Förebygga skällande
Ni som valde en "skällig" ras, eller har upptäckt att valpen ni fick hem gärna skällde så fort h*n fick chansen, hur förebyggde ni det/tränade bort det?
Jag är mest intresserad av hur man förbygger det, då jag känner att en skällig hund är det sista jag vill ha när jag skaffar min andra hund. Precis som barnskrik är ihålligt skällande någonting som verkligen kan få mig att tappa humöret och det vore hemsk om jag inte lyckades förebygga det så att jag får brottas med det när det redan är ett problem.
Tacksam för alla tips!
Det jag håller på med är att försöka lära in honom kommandot "tyst". Vill dock att han varnar om någon kommer. Men inte att han ska stå och skälla för att han hör något.
Och för att förstärka detta så berömmer jag jättemycket när han hör någonting nere i trappen och jag ser att han lyssnar men inte skäller.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag har svarat dig på ett annat forum, kopierar:
Jag skulle använda mig av svallerträning. Jag hade en hund som var skällig då hon kom till mig och jag fick bort det genom att låta hunden skvallra för mig att vi mötte någon (i mitt fall hund).
Du börjar genom att belöna och belöna (typ en gång i sekunden :D ) när du och hunden ser en annan hund. Det du vill med detta är att associera att du ger en belöning varje gång hunden ser en annan hund. Efter några möten kan du avvakta lite med godisen och då kommer hunden troligen att vända sig om mot dig = skvallra att det kommer någon. Sen kan du successivt minska på godiset men ta inte bort det helt alla gånger du möter en annan hund. Bra beteende ska ju belönas!
Lägger till att jag håller med rebz när det gäller att belöna att hunden lyssnar efter ljuden utan att skälla. Förebyggande :) . Skäller hunden i den situationen en dag så skulle jag ta bort den från det rummet och sätta den i ett annat rum så den inte självbelönar sig.
Jag tror att om man motionerar och aktiverar hunden ordentligt, samt ser till att den inte är ensam mer än den klarar av, så behöver man inte få problem med skällande överhuvudtaget.
#3 Det spelar ingen roll hur mycket jag motionerar och aktiverar honom och hur trött han är. Ljuden i trappen försvinner inte och han undrar fortfarande vad f*n det är som låter och varnar.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
#4 Hur har du tränat honom kring ljudet i trappen? Ta bekanta till hjälp för att träna, träna intensivt.
#5 Jag håller på att träna bort onödigt skällande, alltså om han hör något längre ner. Men vill fortfarande att han ska varna om det kommer någon upp till oss (då vi är de enda som bor längst upp och inte är många som går i "sista trappen").
Men det var inte det jag svarade på. Utan menar på att en hund som skäller om det tex låter i trappen slutar inte bry sig om det låter i trappen bara för att den är motionerad och aktiverad.
#6 håller med om det du skriver om motionen och aktiveringen.
En hund som är ostimulerad kan börja okynnesskälla men en som är aktiverad rätt kan lika gärna börja med det den med.
Jag har en väldigt vaktig hund och för mig räcker det bara med ett starkt SCHHHYY NEJ då brukar han tystna..
#7 okynnesskälla tror jag inte ett dugg på. Det finns alltid en anledning till att en hund skäller. Oftast, om det inte beror på för lite motion och aktivering, så har man inte lärt hunden hur den ska bete sig i de situationerna, så tror jag.
Om man inte har lärt den hur den ska bete sig så kan den väl okynnesskälla?
#10, jag tror fortfarande att det alltid finns en anledning till att hunden skäller, den skäller inte bara för okynnes.
Ja det har du rätt i. Jag tänker nog på en annan betydelse för det ordet.