Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 12854 ggr
J0554N
8

uppfostra pitbull?

Har tagit över tre pitbull valpar då ägaren inte fick dom sålda i tid och flyttat utomlands (att dom inte planerar sånt innan?) och ska nu ha dom tills dom får riktiga hem, eller så blir dom kvar här.

men iallafall, och mamman till hundarna är rednose och pappan svart/vit.

har läst om rasen några år men en sak jag inte hittat information om är hur man uppfostrar en pitbull på rätt sätt? alltså, jag har hund sen innan men eftersom pitbular använts till kamp så är dom ju inte lika som sällskapshundar.. och vill inte göra något fel så dom blir aggressiva!  så nu undrar jag då ja hört både och, **ska man ge dom extra mycket kärlek eller ska man vara hård och bestämd mot dom?
**

Strong people don't put others down, they lift them up. 

Rafflan
1

jag skulle tänka lite som hur man skulle göra mot tex en schäfer eller rottis, och bestämd och ev hård vid behov. Men i övrigt som vanligt.

Tänk dock MYCKET social träning med människor och hundar :)

[rightPAW]
3

tänk inte "hur uppfostrar man en pitbull" utan hur uppfostrar du dina andra hundar? Glad

J0554N
0

#1 när man säger till hunden, t.ex om den biter eller gör något den inte får, ska man vara jättehård (t.ex trycka ner den på golvet / ta tag i nackskinnet) eller bara lixom ett bestämt NEJ ?

Rafflan
0

#3 det beror på vad din hund lyssnar bäst på.

En valp som tex nafsa/busa skulle jag bara säga "nej" bestämt och sen vändra ryggen till.

J0554N
0

#4 hm.. om jag skulle gjort de hade dom troligtvis bita och dra i min tröja eller komma framför mig och busa

Binajis
0

Jag tror det är oerhört viktigt att man verkligen är tydlig till sådana hundar. Är man för hård, utan att hunden tycker det är befogat, så kan det säkert väcka något. Tänk igenom redan nu hur du ska hantera vissa situationer senare, så du inte står där mitt i allt och undrar "vad sjutton gör jag nu??". Bygg upp olika senarion och tänk över vad du kan göra så det blir rätt.

Extra mycket kontaktövningar, hundarna ska verkligen tycka du är den roligaste i hela världen. Du har mkt job framför dig med tre valpar, som har tendenser att ty sig till varandra något otroligt. Om det är möjligt, så ta ut valparna separat och se till att träna med dom en och en. Det kan bli en bra störning senare, att syskonen får vara med runtomkring och du fortfarande ska kunna hålla kontakten med den valp du för tillfället tränar med så den fokuserar på dig :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Vattnadal
1

Brotta ner och alfarulla dem, så lär de sig att det är så man gör. De kan då bli hårdare mot varandra, och troligen svara upp mot dig, om de inte förstår sammanhanget, dvs inte tycker att du gör rätt som korrigerar.

Träna hellre genom att tänka före, som skrivs ovan. Räkna ut hur du kan lura eller vara envisare än dem i olika situationer, för stt slippa muta eller straffa.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Nikkis
0
Vattnadal
0

#8 Jag skämtar inte, hundar alfarullar inte varandra, den undergivne kan lägga sig frivilligt dock.

Hundar lägger sig även på den aggressionsnivå gruppen har. Ju hårdare och mer fysiska vi är, desto hårdare och mer fysiska blir hundarna.

Många hundar, ex terriers går igång och svarar gärna emot om man är för fysisk i sina korrigeringar.

Man kan inte göra lika med alla hundar, inte bara ras, utan även individer och relationen mellan en person och en hund kan kräva en annan treäöning än samma hund och en annan person.

Det är bättre att köra utan straff eller mutor, att genom ren envishet och tankeförmåga få hundarna att göra som vi vill.

TS Vänd dig gärna till någon instruktör som är bra på pitbull/amstaff od. för bra tips och ev kurser. På Hundia hundskola finns en tjej som är jätteduktig på den här hundtypen.

MVH Elin

Nikkis
0

Men nu hänger jag inte alls med, menar du att TS ska brotta ner och Alfarulla eller Inte? För det är Det jag ställer mig frågande till….

Binajis
0

#10 Eftersom Vattnadal skriver "Träna hellre genom att tänka före…" i #7 så antar iaf jag att hon inte anser att man ska alfarulla sin hund. Då finns det som sagt risk för att hunden lär sig att det är så man uppför sig och kan göra mycket skada, framför allt med tanke på vilken ras det handlar om.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

pippa__
0

Ska du behålla alla valparna själv?

