Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 6410 ggr
rosahalsband
0

Frågor om valpar

Hej, nu tänkte jag ställa några frågor om valpar. Jag vet själv vad jag tycker och vad jag vill göra så det här handlar inte om hjälp, mer intressant att se exakt hur ni skulle göra och vad ni anser som rätt och fel. (eller nja folk kan väl ta hjälp av vad ni anser om ni ger en bra förklaring till era svar också Glad)

När ska man börja ta promenader med valpen?
Nu pratar jag om 30minuter till en timme. De flesta svaren jag fått på det är 7månader-12månader, vilket i mina öron låter helt sjukt för sent? Så nu undrar jag vad ni anser.

När ska man börja träna valpen i "mental stimulans" med tricks m.m.?

Hur anser ni att man "gör en valp rumsren" igenom postivit belöna vad den gör rätt eller igenom att postivit belöna rätt och säga fy/nej/vad du än vill vid fel? Vad anser ni är den bästa metoden på just den punkten?

Anser ni att en valp ni precis fått hem ska få gå med koppel eller lös?

hoppas på svar snart, skulle vara spännande att se :)

Workingdog
0

Med promenaderna vet jag inte riktigt. Har inte riktigt koll på hur vi har gjort då våra valpar har fått följa med på promenaderna men större delen av promenaden i famnen och bara gå lite smått. Och sen ökat på.

Jag började träna sitt och ligg med min senaste hund vid 10 veckor. Sen vid 3-4 månader började vi med lite snurra och sådär. Men har inte lagt ner så mycket tid på det och sådär :)

Vi har alltid gjort så att när hunden sätter sig ner inne lyfter vi ut den. Och när den gör ifrån sig ute så berömmer vi med en lugn röst. Vi fyar inte då hunden inte kan kontrollera sin blåsa. Så vi belönar bara rätt.

Jag har alltid haft våra nya valpar lösa. Men då är det ju bara ut utanför huset. Men jag har dom oftast lösa på promenader där det går.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

rosahalsband
0

Tänk också på att jag menar valpar som är äldre än 8-12 veckor alltså även när de kan kontrollera kissandet (kan vara upp till ett år). Sen skulle det vara kul om raser skrevs in också för det är nog rätt stor skillnad på en border collie och en Chihuahua första tiden faktist :)

Workingdog
0

#2 aha :P

Men vi fyar inte våra hundar om det händer en olycka inne. Även om dom är 3 år eller 8 månader :) Och den hunden som jag beskrev att jag började träna lite sitt och ligg vid 10 veckor är en Border Collie tik på nu 8 månader :) Och vi tränar på. Blir lite träning varje dag och promenaderna är på 1 timme ca ( inräknat aktivering och allt sånt )

/Mvh Jennifer

rosahalsband
0

#3 okej :) Nej jag tycker själv inte att man ska fya för olyckor inne.. :)
oj en border collie :o jag hade en Pudel som jag tränade sitt ligg osv med första dagen. :)

Chippers
0

När det gäller rumsrenhet, så tycker jag alltid att man ska belöna vid rätt och ignorera vid fel. Oavsett ålder på valpen. Ta ut hunden i god tid och lär dig att se hundens signaler :)

Längre promenader tycker jag inte det finns någon ålder för direkt. Det beror helt på ras och annat.

Jag kunde ta 45- en timmes långa promenader när vår hund var 5-6 månader. Vi gick i hans takt och höll oss i närheten :) min hund är en border collie/samojed.
När vår dagmattehund var i samma ålder däremot, gick vi bara max 10-50 minuter med henne, eller så tog det längre tid pga av att hon gick så långsamt och det blev flera stopp :P fick ofta bära upp henne efter kort tid.
Så det beror absolut på vilken ras man har.

En valp man precis fått hem kan man nog ha lös på sin egen tomt eller en stund i skogen om man känner sin hund och den dig, och du vet att din hund inte sticker så fort den får chansen. Ett bra sätt att träna kontakt, låta hunden få känna att du litar på den t.ex.

