länge och deras största bur var inte tillräckligt stor, men jag kan alltid höra med dem varifrån de beställer burarna. Säkert kan jag också höra med någon grand danois-uppfödare som åkt utomlands med sina hundar.

vart kan man fiksa detta hundpass…
och varför tar de så lång tid?????
Hos veterinären :). Vet. fyller i alla vaccinationer etc. i passet.
Men när man ska exempelvis rabiesvaccinera sin hund så tar man en spruta först, sen tar man en till efter 3-4 veckor om jag inte minns fel. Sen måste man vänta 120 dagar och sedan ta ett blodprov och se om hunden utvecklat en godkänd mängd antikroppar mot rabies.
Om detta misslyckas måste man börja om med proceduren igen, alltså två nya sprutor, sen 120 dagar till…
Så det är bara att hålla tummarna för att hunden utvecklar antikropparna! :)
alla djur säts i ett speciellt rum i flygplanet som är ljudisolerat och kolsvart.
// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing
#5 Även en stabil hund tror jag påverkas av det, även om man kanske inte märker det efter. Vi kan ju inte se dom där inne.
Alla gör ju så klart vad dom själv känner är rätt, säger bara att jag aldrig hade kunnat göra så.
Klart att hunden påverkas. Men det behöver inte vara på ett negativt sätt. Inte mer än när man lämnar den ensam hemma, hos dagmatte/hunddagis eller när man sätter den i bilen. Det finns väldigt många hundar som tycker det är jobbigt att åka bil men då vänjer man dem vid det. Lika mycket tror jag att en hund kan vänja sig vid att flyga, eller annat som kan uppfattas som obehagligt.
Nu handlade tråden iofs om var man kunde hitta IATA-godkända burar och inte huruvida det är "rätt" eller "fel" att flyga med sin hund.
I USA finns det något som kallas Pet Airways (www.petairways.com) och då flyger hundar i "kabinen" och det finns personal som kollar till hundarna var 15:e minut. Synd att inte det finns i Europa, hade varit det bästa.
#11 Jo, men det är ju ganska mycket lättare att träna en hund att åka bil ;) Vi har ju ingen tillgång till flygplanen :P
Men ja, som du skrev är vi lite utanför ämnet nu.