Gott nyt år?? Nej!
Så var det snart dax för nyåret igen.. Med en livrädd hund..:(
Har en 8-årig blandras som är livrädd för smällare å dyl.. hon bara ligger och skakar..:( Har gett sanal relax till henne och det har fungerat sådär (gav ev.för liten dos).
Det jobbiga är att det skall börja med smällande redan vid sex snåret på kvällen så man måste rasta hunden tidigt på kvällen för att hon ska göra nåt ute.
Men nu till min egentliga fråga har en 2-årig mopshane som inte brydde sig om smällande förra året.. Ska jag rasta dem enskillt vid nyåret att inte stressen av blandisen "smittar av sig" på mopsen?
Och så får ni gärna ge en massa tips på hur hon skall få ett mindre stressat nyår!
Jag kommer naturligtvis att vara hemma hela kvällen/natten med hundarna,titta på tv och dra för gardinerna..
Jag tror det beror på hur moppsen är . min gamla hund var livrädd helt parasyerad då ringde jag till en kompis som har en hund som inte bryr sig det minsta . plex han var rädd första timmen då hade han hört en raket . sen vågade han börja busa smått med min kompis hund sen så sket han totalt i raketerna och bara busade ist . därimot så smittade rädslan av sig på en annan hund ':(
Jag vet hur det är med livrädd hund vi har med en hund som är skotträdd o minsta lilla pip-smällare även luftpistol är hon rädd för. Det är jobbigt för hon stressar något enormt. Vi brukar porppa öronen med vadd,mörklägga sovrummet och så ser jag till att ingen är "uppspelt" hemma. Jag är inne och de andra som ser på smällare går ut för skåda dom för slippa springet i fönster. Sen har vi DAP det tycker jag hjälper lite iaf, tyvärr kan vi inte lämna bort henne då hon blir lika stressad över det. Annars var det ett hundpasionat som vi funderat på lite men men ingen ide.
Har du badrum utan fönster så stäng in dig där och ta en långdusch. Har funkat rätt bra på min då jag bodde så :)
Här börjar dom smälla redan nu, började för ett par dagar sedan. Båda mina blir jätterädda när dom smäller av raketer när man går förbi.
Förra året provade jag Zylkene, vilket jag tycker funkade sådär om jag ska vara ärlig.. Nu har jag DAP som jag pluggade in för en månad sedan så vi får se hur det blir detta Nyåret :/ Tyvärr så har hon blivit rädd även då hon har fått lugnande tabletter (vilket vet. inte skriver ut längre) så jag har inte större förhoppningar.
Min andra hund som från början inte brydde sig nämnvärt verkar ha tagit efter den skotträdda hunden lite. Men å andra sidan har hon överlag mycket rädslor så det kan mycket väl vara så att hon hade blivit orolig vid smällar oavsett.

Vi åker ut till sommarstugan och firar nyår helt utan smällare och raketer. När det inte finns möjlighet att åka dit har vi kört med D.A.P halsband och spray, hög musik, nerdragana persienner och försökt att aktivera hundarna med nåt roligt den stunden det smäller som mest. Det fungerar oftast även om själva nyårs firandet inte blir så mycket med för oss. Men men, nytt år blir det ju varesig man firar eller inte!
Lycka till!
4 Oh vad skönt :) finns det plats för 1 person + hund 
#4 Skulle vara perfekt att åka ut till någon stuga där det är lugnt och långt från alla rakter och smällare.. :/ Tyvärr bor jag i en höghus lägenhet i stan..:(
#3 Jag har badrum utan fönster men vill inte duscha hela natten..:)
För mig blir det att gå ut på tidig kvälls promenad och sedan "droga ned" hunden.. Vill ju inte ha två nerv vrak till hundar på nyåret om det kan undvikas..
Sedan för med gardinerna, tv.n lite högre än normalt och något gott till äta..
#1 Mopsen blir inte stressad av höga ljud och nya saker men som sagt vill inte att det ska "smitta av " blandisen.. De leker inte så mycket med varandra när ålders skillnaden är ganska stor.