Misarn
0

Cesar Millans bok "cesar och hans hundar" är en jättebra bok som beskriver exact hur man ska handskas med "kraftfullare" raser och hur man ska kunna träna dem som en lugn men bestämd flockledare. Har använt hans metoder länge till våran tik och det fungerar super bra! Rekomenderar verkligen att läsa boken då den hjälpt mig att bli en bättre flockledare och förståelse för hundar och flockdynamiken!

Ixectrona
1

#13 Håller med dig och #9 (mer eller mindre).
Man ska inte vara "hård" mot dem bara för att det är en kamphundsras. Faktum är att just "pitbullen" (antar att det är såkallade "shitbulls" TS har, dvs. blandraser? Bara en undran, det spelar inte någon större roll. Oskyldig) sägs vara rätt förarvek. Inte alls hård eller skarp som ex. vakthundraser.

MEN även där ska man inte vara "hård" i det sättet att man trycker ned dem i backen för en sak som en "vanlig" hund bara får ett "nej" för.
Det i allafall jag menar (och jag följer, som Misarn, CMs metoder i mycket) med "hård" är snarare att vara konsekvent och obeveklig i sina regler.

Men det betyder inte alls att man inte kan vara hundens bästa vän, tvärtom!
Man ska vara lugn och trygg, och aldrig agera utifrån ilska.
Var lugn och trygg, konsekvent (håll på reglerna du sätter upp) och rättvis, så blir du förtroendeingivande i hundens ögon.
(Hur skulle du själv vilja att en ledare betedde sig? För vi är hundarnas ledare i livet varesig vi tycker om det eller ej.)

Ja, riktiga övertramp behöver korrigeras (korrigering är inte samma som bestraffning!), men man ska absolut inte trycka ned dem i backen och rulla över dem på rygg för att de lekbiter i dig eller dyl. Det är allt annat än förtroendeingivande.

Observera hur hundar själv gör. Hur vuxna hundar behandlar valpar som gör vissa saker, exempelvis.

Och innan någon kommer småtjutande efter mig om att hundarna minsann vet att vi inte är hundar, tack, det vet jag… men jag tror inte vi gör det lättare för hundarna genom att bete oss enbart på människors vis, vilket ju inte alltid är likt hundens. Jag använder mycket av hundens kroppsspråk - mer eller mindre omedvetet - i ex. lek.
Men man behöver ju inte ta det så långt som vissa gör, som att morra, där räcker det med att lära hunden "nej", eller vad man nu vill.

Men poängen med det sista stycket är att ja, hunden vet att vi är olika arter, men de är av uppfattningen att vi är flera arter i en och samma flock, och jag tror nog det är lättare för oss att anpassa oss  till dem än tvärtom; alltså, jag är av uppfattningen att man gör det lättare för hunden genom att studera hundars beteende mot varandra och försöka kopiera det.
Men det gör man ju som man vill.

Tangotime
0

Jag skulle tro att det är väldigt viktigt att se till att hunden inte lär sig dumheter. Alltså var uppmärksam och ta ev problem DIREKT för jag kan tänka mig att det kan vara lite svårt att "ta ur" den typen av hundar dumheter. Sen om man ska vara hård eller inte, det vet jag inte. Var som vanligt ;-)

Vattnadal
0

#10 Jag tycker inte att man ska alfarulla, men om man absolut vill göra det, ska man ta rasen och individen i beaktan. Vissa accepterar det, då det bara är ett konstigt påfund från människan, vissa blir knäckta av det, andra kan svara emot.

#13 Nu har jag inte läst CM böcker, men många sk ledarskapsövningar handlar om att inte låta hundarna ta några egna initiativ, vilket kan ge passiva hundar.
Det bästa när man skaffar en ny hundtyp, är att prata med någon som är riktigt bra på den typen av hund.

MVH Elin

Tangotime
0

En tanke bara. Är det inte lite riskabelt att ta tre valpar från samma kull. Dom blir ju könsmogna ungefär samtidigt osv.

Nikkis
0

Okey då är jag med dig nu, missförstod ditt första inlägg. =)

Rafflan
0

#17 hon fick dem då ägaren inte kunde ha kvar dem.

tsset
0

#14 "Ja, riktiga övertramp behöver korrigeras (korrigering är inte samma som bestraffning!),"

Och vad är skillnaden där menar du, för dig? Är ju (tyvärr) väldigt individuellt vad man menar med orden och att bara använda orden i sig kan göra att det man säger får helt olika betydelser för olika personer, TS kan tänka en sak och någon annan en annan.

