Hund som biter sönder...
Har en puli på 1 år som är hur snäll som helst.Säger inget när jag lämnar henne men desto roligare när jag kommer hem….biter sönder allt när jag är borta…håller på att bli galen..stängde in henne i köket vad händer då? jooo hon kan öppna dörrar ochså…vad ska jag göra?
Du får vänja henne vid bur då du är borta….
jo du har försökt men då skäller hon som en galning…
Jag tror att en hund som biter sönder allt behöver både psykisk och fysik aktivitet före innan du går, har du testat det?
ja d kan ju vara ett tips, att trötta ut hunden rejält..
Saken är den att jag har henne på foder,fick henne när hon var 6 månader och hon var inte rumsren och livrädd för precis allt..idag 'är hon bra att gå ut med hon är helt rumsren men hon är fortfarande livrädd för folk..kommer det besök blir hon helhispig springer bara runt i lägenheten som en galning.När hon kom till mig och första gången jag var ute med henne så var hon så rädd att hon klättrade upp för mina ben.I dag är hon en helt annan hund men varför är hon så rädd för folk?
Det är en jättebra ide, och lämna den sedan med ett smaskigt ben ;-).
det kan ju hänt henne något, kanske blivit lämnad mycke, och efter att du tog över henne och är med henne så kanske hon får separationsångest så fort du lämnar henne, och blir så stressad att hon måste bita i saker…
Vissa hundar gör det enbart för att protestera! Inte för att de inte har tillräckligt att göra.
Och att ha den i bur .. Om man är borta 6 timmar, är det väl olagligt att ha hund i bur?
Det bästa du kan göra är att knuta alla luckor i köket.
Ja jag skulle inte heller tycka att det är någon bra idé att stänga in hunden i en bur så länge. Man får faktiskt ha dom i bur i bilen så ett tag kan hunden sitta där men inte så många timmar.
Sedan att få hunden att inte vara så rädd för andra människor det var en annan sak. Jag har en papillon som är jätterädd för killar och barn, men om dom ignorerar henne totalt så blir hon nyfiken efter en stund och närmar sig för att sniffa lite för att sedan gå och lägga sig.
Men jag tror att det bästa är om dom ignorerar den helt så får hunden ta den första kontakten.
Jamen hallå det stod väl inget om hur många timmar hon skulle sitta i bur heller, det var ju bara ett förslag, inte tror ni väl att jag uppmuntrar någon att ha en hund i bur i flera timmar.
Sedan kan jag tala om att jag själv skulle aldrig sätta en hund i bur, men vet en del som gjort det bara för att gå till affärn eller dyligt.
Det var defenetivt inte ett påhopp, så så behöver du inte ta åt dig. Men som jag säger ovanför här så får dom faktiskt sitta i bur en stund, det gör ju bra många hundar i bilen och även på bruks. :)
förlåt mig det kändes så bara, jag är väl lite känslig idag uppenbarligen…..
hehe sånna dagar har vi alla 
Tack
Inte var det nått…kram på dig
kramis tillbaka och nattis på er alla, nu lägger jag ner för i kväll för jag är dö trött…
lena1: det var inte menat som ett påhopp! Kanske skrev lite dåligt :P
Hera ; helt okey för mig, jag är nog lite övertrött som sagt en dålig dag, kramis på dig med ;-).
Vi hade för länge sedan en tik som härjade vilt bland inventarierna när hon var själv hemma.
Vi hade prövat allt trodde vi. Men när vi var på väg att ge upp fick vi tipset om munkorg.
Vi kände oss lite grymma när vi gjorde det. Men det fungerade och efter en kort tid med munkorg skötte hon sig exemplariskt när hon var själv.
Kanske värt ett försök?
Åhhh Kerstin du tar orden ur min mun, jag rådde min kompis att köpa en till sin hund, en har det inte fungerat men skam den som ger sig.
Allt är värt ett försök när dom börjar äta upp hemmet för en ;)
Klart att just du skulle ha samma intelligenta ide. Det finns ju bara VI!
Antingen så protesterar hunden när du är borta eller så kanske den har fått för lite stimulans.. Oftast där felet sitter eller att hunden inte alls tycker om att vara ensam.. Bur kan vara en lösning om nu inte hunden måste vara ensam hur länge som helst. Bur kan vara en trygghet för hundne =)
Ginza hade svårt att slappna av som valp och då köpte vi en bur för att se om det blev bättre och hon blir 3 år snart och hon lägger sig t.o.m frivilligt i buren (vi har den öppen hela tiden). Vi har aldrig, vad jag vet, haft henne i buren när vi inte har varit hemma, men ibland kan det ju behövas.
Hoppas att det löser sig och att din hund slutar bite sönder allt!=)