Även jag är lite smånervös inför nyår, med ny hund som ska uppleva sitt första nyår vet man inte riktigt vad man kan förvänta sig. På den positiva sidan är han inte rädd för ljud osv, tog ut honom under ett av alla åskoväder i höstas och han satt bara och tittade på mig i hopp om att få träna…
Inte heller reagerar han på metall-ljud som uppstår när man river ned stora plåtbitar och skott sover han sig igenom.
MEN, nu på senaste har han kommit in i en väldig "jag måste stå still och lyssna och titta ett tag i fall att det är något konstigt" - en helikopter i förrgår gjorde att han stannade upp i skogen och satte sig hos mig tills ljudet försvann. Och det här gör mig lite orolig, han är 13 månader nu så det är ju en knepig ålder och tyvärr hamnar nyår mitt i det.
Samtidigt, så har jag världens coolaste hund sen innan, som bara sover sig igenom det och inte reagerar mer än att han kollar av om någon fågel föll i närheten. Dock så har han alltid varit med gamlingen som gick bort nu i somras, så på ett sätt blir det en första gång för honom också…
Förhoppningsvis oroar jag mig i onödan, men det är svårt att låta bli. Man är ju så orolig för sina små och jag hoppas verkligen att vi klarar oss ifrån ljudrädslor!
Jarlein Hej. Ok, visst.., man kan bedöva hunden med medecin, stänga in i ett ljudisolerat rum mm…, men detta tar inte bort rädslan, bara gömmer det som skrämmer för tillfället. Alla hundar kan rehabiliteras från detta, vilket borde vara viktigast! Det ni gör, gör ni mest för er själva, om ni tänker efter.., vilket är fullt förståligt om man inte kan komma på annat. Jag rekomenderar följande Jarlein.
Utnyttja mopsen, som verkar vara balanserad runt smällare. Mopsen kommer hjälpa till i en eventuell rehabilitering. Ännu bättre hade varit om din hund var tillsammans med flera hundar som höll sig lugna när det smäller. Deras lugn hjälper en rädd hund att koppla av. Det kan till och med hända att en hund korrigerar den rädda hundens beteende om den visar obalans. Detta är vanligt bland hundar. En stirrig ung hund håller på och far runt när en balanserad äldre hund är i närheten.., detta resulterar oftast i att den balanserade hunden reagerar med någon typ av korrigering. Det kan vara ett skall, ett naffs, eller bortjagning.., allt för att försöka lugna ner den hyperaktiva energin som stör. Leta i stället upp smällare, eller träna själv genom att under kontrollerade former smäll smällare med hunden, ( hur sjukt det än låter!), och försök träna hunden med korrigeringar.., det är inte omöjligt att du får hjälp av mopsen! Håll hunden i koppel. Be någon stå 20 meter ifrån.., ett lite längre avstånd i alla fall. Du ska kunna ha bra kontakt med "raket mannen". Använt mindre smällare givetvis. Be om avfyring och tima korrigeringen så tätt inpå smällen som möjligt. Korrigera genom att dra lite kort i sidled,(slappna av dirrekt i kopplet efter litet ryck), med kopplet så att du får hunden att snabbt titta åt sidan mot dig. Samtidigt kan du t.e.x låta sscchyy.., kort och bestämt.., och du måste hela tiden behålla ditt lugn och utstråla självsäkerhet! Repetera detta, och försök använda samma indtensitet i korigeringarna, som hundens intensitet i beteendet som visas. Detta är en av svårigheterna, varför en expert bode användas. Men tror man att man fixar det, och är lite extra vass och man kan behålla lugnet och självförtroendet, så kan det gå. Inte visa irritation, frustration, tycka synd om hunden och ha stort tålamod, det kan ta upp till en halvtimme - timme. Svårare är det inte faktiskt. Det är inte tekniken,(teorin hur man gör), som är svår.., det är att vara så självklar ledare för hunden, och utstråla den energi som hunden lyssnar på, det är det som är kruxet;) Men detta är mitt råd i alla fall. Till alla hundägare. Jag måste träna min hund likadant. Han är inte rädd längre, men han gillar inte det. Jag vill att han ska kunna leka och äta utomhus kl 24.00.., överdriver så klart, men ni vet vad jag menar:) Lycka till i alla fall.