Tricks började jag träna vår bc/samojed med redan första dagen, ett i taget dock. Han kunde sitt, ligg och tass efter några dagar. Men då var han väldigt pigg på att lära sig, otroligt lättlärd och tröttnade inte. Dagmattehunden är motsatsen, ägaren lärde henne tillslut sitt och tass efter året. Så åldern spelar nog ingen roll, dock ska man absolut inte ha höga krav på en liten valp och köra slut på den. Utan man tar ett steg i taget och testar sig fram vad och hur mycket man kan göra :) det ska ju vara roligt.

Workingdog
0

#4 jo men hon var lite osäker första veckan, så då tränade vi inte så mycket innan hon kände sig säker hemma :) Men vi kanske började vid 9 veckor :) Hihi :P Fast nu är vi nästan startklara för lydnadsklass 1 :P bara ställande, platsliggande och hopp över hinder som vi inte är klara med än :P

/Mvh Jennifer

detblir
0

Kolla upp hur en vuxen tik behandlar sina valpar på landet där dom mer eller mindre har bra med plats utan faror i närheten. Du kommer se att mamman aktiverar valparna jätte tidigt i förhållande till vad folk säger.  Med fysisk aktivitet och regler dirrekt när dom börjar bli aktiva.  Tro på hunden eller människors råd;)

detblir
0

Absolut.., rasen spelar stor roll!!

[Forest]
0

från dag 1 börja vi rumsträna valpen. Inga papper la vi ut, det var bara torka olycka inne :) Bara beröm ute och inne sa man inget mer än svabba av.

Promenad hmm ja vi gick bara ut i trädgården o var ute läge, även lekhage för att hon kunde vara ute när vi fika mm ute (pga inget helt staket hyreshus)  Dok gick men mindre promenad för att lära henne, så där 15-30 min promenad när hon var 13v var det mer promenader, 4 mån klara hon följa med på långa promenader ofta går hon lös då vi ofta går i skog o mark.

Träning sitt vanliga trix hmm kunde hon någ snabbt 10 v kunde hon det iaf sen har vi ökat vi lär in mycket genom lek positivträning är det vi utgår från. Klicker kör vi ibland vid inlärning.

rosahalsband
0

Men detblir, hundar vet ju att vi inte är en del av deras "flock" så varför ska man försöka vara valpens mamma? T.ex, min hund bits, jag såg hennes mamma säga ifrån igenom att bita henne i nacken, men inte tänker jag göra det :) Skulle se skumt ut om jag gjorde det haha.

Sen med motion jag tycker faktist det är helt okej att motionera en valp vid 4månader kanske inte 2timmar hård träning plus 30minuter resten.. nej det säger väl sig själv :/ Men sen beror det på årstid, t.ex skaffar du en valp på vintern, då anser jag att kanske snabba kissrundor faktiskt är det bästa, för som ett litet exempel här nu. Min hund fick urinvägsinfektion utav att gå ut 7-10gånge rom dagen i HÖGST 2minuter… helt sjukt.
Sen anser jag faktiskt att man ska ha valpen kopplad sålänge man är inne på ett område eller är någonstans där det kan tänkas finnas andra levande varelser eller människor, för helt ärligt finns det ingen i hela världen som har 100% koll på sin valp. Och valpar sticker gärna av ren nyfiken het/folk kärlek :) Men sen kanske det är en annorlunda ska att bo på landet med stor gård än inne i stan med små dungar :)

Sen med mental stimulans, jag har börjat direkt med alla hundar hittills, det har aldrig förstört dom, så jag tycker det är helt okej :)

Vattnadal
0

#10 Jag strävar efter att mina hundar och jag ska ha stor samhörighet och verkligen höra till samma flock, eller familj som jag kallar det. Visst vet de att de är hundar och jag är människa, men jag förslker ändå härna hundarna i mycket.