Så vad skulle skillnaden vara? För mig är allt som minskar ett beteende en bestraffning och jag antar ju att korrigeringen av övertramp du talar om ska minska beteendet, därför stämmer din mening inte alls för mig… Kör gärna ett exempel!

Mischa
0

För det första tror jag inte att det är renrasiga apbt du har, men skit samma…det är troligtvis blandraser av samma hundtyp.

Du skall uppfostra dom som "vilka hundar som helst", dock är hundtypen generellt sätt väldigt förarvek dvs dom tar ofta åt sig vad du säger ganska hårt, så att ta till aggressiva eller hårdhänta uppfostringsmetoder är inte vad jag skulle rekommendera, det kommer bara sabba förtroendet.

Läs på mycket om "rasen", hoppas heller inte att du skall behålla alla tre(?)

≧◔◡◔≦

Tangotime
0

#19 TS skriver…"eller så blir dom kvar här." Det var mest det jag tänkte på. Att det kanske blir så att hon blir sittandes med tre valpar.

Rafflan
0

#22 jo, men du skrev att det kanske var riskabelt att ta 3, men hon tog ju ingen, utan fick ta över dem.

Liksom inget val typ :P

[Forest]
0

Hmm jag har flera bekanta som har samma kullsyskon o inget strul med att det.

TS. Och vad som gäller fostran på dessa så hoppas jag att du har tid för man ska ge var o en tid varje dag fr träning o hela faderullan :) Jag hoppas du får bra tips tror inte på att man ska fostra dom hårdare än andra hundar.

vilsenkattunge
0

Jag har en aussie och hon är världens mysigaste hund. Men vi hade en hel del problem innan. Hon kunde svara upp mot mig ganska rejält.

Men jag fann faktiskt rätt sätt för mig hos Cesar Millan. Det jag tycker du ska göra är att vara bestämd och lugn. Jag har lärt mig att det spelar ingen roll hur man tillrättarvisar sin hund om man är osäker själv. En hund behöver en lugn ledare, som dem kan lämna allt ansvar till. Använd aldrig fysiskt våld mot dem, hundar av vissa raser kan svara emot på samma sätt. Visa att du kan vara lugn och bestämd i alla situationer, sätt dina gränser och låt dem inte överstigas. Jag tycker aldrig att man ska använda våld mot sin hund! Min hund är nu väldigt lydig och mina vänner är glatt överraskade över våra förändringar på så kort stund och uppfödaren har berömt mitt ledarskap som gör min hund till en lugn och lydig hund.

När man har ett bra ledarskap över sin hund behöver man inte mer ön säga "nej" lite strängt och hunden känner på din energi att den gjorde fel.

Jag tror att du kommer klara det finfint! Lycka till från oss!

Katti
0

Hur gamla är valparna? Jag tycker att du ska göra stora ansträngningar att sälja dem till varsitt riktigt bra hem. Jämgamla hundar av vilken ras som helst är en utmaning, av denna rastyp kan det bli riktigt illa… De kräver helt enkelt mer än vad en människa kan ge dem (nu talar jag om tre på en gång).

För övrigt tror jag, som de flesta andra som har svarat i tråden, på lugn men bestämd fostran (inte olik den som alla hundar ska ha) samt mycket social- och miljöträning.

Lycka till!

kerstinjo
0

Vår gamle Alfons Töntbull (Pitbull/Dalmatiner) fick samma uppfostran som andra hundar vi har haft. M.a.o. ingen särbehandling för att han hade rasen Pitbull i sig.

En Pitbull är (ska vara) en kelig och gosig hund, social och är jättemysig i rätta händer.

Men det är också (som de flesta hundar) en hund som behöver få utlopp för sin energi.

Pitbull o ankor.

Kerstin 

J0554N
0

En av mina kusiner har nu fått den ena av valparna men har dom andra kvar än så länge, när börjar en tik löpa?

Katti
0

Oftast mellan 7 månader och ett år, men det kan variera både uppåt och neråt.

Vattnadal
0

Är det en tik och en hane kan det vara klokt att kastrera hanen redan runt 6-7 månader, innan syrran börjar löpa. Då behöver du bara se upp med en ev hängning som kan skada dem om de blir rädda, det blir i alla fall inga valpar.

MVH Elin

Brullebro
0

Jag tror väll det är viktigt att låta hunden få utlopp för sina "kamp luster" på rätt sätt?

EmmaWq
0

*tassavtryck*

Schroder
0

pitbullforum

Där kan du nog får svar på dom flesta av dina frågor :-)

twinkime
0

Hur har det gatt med valparna? Har du fortfarande  bada kvar?