#8 Jag kan ju säga direkt att det inte skulle funka att korrigera bort rädslan hos min hund, och speciellt inte med ryck eller annan negativ korrigering. Det är svårt att korrigera en hund som blir blockerad av rädsla direkt vid första smällen.
Skulle isåfall försöka få det hela till en positiv händelse = belöning vid smällar. Men då kvarstår ju problemet att en blockerad hund inte går att belöna heller.
Det bästa är väl att inte göra någon grej av det alls så att hunden märker att ingen annan bryr sig och att det inte är något att bry sig om. Men fortfarande, är hunden rädd så är den ju det.
Du kanske inte kan korrigera bort det från din hund.., framförallt inte om du har den inställningen innan du ens har försökt…, men alla obalanserade beteenden kan rehabiliteras bort, bara så att du vet! Lycka till i alla fall:)
#8 Alla har sina egna metoder.. Personligen så har det för mig och hunden passat bäst med några timmars lugnande piller och jag uppför mig normalt utan nåt tröstande o.dyl.. Och det gör jag endast en gång per år. Om det är åska eller nåt så har jag inte gett något till henne..Då sover hon istället nära mig i sängen..:)
Vi har tidigare övat med skott med hunden när hon var yngre..pappa tänkte ha henne till att jaga hare med.. Men fick det aldrig riktigt att fungera..och då var han långt borta och sköt med det minsta geväret.. (skulle sedan ta det närmare och närmare).. Och vi prövade i flera omgångar.. Då lekte jag med hunden medan han sköt ett skott på långt håll..
Något år senare när jag bodde ihop med mitt ex ännu så sköt han med älg geväret någon meter från hundburen (skit i hundarna,där var ju en älg på åkern).. Vilket ledde till att jag hade en livrädd blandis och en rädd ung breton efter det. Nu har jag inte bretonen mer utan bara en livrädd blandras..
#9 Måste hålla med dig där med negativ korrigering skulle inte fungera för mig..Hunden är redan livrädd och sen får den ännu ryck i kopplet.. Men har samma problem som dig att hon blir blockerad av rädsla så är svårt att ge godis eller leka med henne då också..
Men som sagt inget illa menat alla har sina egna sätt och det är bra om det fungerar för dig..
Jag hade arbetat med att vänja hunden vid oljud. Har aldrig haft en skotträdd hund, inte mer än ett år iaf :P För vid första nyår (när det oftast visar sig) om hunden varit nervig eller stressad, så har vi tränat.
Det finns massor av ljud CDs att köpa där man börjar på låg volym, man kan själv bullra med plåtbitar, kastruller osv, skapa oljud, eller leta upp nån gammal knallpulverpistol…
Tricket är att inte bestraffa nervositeten, utan göra det till en lek. Börja med mer hemtamt buller, där hunden ser att du bullrar, och var glad med glad röst och godis (om hunden äter, inte lönt att tvinga). Ha inställningen att hunden kommer tycka den nya leken är kul, inte tvärtom. När det funkar kan man gå vidare med svårare oljud.
Lite sent att hinna träna bort det innan detta nyåret, men det är inte omöjligt alls att bli av med problemet till nästa år. Dessutom vet du då¨hur du ska göra om du får fatt i en annan skotträdd hund nån dag.
Tyvärr är det så att ca 95% av hundars rädslor - som inte gått att bota - beror på mattes/husses inställnng till det hela. Förväntar man sig att hunden är rädd så läser den av det, och reagerar man och ''tröstar'' hunden när den är rädd - istället för att ignorera och själv 'ha kul' ändå - så förstärker man det bara. Känner du att du inte själv kan träna bort problemet, eller känner att det är omöjligt, så prova att lämna bort hunden till någon annan. Risken finns iofs kvar att hunden är skotträdd när du är med, eftersom du kanske fortfarande förväntar dig det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.