Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4854 ggr
[Zingoalla]
0

När den är en valp

Vi säger att man har köpt en valp som man får hem i Juni, när sommarlovet börjar ungefär, kan man då vara i stugan med valpen?

Eller måste valpen vänja sig med att vara hemma i lägenheten först? :)

[Zingoalla]
0

*upp*

[Forest]
0

Nu är jag inte med Obestämd

Ni skaffar valp men är på semester? eller har sommarstuga? eller menar du att du ska lämna valpen själv hemma?

[Zingoalla]
0

Vi säger att vi ska skaffa en valp till sommaren, vi bor i en lägenhet men en viss tid under sommaren bor vi i min stuga (som inte är särskilt långt hemmifrån).

Då undrar jag om man ska ha valpen hemma i lägenheten tills att den har vant sig, eller om vi kan ta med den till sommarstugan? :)

Chanku
0

#3 Ta med den till sommarstugan du! Inte ska ni behöva sitta och häcka i lägenheten hela sommaren :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Zingoalla]
0

#4 Okej, vad bra! :)

Jag tänkte bara att man vill ju inte att valpen ska bli förvirrad eller något! :P

chade
0

#5 men det lär väl vara samma sak. först vänjer den sig vid lägenheten, sen stugan.. men nu blir det ju bara tvärt om :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Zingoalla]
0

#6 Japp :)

Ketang
0

Jag säger som dom andra! Ta med den du! Jag har genom åren haft en del valpar och dom senaste nu har jag inte varit hemma (alltså utan att åka iväg/ta emot besök, inte lämna den ensam…) med så som man gärna är med första valpen. Jag har haft med mina valpar på jobbet från dag ett, åkt på semester med husvagnen osv. Dom har blivit stabila familjehundar dom med ;-)

[Zingoalla]
0

#8 Okej, vad bra! :)

[Forest]
0

Ja ta med valpen till stugan vi har med sommarstuga tar ca 1 tim att åka dit med bil. Vi hade inga problem alls hon fann sig hemma i båda :) Ska bli kul o åka dit till våren igen o se om hon känner igen sig, jag tor nästan det eftersom hon älska vara där. Springa ut o in som man vill kissa lite överallt på välklippt gräsmatta :D o sen hjälpa matte med gräva lite i landet Flört

detblir
0

Så länge du är lugn och självsäker, så valpen litar på dig så kan ni gå var ni vill när ni vill. Presentera nya platser på rätt sätt;

Innan man t.e.x ska ta med valpen hem med bilen, så bör man gå en liten promenad med valpen. Gärna lite med koppel och utan. Så presenterar ni er genom energi och kroppsspråk. Ni börjar att "synka er", så att säga. För att detta ska göra någon nytta så måste man så klart vara lugn och själv säker.. inte en massa "HALLÅ! KOM HIT GULLEPLUTT..OOO SÅ SÖT HAN EEEE  och choa och skratta, utan vara försiktiga med vilken energi vi presenterar oss FÖRSTA gången! Därefter, lugnt och självklart med valpens egen vilja så mycket som möjligt, få in valpen i bilen. Prova att locka in hunden i bilen så att den självmant försöker ta sig in, och hjälp den sen med resten. På detta sätt är det större chans att valpen blir mindre rädd när ni kör.., han blev inte in lyft mot sin vilja, i panik på detta sättet i alla fall. Utanför hus eller lägenhet. Samma sak.., gå en runda med och utan koppel lite för att valpen ska få sniffa rund lite, och eventuellt markera lite, känna sig lugn och och bli av med lite energi vilket håller hunden lugnare. Därefter presentera det nya hemmet, alla rummen på samma sätt. I koppel om möjligt så att du "visar valpen runt", med en lugn och självsäker energi.