Dricker mycket, kalhet?
Jag har en bullterrier på ca 5mån. Hon har sedan hon kommit hit, druckit otroligt mycket. Och allt som kommer in kommer ut.
Värsta dagen som jag sprungit var 36 gånger ut. Då gjorde jag ett uvi test som hon åkte fast i. Fick medicin och kissande minskade ned. Ändå orolig och testade igen, var då fri för 14 dagar sedan. Men kissade ändå väldigt mycket inne trots att vi var ute mycket.
Nu har vi varit på gotland, markplan och gård. Puttat ut henne en gång i timmen och oftare mellan 6-22.Förutom de gånger hon sovit/gosat. Då har jag puttat ut henne direkt när hon vaknat.
Även varit flera turer ut och leka i snön som varit på 30min-1tim.
Men trots det så är hon på och kissar på mammas mattor ca 5-10 gånger om dagen.
Igår var det bara en gång, idag var det två gånger inne.
Men anar att det blir värre snart igen.
Visst räknar jag med att hon kommer kissa inne en hel del och lite till. Men just denna vecka har jag hållt stenhård koll på henne och skickat ut, sett till att hon kissat sedan fått komma in igen. Inte alltid hon ens velat kissa och fått komma in men då inte kissat inne heller jut dom gångerna.
Kan komma direkt utifrån med 1-3 kiss, sedan gå 5 min inne och hon sätter sig.
Har efter uppfödarens rekommendationer kört askobinsyra eller c-vitamin i vattnet varje dag.
MEN syster som var här är utbildad läkare och berättade att enligt vetenskapliga tester som är pålitliga. Så är askobinsyra och c vitamin inget som får bort uvi på människor. Men uvi kan gå ur kroppen av sig själv.
Valpen har även stulit en skalad hel mandarin för ett par dagar sedan och har sedan dess fått smaka lite mandarin och apelsin klyftor som hon älskar.
Vanliga pressade tuggben, förlorat en valp tand i förrgår och en till på g men har nästan tappat de flesta
Strängt hållen på julmaten. Men fick ris och kokt grishjärta julafton och ett kokt märgben i dag.
Äter iams puppy och precept junior blandat.
Har lekt med en nakenhundsvalp som troligen är svaret till varför hon har små fläckar lite här och där som saknar hår.
Men i går tuggade hon en hel del på ena benet och kliat sig lite. Dock vet jag inte om kliandet verkat direkt mycket. Mest varit halsbandet hon inte gillar. Bajsar alltid ute och som hon ska.
Har haft råttor hemma som fick med sig lite skabb hem efter en utställning. Men hunden har inge mjäll, missfärg eller annat på huden. Har inte varit direkt stressigt. Endats en resa till gotland ca 12 dagar sedan och en julafton med mina föräldrar och mormor.
Min lilla uppsats. Frågorna är.
* Vad kan vara orsaken till att hon kissar så pass mycket inne trots att hon kommer ut så ofta.
* Hur snabbt kan de få uvi igen efter klar behandling?
* Om askobinsyra/c vitam. Bevisat inte fungerar på människor. Kan det vara så att det är lika onödigt att ge till hund också?
* Vad är bästa fodret för en bullterrier valp?.
* Risk att fått skabb från råttorna?
* Är skalad mandarin/apelsin farligt/ohälsosamt för hund. Sökt men hittar inget.
Kan det hela vara att hon dricker så mycket och har lite klåda pga foderallergi eller fel foder?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

* Vad kan vara orsaken till att hon kissar så pass mycket inne trots att hon kommer ut så ofta.
Uvi kan vara en orsak, men även njurproblem, diabetes och andra sjukdomar kan visa sig genom att hunden dricker onormalt mycket och där med även kissar mycket.
* Hur snabbt kan de få uvi igen efter klar behandling?
De kan med lite otur få tillbaka uvin efter bara någon dag, har behandlingen varit för kort eller för låg dos så kan uvin vara kvar även efter avslutad behandling.
* Om askobinsyra/c vitam. Bevisat inte fungerar på människor. Kan det vara så att det är lika onödigt att ge till hund också?
För en del verkar det fungera utmärkt med c-vitamin för andra hjälper det inte alls.
* Vad är bästa fodret för en bullterrier valp?.
Ingen aning, bästa är väl egentligen barf, men i torrfoderväg vet jag inte vilket som kan passa just den rasen.
* Risk att fått skabb från råttorna?
Jag vet inte vilken sorts skabb råttorna fått, men det kan säkert finnas viss risk att hunden kan ha fått skabb från råttorna.
* Är skalad mandarin/apelsin farligt/ohälsosamt för hund. Sökt men hittar inget.
Har för mig att citrusfrukter innehåller nått som inte ska vara bra för hundar, antar att det har ed surheten att göra och att skalet innehåller eteriska oljor.
**
Kan det hela vara att hon dricker så mycket och har lite klåda pga foderallergi eller fel foder?**
Klådan kan absolut bero på foderallergier, problem med kissandet har jag dock inte hört att någon fått pga allergi, däremot så har jag hört en del som gett torrfoder att hunden kissat och druckit onormalt mycket och när de sedan gått över till att ge färskfoder har det slutat.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
tycker 1 svara bra :)
När våran valp fick uvi gjorde vi om kisseprovet när kuren var avslutad (3 dagar efter) för att se att det var normalt. visa bra.