Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3693 ggr
[countess]
0

Ledarskap om Cecar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min kille satt och diskuterade om han igår och hund träning ledarskap osv , när jag kom på att cecar säger ju att man ska använta handen att bitas med att det är hundens naturliga språk ! Då borde allså det ta mer på hunden om man springer runt på 4 ben och biter hunden med munnen ist ?  ellerhur?  iaf så testade jag på hans hundar och gissa vad som hände? jo det vart världens bus och det slutade med att jag låg underst och vart pussad ihjäl av 4 hundar .

Det jag vill säga med det här vi kan aldrig efterlikna en hund hur vi än gör , Vi måste lära hunden vad som är rätt och fel men jag tror inte att hunden ser oss som en hund och tar våra händer som ett bett . det är iaf min åsikt!

Banankaka320
0

Hundar har ju anpassat sig sjukt mycket för att förstå oss och kommunicera oss, så egentligen behöver vi inte bete oss så mycket som hundar. Jag bruka "bita" med handen ibland, eller inte bita riktigt utan mest "peta" till för att stoppa ett beteende.

[countess]
0

#1  precis det är det jag menar men samtidigt tror jag inte riktigt på att tex gå ut i en vargflock och dom ska tro vi är hundar för att vi gör si och så!

Banankaka320
0

#2 Hur menar du? Vargar har ju inte utvecklat samma "språk" som hundar har, ex hundar söker kontakt med oss när dem får problem. Inte vargar. Skulle man leva med vargar måste man nog anpassa sig till vargarna som han vargmannen gör

Ixectrona
0

Att springa runt på alla fyra och bita den med tänderna är väl att ta i, och förlöjliga det hela… ett "handbett" fungerar såklart bara om du menar det. Om du bara prövar för att se vad som händer, inte menar allvar och inte vet varför du gör det, så är det såklart hundarna inte tar dig på allvar.

[countess]
0

#3 det jag menar att folk vill att man ska beete sig som som hundar gör mot varandra tex ger i från sig en morrning när en hund som har lägre i rang försöker ta mat från "ledaren" Eller ett bett som cesar säger ! Jag tror inte hundarna tar det som ett bett snarae som ett obehag . tex oj det där var obehagligt det gör jag inte om ! medans om en hund morrar så tänker hunden nu backar jag för den hunden bestämmer!

Åh vad svårt det är att förklara hur jag tänker blir nästan bara fel!

Ett exmpel Min kille 2 draghundar tiken bestämmer i hundgården ! om hanen försöker ta maten så ger hon ifrån sig en morrning lyssnar han inte då  så tar hon tag i homom med munnen och då ger han sig direkt! om jag skulle ta tag i honom på samma sätt så skulle han inte bry sig även om jag skulle bita med munnen . därimot så lyssnar han om jag säger vänta för att jag har lärt honom att han måste lyssna om han ska få maten!  Jag tror inte en sekund på att hundar ser oss som hundar därimot så lyssnar dom på oss och får lära sig vad som är rätt eller fel!

[countess]
0

#4 det har jag gjort med min första hund och menade det ! nu så var det mest för att se hur hundarna reagerade på att jag sprang runt och lekte hund :P

Banankaka320
0

#5 Jag har testat både att morra på allvar och säga ifrån och jag tycker det funkar bäst att säga ifrån som människa, för hunden jag morrade åt blev lite nervös och hoppade in i mitt ansikte och började slicka mig i mungipan. Men när jag säger ifrån som en människa så känner hunden igen mitt vanliga beteende och lyssnar istället för att hoppa och slicka mig i ansiktet.

Det är ju inte alla som säger att man ska bete sig som en hund, eftersom hundar har anpassat sig så mycket så behöver vi inte det :)

[countess]
0

#7 Det är det jag menar , jag är så dålig på att förklara saker genom ord , har dyselexie så jag har extra svårt med att skriva det jag menar , hålla en röd tråd osv . Precis jag tror inte på att leka hund ! Det behövs inte för om vi bara lär hundarna vad vi tycker är rätt och fel så behövs det inte ! Sen så funkar det säkert att leka hund men jag tror att man får en bättre realtion och mkt bättre samarbete med en hund utan att leka hund osv

Banankaka320
0

#8 Aha okej :) Hundar har ju utvecklat olika skal för vår skull, så snart kan dem säkert lära sig prata ordentligt haha

Binajis
0

Mycket beror ju på om hundarna tar dig på allvar. Är de inte vana vid att du "biter" dom så är det rätt självklart att de inte fattar poängen…