Bla så tittar jag på hur vår tik uppförde sig mot sina valpar. Inte en enda gång sa hon ifrån argt till dem, inga morrningar, bett eller markeringar. När de bet för hårt då de diade, kunde hon prata (inte morra, inte gnälla, utan missnöjt huskyprata) för att säga aj, sen tog hon försiktigt och flyttade undan den valpen från just den tutten, med hjälp av sin mun.
Hon talade till dem med blickar och kroppsspråk, var en mjuk, varm och kärleksfull mamma.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

rosahalsband
0

#11 Ja fast nu ville detblir också att jag skulle behandla valparna som en vild hunds tik som alltså aktiverar sina valpar. men vad jag vet så blir inte valpar aktiverade utan får bara vara hemma tills mamman kommer med mat?
Jag tänker iallafall inte ta efter min hunds mamma, det passar helt enkelt inte, hon var trött och grinig på valparna, inte beredd på att få dom.. Inte rätt hund för att få valpar heller. Det var ju inte världens mest planerade kull utan en tjuvparning. Din tik låter underbar, Rosie (min hund)'s mamma hugg varenda valp som ville tutta vid 6veckors ålder för att hon hade tröttnat på dom. Och när jag hämtade Rosie så blev hon så tjurig på henne så hon brottade ner henne och morrade riktigt högt. Sen var Rosie också rätt kaxig och bestämde faktist över alla valpar och försökte sno mammans saker hela tiden, men jag tycker ändå inte att en tik ska göra så. Samma med min förra hund, en Pudel, när jag hämtade honom så attackerade hans mamma honom helt utan anledning (eller ja han hälsade på mig så blev hon helt galen). Så det är mina upplevelser utav tik mammor till mina valpar. Rätt så tjuriga.. Så jag vill inte ta över Rosies mammas roll.
Och jag vill inte "leka" flock ledare. Men jag har för mig, eller vet att det är väl en rätt stor skillnad på Siberian huskys och t.ex pudlar.. eller Schäfrar, Huskys är ju en flockhund, de klarar sig ju inte ensamma? De bor gärna ute och drar slädar flera mil. Så det är väl inte riktigt hunden man har i en lägenhet och använder som "sällskap". De är ju rätt… tajt flockiga eller vad jag ska säga.

Ixectrona
0

Jag tycker inte det låter som "helt sjukt för sent". Valpar ska inte promenera och motioneras mycket. Dels för att konditionen ökar, och ju mer motion valpen får som liten, desto mer kommer den kräva som vuxen (jag har hört om riktiga skräckexempel där).

Och vad gäller storvuxna raser så kan de dessutom skada skelettet om de motioneras hårt innan de är färdigvuxna. Riktigt stora raser som GD ska man enligt vissa inte motionera alls det första året, utan bara låta dem gå i egen takt på tomten, osv.Tricks och sådant kan man väl börja med på en gång, men jag skulle inte förvänta mig att en valp på två månader blir lydnadsstjärna på direkten. ;)

Den första tiden sade jag inte till valpen när han gjort på sig inne, för när de är väldigt unga kan de helt enkelt inte hålla sig, så det var inte hans fel. Efter någon månad (när jag förresten var oerhört trött på att torka pölar) började jag däremot säga till honom mer när han gjorde något, men jag berömde honom alltid när han gjorde det ute, så han förstod det.

Sedan finns det folk som trycker ned valpens nos i pölen/skithögen… total idioti enligt mig. Hundar kan helt enkelt inte göra den tankekedjan. "Jag får nosen i mitt eget kiss - jag tycker det är obehagligt - de vill att jag gör det någon annanstans - jag ska göra det ute istället."

