Amstaff/Pitbull?
Finns det någon som kan ge en bra förklaring på skillnaden mellan dessa 2 raser?
Vill inte höra någon kritik osv, utan bara ha en enkel förklaring på skillnaden :)
Avlade för olika ändamål, utseendeskillnad.
Vet inte hur mycket du redan vet, men here goes…
APBT är prestationsavlad, och man avlar alltså inte lika mycket på utseende. De kan registreras i bl.a UKC (inte så insatt där), men inte i AKC, FCI eller SKK. (Eftersom det är AKC som FCI/SKK samarbetar med och inte UKC, och AKC erkänner bara American Staffordshire Terrier.)
AST är ju erkänd som ras i SKK och FCI. Den är praktiskt taget en utställningsversion av APBT och har avlats som utställnings/sällskapshund i många decennier. De är också ofta kraftigare i kroppen än pitbullen.
Ta en titt här annars: http://www.youtube.com/watch?v=OD6RXmLco6E
tack!
är det någon som vet hur det kommer sig att det finns en enda pitbull till salu på blocket, medan det finns huuuuur många amstaffar som helst?
Det är inte tillåtet att annonsera ut pitbulls på blocket.
Ibland är det roligt att kolla både blocket och eniro.se t.ex. På blocket benämns t.ex valparna som amstaff blandningar men på eniro.se benämns dom som renrasiga pitbulls ;-) Altså samma hundar. Inte alltid med ibland. Och till 99% är det blandraser.
Har själv en amstaff/pitbull blandning så jag brukar kolla annonser ibland.
Inte eniro.se utan allaannonser.se.. kan inte ändra på min dator.

Vill bara uppmärksamma Er på bluff kenneln som röjer runt nu inom dessa raser.
Mer info: pm:a mig
#4 Hur kommer det sig? :S
Kan du slänga in en bild på din ? :)
En sak jag inte blir klok på är varifrån alla "pitbulls" kommer ifrån. De är liksom väldigt ovanliga i Sverige och jag har svårt att tänka mig att de som har en ren pitbull lånar ut den till att producera blandraser :-/
9# - Precis, jag skulle tippa på att blandraser som är t.ex. "Amstaff/Dogo Argentino/Pitbull", består just av American Staffordshire, Dogo Argentino, sedan något som "uppfödaren" inte har en aning om vad det är. 
Jag tror att många använder Pitbull på samma sätt som ordet Kamphund. Det är något slags samlingsnamn och många tror att alla kampliknande raser också är pitbulls.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#10 #11 Det är det jag känner också, troligen säljer det bättre om det står att det är en pitbull. Det är häftigare att ha en pitbull än "bara" en oreggad amstaff