Jag har alltid morrat åt Eskil om han t ex kommer och ska lägga sig vid mig men han inte får plats eller om jag är upptagen med något, när jag sitter och äter osv. Fick hem honom när han var 10 veckor och han förstod från första början min morrning, ifrågasatte inte på något vis. När jag insåg vad behändigt morrningar är så provade jag på mammas hundar som är totalt ovana detta. Nemo förstod direkt, men Karajan bara kollade frågande på mig. Då puttade jag till honom (jag testade alltså inte detta omotiverat utan när han stod och tiggde 1 cm från tallriken, något annat är enligt mig bara oshysst mot hundarna - morrningarna ska ju ändå efterlikna med vad hundarna gör mellan varandra), och efter det lyssnar han direkt på morrningar. Ingen av hundarna har tappat förtroende för mig, de fortsätter söka kontakt osv så morrningarna har bara varit positivt för mig.

"Bett" med händerna använder jag också. Om Eskil inte fokuserar på mig utan på hunden där borta kan jag "nypa" till honom på bakdelen och han vänder sig genast mot mig - beröm! Sällan jag behöver använda det, men det händer.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[countess]
0

#10 ja mendå har ju hundarna lärt sig att morrningen betyder att hunden har gjort fel! samma sak som när jag säger nej till min hund.Men jag tror inte hundarna uppfattar din morrning som dom skulle uppfatta andra hundars morrning för vi kan omöjligt låta precis som en hund! . cesar berömmer aldrig hundar iaf det jag har sett han biter hunden hunden ger sig men inte tusan kommer det något beröm!

Binajis
0

#11 Jag har aldrig sagt att jag håller med Cesar eller liknande (fast många gånger gör jag det, andra gånger inte). Gav bara mitt perspektiv på saken. Jag tror defintivt att Eskil uppfattar min morrning likadant som att jag vore en hund. Varför han aldrig ifrågasatte var antagligen för att jag fortsatte göra precis som hans mamma och andra hundar han växte upp med sina första veckor. Det var inget konstigt att jag morrade liksom. Att Nemo förstod var väl ren tur, men Karajan behövde som sagt "lära sig" att även matte kan morra, eftersom ingen gjort det på honom på 4 år.

Jag är dessutom riktigt bra på att morra Flört Naturbegåvning, skulle jag vilja säga. Cool

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[countess]
0

#13 haha nej jag menade inte att du håller med cerasr menade att jag tyckte att det var bra med belöning :)  Haha jag kan faktiskt se dig springa på stan och morra åt dina hundar . inget dåligt menat menar bara att det måste se kul ut ;)

localoca
0

ts# det beror på hur man leker, du sänder ut signaler som du inte tänker på. ett ex är att jag omedvetet även har lärt in teckensignaler på min tik utan att veta om det. då genom olika handrörelser kan han få henna att sitta, ligga, stanna och komma samt sitta fot XD

jag brukar med gå ner på alla fyra och leka. när jag ska stirra upp henne "biter" jag henne i bogarna för att få igång henne, när jag ska sluta stannar jag bara och visar att jag bestämmer. roligast är dock när jag går ner i lekställning (hon får slag och springer ut i hallen, jag gömmer mej bakom något, när hon kommer fram rusar jag fram och morrar/låter)

det med ledarskap är en omdiskuterad fråga :( vissa tycker att det stämmer andra inte

oavsett vem som har rätt och inte och hur mycket forskning som än finns så känner DU din hund bäst. bara DU vet om den är undergiven/överlägsen eller så kan man säga att dne vet att du bestämmer och inte denne (att hunden tagit över hemmet dvs)

Fridaaaa
1

Jag gillar inte ceaceras metoder, så kollar inte på han längre

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hellah-K
0

Och vem är ceacera egentligen?

localoca
0

16# tror hon menar cesars metoder

LinaK
0

#16 Cesar Millan Tungan ute

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

detblir
0

Vad din hund lyssnar till är det du lär hunden att lyssna till. Frågan är bara om hunden lyssnar till dig. Ger man sin hund det den behöver för att vara balanserad, så räcker det ofta bara med att titta på hunden och med kroppsspråk visa vad man vill!

[Forest]
0

Hundar är präglade på männsikor hundar ser inte oss som en hund kommer de aldrig göra heller.

Binajis
0

Personligen tycker jag att det är ganska självklart att hunden inte ser oss som en hund. Vi varken luktar, ser ut eller beter oss som en.

Men jag tror inte det behöver betyda att vi inte ska åtminstone försöka kommunicera med hundarna på ett språk som de förstår. Sen råder ju delade meningar om vad saker och ting hundar gör betyder…