Jag balanserade det lite med koppel och att låta honom vara lös. I just den åldern som man ofta tar hem en valp (två månader) så håller de sig gärna till ägaren, och då är det alltså en bra tid att börja med inkallningsträningen.
Men börja också med koppelträningen på en gång, det gjorde jag redan på väg till bilen när vi skulle åka från uppfödaren. Jag skulle inte vilja börja koppelträna när valpen är kanske fyra månader gammal.

rosahalsband
0

#13 Har för mig att schäfrar är färdig vuxna vid 6månader? kanske inte stämmer? Min Pudel fick promenader som valp, han kräver ingenting nu eller har aldrig gjort. Men pudlar är väl också lite speciella iallafall han :)
Det vet jag, det kan även skada leder i kylan m.m. Men jag snackar inte direkt om motion utan om små promenader runt områdena på typ 20minuter 5gånger om dagen. Jag har fått höra att första veckorna får jag gå HÖGST 10meter, när min valp blir 4-5månader DÅ får jag börja gå runt HUSET (?!) När hon är 6-9månader får jag gå runt 15-20minuter sammanlagt ungefär 40minuter per dag och när hon är runt 12månader då får jag ta små promenader på 30-60minuter som längst… Så jag tycker det låter lite….konstigt.

Namiko
0

När jag fick hem min valp (dvärgpinscher) så orkade han gå runt 50 meter per promenad, sen åkte han i handväskan resten av promenaden. Första långpromenaden där han gick hela vägen var han kanske 4 månader och vi gick nog 1½ timme (inklusive vilopauser då han fick gå omkring och nosa på saker som han ville). Han var nöjd när vi kom hem, men inte trött. Efter det har jag inte längre anpassat promenaderna till honom utan gått som vanligt.

Började "träna" honom redan andra dagen jag hade honom hemma och han lärde sig att sitta på kommando redan första veckan. Det var mer lek än fokuserad träning och han hade roligt hela tiden :)

Jag belönade såklart när han gjorde ute och hände någon olycka inomhus så lyfte jag bara ut honom och berömde om han gjorde igen.

Jag tyckeratt det är viktigt att valpen tidigt får lära sig att hänga med utan koppel när man är utomhus. Dom flesta valpar brukar vara noga med att hålla sig nära i början och det har jag utnyttjat. Samtidigt måste dom koppeltränas men det började jag nog inte med ordentligt förrän han var 10 veckor. Bodde på ett lugnt område utan trafik och han sprang inte fram till andra hundar så det var ingen risk att något skulle hända.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

rosahalsband
0

Jag tycker faktiskt att det är fel att ha en valp lös. inne i ett "bostadsområde" eller ens vid ett eller där det ens kan komma andra människor och hundar… men ändå har alla sina valpar lösa, och det är väl inte det bästa för alla valpar, men kan sluta bra och kan sluta lydigt.. men de kan också sluta skadade… Jag skulle aldrig hinna ifatt min valp om hon fick syn på en annan hund och "busryckade" iväg. Så jag vågar inte ha henne lös så ofta :/ Sen är ju inte det första man vill att ens hund ska bli ihjälbiten.. men det är ju inte direkt det man tänker när man släpper lös valpen. ALLA rekommenderar mig att ha valpen lös, men jag kan ju säga för mig själv, nej jag bor inte i rätt område för att ha henne lös. :/

Vattnadal
0

En anledning till att inte h?rma tiken utan kanske hellre valparnas pappa eller ?ldre syskon: tiken b?rjar avv?nja valparna, ibland redan vid fyra veckor. Hon jobbar d? p? att st?ta bort dem. Sedan tar pappan ?ver med lek och uppfostran. Valparna matas d? av uppst?tta k?ttbitar efter jakten. En tik som inte f?r hj?lp av hanen eller andra vuxna eller halvvuxna hundar f?r allt anst?r sj?lv. Det kan bli f?r mycket s? att de ?nd? v?ljer att st?ta bort valparna tidigt, trots att inga andra hundar tar ?ver.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

rosahalsband
0

#17 okej då förstår jag :)