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

missemel
0

Jag tror att om du andvänder hårda metoder så får du en väldigt hård hund. Istället för att bli arg på hunden så ska du nog visa mer vad du vill att den gör ISTÄLLET. Det ska man ju göra med alla hundar men man kan ju vara lite lat ibland men du ska ha dina regler ;)

kerstinjo
0

Alfons Töntbull fick samma uppfostran som alla andra hundar vi har haft.

En otroligt social kille, som älskade människor och tokpussade lille barnbarnet Tim när han var någon vecka.

Alfons fick t.o.m. vara "barnvakt" åt dotterns rottis/am.staff. Där var det riktig kärlek och Alfons fann sig i allt Quila gjorde.

Alfons var en blandning mellan Pitbull och Dalmatiner. Framför allt en Dalmatiner behöver sträcka ut sig i bland.

Vi hade turen att Alfons kom tillbaka till sin uppfödare och sin renrasiga Pitbull-mamma.

Ett hus på landet och stora ytor att röra sig på.

Kerstin 

detblir
0

Hon kunde svara upp mot mig ganska rejält.

Men jag fann faktiskt rätt sätt för mig hos Cesar Millan. Det jag tycker du ska göra är att vara bestämd och lugn. Jag har lärt mig att det spelar ingen roll hur man tillrättarvisar sin hund om man är osäker själv. En hund behöver en lugn ledare, som dem kan lämna allt ansvar tillMin hund är nu väldigt lydig och mina vänner är glatt överraskade över våra förändringar på så kort stund och uppfödaren har berömt mitt ledarskap som gör min hund till en lugn och lydig hund. När man har ett bra ledarskap över sin hund behöver man inte mer ön säga "nej" lite strängt och hunden känner på din energi att den gjorde fel.

Cesar Millans bok "cesar och hans hundar" är en jättebra bok som beskriver exact hur man ska handskas med "kraftfullare" raser och hur man ska kunna träna dem som en lugn men bestämd flockledare. Har använt hans metoder länge till våran tik och det fungerar super bra! Rekomenderar verkligen att läsa boken då den hjälpt mig att bli en bättre flockledare och förståelse för hundar och flockdynamiken!

Kul att se att det finns några som har haft nytta av C.M

Men akta er för att rekomerndera hans tänkande.., jag har blivit lynschad här pågrund av det.

Men jag instämmer angående de tre valparna. Tänk även på att det är en högenergi ras som behöver extra mycket fysisk/mental utmaning för att bli av med överskottenergi som annars kan ge utlopp för obalanserat beteende. Regler,struktur och begränsningar är alltid viktigt till alla raser, men konsekvenserna blir olika beroende av vilken ras det är, även om problemen och beteendet är identiskt. Skillnad om en pitbull flippar ut eller en liten Tax t.e.x!

Viktigt och som måste repeteras. Försök att alltid vara lugn och självsäker när du är med dina hundar. Dom respekterar och lyssnar inte på instabila ledare, ledsen, arg, rädd.., dom lyssnar bara på en lugn och självsäker flockledar!   Lycka till i alla fall, det är en fantastisk fin ras!!!

evion
0

Uppfostra dem precis som vilken annan hund som helst.

Konsekvens och motion. Extra bra är om du kan lära in dem att gå på promenader fint och samtidigt ignorera andra hundar, eftersom pittbulls och likande hundar gärna blir beskyllda för allt möjligt även om det inte är deras fel. Pittbullhundar har allas ögon på sig så minsta lilla grej blir uppblåst, så det får man vara beredd på. Självklart är det viktigt att du har dom kopplade (precis som med alla hundar) utav respekt för andra människor. Minskar också risken för incidenter rejält om man har hunden kopplad.

Pitbullhundar är annars supertrevliga och mysiga hundar som gärna vill vara riktigt nära människor, helst under täcken i sängen och i knät i soffan. De är ofta sociala och älskar allt och alla, vilket ibland kan vara ett problem eftersom människor har mycket fördomar om dem.

Hur som helst råder jag dig att läsa på mycket om dem och ev. gå med i ett forum speciellt för pitbullhundar! Finns mycket tips på hur man hanterar olika situationer och hur man uppfostrar dem.

Generellt tror jag inte de svarar speciellt bra på hårda uppfostringsmetoder som innehåller alfarullningar osv. De har terrierns envishet och brukar svara mycket bättre på positiv träning, tex klicker etc. Men bestämdhet och konsekvens är naturligtvis alltid bra.