Kanske lite understimulerad prova med att gömma lite mat på olika ställen (köp en "matboll") den ger bra stimulans eller varför inte skaffa en kompis det är inte svårare att ha 2 hundar en 1 ( själv bor jag ihop med många fler
) och dom ger varandra både stimulans och trygghet ( enda felet är om man skulle behöva åka bort då får vi skaffa hundvakt som bor hemma hos oss)
Prova buren och lite tugggodis som han/hon kan syssla med, be någon granne titta till med gemna mellanrum (om det blir lång tid)
När det gäller rädslan så försök ta stadspromenader det ger oftast bra resultat.
KOLLA "MANNENS SOM TALAR MED HUNDAR" PÅ TV
mypet; vi hade uppe mannen som talar med hundar i en annan tråd, och det har visat sig att han har ju inte riktigt dom metoder som förespråkas i Sverige generellt, han använder bland annat el halsband…….

Opps det visste inte jag
näe man kan inte veta allt
, men det låg en film på tv4 som bevisade det,och jag vet att en del hundfolk har skrivit in och vill på stopp på hela serien.
Själv har jag läst att i USA är det mycket vanligt med el-halsband och andra verktyg för att få ordning på sin hund..

oki
kan inte vara roligt att ha ett sånt
fy för den lede
håller med, det strider helt emot mitt hundtänkande i alla fall ;-).
hon tycker om att vara i buren..bara buren är i samma rum där jag är…om jag lämnar henne i buren och går ut då skäller hon och ylar som en galning…nej saken är den att hon helt enkelt inte vill vara ensam.det där med munkorg har jag funderat på faktist….i alla fall prova inte kul när dom biter sönder allt….

har du försökt att gåbort träna henne gå ut en litenstund kom tillbaka gå ut igen osv.

Min hund var livrädd för både främmande människor och andra hundar när jag fick henne. Det tog ca 6-7 månader med socialträning innan det gick över helt men nu är hon jätte glad i folk och andra hundar och ska helatiden leka med allt och alla… Det jag gjorde var att jag flera dagar i vecka åkte bussen till stan och gick med henne några timmar där och alla människor som ville hälsa på henne fick göra det genom att sätta sig på huk och sträcka fram en godis till henne. Det tog lång tid och mkt tålamod men det har lönat sig tillslut.
Hoppas du lyckas med din hund också.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

döbra statsträning brukar ge bra resultat
Bruks hade stadsträning för valpar när jag gick där. Mycket nyttigt för hunden =)

Har inte läst tråden så noga.
Hunden lider troligen av seperationsångest. Det finns inget Du kan göra mer än att träna detta! Visst Du kan använda munkorg, stänga in den i köket eller i en bur. Men hunden mår fortfarande fruktansvärt dåligt. Eller snarare ännu sämre, då den inte kan få utlopp för sin ångest.
Du får börja om med ensamhetsträningen helt och hållet och gå mycket mycket långsamt fram i träningen.
Att aktivera och köra "slut" på hunden varje gång innan Du ska lämna den råder jag Dig till att inte göra. Hunden kommer både vara psykiskt och fysiskt trött redan innan Du lämnar den. Hon behöver ork för att klara av att vara ensam också, det tar väldigt mycket på krafterna. Detta resulterar i en extremt stressad och ångestfylld hund. Och så småningom kommer den bli utbränd.
Det finns inga genvägar, måste man kunna lämna hunden så får man träna ensamhetsträning och det ytterst noggrant. Eller så får man ordna med dagmatte/dagis till hunden.
Lycka till!

Jag kände igen det där. Våran ridgeback gick att lämna ensam då han var valp, men när han kom in i tonåren, då fick han plötsligt separationsångest, eller blev en så kallad pysslarhund. Vi köpte dyra nya sängar bara kanske en månad innan, och då vi var borta en kväll så har denna ängeln bäddade, letade efter oss, ända in till fjädrarna. Vad gör man? Men som tröst, de slutar lika plötsligt som de började. I alla fall i vårt fall.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo