Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1915 ggr
AnnNelli
0

varför ser de så orena ut?

Jag har undrat över en sak rätt länge, nämligen varför bla bishonfriseé brukar bli brunröda runt ögon,mun och baken. Ser nästan ut som om de har blödit från ögonen, munnen o baken. Förstår ni vad jag menar?

Först tänkte jag att den är vit så det är därför det syns så väl. Men på min hund (som är brun) kommer det aldrig ut så mycket "vätska" runt ögon eller mun.

Ni som har tex bishonfriseé, vad gör ni åt det? Och varför så vanligt på just den rasen?

Bara väldigt nyfiken! 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Karmatarerskanise
0

Jag har alltid trott det var för att de är just vita ;)

lena1
0

Själv tror jag att det kan bero på att det som kommer ur ögonen har något ämne som missfärgar håret, baken och det… vet jag att det blir så pgr av syror i avföringen på dem, där för är det jätte viktigt att hålla rent där…

AnneN
0

Kan ofta vara att dom har rinniga ögon om det är nått hårstrå som irriterar i det och då blir det lätt irriterat, det man kan göra som veterinären jag jobbat hos brukade rekomendera är att trimma pälsen närmast ögonen så den inte irriterar då brukar det oftast sluta rinna lika mkt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns enzymer i hundens (& våra m för den delen) kroppsvätskor som under vissa omständigheter regarar m omgivningen & missfärgningar uppstår. Syns väl tydligast på vita hundar helt enkelt

Chessan
0

Jag måste säga att jag också har undrat över detta. Jag har haft en bichon frisé. Från munnen och baken tror jag bara att det är natuliga missfärgningar som syns för att de är vita. Men jag har träffat få hundar som det rinner ås mycket ur ögonen på. Vi hade oftast våran hunds hår kortklippt i ansiktet så det blev brunt och skitigt så snabbt. trots att man plockade bort 'klegget' varje dag så fanns de massor… på de flesta hundarna så borstar man ut det och så får de brunt hår i ansiktet. itne så fint.

lena1
0

Smurfan, vilken bra förklaring tack för den..

Chessan,det ska finnas någon salva för sådant hos veten som är superbra har jag hört, men jag kommer inte ihåg namnet…

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min är brunröd runt de intimare delarna (se bild), de handlar inte om ngt annat än ljust färgskiftning där :) De flesta hundar är ju rosaaktiga eller har en annan färg under magen.

Han är inte särskilt rinnig i ögonen, men när det kommer något så blir de ju mer synligt än på en mörkare hund om man inte tar bort det. Jag tvättar med vatten eller Molkosan :)

Fast jag har ingen bichon, vet inte om de är annorlunda med den rasen..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

Vad är Molkosan för nått?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kittentotts
0

Här har vi samma problem som på vissa raskatter, de långa håren irriterar ögonen, ögonen kanske är mer utåt stående så de lätt får in damm o annat smuts. Vi har ju nu fått hem vår Lhasa Apso, här har vi märkt av lite rinniga ögon pga hon har en del hår o långa ögonfransar. Nu är vår kajsa mörk och då syns ju inga missfärgningar. Men vita Perserkatter blir ju med missfärgade. Det är samma färg på deras missfärgning som på dessa hundar ni frågar om. Det pratas mkt om nosar trånga mm, visst kan detta vara så på en del katter, men det är ögonen som putar utåt som ställer till det mesta, de flesta ska man ju säga för låta rätt. Jag har en långnäst perser, det rinner ju samma här. Det finns medel att köpa för ge i ögonen som en skyddande hinna. Även medel som tar bort missfärgningar. Mest andvänder jag saltlösning som är mkt effektivt, man tvättar 2 ggr dag, ibalnd sköljer man ögat.